2 лютого о 18:00Вебінар: Самооцінювання управлінських та освітніх процесів: нормативні орієнтири та особливості проведення

Закінчення семестру нерідко асоціюється з малоприємною перспективою витратити півдня на засідання педагогічної ради. Як трансформувати формальну зустріч у фахову дискусію з проєктування маршрутної карти конкретних дій? Про це й поговоримо!

Педагогічна рада – це…?

Якщо відійти від шаблонних і офіційних формулювань, то педрада – це збори, під час яких хочеться почути саме пораду, отримати реальну допомогу, а не просто почути набір незрозумілих висловів із чергової дуже важливої доповіді. Проведення педагогічної ради, де вчителі дійсно радяться, а не засідають – завдання не з простих. Але все реально! Адже залученість у процес і натхнення – головні драйвери успіхів шкільного колективу.

Одна з найголовніших проблем подібного заходу – стандартизована форма проведення. Чому б не виступити з пропозицією провести педраду нетрадиційно? Наприклад, із використанням фасилітації.

Фасилітація (від англ. facilitation – допомога, полегшення, сприяння) – професійне проведення нарад із використанням спеціальних інструментів і технік. Дозволяє залучити до роботи весь колектив і отримати план дій, в успіху якого буде зацікавлений кожен учасник.

На відміну від директивних вказівок керівника або традиційного «один говорить, інші – слухають», фасилітація дає колективу можливість безпосередньо впливати на обраний освітній курс, а отже – відчувати причетність до досягнення спільної мети.

8 лайфхаків для підготовки до педради

1. Оберіть ведучого. Якщо керівник закладу освіти хоче взяти безпосередню участь в обговоренні та подальшому формуванні плану, варто делегувати роль ведучого комусь із педагогів. Адже його завдання – тримати нейтралітет, стежити за динамікою, не втручатися у процес та не наполягати на своїй думці.

2. Визначте мету, якої прагнете досягти, та зафіксуйте її (наприклад, «покращити навчальні досягнення учнів»).

3. Подумайте, з якими «артефактами» ви хочете завершити педраду (це може бути список дій, пункти для подальшого обговорення тощо).

4. Оберіть просторе приміщення та розставте меблі таким чином, щоби педагогам було комфортно працювати.

5. Визначте місце для стікерів: можна використовувати дошку, фліпчарт або просто стіну. 

6. Підготуйте листи А4 і стікери. Обов'язково розкажіть, як із ними працювати.

7. Підготуйте різнокольорові маркери

8. Не забудьте про таймер. Це може бути годинник або ноутбук. Головне, щоб учасники бачили, скільки вони мають часу до завершення завдання.

Сценарій для ведучого педагогічної ради

Етап 1. Відкриття

Цей етап задає темп зборів, додає рішучості та впевненості учасникам. Налаштуйте колектив на активну роботу, розкажіть про мету та порядок денний, поясніть завдання, які доведеться виконати. Озвучте заплановані «артефакти» – так учасники розумітимуть цінність своєї роботи. Зверніть увагу: важливо суворо дотримуватися таймінгу.

Етап 2. Збір даних та ідей

Аби запустити процес, розігрійте колектив запитаннями. Формулювання «Що будемо робити?» одразу викличе напругу, а ось фраза «Згадайте, які рішення вам допомагали в минулому» підвищіть активність.

Заохочуйте колег озвучувати найсміливіші думки. Головне – не критикуйте, не аналізуйте й не оцінюйте ідеї. Просто збирайте інформацію. Для цього завдання вистачить 3-5 хвилин.

Дайте педагогам трохи часу на індивідуальну роботу зі стікерами, а потім запропонуйте об’єднатися у пари. Зверніть увагу, що пари повинні бути збалансовані з погляду професійного досвіду. У парах учасникам слід обмінятись ідеями та систематизувати ті, які дублюються. На це теж потрібно близько 5 хвилин.

Далі парам слід об’єднатися у групи по 4-5 осіб і повторити вправу з виключення дублікатів. Те, що залишиться – унікальні варіанти відповідей на поставлене запитання. На цей процес закладіть до 7 хвилин.

Попросіть учасників розмістити стікери на дошці та починайте кластеризацію. Зберіть кластери-напрями – групи варіантів, схожі за принципом, назвою або іншими параметрами (наприклад, «мотивація», «покращення матеріально-технічного забезпечення», «використання інтерактивних технологій» тощо). Для збереження групової динаміки залучайте команди: запитуйте, де і який стікер краще розмістити. Якщо виникають суперечки, попросіть автора ідеї самостійно зробити вибір. Цей етап займе близько 3-5 хвилин.

Етап 3. Аналіз даних і ідей

Розберіть кластери-напрями та подумайте, як можна реалізувати запропоновані ідеї. Такий підхід ефективніший, ніж поетапне опрацювання всіх кластерів. По-перше, це швидко. По-друге, ухилятися тут не вийде, адже групі так чи інакше доведеться презентувати результат роботи.

Етап 4. Розробка плану дій

На цьому етапі формується продукт-артефакт, про який говорили на початку. Наприклад, це буде список дій для підвищення результативності навчальних досягнень учнів. Він може бути невеликим, але розрахованим на всіх учасників педради. Для кожного пункту зі списку необхідно встановити термін виконання і призначити відповідального. Важливо, щоби план і критерії ефективності були зрозумілі й однозначні для всіх. «Сприяти покращенню навчальних досягнень учнів» – це неконкретно. «Розробити індивідуальний план роботи з учнями, які мають середній рівень навчальних досягнень» – набагато зрозуміліше.
На це завдання може знадобитися до 40 хвилин.

Етап 5. Закриття

Без підбиття підсумків учасники можуть не оцінити важливість події. Тому цим етапом не варто нехтувати! Подякуйте групам за роботу, ще раз зачитайте вголос план дій, запитайте, що запам’яталося, і з яким настроєм колектив йде.

Звичайно, що проводити у такому форматі всі педради не вийде. Але організувати хоча б пару засідань – цілком можливо. Повірте, всі колеги отримають задоволення!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter