Наказом МОН від 02.08.2024 №1093 затверджено нові рекомендації щодо оцінювання досягнень учнів 5-9 класів НУШ (далі – Рекомендації). Головні положення цього документа ми вже детально розглядали у попередньому матеріалі. У цій публікації ми акцентували увагу на основних моментах підсумкового оцінювання з навчальних предметів інформатичної освітньої галузі.
Згідно з Рекомендаціями основними видами оцінювання є формувальне та підсумкове оцінювання й ДПА. Тож якщо ви бажаєте покращити знання та отримати практичні поради щодо інтерактивного оцінювання учнівського прогресу протягом навчального року, запрошуємо вас долучитись до учасників Всеукраїнської інтернет-конференції «Підсумкове оцінювання в НУШ: нові вимоги та практика» та переглянути у запису Всеукраїнську інтернет-конференцію «Здійснення формувального оцінювання в НУШ». Під час етеру ви матиме змогу ознайомитись із ефективними прийомами у роботі з дітьми будь-якого віку з метою їх подальшого застосування в роботі, що допоможе урізноманітнити освітній процес.
Метою підсумкового оцінювання є об'єктивне співвідношення фактичних результатів навчання учнів з обов'язковими (очікуваними) результатами навчання, визначеними Держстандартом / модельною навчальною програмою за певний період навчання.
Підсумкове оцінювання здійснюється періодично і може охоплювати один, декілька або всі групи результатів, визначених у Держстандарті. Кількість підсумкових робіт, час їхнього проведення вчитель може встановлювати самостійно.
Під час оцінювання слід застосовувати завдання різних когнітивних рівнів:
- на відтворення знань;
- на розуміння;
- на застосування в стандартних і змінених навчальних ситуаціях;
- уміння висловлювати власні судження, ставлення тощо.
Підвищення кваліфікації вчителів інформатики: Ідеї та пропозиції від «На Урок»
Критерії підсумкового оцінювання результатів навчання учнів
У Рекомендаціях наведено загальні критерії оцінювання, які визначають загальні підходи до встановлення результатів навчання учнів і реалізуються за чотирма рівнями, що дає змогу здійснювати оцінювання за 12-бальною шкалою:
- початковий (1-3 бали);
- середній (4-6 балів);
- достатній (7-9 балів);
- високий (10-12 балів).
Кожний наступний рівень охоплює вимоги до попереднього, а також додає нові.
Загальні критерії оцінювання слугують основою для галузевих критеріїв оцінювання. Інформатична освітня галузь включає 4 групи результатів споріднених результатів навчання, які оцінюються з урахуванням структури компетентності таким чином:
Група результатів 1. Робота з інформацією, даними, моделями
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:
1 бал:
- сприймання та розпізнавання інформації, отриманої від учителя (інших осіб);
- надання відповідей на прості запитання за змістом почутого / прочитаного, припущення суттєвих змістових і логічних помилок.
2 бали:
- відтворення незначної частини інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел;
- знаходження у почутому/прочитаному часткових відповідей на прості запитання;
- припущення змістових і логічних помилок.
3 бали:
- відтворення частини інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел;
- знаходження у почутому/прочитаному часткових відповідей на прості запитання;
- припущення змістових і логічних помилок.
4 бали:
- відтворення за зразком основної інформації, отриманої із запропонованих джерел;
- висловлення своєї думки за допомогою отриманої інформації; може пояснити окремі поняття/терміни/навчальні дії;
5 балів:
- часткове застосування основної інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел, для виконання навчальних завдань і вирішення проблемних ситуацій;
- знаходження відповідей на прості запитання у почутому/пропитаному; пояснення основних понять / явищ/навчальний дій.
6 балів:
- застосування інформації, отриманої від учителя або із запропонованих джерел, для виконання навчальних завдань і вирішення проблемних ситуацій;
- розуміння і пояснення основних понять/ явищ/ навчальний дій, наведення простих прикладів.
7 балів:
- знаходження потрібної інформації для виконання навчальних завдань і вирішення проблемних ситуацій у запропонованих джерелах.
8 балів:
- аналіз інформації, отриманої з обраних джерел, зіставлення, порівняння та групування її за заданою ознакою;
- вирізнення проблемних ситуацій, надання відповідей на запитання за опрацьованою інформацією;
- перетворення одного виду інформації на інший;
- наведення певних аргументів, доповнення думок/відповідей однокласників.
9 балів:
- аналіз інформації, отриманої з різних джерел;
- вирізнення проблемних ситуацій;
- добір прийнятного способу із запропонованих для унаочнення та візуалізації;
- наведення аргументів і доречних прикладів щодо висловленої думки.
10 балів:
- отримання відомостей із різних самостійно вибраних джерел, виокремлення з них істотної та потрібної інформації;
- вирізнення проблемних ситуацій, оцінка інформації за заданими критеріями;
- постановка запитань;
- встановлення логічних зв’язків між об’єктами, фактами, явищами.
11 балів:
- узагальнення інформації, отриманої з різних джерел, оцінка її за визначеними критеріями;
- знаходження та аналіз інформації, визначення надійності інформаційних джерел;
- висловлення та аргументація власної позиції, формулювання висновків.
12 балів:
- оцінка інформації, отриманої з різних джерел, її порівняння та зіставлення;
- усвідомлене використання інформації в різних ситуаціях.
Група результатів 2. Створення інформаційних продуктів
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:
1 бал:
- виконання частини простих завдань / навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя.
2 бали:
- виконання простих завдань/ навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя;
- демонстрація своєї зацікавленості до ідей, висловлених іншими.
3 бали:
- виконання завдань / навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя;
- долучення до роботи в групі.
4 бали:
- виконання завдань /навчальних дій за зразком під керівництвом учителя;
- виконання обов’язків, розподілених у групі.
5 балів:
- виконання навчальних дій за запропонованим алгоритмом, за потреби звертаючись по допомогу;
- розпізнавання проблемних ситуацій з допомогою вчителя;
- виконання завдань в групі відповідно до своєї ролі.
6 балів:
- самостійне виконання навчальних дій за запропонованим алгоритмом;
- розпізнавання проблемних ситуацій і висловлення припущень щодо розв’язання їх з допомогою вчителя;
- виконання спільного завдання в групі відповідно до визначених обов’язків та своєї ролі.
7 балів:
- виконання репродуктивних і частково-пошукових видів навчальної діяльності за запропонованим алгоритмом або в співпраці з однокласниками;
- розпізнавання проблемних ситуацій, розв'язання їх відомим способом з допомогою вчителя;
- співпраця в групі під час виконання навчальних завдань.
8 балів:
- виконання окремих пошукових, дослідницьких та/або творчих навчальних дій, розв'язання проблемних ситуацій відомими способами з опосередкованою допомогою вчителя;
- активна співпраця з іншими під час виконання навчальних завдань, визначення своїх завдань в груповій роботі.
9 балів:
- виконання пошукових (дослідницьких) і творчих завдань;
- розв’язання проблемних ситуацій засвоєними раніше способами, пропонування нових способів розв’язання з опосередкованою допомогою вчителя;
- активна співпраця з іншими під час виконання типових і нетипових завдань.
10 балів:
- застосування здобутих знань та практичних умінь в різних навчальних ситуаціях;
- здійснення різних видів діяльності, пропонування декількох способів розв’язання проблемної ситуації самостійно, у парі або групі.
11 балів:
- застосування здобутих знань та практичних умінь в нестандартних ситуаціях;
- здійснення різних видів діяльності, аналіз власних навчальних дій самостійно, у парі або групі;
- конструктивна взаємодія у групі.
12 балів:
- застосування здобутих знань і практичних умінь, усвідомлення ризиків і прогнозування наслідків;
- здійснення різних видів діяльності самостійно, у парі або групі;
- аналіз власних навчальних дій, планування свого подальшого навчального поступу;
- ініціювання, планування та організація співпраці в групах для досягнення навчальних цілей, виконання дослідницьких / творчих завдань.
Група результатів 3. Робота в цифровому середовищі
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:
1 бал:
- виконання частини простих завдань / навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя.
2 бали:
- виконання простих завдань/ навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя;
- демонстрація своєї зацікавленості до ідей, висловлених іншими.
3 бали:
- виконання завдань / навчальних дій за наданим зразком з допомогою вчителя;
- долучення до роботи в групі.
4 бали:
- виконання завдань /навчальних дій за зразком під керівництвом учителя;
- виконання обов’язків, розподілених у групі.
5 балів:
- виконання навчальних дій за запропонованим алгоритмом, за потреби звертаючись цо допомогу;
- розпізнавання проблемних ситуацій з допомогою вчителя;
- виконання завдань в групі відповідно до своєї ролі.
6 балів:
- самостійне виконання навчальних дій за запропонованим алгоритмом; розпізнавання проблемних ситуацій і висловлення припущень щодо розв’язання їх з допомогою вчителя;
- виконання спільних завдань в групі відповідно до визначених обов’язків та своєї ролі.
7 балів:
- виконання репродуктивних і частково-пошукових видів навчальної діяльності за запропонованим алгоритмом або в співпраці з однокласниками;
- розпізнавання проблемних ситуацій, розв'язання їх відомим способом з допомогою вчителя;
- співпраця в групі під час виконання навчальних завдань.
8 балів:
- виконання окремих пошукових, дослідницьких та/або творчих навчальних дій, розв'язання проблемних ситуацій відомими способами з опосередкованою допомогою вчителя;
- активна співпраця з іншими під час виконання навчальних завдань, визначення своїх завдань в груповій роботі.
9 балів:
- виконання пошукових (дослідницьких) та творчих завдань;
- розв’язання проблемних ситуацій засвоєними раніше способами, пропонування нових способів розв’язання з опосередкованою допомогою вчителя;
- активна співпраця з іншими під час виконання типових і нетипових завдань.
10 балів:
- застосування здобутих знань і практичних умінь в різних навчальних ситуаціях;
- здійснення різних видів діяльності, пропонування декількох способів розв’язання проблемної ситуації самостійно, у парі або групі.
11 балів:
- застосування здобутих знань і практичних умінь в нестандартних ситуаціях;
- здійснення різних видів діяльності, аналіз власних навчальних дій самостійно, у парі або групі;
- конструктивна взаємодія у групі.
12 балів:
- застосування здобутих знань і практичних умінь, усвідомлення ризиків і прогнозування наслідків;
- здійснення різних видів діяльності самостійно, у парі або групі;
- аналіз власних навчальних дій, планування свого подальшого навчального поступу;
- ініціювання, планування та організація співпраці в групах для досягнення навчальних цілей, виконання дослідницьких / творчих завдань;
Група результатів 4. Безпечна та відповідальна робота з інформаційними технологіями
Орієнтирами для оцінювання результатів навчання за 12-бальною шкалою є наявний рівень знань, вмінь, цінностей та ставлень учнів, який визначається за допомогою таких характеристик:
1 бал:
- виконання безпосередних вказівок щодо дотримання правил безпеки.
2 бали:
- епізодичне виконання вказівок щодо дотримання правил безпеки у знайомих ситуаціях.
3 бали:
- виконання вказівок щодо дотримання правил безпеки у знайомих ситуаціях;
- прохання надати зворотній зв'язок щодо ступеня розуміння та сприйняття запропонованого.
4 бали:
- дотримання правил безпеки у типових ситуаціях після нагадування;
- надання пояснень щодо необхідності безпечної та відповідальної поведінки.
5 балів:
- дотримання правил безпеки у типових ситуаціях.
6 балів:
- дотримання правил безпеки та відповідальної взаємодії у типових ситуаціях.
7 балів:
- дотримання правил безпеки та взаємодії у новій ситуації, визначення потенційної небезпеки.
8 балів:
- дотримання правил безпеки та взаємодії у змодельованій ситуації, оцінка потенційних наслідків ризикованої поведінки.
9 балів:
- обмін інформацією та пропонування способів відновлення безпечної та відповідальної взаємодії при їх порушенні.
10 балів:
- дотримання правил безпеки та взаємодії у нестандартній ситуації;
- розпізнавання та запобігання небезпечним ситуаціям, розглядаючи різні сторони проблеми.
11 балів:
- вжиття заходів для зменшення ризиків;
- вибір оптимального способу безпечної та відповідальної взаємодії з іншими.
12 балів:
- оцінка безпеки та відповідальності поведінки за критеріями;
- за потреби надання роз’яснень іншим учасникам щодо безпечної та відповідальної поведінки.
Підсумкове оцінювання за семестр
Підсумкове оцінювання за семестр здійснюють за групами результатів навчання, що передбачені Критеріями оцінювання за освітніми галузями, з урахуванням різних форм і видів навчальної діяльності. Для формування висновків щодо рівня досягнення обов’язкових результатів навчання за семестр учитель може запропонувати учням:
- виконати комплексну підсумкову роботу за всіма групами результатів, визначеними в Критеріях оцінювання за освітніми галузями;
- виконати окремі підсумкові роботи для кожної групи результатів, визначеної у Критеріях оцінювання за освітніми галузями.
Відомості, отримані під час підсумкового семестрового оцінювання застосовують для вироблення навчальних цілей на наступний період, визначення труднощів учнів у навчанні та коригування освітнього процесу.
У Свідоцтві досягнень виставляють семестрові оцінки за групами результатів і на їх підставі виставляють загальну оцінку за семестр з кожного навчального предмета.
Бажаєте дізнатись більше про сучасні підходи до викладання навчальних предметів? Долучайтесь до нашої спільноти та слідкуйте за анонсами!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.