Поговоримо про нові підходи до визначення рівня результатів навчання учнів

Наказом МОН від 02.08.2024 №1093 затверджено нові рекомендації щодо оцінювання досягнень учнів 5-9 класів НУШ (далі – Рекомендації). Головні положення цього документа ми вже детально розглядали у попередньому матеріалі. У цій публікації ми акцентували увагу на основних моментах підсумкового оцінювання з навчальних предметів інформатичної освітньої галузі.


Згідно з Рекомендаціями основними видами оцінювання є формувальне та підсумкове оцінювання й ДПА. Тож якщо ви бажаєте покращити знання та отримати практичні поради щодо інтерактивного оцінювання учнівського прогресу протягом навчального року, запрошуємо вас долучитись до учасників Всеукраїнської інтернет-конференції «Підсумкове оцінювання в НУШ: нові вимоги та практика» та переглянути у запису Всеукраїнську інтернет-конференцію «Здійснення формувального оцінювання в НУШ». Під час етеру ви матиме змогу ознайомитись із ефективними прийомами у роботі з дітьми будь-якого віку з метою їх подальшого застосування в роботі, що допоможе урізноманітнити освітній процес.

 

Метою підсумкового оцінювання є об'єктивне співвідношення фактичних результатів навчання учнів з обов'язковими (очікуваними) результатами навчання, визначеними Держстандартом / модельною навчальною програмою за певний період навчання. 

Підсумкове оцінювання здійснюється періодично і може охоплювати один, декілька або всі групи результатів, визначених у Держстандарті. Кількість підсумкових робіт, час їхнього проведення вчитель  може встановлювати самостійно. 

Під час оцінювання слід застосовувати завдання різних когнітивних рівнів: 

  • на відтворення знань;
  • на розуміння;
  • на застосування в стандартних і змінених навчальних ситуаціях;
  • уміння висловлювати власні судження, ставлення тощо. 

Підвищення кваліфікації вчителів інформатики: Ідеї та пропозиції від «На Урок»

Критерії підсумкового оцінювання результатів навчання учнів

У Рекомендаціях наведено загальні критерії оцінювання, які визначають загальні підходи до встановлення результатів навчання учнів і реалізуються за чотирма рівнями, що дає змогу здійснювати оцінювання за 12-бальною шкалою:

  • початковий (1-3 бали);
  • середній (4-6 балів);
  • достатній (7-9 балів);
  • високий (10-12 балів).

Кожний наступний рівень охоплює вимоги до попереднього, а також додає нові. 

Загальні критерії оцінювання слугують основою для галузевих критеріїв оцінювання. Інформатична освітня галузь включає 4 групи результатів споріднених результатів навчання, які оцінюються з урахуванням структури компетентності таким чином:

Група результатів 1. Робота з інформацією, даними, моделями

Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:

1 бал:

  • сприймання та розпізнавання інформації, отриманої від учителя (інших осіб); 
  • надання відповідей на прості запитання за змістом почутого / прочитаного, припущення суттєвих змістових і логічних помилок.

2 бали:

  • відтворення незначної частини інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел; 
  • знаходження у почутому/прочитаному часткових відповідей на прості запитання; 
  • припущення змістових і логічних помилок.

3 бали:

  • відтворення частини інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел;
  • знаходження у почутому/прочитаному часткових відповідей на прості запитання; 
  • припущення змістових і логічних помилок.

4 бали:

  • відтворення за зразком основної інформації, отриманої із запропонованих джерел; 
  • висловлення своєї думки за допомогою отриманої інформації; може пояснити окремі поняття/терміни/навчальні дії;

5 балів:

  • часткове застосування основної інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел, для виконання навчальних завдань і вирішення проблемних ситуацій; 
  • знаходження відповідей на прості запитання у почутому/пропитаному; пояснення основних понять / явищ/навчальний дій.

6 балів:

  • застосування інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел, для виконання навчальних завдань і вирішення проблемних ситуацій; 
  • розуміння і пояснення основних понять/ явищ/ навчальний дій, наведення простих прикладів.

7 балів:

  • знаходження потрібної інформації для виконання навчальних завдань і вирішення проблемних ситуацій у запропонованих джерелах.

8 балів:

  • аналіз інформації, отриманої з обраних джерел, зіставлення, порівняння та групування її за заданою ознакою; 
  • вирізнення проблемних ситуацій, надання відповідей на запитання за опрацьованою інформацією; 
  • перетворення одного виду інформації на інший; 
  • наведення певних аргументів, доповнення думок/відповідей однокласників.

9 балів:

  • аналіз інформації, отриманої з різних джерел; 
  • вирізнення проблемних ситуацій; 
  • добір прийнятного способу із запропонованих для унаочнення та візуалізації; 
  • наведення аргументів і доречних прикладів щодо висловленої думки.

