Присвоєння кваліфікаційних категорій педагогічним працівникам здійснюється відповідно до Положення про атестацію педагогічних працівників. У процесі оцінювання враховуються такі аспекти: обсяг підвищення кваліфікації за останні п’ять років, освітній рівень педагога та його професійний досвід. Окрім того, атестаційні комісії аналізують рівень професійної компетентності педагога, зіставляючи його діяльність із посадовими обов’язками та вимогами Професійного стандарту.
Однак у новій редакції Профстандарту не передбачено конкретних вимог до присвоєння кваліфікаційних категорій. Як визначати показники ефективності професійної діяльності педагога? Ми опрацювали методичні рекомендації «Застосування оновленого професійного стандарту "Вчитель закладу загальної середньої освіти"», затверджені та рекомендовані Українським інститутом розвитку освіти, і на їх основі підготували огляд професійних якостей, якими має володіти вчитель відповідно до кваліфікаційної категорії «Спеціаліст ІІ категорії».
Підвищення кваліфікації вчителів: Ідеї та пропозиції від «На Урок»
Згідно з Профстандартом для успішного виконання трудових функцій педагог має володіти такими професійними компетентностями:
Мовно-комунікативна компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність забезпечувати здобувачам освіти навчання державною мовою
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- вільне володіння державною мовою, комунікація нею усно і письмово з усіма учасниками освітнього процесу;
- дотримання норм і стилів української мови, влучне застосування інтонаційних і позамовних засобів виразності мовлення;
- застосування методів і прийомів збагачення мовлення здобувачів освіти, сприяння їхньої мовної творчості;
- виявлення мовної стійкості та відповідальності у дотриманні мовного законодавства.
2) Здатність забезпечувати здобувачам освіти навчання з урахуванням особливостей мовного середовища в закладі освіти мовою відповідного корінного народу або національної меншини України
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- розробка навчальних матеріалів і викладання навчальних предметів (інтегрованих курсів) з урахуванням особливостей мовного та культурного досвіду здобувачів освіти, які належать до корінних народів а6о національних меншин України (зокрема, таких, що здо6увають освіту офіційними мовами Європейського Союзу);
- толерантне ставлення до мовних і культурних особливостей здобувачів освіти, підтримка комунікації здобувачів освіти з увагою до міжкультурної взаємодії.
3) Здатність забезпечувати навчання здобувачів освіти іноземної мови та спілкуватися іноземною мовою у професійному колі (для вчителів іноземної мови)
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- рівень володіння іноземною мовою не нижче В2 відповідно до глобальної шкали Загальноєвропейських рекомендацій з мовної освіти;
- застосування ефективних підходів і стратегій розвитку комунікативних умінь здобувачів освіти з іноземної мови;
- комунікація іноземною мовою для підвищення професійного рівня та формування мотивації здобувачів освіти в опануванні іноземної мови;
- підтримка належного рівня володіння іноземною мовою, необхідного для виконання професійної діяльності.
4) Здатність формувати й розвивати мовно-комунікативні вміння й навички здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- взаємодія з учасниками освітнього процесу із застосуванням конструктивних стратегій комунікації;
- формування у здобувачів освіти здатності до взаεморозуміння / міжособистісної взаємодії засобами активної і пасивної комунікації.
Предметно-методична компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність моделювати зміст освіти відповідно до обов’язкових результатів навчання здобувачів освіти, визначених державними стандартами освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- знання законодавчих вимог щодо змісту повної загальної середньої освіти відповідного рівня та форм організації освітнього процесу (державні стандарти, типові освітні програми, модельні навчальні програми);
- оцінювання результатів навчання згідно з вимогами відповідного державного стандарту освіти. Адаптація змісту навчальних предметів (інтегрованих курсів) до потре6 здобувачів освіти;
- використання навичок ефективної комунікації для досягнення навчальних цілей в освітньому процесі;
- використання різних практик для організації комунікації між здобувачами освіти та пояснення навчального матеріалу;
- демонстрація академічних знань з освітньої галузі/навчального предмета (інтегрованого курсу) і володіння методиками і технологіями моделювання змісту навчання відповідно до обов’язкових результатів навчання здобувачів освіти;
- застосування різних методів пояснення навчального матеріалу та формування у здобувачів освіти складних понять, пропонування різних способів використання довідкових матеріалів в освітньому процесі з урахуванням обов'язкових результатів навчання.
2) Здатність формувати і розвивати в здобувачів освіти ключові компетентності і наскрізні вміння, визначені державними стандартами освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- знання змісту ключових компетентностей здобувачів освіти і наскрізних умінь, визначених державними стандартами освіти;
дотримання вимог до о6ов’язкових результатів навчання здобувачів освіти і рівнів сформованості їхніх компетентностей (відповідно до освітньої галузі); - використання методів і прийомів, які дають можливість здобувачам освіти реалізувати набуті вміння на практиці як в освітньому процесі, так у житті загалом;
- добір та адаптація навчальних і дидактичних матеріалів, диференціюючи його відповідно до рівнів сформованості у здобувачів освіти ключових компетентностей і умінь, спільних для всіх компетентностей.
3) Здатність здійснювати інтегроване навчання здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- використання міжпредметних зв’язків, інтегрованого підходу у викладанні предметів (інтегрованих курсів) різних освітніх галузей;
- демонстрація навичок усного і писемного мовлення для формування у здобувачів освіти розуміння природних зв’язків між процесами і явищами, розвиток відповідних умінь;
- формування у здобувачів освіти розуміння природних зв'язків різних процесів, уміння вирішувати практичні завдання, що вимагають синтезу знань із різних освітніх галузей;
- розвиток у здобувачів освіти системного мислення.
4) Здатність добирати і використовувати сучасні й ефективні методики і технології навчання, виховання й розвитку здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- вибір ефективних форм, методів і засобів навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти різних вікових груп залежно від навчальних цілей;
- розуміння змісту й особливостей технологій та методик особистісно орієнтованого, компетентнісного й інтегрованого навчання, виховання та розвитку здобувачів освіти та їх впровадження;
- використання технологій навчання, спрямованих на розвиток ключових компетентностей, враховуючи необхідність розвитку комунікативних навичок здобувачів освіти;
- розробка вправ і завдань для навчального предмета (інтегрованого курсу), взаємодіючи з іншими учасниками освітнього процесу, порівняння ефективності різних інноваційних методик і технологій навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти засобами освітньої галузі.
5) Здатність формувати ціннісні ставлення в здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- формування в учнів ціннісних ставлень до суспільства і держави, сім’ї та родини, природи, мистецтва і культури, праці, до се6е (до свого фізичного, психічного, соціального «Я»), інших осіб;
- використання комунікації як інструменту формування у здобувачів освіти ціннісних ставлень;
- застосування індивідуального підходу до формування та розвитку ціннісних ставлень у здобувачів освіти.
Інформаційно-цифрова компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність орієнтуватися в інформаційному просторі, здійснювати пошук і критично оцінювати інформацію
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- використання цифрових пристроїв, їхнього базового програмного забезпечення, цифрових сервісів і технологій для організації освітнього процесу, професійного спілкування;
- виконання дій відповідно до вимог законодавства щодо академічної доброчесності і використання о6’εктів авторського права під час використання та поширення електронних (цифрових) освітніх ресурсів;
- дотримання правил мережевого етикету у професійній діяльності;
- впевнена орієнтація в інформаційному просторі, здійснення пошуку і критична оцінка інформації, оперування нею у професійній діяльності;
- опрацювання основних типів даних (тексти, презентації, графіки, електронні таблиці, аудіо- та відеоматеріали тощо);
- використання цифрових ресурсів для професійного розвитку (онлайн-тренінги, дистанційні курси тощо);
- уникнення небезпек в інформаційному просторі, вміння перевіряти надійність джерел і достовірність інформації у мережі Інтернет, забезпечення захисту і збереження персональних даних;
- дотримання цифрової гігієни та мережевого етикету у професійній діяльності;
- використання відкритих електронних (цифрових) освітніх ресурсів для професійного розвитку та обміну педагогічним досвідом, створення та наповнення власного е-портфоліо.
2) Здатність ефективно використовувати наявні та створювати (за потреби) нові електронні (цифрові) ресурси
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- добір, накопичення, упорядкування та використання електронних (цифрових) освітніх ресурсів в освітньому процесі та професійному розвитку;
- взаємодія з учасниками освітнього процесу для розроблення / модифікації / адаптації електронних освітніх ресурсів;
- визначення потреб класу / групи, які можна задовольнити шляхом створення / адаптації / модифікації електронних освітніх ресурсів. Здійснення захисту електронних (цифрових) освітніх ресурсів, механізмів захисту власних авторських прав;
- дотримання академічної доброчесності під час створення і використання електронних (цифрових) освітніх ресурсів, вимог законодавства щодо захисту авторського права, а також вжиття заходів щодо захисту власних авторських прав;
- модифікація/адаптація наявних електронних (цифрових) освітніх ресурсів (за потреби) особисто або спільно з іншими особами.
3) Здатність використовувати цифрові технології в освітньому процесі
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- використання цифрових технологій та електронних (цифрових) освітніх ресурсів для навчання здобувачів освіти предметів (інтегрованих курсів), оцінювання, моніторингу результатів навчання та відстеження їхнього прогресу;
- організація освітнього процесу з використанням цифрових технологій (зокрема, дистанційного навчання), дотримання умов організації цифрових робочих місць;
- здійснення комунікації з учасниками освітнього процесу з використанням різних електронних (цифрових) засобів і сервісів;
- використання для організації навчання здобувачів освіти захищених цифрових ресурсів;
- аналіз та інтерпретація в електронному (цифровому) середовищі інформації про активність та ефективність навчальної діяльності здобувачів освіти;
- реалізація стратегії оцінювання за допомогою цифрових сервісів;
- надання допомоги та підтримки іншим учасникам освітнього процесу в оволодінні цифровими технологіями;
- використання власних електронних (цифрових) навчальних, дидактичних матеріалів;
- аналіз ефективності цифрових інструментів оцінювання та вибір доцільних для використання;
- удосконалення процесу оцінювання в електронному (цифровому) освітньому середовищі.
Психологічна компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність визначати і враховувати в освітньому процесі вікові й індивідуальні особливості здобувачів освіти, їхній психоемоційний стан
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- планування та здійснення освітнього процесу з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей здобувачів освіти;
- надання підтримки здобувачам освіти, які мають ознаки погіршення психоемоційного стану та стресу;
- укладання індивідуальної програми розвитку та/або індивідуального навчального плану здобувача освіти (за потреби) у складі команди супроводу або самостійно;
- застосування індивідуального підходу у роботі зі здобувачами освіти.
2) Здатність використовувати стратегії роботи зі здобувачами освіти, які сприяють розвитку їхньої позитивної самооцінки, я- ідентичності
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- знання основних видів самооцінки здобувачів освіти, їхні прояви та умов формування позитивної самооцінки;
- спілкування з учасниками освітнього процесу про вияви самооцінки у здобувачів освіти та умови формування позитивної самооцінки;
- визначення проявів завищеної або заниженої самооцінки здобувачів освіти з метою їх корегування.
3) Здатність формувати мотивацію здобувачів освіти й організовувати їхню пізнавальну діяльність
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- спілкування з учасниками освітнього процесу про мотивацію здобувачів освіти та умови її формування;
- планування освітнього процесу (використання різних методів навчання, дидактичного матеріалу, навчальних завдань тощо) та здійснення його задля формування мотивації здобувачів освіти і розвитку їхньої пізнавальної діяльності.
4) Здатність формувати спільноту здобувачів освіти, у якій поважають і враховують права кожного
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- взаємодія з учасниками освітнього процесу з дотриманням демократичних цінностей у професійній діяльності;
- використання різних практик, що заохочують здобувачів освіти до ефективної взаємодії (створення спільних правил класу, кооперативне навчання тощо).
Емоційно-етична компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність усвідомлювати особисті відчуття почуття, емоції, потреби та емоційні стани інших учасників освітнього процесу, керувати власними емоційними станами
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- відстеження власних відчуттів, почуттів і емоцій, особистого стану, керування ними і звертання по допомогу (за потреби);
- використання способів самозбереження психічного здоров’я, запобігання професійному вигоранню, керування власними емоціями. Конструктивне реагування на стрес, володіння способами запобігання професійному вигоранню;
- комунікація з учасниками освітнього процесу на засадах конструктивної та 6езпечної взаємодії;
- використання навичок позитивного розв'язання конфліктних ситуацій;
- застосування в освітньому процесі практики для концентрації уваги, усвідомленого емоційного реагування, емоційної стійкості.
2) Здатність конструктивно й безпечно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- володіння методами ведення діалогу та полілогу, усвідомленого й емпатійного слухання, ненасильницької та безконфліктної комунікації;
- визначення проявів неконструктивної взаємодії та реагування на них, уникаючи дій і прийняття рішень, що можуть вплинути на явний чи прихований конфлікт і, зокрема, погли6ити його;
- уникнення стереотипів й упереджень, їхнього впливу на побудову конструктивної і безпечної взаємодії з учасниками освітнього процесу;
- організація освітнього процесу, поважаючи права людини й суспільні цінності;
- демонстрація власної відкритості до можливих помилок і заохочення до цього здобувачів освіти;
- використання позитивних невербальних емоційних маркерів (рухів тіла та жестів, виразу обличчя, ходи тощо), практик ненасильницької та безконфліктної комунікації.
3) Здатність усвідомлювати й поціновувати взаємозалежність людей і систем у глобальному світі
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- розуміння та усвідомлення змісту міжнародного і національного законодавства щодо прав людини й дитини, цілей сталого розвитку;
- взаємодія, враховуючи культурні й особистісні відмінності співрозмовників, принципи недискримінації та поваги до відмінностей, дотримання етики спілкування;
- взаємодія зі здобувачами освіти та їхніми батьками на основі принципів прийняття, поваги, недискримінації, врахування в освітньому процесі підходів, визначених цілями сталого розвитку;
- розкриття потенціалу учасників освітнього процесу для креативних колективних рішень щодо подолання проблем, які впливають на колектив закладу освіти, місцеву громаду, спільноту.
Компетентність педагогічного партнерства
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність до суб'єкт-суб’єктної взаємодії із здобувачами освіти в освітньому процесі
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- знання та виконання основних ролей вчителя у педагогічній діяльності;
- комунікація зі здобувачами освіти на засадах суб’єкт-суб’єктної взаємодії;
- застосування механізмів реалізації суб’єкт-суб’єктних відносин зі здобувачами освіти в освітньому процесі.
2) Здатність залучати батьків до освітнього процесу на засадах партнерства
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- залучення батьків до участі в освітньому процесі, а також до прийняття рішень, що стосуються навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти;
- визначення та врахування запитів і очікувань батьків щодо навчання їхніх дітей та особистої участі в освітньому процесі;
- співпраця з батьками як членами команди психолого-педагогічного супроводу здобувача освіти з особливими освітніми потребами.
3) Здатність працювати в команді із залученими фахівцями для надання додаткової підтримки особам з особливими освітніми потребами
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- співпраця з асистентом учителя та іншими фахівцями на основі принципів командної взаεмодії з метою надання підтримки здобувачам освіти з особливими освітніми потребами;
- використання різних форм, засобів і стратегій комунікації з членами команди психолого-педагогічного супроводу дитини з метою її підтримки в освітньому процесі, зокрема у дистанційному форматі.
Інклюзивна компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність створювати умови, які забезпечують функціонування інклюзивного освітнього середовища
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- використання інструментів забезпечення інклюзивного навчання в освітньому процесі;
- вибір і застосування принципів і стратегій універсального дизайну та розумного пристосування для забезпечення доступності освітнього середовища.
2) 3датність до педагогічної підтримки осіб з ООП
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- знання та застосування принципів, форм і методів ефективної підтримки осіб з особливими освітніми потребами. 3а6езпечення педагогічної підтримки учням із ООП;
- здійснення необхідних адаптацій / модифікацій в освітньому процесі відповідно до особливих освітніх потреб здобувачів освіти;
- розробка (за потре6и) індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану для осіб із особливими освітніми потребами спільно з іншими фахівцями та батьками;
- створення атмосфери у класі, що ґрунтується на цінностях інклюзивної освіти, взаεмопідтримці між здобувачами освіти, батьками, іншими вчителями;
- розробка завдань для оцінювання індивідуального поступу цієї категорії осіб з урахуванням індивідуальних програм розвитку та навчальних планів.
3) Здатність забезпечувати в освітньому середовищ і сприятливі умови для кожного учня з урахуванням вікових та інших індивідуальних особливостей
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- організація процесу навчання, виховання і розвитку здобувачів освіти з урахуванням їхніх потреб, здібностей і навчальних можливостей;
- надання інформації учасникам освітнього процесу про сприятливі умови навчання для кожного здобувача освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів;
- застосування індивідуального та диференційованого підходу для надання індивідуальної підтримки здобувачам освіти. Визначення потреб, здібностей, інтересів, навчальних можливостей здобувачів освіти та врахування їх під час організації освітнього середовища;
- використання у ро6оті зі здо6увачами освіти матеріалів, пристроїв та обладнання (за потреби) для задоволення їхніх індивідуальних потреб у навчанні та розвитку.
Здоров'язбережувальна компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність організовувати безпечне освітнє середовище, використовувати здоров’язбережувальні технології під час освітнього процесу
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- дотримання правил безпеки життєдіяльності, санітарних правил і норм, протиепідемічних правил, засад раціональної організації праці та відпочинку і вимагання їх дотримання від інших учасників освітнього процесу;
- своєчасне розпізнавання ознак насильства, булінгу (цькування) та здійснення заходів щодо їх запобігання та протидії;
- взаємодія з усіма учасниками освітнього процесу для організації безпечного освітнього середовища;
- добір і застосування в освітньому середовищі здоров'язбережувальних засобів і ресурсів, зокрема, для запобігання та протидії насильству, 6улінгу (цькуванню).
2) Здатність здійснювати профілактично-просвітницьку роботу з учасниками освітнього процесу щодо безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- забезпечення дотримання здобувачами освіти вимог безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни;
- участь в освітніх профілактичних заходах зі здобувачами освіти та іншими учасниками освітнього процесу щодо безпеки життєдіяльності, санітарії та гігієни.
3) Здатність формувати в здобувачів освіти культуру здорового й безпечного способу життя
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- планування та здійснення освітнього процесу з урахуванням засад здорового та безпечного способу життя;
- популяризація серед учасників освітнього процесу культури здорового і безпечного способу життя, формування стійкого інтересу і позитивної мотивації здобувачів освіти до особистої гігіεни, фізичної активності і відпочинку, безпечної поведінки, здорового харчування, запобігання шкідливим звичкам;
- застосування методик і технологій формування культури здорового і безпечного способу життя здобувачів освіти. Участь в організації активного й безпечного дозвілля здобувачів освіти.
4) Здатність підтримувати особисте фізичне та психоемоційне здоров’я під час професійної діяльності
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- взаємодія з іншими колегами щодо дотримання правил збереження особистого фізичного і психоемоційного здоров’я під час професійної діяльності;
- дотримання у професійній діяльності правил безпеки життєдіяльності, санітарно-гігієнічних вимог, протиепідемічних правил;
- володіння прийомами збереження особистого фізичного і психічного здоров’я під час професійної діяльності та у надзвичайних ситуаціях.
5) Здатність надавати домедичну допомогу учасникам освітнього процесу
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- знання умов надання домедичної допомоги відповідно до законодавства;
- розпізнавання зовнішніх ознак погіршення самопочуття людини. Володіння прийомами та навичками надання домедичної допомоги у різних ситуаціях;
- надання домедичної допомоги учасникам освітнього процесу у випадку погіршення самопочуття, отримання травм та інших ситуаціях (у разі потреби).
Прогностична компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність прогнозувати результати освітнього процесу
Ця компетентність характеризується вмінням педагога визначати цілі, завдання та очікувані результати навчального заняття, іншого освітнього заходу.
2) Здатність планувати освітній процес
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- впевнена орієнтація у змісті типових освітніх програм / модельних навчальних програм із відповідних навчальних предметів (інтегрованих курсів). Інформування здобувачів освіти та їхніх батьків щодо навчальних тем та очікуваних результатів навчання;
- взаємодія з колегами щодо визначення спільних підходів до планування;
- планування навчальних занять на основі модельних навчальних програм, навчальних програм;
- аналіз помилок і труднощів здобувачі освіти з метою подальшого планування та коригування освітнього процесу;
- планування видів діяльності на навчальному заняття, які сприяють розвитку життєвих навичок здобувачів освіти, враховуючи специфіку навчального предмета (інтегрованого курсу).
Організаційна компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність організовувати процес навчання, виховання й розвитку здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- знання та розуміння вимог законодавства щодо організації освітнього процесу;
- взаємодія з учасниками освітнього процесу щодо прийняття спільних рішень стосовно організації освітнього процесу у межах шкільної автономії;
- відповідальне ставлення до прийняття спільних рішень щодо педагогічної автономії;
- ефективна організація освітнього процесу з метою підвищення якості навчання, заохочення здобувачів освіти до співпраці та взаємодії;
- забезпечення наступності і поступового переходу між різними видами навчальної діяльності;
- застосування різних прийомів організації індивідуальної, групової, колективної діяльності здобувачів освіти.
2) Здатність організовувати різні види й форми навчальної та пізнавальної діяльності здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- організація різних видів і форм навчальної та пізнавальної діяльності здобувачів освіти відповідно до дидактичних цілей і поставлених завдань з урахуванням їхніх вікових та інших індивідуальних особливостей;
- відповідальне ставлення до ви6ору форм навчання здобувачів освіти і розподілу навчального часу;
- здійснення пошуку нових, сучасних форм навчальної та пізнавальної діяльності здобувачів освіти й використання їх у педагогічній діяльності;
- адаптація форм організації освітнього процесу, видів і форм навчально-пізнавальної діяльності здобувачів освіти відповідно до їхніх індивідуальних особливостей та дидактичних цілей.
3) Здатність організовувати осередки навчання, виховання й розвитку здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- керування вимогами до змістового наповнення освітнього середовища;
- використання фізичного, інформаційного просторів навчальних та інших приміщень закладу освіти як освітнього ресурсу.
Оцінювально-аналітична компетентність
Ця компетентність включає такі складові:
1) Здатність здійснювати оцінювання результатів навчання учнів
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- дотримання визначених законодавством критеріїв та рекомендацій оцінювання результатів навчання здобувачів освіти;
- визначення та фіксація результатів навчання здобувачів освіти;
- здійснення оцінювання здобувачів освіти на основі принципів о6’єктивності, прозорості, поваги, відповідальності, справедливості, індивідуального характеру оцінювання;
- урізноманітнення інструментарію оцінювання відповідно до освітніх потреб і можливостей здобувачів освіти.
2) Здатність аналізувати результати навчання здобувачів освіти
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- аналіз результатів навчання здобувачів освіти з метою їх подальшого врахування у плануванні освітнього процесу;
- надання конструктивних коментарів щодо результатів завдань, виконаних здобувачами освіти;
- аналіз помилок і труднощів здобувачів освіти для надання їм підтримки у навчанні.
3) Здатність формувати спроможність у здобувачів освіти до самооцінювання і взаємооцІнювання результатів навчання
Ця компетентність характеризується вмінням педагога адаптувати/модифікувати інтерактивні методи і технології для здійснення самооцінювання та взаємооцінювання результатів навчання здобувачів освіти.
Здатність до навчання впродовж життя
Вона включає такі складові:
1) Здатність здійснювати власний професійний розвиток, отримувати підтримку від колег
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- планування особистого професійного розвитку на основі вимог, визначених Профстандартом, та власних потреб, інтересів;
- участь у діяльності професійних спільнот (за потре6и);
- відповідальний вибір суб’єкта (суб’єктів) освітньої діяльності і ресурсів для професійного розвитку;
- здійснення рефлексії щодо власної педагогічної діяльності;
- аналіз та оцінка результатів власної професійної діяльності (з урахуванням результатів навчання здобувачів освіти, моніторингових досліджень тощо), власного рівня професійної компетентності та його впливу на результати професійної діяльності.
2) Здатність надавати підтримку колегам у їхньому професійному розвитку
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- взаємодія з колегами у професійних спільнотах щодо питань професійного розвитку;
- використання різних форм взаємодії з іншими вчителями на засадах партнерства та підтримки;
- розуміння та використання можливостей супервізії для професійного розвитку.
3) Здатність до інноваційної діяльності
Ця компетентність характеризується наявністю таких знань, умінь та навичок вчителя:
- взаємодія у професійних спільнотах із питань інноваційної діяльності;
- застосування у педагогічній діяльності методів ро6оти з різними джерелами інформації;
- дотримання принципів академічної доброчесності у процесі інноваційної діяльності;
- інтеграція інновацій у власну педагогічну практику;
- добір та застосування інноваційних форм, методів, прийомів, засобів навчання у педагогічній діяльності, оцінювання їхньої результативності.
Бажаєте дізнаватись більше актуальної та важливої інформації щодо професійного зростання? Долучайтесь до нашої спільноти та слідкуйте за анонсами!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.