Перші дні у школі – найскладніші. І невідомо, для кого більше – для маленьких щойно школяриків чи для їхнього вчителя. Адже саме від педагога залежить, будуть його учні ходити до школи із задоволенням чи з небажанням.
Досвідчені вчителі розповідають: скільки б учнів їм не доводилось навчати, але кожного разу, щойно діти заходять у клас вперше – приходить чітке розуміння того, що вони дещо відрізняються від попередніх учнів, і підхід до них треба шукати інший. Як створити комфортні умови для кожного? Як пришвидшити адаптацію та перетворити навчання на невимушений процес?
Згідно з новим Державним стандартом початкової школи, увага вчителя має бути спрямована не тільки на передавання знань учням, а й на формування в них відповідних компетентностей. Формат навчання – переважно ігровий.
На допомогу вчителям-новаторам авторським колективом під керівництвом Р. Б. Шияна до кожного навчального тижня 1 класу розроблена модельна навчальна програма, а ми пропонуємо пропонуємо добірку ігрових прийомів, які можуть стати цікавим доповнення у навчально-виховному процесі в період Першого тижня НУШ «Я – школяр».
Ідеї ігор-руханок для знайомства учнів класу
Гра-руханка буде сприяти не тільки швидкому запам'ятовуванню імен однокласників, але і стане веселою фізкультхвилинкою, доречною між уроками.
Гра «Трубопровід»
Орієнтовний час: 5-8 хвилин.
Принцип: Діти стають у лінію, тримаючись за руки. Обирають ведучого-водопровідника. Він стає спиною до гравців і говорить: «Вода пішла». Після цього діти по черзі швиденько називають свої імена. Коли останній в ланцюжку назве своє ім'я, учні продовжують називати імена у зворотному напрямку (2-3 рази).
Після цього ведучий каже «Кран перекритий», повертається обличчям до гравців і називає їхні імена по черзі. Кожна правильна відповідь – очко. Після цього обирають нового ведучого, гра поновлюється.
Весела руханка «Знайомимось!»
Орієнтовний час: 3-10 хвилин.
Принцип: Учасники стоять колом. Кожен учень по черзі робить крок у центр, називає своє ім'я і показує певний рух. Потім всі учасники одночасно повторюють ім'я однокласника і рух, який він щойно показав.
Гра-руханка «Два береги»
Орієнтовний час: 5-7 хвилин.
Принцип: На підлозі чи асфальті креслять дві паралельні лінії на відстані 0,5 м одна від одної. Діти стають довільно вздовж ліній.
Вчитель стає між лініями та називає якісь характеристики, наприклад: «Нехай праворуч стануть ті, хто любить малювати, а ліворуч – ті, хто любить майструвати» (варіанти можуть бути будь-які).
Учасники повинні швидко перебігати за ту лінію, яка їм підходить. Якщо комусь з учнів не подобається жоден із варіантів, вони мають залишитися між лініями-берегами. Гра повторюється кілька разів.
Гра-руханка «Компот»
Орієнтовний час: 5-7 хвилин.
Принцип: Учні класу стоять колом, а усередині кола – ведучий. Він може звернутися до будь-кого з дітей. Якщо той, хто водить, говорить слово «грушка», то учень, до якого звернувся ведучий, має назвати ім’я свого сусіда праворуч, якщо «сливка»,– відповідно однокласника ліворуч. Якщо відповідь учасника гри буде неправильна, він стає замість ведучого.
На команду ведучого «компот» – учасники гри швиденько перемішуються і знайомляться з тими дітьми, які знаходяться праворуч та ліворуч від них.
Гра-руханка «Трям-привіт!»
Орієнтовний час: 4-8 хвилин.
Принцип: За сигналом вчителя учні мають привітатися за руку з якнайбільшою кількістю однокласників. Зверніть увагу на те, що тиснути руку потрібно максимально доброзичливо і, вітаючись, зустрітись поглядом з однокласником.
Виграє той, хто привітався із максимальною кількістю учнів.
З часом можна запропонувати ускладнений варіант цієї гри – попередньо кожному учневі видається картка із зображенням певного казкового персонажа, а завдання – привітатися так, як би вітався його персонаж. Виграє той, хто виявився найбільш артистичним.
Веселі ігри для швидкого запам'ятовування імен однокласників
Пропонуємо добірку ігор, які дозволяють створити у класі дружню атмосферу, сприяють розвитку сконцентрованості у кожного школяра та допомагають всім учням класу швидко запам'ятати імена однокласників.