10 балів:

  • отримання відомостей із різних самостійно вибраних джерел, виокремлення з них істотної та потрібної інформації; 
  • вирізнення проблемних ситуацій, оцінка інформації за заданими критеріями; 
  • постановка запитань; 
  • встановлення логічних зв’язків між об’єктами, фактами, явищами.

11 балів:

  • узагальнення інформації, отриманої з різних джерел, оцінка її за визначеними критеріями; 
  • знаходження та аналіз інформації, визначення надійності інформаційних джерел; 
  • висловлення та аргументація власної позиції, формулювання висновків.

12 балів:

  • оцінка інформації, отриманої з різних джерел, її порівняння та зіставлення;
  • усвідомлене використання інформації в різних ситуаціях.

Група результатів 2. Створення інформаційних продуктів

Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:

1 бал:

  • виконання частини простих завдань / навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя.

2 бали:

  • виконання простих завдань/ навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя; 
  • демонстрація своєї зацікавленості до ідей, висловлених іншими.

3 бали:

  • виконання завдань / навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя; 
  • долучення до роботи в групі.

4 бали:

  • виконання завдань /навчальних дій за зразком під керівництвом учителя; 
  • виконання обов’язків, розподілених у групі.

5 балів:

  • виконання навчальних дій за запропонованим алгоритмом, за потреби звертаючись по допомогу; 
  • розпізнавання проблемних ситуацій з допомогою вчителя; 
  • виконання завдань в групі відповідно до своєї ролі.

6 балів:

  • самостійне виконання навчальних дій за запропонованим алгоритмом;
  • розпізнавання проблемних ситуацій і висловлення припущень щодо розв’язання їх з допомогою вчителя; 
  • виконання спільного завдання в групі відповідно до визначених обов’язків та своєї ролі.

7 балів:

  • виконання репродуктивних і частково-пошукових видів навчальної діяльності за запропонованим алгоритмом або в співпраці з однокласниками; 
  • розпізнавання проблемних ситуацій, розв'язання їх відомим способом з допомогою вчителя;
  • співпраця в групі під час виконання навчальних завдань.

8 балів:

  • виконання окремих пошукових, дослідницьких та/або творчих навчальних дій, розв'язання проблемних ситуацій відомими способами з опосередкованою допомогою вчителя; 
  • активна співпраця з іншими під час виконання навчальних завдань, визначення своїх завдань в груповій роботі.

9 балів:

  • виконання пошукових (дослідницьких) і творчих завдань;
  • розв’язання проблемних ситуацій засвоєними раніше способами, пропонування нових способів розв’язання з опосередкованою допомогою вчителя;
  • активна співпраця з іншими під час виконання типових і нетипових завдань.

10 балів:

  • застосування здобутих знань та практичних умінь в різних навчальних ситуаціях; 
  • здійснення різних видів діяльності, пропонування декількох способів розв’язання проблемної ситуації самостійно, у парі або групі.

11 балів:

  • застосування здобутих знань та практичних умінь в нестандартних ситуаціях; 
  • здійснення різних видів діяльності, аналіз власних навчальних дій самостійно, у парі або групі; 
  • конструктивна взаємодія у групі.

12 балів:

  • застосування здобутих знань і практичних умінь, усвідомлення ризиків і прогнозування наслідків; 
  • здійснення різних видів діяльності самостійно, у парі або групі; 
  • аналіз власних навчальних дій, планування свого подальшого навчального поступу; 
  • ініціювання, планування та організація співпраці в групах для досягнення навчальних цілей, виконання дослідницьких / творчих завдань.

Група результатів 3. Робота в цифровому середовищі

Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:

1 бал:

  • виконання частини простих завдань / навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя.

2 бали:

  • виконання простих завдань/ навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя; 
  • демонстрація своєї зацікавленості до ідей, висловлених іншими.

3 бали:

  • виконання завдань / навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя; 
  • долучення до роботи в групі.

4 бали:

  • виконання завдань /навчальних дій за зразком під керівництвом учителя; 
  • виконання обов’язків, розподілених у групі.

5 балів:

  • виконання навчальних дій за запропонованим алгоритмом, за потреби звертаючись цо допомогу; 
  • розпізнавання проблемних ситуацій з допомогою вчителя; 
  • виконання завдань в групі відповідно до своєї ролі.

6 балів:

  • самостійне виконання навчальних дій за запропонованим алгоритмом; розпізнавання проблемних ситуацій і висловлення припущень щодо розв’язання їх з допомогою вчителя; 
  • виконання спільних завдань в групі відповідно до визначених обов’язків та своєї ролі.

7 балів:

  • виконання репродуктивних і частково-пошукових видів навчальної діяльності за запропонованим алгоритмом або в співпраці з однокласниками; 
  • розпізнавання проблемних ситуацій, розв'язання їх відомим способом з допомогою вчителя;
  • співпраця в групі під час виконання навчальних завдань.

8 балів:

  • виконання окремих пошукових, дослідницьких та/або творчих навчальних дій, розв'язання проблемних ситуацій відомими способами з опосередкованою допомогою вчителя; 
  • активна співпраця з іншими під час виконання навчальних завдань, визначення своїх завдань в груповій роботі.

9 балів:

  • виконання пошукових (дослідницьких) та творчих завдань;
  • розв’язання проблемних ситуацій засвоєними раніше способами, пропонування нових способів розв’язання з опосередкованою допомогою вчителя; 
  • активна співпраця з іншими під час виконання типових і нетипових завдань.

10 балів:

  • застосування здобутих знань і практичних умінь в різних навчальних ситуаціях; 
  • здійснення різних видів діяльності, пропонування декількох способів розв’язання проблемної ситуації самостійно, у парі або групі.

11 балів:

  • застосування здобутих знань і практичних умінь в нестандартних ситуаціях; 
  • здійснення різних видів діяльності, аналіз власних навчальних дій самостійно, у парі або групі;
  • конструктивна взаємодія у групі.

12 балів:

  • застосування здобутих знань і практичних умінь, усвідомлення ризиків і прогнозування наслідків;
  • здійснення різних видів діяльності самостійно, у парі або групі; 
  • аналіз власних навчальних дій, планування свого подальшого навчального поступу;
  • ініціювання, планування та організація співпраці в групах для досягнення навчальних цілей, виконання дослідницьких / творчих завдань;

Група результатів 4. Безпечна та відповідальна робота з інформаційними технологіями

Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:

1 бал:

  • виконання безпосередних вказівок щодо дотримання правил безпеки.

2 бали:

  • епізодичне виконання вказівок щодо дотримання правил безпеки у знайомих ситуаціях.

3 бали:

  • виконання вказівок щодо дотримання правил безпеки у знайомих ситуаціях; 
  • прохання надати зворотній зв'язок щодо ступеня розуміння та сприйняття запропонованого.

4 бали:

  • дотримання правил безпеки у типових ситуаціях після нагадування; 
  • надання пояснень щодо необхідності безпечної та відповідальної поведінки.

5 балів:

  • дотримання правил безпеки у типових ситуаціях.

6 балів:

  • дотримання правил безпеки та відповідальної взаємодії у типових ситуаціях.

7 балів:

  • дотримання правил безпеки та взаємодії у новій ситуації, визначення потенційної небезпеки.

8 балів:

  • дотримання правил безпеки та взаємодії у змодельованій ситуації, оцінка потенційних наслідків ризикованої поведінки.

9 балів:

  • обмін інформацією та пропонування способів відновлення безпечної та відповідальної взаємодії при їх порушенні.

10 балів:

  • дотримання правил безпеки та взаємодії у нестандартній ситуації; 
  • розпізнавання та запобігання небезпечним ситуаціям, розглядаючи різні сторони проблеми.

11 балів:

  • вжиття заходів для зменшення ризиків; 
  • вибір оптимального способу безпечної та відповідальної взаємодії з іншими.

12 балів:

  • оцінка безпеки та відповідальності поведінки за критеріями; 
  • за потреби надання роз’яснень іншим учасникам щодо безпечної та відповідальної поведінки.

Підсумкове оцінювання за семестр 

Підсумкове оцінювання за семестр здійснюють за групами результатів навчання, що передбачені Критеріями оцінювання за освітніми галузями, з урахуванням різних форм і видів навчальної діяльності. Для формування висновків щодо рівня досягнення обов’язкових результатів навчання за семестр учитель може запропонувати учням: 

  • виконати комплексну підсумкову роботу за всіма групами результатів, визначеними в Критеріях оцінювання за освітніми галузями; 
  • виконати окремі підсумкові роботи для кожної групи результатів, визначеної у Критеріях оцінювання за освітніми галузями. 

Відомості, отримані під час підсумкового семестрового оцінювання застосовують для вироблення навчальних цілей на наступний період, визначення труднощів учнів у навчанні та коригування освітнього процесу. 

У Свідоцтві досягнень виставляють семестрові оцінки за групами результатів і на їх підставі виставляють загальну оцінку за семестр з кожного навчального предмета. 

Бажаєте дізнатись більше про сучасні підходи до викладання навчальних предметів? Долучайтесь до нашої спільноти та слідкуйте за анонсами!  

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter