1 вересня уже зовсім близько, тож підготовка до нового навчального року в розпалі. Всі ми розуміємо, що він буде особливим і не завжди простим, що потрібно бути готовими до різних сценаріїв. Формат навчання, як це вже неодноразово наголошувалося, залежатиме виключно від безпекової ситуації в регіоні. Але є нюанс: вона може змінюватися і ставати як кращою (на що ми всі сподіваємося), так і гіршою. Саме тому варто бути готовими до різних сценаріїв.
1. Оцінити стан укриття.
Упевені, ви вже це зробили (навіть якщо спеціальна комісія ще не надала остаточного висновку) та чудово розумієте, наскільки вони надійні. Насправді ми всі знаємо, що стан укриттів у закладах освіти нерідко лишає бажати кращого і, на жаль, не завжди із цим можна бодай щось вдіяти. Або ж на це потрібен час. Чи відповідають укриття у вашій школі рекомендаціям ДСНС? Чи будуть діти та вчителі почуватися в них безпечно? Підходьте до ситуації максимально виважено. проаналізуйте всі ризики, а лише потім ухвалюйте остаточне рішення, потидійте тиску, якщо такий має / матиме місце. Ми маємо розуміти, що неправильне рішення коштуватиме надто дорого.
2. Перевірити стан навчальних приміщень закладу.
За це відповідає безпосередньо керівник закладу освіти та спеціальна постійна технічна комісія з обстеження приміщень, інженерно-технічних комунікацій. Тож потрібно:
- провести огляд будівель, приміщень, комунікацій, устаткування, обладнання;
- визначити готовність навчальних кабінетів, майстерень, спортзалів, ігрових і спортивних майданчиків тощо;
- скласти акти-дозволи на введення приміщень в експлуатацію.
Також потрібно перевірити дотримання вимог із безпеки життєдіяльності, електро- та пожежної безпеки, наявність плану роботи ЗЗСО на рік, кількість учнів і класів, забезпечення підручниками, забезпеченість педагогічними кадрами тощо.
3. Ухвалити остаточне рішення щодо формату навчання.
Звісно, тут ми маємо виходити з першого пункту. Та з бажання батьків. Врахуйте той факт, що дехто з них не зможе дати вам остаточної відповіді щодо бажаної форми навчання аж до 1 вересня. І це цілком нормально. Чому так? Бо безпекова ситуація надто мінлива. До того ж хтось ще не вирішив, чи повертатиметься з-за кордону, хтось не знає, яка буде в родині ситуація з роботою, а хтось просто чекатиме, доки рішення ухвалить ЗЗСО, тощо.
Саме тому підготуватися насамперед має школа. Готуйтеся і до офлайн-навчання, і до онлайну, і до змішаного формату, і до роботи в кілька змін. Створіть розклад уроків для кожного з цих варіантів, розробіть план дій, вирішить, хто з учителів як працюватиме. І, звісно, не забудьте врахувати думку педагогічного колективу.
Ми розуміємо, що питання укриттів та форматів навчання зараз є неоднозначним, болючим та хвилює всіх освітян. Напишіть нам у коментарях, як ваша школа готується до 1 вересня? Чи вона вже готова, а може, потрібен ще час для підготовки?
4. Вирішити, що робити під час повітряної тривоги.
Зараз ми всі знаємо, що повітряна тривога може тривати годинами. Як би ви не працювали – офлайн чи онлайн – потрібно вирішити, як організувати заняття із урахуванням повітряних тривог. Будьмо об’єктивними: продовжувати навчальний процес у бомбосховищі, як це радять робити чиновники, якщо не неможливо, то принаймні дуже складно. Тож варто продумати, чим саме займатимуться діти в укритті. Можливо, ви можете запропонувати їм якісь активності? Або діти можуть виконувати якісь прості навчальні завдання, читати тексти, грати в ігри тощо. До речі, можна додати активності, які допоможуть підтримувати емоційний стан учнів у такій непростій ситуації.
Якщо ж навчання проводиться онлайн, на сигнали повітряної тривоги все одно потрібно реагувати. Перш ніж вимкнути трансляцію, обов’язково нагадайте учням, що вони мають пройти до укриттів. Тривога може бути тривалою, тож потім продовжувати урок із того самого моменту, на якому вас перервали, може просто не бути сенсу. Тому завжди будьте готові дати дітям матеріал для самостійної роботи.
5. Забезпечити зв’язок із батьками учнів.
Упевнені, за роки пандемії ви вже розробили правила спілкування із батьками школярів. Зараз вони вам точно знадобляться. МОН наголошує на тому, що батьки завжди мають знати, де знаходяться їхні діти, тож учитель повинен обов’язково повідомити їх про те, що клас спустився в укриття. Звісно, телефонувати кожній родині окремо немає сенсу, тож домовтеся, що за потреби ви надішлете повідомлення в окремому чаті.
Чи є сенс проводити звичні батьківські збори, нехай і в режимі онлайн? Чи можна обмежитися спілкуванням у месенджерах? Це мають вирішувати насамперед класні керівники. Насправді зараз, в умовах воєнного стану, зібрати всіх онлайн може бути складно. Утім, комунікувати все одно треба, а збори напередодні та на початку нового навчального року допоможуть закрити багато важливих питань.
6. Підготуватися до опалювального сезону.
Наразі вже зрозуміло, що цей опалювальний сезон буде непростим. Інфраструктура частково зруйнована, відновити її просто зараз украй складно або взагалі поки що неможливо. Об’єктивно варто розуміти, що багато закладів освіти взимку все одно муситимуть перейти на дистанційне навчання.
У будь-якому разі готуватися потрібно. Для цього МОН розробило Інструктивно-методичні матеріали щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності.
7. Відпрацювати з учителями та учнями процес евакуації до укриття.
Так, об'єктивно це складно, особливо якщо школа велика та більшість батьків проголосує за офлайн-навчання. Тож саме для того, аби уникнути паніки та давки під час сигналу тривоги, варто відпрацювати процес переходу до укриття до дрібниць. Насамперед потрібно:
- розробити маршрут евакуації, розмістити показчики;
- розробити детальний план дій учителя;
- розробити план дій для школярів, ознайомити з ним і дітей, і їхніх батьків;
- провести кілька тренувань.
Тренування дозволять учасникам освітнього процесу зрозуміти, що від них вимагається, що їм робити в конкретній ситуації та допоможуть менше панікувати. Крім того тренування дозволять побачити потенційні проблеми та знайти шляхи їхнього розв'язання.
8. Організувати психологічний супровід освітнього процесу.
Звісно, основну роботу має виконувати шкільний психолог. Але зараз ми живемо в таких умовах, що вчителі теж мають володіти простими психологічними прийомами та практиками, які допоможуть, наприклад, заспокоїти дітей в укритті. Також учителям варто за можливості звертати увагу на психологічний та емоційний стан учнів під час навчання та за потреби повідомляти про можливі проблеми батьків дітей, звертатися по допомогу до шкільного психолога.
9. Подбати про організацію виховної роботи.
Виховна робота в умовах війни – надзвичайно важливий аспект. Детальніше про те, як організувати виховну роботу в новому навчальному році, ми говорили в нашій статті «Виховна робота в умовах війни: важливі аспекти». Зараз це дійсно важливо, це завдання не можна відкласти чи впоратися з ним не надто добре. Готуватися необхідно просто зараз.
А як ваша школа готується до нового навчального року?
Чого взагалі чекати від нового навчального року? Зараз у всіх багато думок, але чи є достатня кількість рішень? Для того, аби допомогти всім учасникам освітнього процесу розробити план старту нового навчального року в умовах війни, ми оголошуємо нову масштабну інтернет-конференцію «Навчальний рік 2022-2023: підходи до організації роботи». Поговоримо про організацію освітнього процесу в нових реаліях, про особливості виховної роботи, про впровадження особистісно орієнтованого навчання, проєктне навчання в умовах дистанційки та нюанси створення ІПР для учнів із ООП. І ще обов'язково розберемо, як «На Урок» допоможе вам працювати цікаво та ефективно навіть у складних умовах!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.