Гра «Сніговий ком»
Орієнтовний час: 3-10 хвилин.
Принцип: Учні класу стають колом. Перший називає своє ім'я, після цього інший учень називає ім'я попереднього і своє. Третій ім'я першого, другого і своє. Таким чином має утворитись великий ланцюжок з імен.
Гра «Ми йдемо в похід»
Орієнтовний час: 5-12 хвилин.
Принцип: Учень називає своє ім'я і предмет, який він бере із собою у похід, назва предмету має починатися на ту ж букву, що й ім'я учня.
Наприклад: «Мене звати Настя, я йду в похід і беру із собою наплічник». Наступний учень говорить відповідну фразу про себе та повторює фразу попереднього школяра: «Мене звати Степан, я йду в похід і беру з собою спальник, а ще Настю з наплічником». Гра продовжується, доки не будуть названі імена всіх учнів класу.
Гра «Я-такий»
Орієнтовний час: 3-10 хвилин.
Принцип: Учні утворюють коло і по черзі називають своє ім’я, додаючи слово-прикметник, що їх характеризує (можна запропонувати ускладнений варіант – прикметник має починатися з тієї ж букви, що й ім'я дитини).
Гра «Імена дівчаток та хлопчиків»
Орієнтовний час: 5-15 хвилин.
Принцип: Клас об'єднується у 2 групи – команди хлопчиків та дівчаток. Команди сідають одна навпроти іншої. Хлопчики називають будь-які імена дівчаток. Якщо ці імена має хтось із команди дівчаток, то вони встають і розповідають трохи про себе. Потім дівчатка називають будь-які імена хлопчиків. Гра продовжується, доки всі імена дітей не будуть названі.
Гра «Відкриваємо серце один одному»
Орієнтовний час: 7-10 хвилин.
Принцип: Кожен гравець отримує маленький аркуш паперу в формі сердечка, на якому він пише своє ім'я. Вчитель йде з капелюхом по колу. Учні по черзі голосно називають свої імена і опускають сердечко у капелюх. Завдання гравців: витягнути з капелюха сердечко, прочитати ім'я і віддати його дитині, яка має це ім'я.
Гра «Реклама»
Орієнтовний час: 10 – 13 хв.
Принцип: Учні об’єднуються в пари. Протягом кількох хвилин діти спілкуються один з одним, дізнаючись про захоплення, уподобання, улюблені ігри тощо. Потім усі діти сідають у коло, кожна пара повинна якнайкраще представити свого друга з пари, зробивши йому рекламу перед учнями всього класу.
Гра «Кросворд з імен»
Орієнтовний час: 7-12 хвилин.
Обладнання: аркуш паперу, фломастери.
Принцип: У центрі аркуша ватману ведучий пише друкованими літерами своє ім’я. Потім усі діти почергово додають свої імена по горизонталі та по вертикалі на зразок кросворда – так, щоб вони поєднувались через спільні літери. Після цього аркуш ватману можна прикріпити на стіну чи на дошку.
Ідеї сюжетно-рольової гри «Чого я хочу навчитися у школі?»
Ідея №1
Скориставшись прийомом сторітелінг, розкажіть учням історію про двох сусідських хлопчиків-школярів (наприклад, Василя і Петра), розмову яких начебто почули дорогою до школи. Сенс діалогу полягав у тому, що Василю надзвичайно подобається школа, Петро обожнює канікули.
Запропонуйте школярам стати учасниками уявного діалогу та спробувати розказати Петру про те, які на їх думку переваги має школа, які знання та вміння можна отримати.
Ідея №2
Запропонуйте всім учням вийти на вільний від столів простір класу. За сигналом вчителя, наприклад, плесканням у долоні чи увімкненням музики, учні мають почати хаотично рухатись. Після повторного плескання/ вимикання музики, вони мають зупинитися і розіграти діалог з учнем, який виявився поруч, про те, що їм подобається у школі, або чого вони хочуть тут навчитись.
Діалог можна повторити тричі. Після цього учні розсаджуються на свої місця за партою. Після цього можна здійснити рефлексію.
Діалог-гра «Що варто покласти в ранець і для чого?»
Ідея №1
Запропонуйте учням зіграти у гру «Зіпсований телефон».
Принцип: Діти стають ланцюжком, вчитель говорить пошепки першому учню назву певного шкільного приладдя. Після цього дитина має пошепки передати сусіду почуте слово - від першого до останнього учня. Останній учень має сказати, що він почув.
Рефлексія: Спитайте дітей, чи знають вони, що означає це слово та як це можна використовувати на уроках.
Ідея №2
Запропонуйте школярам прослухати віршик про те, як першокласник складав вперше свій ранець.
Принцип: Діти уважно слухають віршик, який читає вчитель. Якщо учні розпізнають помилку (що зайвого було покладено у ранець), то вони мають відреагувати узгодженим знаком, наприклад, плеснути у долоні.
Рефлексія: Обговоріть з учнями, які саме предмети у ранці є потрібними на уроках, а які – зайвими.
Ідея №3
Запропонуйте школярам добірку загадок про шкільне приладдя.
Принцип: Вчитель пропонує кілька віршованих загадок, які діти мають відгадати.
Рефлексія: Запропонуйте школярам об'єднатися за певним принципом (за кольором наплічника, пеналу тощо.)
Корисні матеріали до Першого тижня НУШ з Бібліотеки «На Урок»
Тема: Цифровий кейс 1 тиждень «Я - школяр»
Автор: Савченко Тетяна Володимирівна
Про матеріал: Презентація з матеріалами для знайомства учнів на першому тижні знайомства. Матеріал містить добірку світлин, використовуючи які можна наочно продемонструвати, що учні є схожими, але унікальними та неповторним, як і всі об'єкти природи.
Тема: Презентація «Я - школяр». Тиждень 1 модельної програми
Автор: Трофименко Світлана Василівна
Про матеріал: У презентації подано план проведення першого тижня НУШ. Кожен вчитель може використати як опрний матеріал, доповнивши новими сюжетно - рольовими іграми, загадками і тощо.
Тема: Ранкові зустрічі 1 тиждень
Автор: Іванова Олена Олексіївна
Про матеріал: Розробки з іграми та груповими завданнями для для кожного з днів для щоденних ранкових зустрічей на Першому тижні НУШ.
Тема: Уроки в початковiй школi 1 клас «Ранковi зустрiчi» (тиждень 1)
Автор: Євдокимова Лариса Вiкторiвна
Про матеріал: Проведення ранкових зустрічей з учнями у початкових класах для розвитку та вдосконалення мовленнєвих навичок, критичного, самостійного мислення дитини, подолання її комплексів, нерішучості, невпевненості, формування вміння легше адаптуватися до умов класу, а також створення в групі позитивного настрою на весь день.
Тема: Заняття для батьків майбутніх першокласників «Тиждень1. Я - школяр»
Автор: Алабаш Наталія Дмитрівна
Про матеріал: У матеріалі наведені конкретні прийоми та ігри. Кожен класний керівник може використати для знайомства батьків майбутніх першокласників з основними методами і формами роботи з учнями 1 класу. Проведення тренінгу такого формату допоможе батькам психологічно підготувати дітей до школи. До матеріалу додається презентація.
Редакцією освітнього проекту «На Урок» найближчим часом запланована публікація серії статей із добірками додаткових тематичних ігор та завдань, які стануть чудовим доповненням навчально-ігрового процесу протягом відповідних тематичних тижнів. Тож слідкуйте за оновленнями нашого Журналу.
А які ідеї ігрових прийомів для навчальних тижнів НУШ є у вас? Творімо разом Нову українську школу! Діліться з колегами власними доробками та запозичуйте найкращі напрацювання колег з усієї України, користуючись матеріалами з Бібліотеки освітнього проекту «На Урок».
До вашої уваги серія статей, створених для урізноманітнення роботи під час проведення тематичних тижнів НУШ протягом навчального року:
- «Мій/наш клас». 2 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
- «Мої друзі». 3 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
- «Моє довкілля». 4 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
- «Осінь». 5 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
- «Я і моя Батьківщина». 6 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
- «Ми – підприємливі (осінній доброчинний ярмарок)». 7 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
- «Техніка, яка допомагає». 8 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
- «Ігри». 9 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
- «Театр». 10 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
- «Мода». 11 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
- «Пригоди крапельки». 12 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
- «Зима». 13 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
- «Таємниці космосу». 14 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
- «Подорожуємо в часі». 15 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації.
- «Зимові свята». 16 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Світ захоплень». 17 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Я – мандрівник». 18 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Ми – дослідники. Ми – винахідники». 19 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Спорт». 20 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Мої улюблені книжки». 21 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Транспорт». 22 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Професії». 23 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
- «Час. Як керувати часом». 24 тиждень НУШ: додаткові матеріали та рекомендації
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.