На кожному масштабному та престижному тренінгу є фасилітатор. До речі, це доволі високооплачувана професія! А ви знаєте, що методи фасилітації можна застосувати просто на уроці? Читайте в нашому матеріалі про освітній інструмент фасилітації та три дієвих методи, що покращать ваші взаємини з класом та навчать учнів життєво необхідним навичкам!
Що таке фасилітація та як стати педагогом-фасилітатором?
Фасилітація (з англ. facilitation – допомога, полегшення, сприяння) – це організація процесу колективного розв'язання проблем у групі, що полегшує процес спільного прийняття рішення.
В освітньому контексті цей термін уперше використав К. Роджерс у книзі «Свобода вчитися» (1969 р.). Американський психолог вважав, що фасилітація школярів (або людиноцентричний підхід) – дієвий інструмент покращення якості освіти. І це не дивно! Адже фасилітація у школі передбачає:
- індивідуальний підхід учителя до кожного учня;
- створення позитивного шкільного простору, побудованого на справедливості, довірі та повазі;
- упевненість у здібностях школярів;
- толерантне ставлення до інакшості та вирішення конфліктів ненасильницьким способом;
- створення особливого мікроклімату, який полегшує навчання, а самодисципліна школярів поступово заміняє зовнішню дисципліну.
Хіба це не опис бездоганної школи? Якщо ви обираєте фасилітацію як професійний орієнтир, потрібно дотримуватися таких установок:
- Бути конгруентним, тобто щирим і правдивим. Це означає, що вчитель-фасилітатор у взаєминах зі школярами повинен бути таким, яким він є поза роботою.
- Довіряти дітям та приймати кожного з них. Це означає, що педагог-фасилітатор повинен попри все вірити у здібності та потенціал кожного учня. Навіть якщо він трохи лінується!
- Розуміти дітей на рівні емпатії. Це означає, що фасилітатор повинен намагатися зазирнути у внутрішній світ школяра, зрозуміти його поведінку та мотивацію.
Погодьтеся, не так уже і складно! Тож обов’язково спробуйте застосувати наступні методи на пробному уроці-фасилітації. Організовуючи такий урок, ви навчите учнів базових навичок ефективної комунікації та прийняття рішень.
Метод фасилітації «Я-повідомлення»
Щоб зробити групову роботу ефективною, потрібно вміти спілкуватися! Пропонуємо вам змоделювати конфлікт, у якому вчитель виступатиме фасилітатором.
- Об’єднайте клас у групи з 4 осіб або пари.
- Запропонуйте дітям обрати конфліктну тему (як-от хто сидітиме за партою, хто перший відповідатиме тощо).
- Попросіть команди інсценізувати конфлікт: це може бути імпровізація або завчасно прописаний сценарій.
- Роздайте учням наш візуальний матеріал із пам’яткою про «Я-повідомлення». Запропонуйте школярам театралізувати конфлікт, висловлюючи невдоволення відповідно до «Я-висловлювання».
- Завершальний етап – підбиття підсумків! Обговоріть із класом: чи складно було конфліктувати, коли опонент використовує «Я-повідомлення»? Чи сподобалося дітям практикувати «Я-повідомлення? Чи допоміг би цей метод вирішити конфліктні ситуації, які вже були в минулому?
Метод фасилітації «Позитивний конфлікт»
Вправа допомагає учням навчитися правильно конфліктувати та приймати групові рішення. А для цього дітям необхідно поглянути на минулий негативний дослід та критично його оцінити.
1. Попросіть дітей пригадати конфлікти, що траплялися у їхньому житті. Відведіть на це декілька хвилин.
2. Заохотьте учнів описати декілька конфліктів у зошиті: без імен та деталей, лише суть.
3. Попросіть дітей записати навпроти кожного конфлікту число:
- 1 = Конфлікт, із яким я впорався добре
- 2 = Конфлікт, із яким я впорався не дуже добре
- 3 = Конфлікт, із яким я впорався погано
4. Об'єднайте школярів у групи або пари з однокласниками, яким вони довіряють. Попросіть дітей обговорити питання: як я діяв під час конфлікту? Що було ефективним? Що було не дуже ефективним? Як я міг вчинити?
5. Попросіть дітей запропонувати 2-3 рекомендації для ефективного врегулювання конфліктів.
Метод фасилітації «Один-два-чотири»
Практикуючи цю методику, школярі отримують можливість спочатку обдумати проблему і тільки потім обговорити її в парі або невеликій групі. Це дозволяє дитині взяти паузу, поміркувати та прийняти власне рішення перш ніж вислухати інших. І ця навичка корисна не тільки в межах вправи, але й у житті!
- Учитель записує проблемне питання на дошці.
- Наступний крок – школярі індивідуально обмірковують питання, за потреби записують думки у зошит. Вони мають дійти до висновку та відповісти на запитання: що я думаю з цього приводу? Яке моє ставлення до проблеми? Яке моє остаточне рішення?
- Потім діти обговорюють проблемне питання та думки щодо нього з сусідом по парті. Перед цим можна запропонувати учням вгадати ставлення партнера до проблеми, а вже потім висловити власні припущення.
- Згодом – обговорення відбувається з більшою кількістю учнів, у групі з чотирьох осіб.
- Наступний етап – підбиття підсумків. Запитайте у школярів: які почуття виникали у вас під час роботи над цією вправою? Чому ви навчилися?
І це однозначно не всі методи фасилітації! Дивіться більше на вебінарі «Фасилітація для продуктивної групової роботи», який відбудеться 11 березня о 18:00. Ірина Дядюшкіна підготувала багато цікавої інформації, тож долучайтеся!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.