Декілька ідей для проведення неординарних контрольних робіт.

Інколи найкращі способи перевірки знань – це стандартні задачі, звичне тестування та диктант. Але такі варіанти, на жаль, не надто цікаві нашим учням. Утім, контрольні можуть бути і цікавими, і ефективними! Ми пропонуємо шість ідей для оцінювання, що допоможуть залучити різні стилі навчання, зменшити стрес від тестування, а також навчать дітей використовувати нестандартний підхід до вирішення завдань. 

Контрольна у вигляді онлайн-квесту

Створіть інтерактивний плакат, де кожне посилання вестиме до сторінки з завданням. Наприклад, вам необхідно провести контрольну роботу з математики. Тоді на першій сторінці учень має зробити розрахунки та отримати відповідь – цифру, яка стане кодом для переходу до наступного етапу. 

Так само контрольну можна оформити у вигляді мапи пригод, створивши «легенду» і визначивши точки пошуку (до кожної обов’язково варто дібрати завдання!). Для найменших школярів можна підготувати QR-квест у реальному оточенні. Діти починають із першої точки, сканують код, отримують та виконують завдання, після чого з’являється підказка, де шукати наступний код. Також учитель може заховати певні предмети (експонати, записки, фігури), і коли діти дійдуть до фінішу, з принесених речей ви одразу побачите чи всі точки пройдено і чи правильно виконані завдання.

Дізнатися більше про те, як створити квест, можна з вебінару: «Організація інтерактивних квестів під час дистанційного та очного навчання».

Контрольна у вигляді дебатів

Під час іспитів або контрольних саме вчитель перевіряє роботи та визначає, чи була відповідь правильною. Утім, учні також можуть бути суворими суддями один для одного, встановлювати найвищі стандарти та стежити за їх дотриманням. 

Об’єднайте дітей у дві команди та поставте перед ними проблемне питання. Команди мають відстоювати протилежні точки зору: 

  • Який період дав людству більше: Ренесанс чи Середньовіччя?
  • У чому перевага рептилій перед ссавцями?
  • Плутон це планета чи ні?
  • Хто у війні червоної та білої троянди хороший, а хто поганий?
  • Чия позиція, Франції чи Англії, була вагомішою у столітній війні?

Школярі мають пригадати всі відомі їм факти та події, аби довести свою точку зору.

Таке завдання навчить наводити аргументи, вивчати різні точки зору, знаходити контраргументи, поглибивши знання у конкретному питанні. Учні мають не просто давати стандартні відповіді, а й розуміти, чому саме ця позиція загальноприйнята, чи є у неї слабкі сторони. А також такий підхід навчить оперувати знаннями та перевіряти їх на достовірність. Адже якщо факт не буде перевірено однією командою, це обов’язково зробить інша, аби отримати перевагу у грі.

Вигадати настільну гру

Такий підхід можна використати на будь-якому уроці з будь-якого предмету. Звісно, найкраще піддаються гейміфікації сюжетні та історичні події, втім, впоратися можна з найрізноманітнішими темами, наприклад:

  • перебіг другої світової війни;
  • визначні події історії України;
  • біографія чи творчий шлях письменника;
  • сюжет художнього твору;
  • попит, пропозиція і споживання в економіці;
  • географічні відкриття;
  • еволюційний розвиток організмів тощо.

Фішки, що рухаються полем, можуть уособлювати політчних діячів, письменників та інших історичних (або вигаданих) осіб, які потрапляють у складні (чи навпаки) ситуації. У якості сюжетної основи можна використовувати різноманітні історичні події: війни, повстання, законодавчі акти, винаходи, відкриття тощо. Головне – ретельно продумати сюжет. Яка ключова мета гри? Які дії мають виконати гравці, аби перемогти? Які перепони на шляху до мети їм доведеться подолати? 

Напишіть практичний мініпосібник

Навчання інших – найкращий спосіб впорядкування і відтворення знань. Попросіть учнів написати короткий посібник, крок за кроком пояснивши певну тему. Наприклад, як створити анотацію до оповідання, провести експеримент, вирішити математичне завдання. 

Це не обов’язково має бути виключно текстовий посібник. Це може бути туристична брошура з мапами, контурами регіонів, туристичними місцями, лісами, природніми зони тощо. А можна створити брошуру, присвячену тваринам (наприклад, ветеринарну), яка міститиме факти та ілюстрації. Музейна брошура ж поєднуватиме у собі дані про історичних особистостей, їхній вклад у розвиток держави тощо.

Влаштуйте віртуальний похід по магазинах

Перевірте вміння учнів додавати та віднімати на практиці! Наприклад, змоделюйте наступну ситуацію: кожен має 1500 гривень, які можна витратити на шкільні приналежності. Роздайте дітям рекламні каталоги з магазину та попросіть написати, що вони хочуть придбати. Неодмінно дайте перелік обов’язкових предметів та зауважте, що діти мають купити якомога більше речей.

Інший варіант того ж завдання – попросіть школярів самостійно скласти бюджет. Наприклад, обрати щомісячний прибуток та створити список видатків, які необхідно враховувати. Коли діти збалансують бюджет, попросіть їх визначити, який відсоток у ньому становить кожна категорія.

Наводьте приклади з реального життя 

Завдання, що чудово демонструє зв'язок реального життя зі школою. Попросіть дітей продемонструвати своє розуміння теми, зібравши докази або приклади математичних, географічних, економічних, літературних понять з повсякденного оточення.

Наприклад:

  • знайти у будівлях, меблях, речах навколо певні геометричні фігури;
  • знайти граматичні помилки, приклади певної форми речення, якісних зачинів і кінцівок із інтернет-текстів;
  • приклади заломлення світла (вікна, наповнені рідиною скляні ємності, веселка, окуляри);
  • аналоги історичних подій у сучасній історії тощо.

Контрольні не обов’язково мають бути сухими та серйозними. Крім того, перевірка знань вимагає не меншої винахідливості у подачі інформації, аніж викладання. Якщо ви бажаєте урізноманітити свій підхід до контрольних, перегляньте попередню статтю присвячену цій темі – «6 ідей для проведення незвичної контрольної роботи».

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter