Останнім часом ми тільки й чуємо про нещасні випадки та страшні аварії. Нерідко в них фігурують діти. Невтішна статистика свідчить, що нерідко у цьому винні саме вони: своєчасно не помітили автомобіль, неправильно визначили його швидкість чи напрямок руху. І ще одна важлива проблема – багато хто взагалі не знає правил дорожнього руху. Тож ми маємо не тільки допомогти учням вивчити ПДР, а й мотивувати до неухильного їх виконання. А коли це робити, як не під час виховних годин?
А щоб дітям було справді цікаво, перетворіть традиційне заняття на цікаву гру-подорож або квест!
Починаємо підготовку:
- Для початку придумайте для вашого заходу цікаву назву, яка б не розкривала тему прямо, а лише асоціювалася з нею. Наприклад, «У пошуках скарбів». Недаремно ж кажуть, що життя та здоров’я – це найбільший скарб людини.
- Продумайте сценарій та оберіть місце проведення. Якщо ви плануєте квест, звісно, у класі буде затісно, тож варто продумати систему пересування школою. Також необхідно розробити чіткі правила гри.
- Об’єднайте учнів у кілька груп, кожна з яких отримає особливе завдання.
- Складіть маршрутний лист подорожі.
Пункт призначення «Теорія»
Насамперед перевіримо теоретичні знання та визначимо прогалини, які пізніше можна буде заповнити.
«Дорожній міні – практикум». Заздалегідь підготуйте зображення найрізноманітніших дорожніх знаків та запропонуйте учням за одну хвилину правильно вказати їхні типи та назви.
Головоломка. Створіть справжню головоломку: роздрукуйте кілька зображень дорожніх знаків, розріжте їх та перемішайте. Діти мають правильно та швидко співставити фрагменти.
Творче завдання. Запропонуйте дітям пофантазувати та намалювати «Дорожній знак, якого не існує». Яким він буде? Від чого застерігатиме? Чому?
Вікторина «Я – пішохід, я – пасажир, я – водій». Усі учасники отримують картки зеленого, червоного і жовтого кольору. Підготуйте перелік ПДР, яких мають дотримуватись усі без виключення учасники дорожнього руху. Називайте правила по черзі: якщо учні згодні з ними, то піднімають зелені картки, якщо не згодні – червоні. А от якщо у школярів виникли сумніви, то вони можуть підняти жовту картку. Щоб було цікавіше – заховайте серед реальних правил вигадані. Учні мають обов’язково аргументувати свою відповідь.
Конкурс «Крокодил». Представники команд отримують список понять та термінів, безпосередньо пов’язаних із темою. Тепер вони мають без слів, за допомогою лише рухів, міміки та жестів «показати» своїй команди слова (водій, зебра, велосипедист, світлофор, пішохід, регулювальник, шлагбаум, перехрестя, підземний перехід, свисток, дорожній знак, ДТП (аварія), мотоцикл, пасажир).
Гра «Хто такий? Що таке?». Підготуйте перелік понять та термінів. Ви називаєте слово, а представник команди має пояснити, що воно означає. Перемагає той, хто за одну хвилину пояснить якомога більше слів (пішохід; водій; дорожня розмітка; пасажир; дорожній знак; «Зебра» на дорозі; заборонний знак; світлофор; таблички до дорожніх знаків; правила дорожнього руху; пішохідний світлофор; регулювальник; учасники дорожнього руху; сигнали світлофора; попереджувальний дорожній знак; дорожньо-транспортна пригода).
«Мозковий штурм». Кожна команда має по черзі відповісти на 10 запитань. Відповідати необхідно коротко та швидко: часу на роздуми немає. Відповідає той, хто знає відповідь.
Приклади запитань:
- Частина дороги, призначена для руху пішоходів через проїзну частину… (пішохідний перехід).
- Транспорт, який стоїть, можна обходити тільки…(ззаду).
- Пристрій для регулювання руху у певних напрямках… (світлофор).
- Для введення обмежень у русі застосовують… (заборонні дорожні знаки).
- Пішохідний світлофор, на відміну від звичайного, має тільки… (два сигнали: червоний та зелений).
Конкурс «Виправ помилки». Кожній команді по черзі пропонують речення з помилками. Помилки треба знайти (0,5 балів) та виправити (1 бал). Якщо команда не відповідає, то шанс відповісти отримує інша команда.
Приклади речень:
- Учасниками дорожнього руху є: автомобіль, пасажир та водій. (Пішохід)
- Пішохід – людина, яка використовує транспортний засіб і знаходиться у ньому, але не причетна до керування ним. (Пасажир)
- Горизонтальна розмітка наноситься на стовпи та огорожі, а вертикальна – на дорогу та бордюри. (Навпаки)
- Заборонні знаки мають загальну ознаку – трикутник із червоною смугою та білим чи жовтим фоном всередині. (Коло)
- Щоб перевозити людей у кузові автокрана, необхідно мати посвідчення водія категорії «С». (Не можна перевозити людей у кузові автокрана)
«Зоряний час». Учні мають за одну хвилину пригадати та записати назви казок, мультфільмів та кінофільмів, у яких є згадка про правила дорожнього руху чи засоби пересування. Виграє та командна, яка пригадає більше таких назв.
Пункт призначення «Практика»
Запропонуйте учням побути в ролі інспекторів дорожнього руху та виконати практичні завдання:
Конкурс «Дорожня ситуація». Команди мають розглянути ситуації, які найчастіше зустрічаються на дорогах. Упродовж 2-3 хвилин діти обговорюють ситуацію та пропонують власний план дій. Приклади ситуацій:
- Ви їхали на задньому сидінні легкового автомобіля. Він зупиняється на проїзній частині і вам необхідно вийти з салону. Що ви будете робити?
- Ви стоїте на зупинці і чекаєте автобус. Він затримується, а тим часом до зупинки підходить все більше людей. І ось автобус приїхав. Що ви робитимете в цьому випадку?
- Ви під'їхали на велосипеді до автомобільної дороги. Вам необхідно потрапити на інший бік. Як ви це зробите?
- Три дівчинки і два хлопчики вийшли з будівлі школи. Коли школярі підійшли до пішохідного переходу, зелений сигнал світлофора вже почав блимати. Хлопчики побігли через дорогу, а дівчата залишилися чекати наступного сигналу. Хто у цій ситуації вчинив правильно: хлопці чи дівчата? Чому?
«Протокол з місця події на дорозі». Кожна команда отримує картки із завданнями: певною ситуацією, яку необхідно вирішити. Діти вивчають ситуацію, обговорюють її впродовж трьох хвилин та пропонують рішення.
Приклади ситуацій:
Ситуація 1. Уздовж заміської дороги рухаються дві групи підлітків. Обидві групи рухаються в одному напрямку, але перша група – з правої сторони, а друга – з лівої. Яка група рухається правильно ? Чому? (Відповідь: Правильно рухається друга група, тому що за правилами ми маємо йти узбіччям назустріч транспорту).
Ситуація ІІ. Узимку для катання на санчатах та лижах діти обрали чудовий пагорб біля дороги. Яке правило дорожнього руху вони порушують? (Відповідь: Грати біля проїзної частини суворо заборонено).
Ситуація ІІІ. Дівчинка повертається зі школи, але щоб потрапити додому, їй необхідно перейти дорогу. Побачивши знак «Діти», вона впевнено пішла через дорогу. Чи правильно зробила дівчинка? Якщо ні, то чому? (Відповідь: Знак «Діти» не дає переваги пішоходу під час переходу дороги. Дівчинці потрібно було зупинитися на тротуарі, подивитися ліворуч і переконатися, що машин немає, дійти до середини дороги. Зупинитися на осьовій лінії, подивитися праворуч і закінчити перехід, якщо немає машин).
Ситуація ІV. Група велосипедистів (у декілька рядів) їде посередині правої сторони дороги. Чи порушують вони правила дорожнього руху? Якщо так, то в чому помилка? (Відповідь: Велосипедисти порушують правила дорожнього руху. Вони повинні рухатися крайньою правою смугою в один ряд (крім випадків, коли виконується об'їзд).
Ми маємо не просто знати правила дорожнього руху, а й розуміти, коли та як потрібно дітяи. Такі завдання допоможуть дітям зрозуміти, як вони мають поводитися на дорозі, чому правила такі важливі, що їх не можна порушувати. І тоді все буде добре!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.