Читання з розумінням – одне з тих наскрізних умінь, визначених Держстандартом освіти, що є спільним для всіх ключових компетентностей. Дійсно, просто прочитати текст і навіть переказати його – не така вже і проблема, а от осмислити – зовсім інша справа. 

Як саме розвинути в дитини вміння читання з розумінням? Вам стане у пригоді метод розуміння прочитанного SQ3R. 

SQ3R – це абревіатура, де кожній літері відповідає слово:

  • Survey – дослідження.
  • Question – запитання.
  • Read – читання.
  • Recite – переказ.
  • Review – огляд.

Дослідження

На цьому етапі потрібно проаналізувати текст і зібрати всю необхідну для подальшої роботи інформацію. Для цього важливо звернути увагу на:

  • заголовки та підзаголовки (вони вказують на головні теми та концепції), 
  • вступне слово чи резюме (якщо вони наявні, то мають підкреслювати мету автора тексту), 
  • графічні зображення (малюнки / графіки / карти мають підкреслювати суть),
  • різні шрифти, сноски (покликані звернути уваги на важливі моменти).  

Запитання

Перш ніж почати читати, запропонуйте учням спробувати перетворити заголовок на запитання. Наприклад, якщо він звучить як «Неймовірні пригоди рудого кота», то можна прочитати його як «Що сталося з рудим котом?» Таким чином ми створюємо мету для читання, тому що тепер ми не просто читаємо текст, а шукаємо відповідь на запитання. Із менш захопливими темами працюємо так само, наприклад, «Поняття про складносурядне речення» можна прочитати як «Що таке складносурядне речення? / Як речення стало складносурядним?».

Якщо в тексті є ілюстрації, то нехай учні також спробують поставити запитання щодо зображеного. Наприклад, чому на малюнку ми бачимо сірого собаку? Чи є згадки про тварин у тексті? Чи схожий описаний автором собака на намальованого?

Також заохочуйте дітей занотовувати запитання, які виникають у них під час читання. 

Читання

На цьому етапі школярі мають почати читати текст і одночасно шукати відповіді на запитання, які в них виникли на попередньому етапі. Під час роботи можна (і навіть потрібно!) робити замітки, виділяти основні концепції та, звісно, занотовувати нові запитання, які виникають під час читання. 

Переказ

Переказ допомогає закріпити інформацію в довгостроковій памʼяті. Тож нехай школярі спробують своїми словами переказати щойно прочитаний текст. Також варто переглянути раніше створені запитання до тексту: чи вдалося знайти на них відповідь? Якщо ні, то варто перечитати текст ще раз. А якщо відповіді на деякі запитання все ж немає, то варто подумати, чому так сталося. 

Огляд

Одразу після прочитання тексту може здаватися, що все просто і зрозуміло, проте нерідко матеріал частково забувається вже наступного дня. Тому впродовж наступних 24 годин важливо провести загальний огляд тексту для максимального розуміння і запамʼятовування. 

На цьому етапі варто знову повернутися до запитань, які були занотовані під час читання, та ще раз спробувати дати на них відповідь. Якщо з цим складно, то варто ще раз перечитати текст.

Для того, аби метод SQ3R працював більш ефективно, варто також враховувати кілька важливих порад:

  1. Ідеї з тексту, які мають для читата особисте значення / викликають спогади чи асоціації запамʼятовуються набагато простіше. Тож під час вивчення нового розділу варто спробувати повʼязати нові факти /терміни / поняття з уже відомою інформацією. Також можна подумати над тим, як прочитане може вплинути на ваше життя. 
  2. Дуже важливо виділяти ключові слова та речення – так вони відібʼються в памʼяті. Але перш ніж лишати помітки, треба прочитати текст повністю. 
  3. Є сенс переписати текст своїми словами: таким простим чином можна відділити головні факти від другорядних.

Проте SQ3R – далеко не єдиний метод для розвиток навичок читання з розумінням. Бажаєте отримати більше дієвих порад та лайфхаків? Тоді чекаємо вас 7 лютого о 18:00 на вебінарі Наталії Зими «Стратегії формування навички читання з розумінням: від бабусиних порад до SQ3R». Обиратимемо дієвий шлях роботи разом!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter