Ключові тези з виступу Ірини Дядюшкіної

«Найкращі вчителі – ті, що показують вам, куди дивитись, але не кажуть, що ви маєте там побачити» – з цієї цитати Олександри К. Тренфор розпочала свій виступ Ірина Дядюшкіна. Лекторка зазначила, що найкращий фасилітатор – непомітний. Він обережно скеровує процес та допомагає групі досягти зазначеної мети. Утім, чи все так просто? У чому полягають особливості у принципи педагогічної фасилітації, інструменти та методи фасилітації в STEM-освіті? Відповіді на ці та інші запитання дала під час свого виступу в межах інтернет-конференції «STEM, STEAM, STREAM: від концепції до практичного втілення» Ірина Дядюшкіна.

Роль фасилітатора полягає у створенні поля для трансформації думок та вдосконалення навичок. Він має бути активним, але не директивним. А основна задача спрямування освітнього процесу полягає в організації навчального простору, розкритті потенціалу групи та підтримки учасників у реалізації їхніх навчальних цілей. 

Педагог-фасилітатор має допомоги учню сформувати власну думку щодо певної ситуації, сприяти його прагненню до саморозвитку, самореалізації та самовдосконалення. Важливо створити ситуацію успіху тут і зараз!

Основні принципи фасилітації:

  1. Зберігати нейтралітет. У цій ролі ви не маєте висловлювати власну думку, задача фасилітатора – почути кожного.
  2. Дотримуватися повістки. Разом із учасниками створіть організаційні правила та дотримуйтеся їх.
  3. Витримати обурення. Учасники не можуть критикувати одне одного. Усі негативні коментарі вони направляють до фасилітатора. Саме тому надважливим є принцип нейтралітету.
  4. Поважати мудрість групи. Обов'язково дослухайтеся до кожного.

Правила фасилітаційної роботи 

Лекторка поділилася досвідом роботи на фасилітаційній сесії.

  1. Один говорить – усі слухають. Ніхто нікого не перебиває, ніхто нікому не заважає.
  2. Нотатки. Їх мають робити учасники сесії та сам фасилітатор. Це допоможе винести основну думку на етапі збору або генерації ідей.
  3. Зняти погони. Відсутність директивної позиції – важливе правило для роботи в команді.
  4. Тут і зараз. Ми працюємо над розв'язанням конкретної проблеми в режимі реального часу. Також важливо стежити за таймінгом.
  5. Я-висловлювання. Забудьте про формулювання «всі так роблять», «так заведено» тощо. Важлива думка кожного учасника сесії.
  6. Конфіденційність. Усе, що обговорюється у групі, лишається тільки між учасниками.
  7. Стоп. Учасники та фасилітатор можуть зупинити агресивну думку або ту, яка дуже сильно зачіпає їхні почуття. 

Основні методи фасилітації

Ірина Дядюшкіна поділилася основними методами та техніками роботи у групі, які вона використовує на практиці.

  1. Вихід за межі. Заохочуйте креатив! Не обмежуйте себе навіть тоді, коли не вистачає ресурсів. Немає фліпчарту? Використовуйте звичайну дошку, стіл, підлогу, тканину тощо. Головне – не втрачайте ідею.
  2. Графічна фасилітація. Беремо складну ідею, «запаковуємо» її у просту форму та доносимо до учнів. 
  3. Груповий інтелект. Часто ми користуємося цим принципом інтуїтивно. Головне – почути думку кожного.
  4. Ретроспектива проєкту. Проєкт – це не лише про планування, презентацію та пошук ідей. Також важливо розуміти, що ж буде далі. Метод ретроспективи допоможе побудувати стратегію використання інформації та навичок у подальшому житті.
  5. Сфокусована бесіда. Чудово працює з дітьми старшої школи на етапі актуалізації або узагальнення знань.
  6. Світове кафе. Об'єднайте учнів у групи, дайте кожній окрему технологію. За годинниковою стрілкою учні переходитимуть з однієї групи в іншу, обмінюючись ідеями. 

Лекторка порівняла полотно фасилітаційної сесії зі збиранням пазлу всією родиною. Тут кожен може займатися окремим фрагментом, але в результаті отримаємо красиву цілісну картину. Як це організувати у навчальному закладі? Як мотивувати, надихати та навчати? Неодмінно передивіться виступ Ірини Дядюшкіної!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter