«Найкращі вчителі – ті, що показують вам, куди дивитись, але не кажуть, що ви маєте там побачити» – з цієї цитати Олександри К. Тренфор розпочала свій виступ Ірина Дядюшкіна. Лекторка зазначила, що найкращий фасилітатор – непомітний. Він обережно скеровує процес та допомагає групі досягти зазначеної мети. Утім, чи все так просто? У чому полягають особливості у принципи педагогічної фасилітації, інструменти та методи фасилітації в STEM-освіті? Відповіді на ці та інші запитання дала під час свого виступу в межах інтернет-конференції «STEM, STEAM, STREAM: від концепції до практичного втілення» Ірина Дядюшкіна.
Роль фасилітатора полягає у створенні поля для трансформації думок та вдосконалення навичок. Він має бути активним, але не директивним. А основна задача спрямування освітнього процесу полягає в організації навчального простору, розкритті потенціалу групи та підтримки учасників у реалізації їхніх навчальних цілей.
Педагог-фасилітатор має допомоги учню сформувати власну думку щодо певної ситуації, сприяти його прагненню до саморозвитку, самореалізації та самовдосконалення. Важливо створити ситуацію успіху тут і зараз!
Основні принципи фасилітації:
- Зберігати нейтралітет. У цій ролі ви не маєте висловлювати власну думку, задача фасилітатора – почути кожного.
- Дотримуватися повістки. Разом із учасниками створіть організаційні правила та дотримуйтеся їх.
- Витримати обурення. Учасники не можуть критикувати одне одного. Усі негативні коментарі вони направляють до фасилітатора. Саме тому надважливим є принцип нейтралітету.
- Поважати мудрість групи. Обов'язково дослухайтеся до кожного.
Правила фасилітаційної роботи
Лекторка поділилася досвідом роботи на фасилітаційній сесії.
- Один говорить – усі слухають. Ніхто нікого не перебиває, ніхто нікому не заважає.
- Нотатки. Їх мають робити учасники сесії та сам фасилітатор. Це допоможе винести основну думку на етапі збору або генерації ідей.
- Зняти погони. Відсутність директивної позиції – важливе правило для роботи в команді.
- Тут і зараз. Ми працюємо над розв'язанням конкретної проблеми в режимі реального часу. Також важливо стежити за таймінгом.
- Я-висловлювання. Забудьте про формулювання «всі так роблять», «так заведено» тощо. Важлива думка кожного учасника сесії.
- Конфіденційність. Усе, що обговорюється у групі, лишається тільки між учасниками.
- Стоп. Учасники та фасилітатор можуть зупинити агресивну думку або ту, яка дуже сильно зачіпає їхні почуття.
Основні методи фасилітації
Ірина Дядюшкіна поділилася основними методами та техніками роботи у групі, які вона використовує на практиці.
- Вихід за межі. Заохочуйте креатив! Не обмежуйте себе навіть тоді, коли не вистачає ресурсів. Немає фліпчарту? Використовуйте звичайну дошку, стіл, підлогу, тканину тощо. Головне – не втрачайте ідею.
- Графічна фасилітація. Беремо складну ідею, «запаковуємо» її у просту форму та доносимо до учнів.
- Груповий інтелект. Часто ми користуємося цим принципом інтуїтивно. Головне – почути думку кожного.
- Ретроспектива проєкту. Проєкт – це не лише про планування, презентацію та пошук ідей. Також важливо розуміти, що ж буде далі. Метод ретроспективи допоможе побудувати стратегію використання інформації та навичок у подальшому житті.
- Сфокусована бесіда. Чудово працює з дітьми старшої школи на етапі актуалізації або узагальнення знань.
- Світове кафе. Об'єднайте учнів у групи, дайте кожній окрему технологію. За годинниковою стрілкою учні переходитимуть з однієї групи в іншу, обмінюючись ідеями.
Лекторка порівняла полотно фасилітаційної сесії зі збиранням пазлу всією родиною. Тут кожен може займатися окремим фрагментом, але в результаті отримаємо красиву цілісну картину. Як це організувати у навчальному закладі? Як мотивувати, надихати та навчати? Неодмінно передивіться виступ Ірини Дядюшкіної!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.