Друга половина червня. Діти на канікулах. Попереду майже все літо.
Безперечно, всі школярі отримали заповітні переліки творів для читання. Та чи читатимуть вони? Можливо, час поговорити з батьками про те, що, як і для чого читати їхнім дітям.
На жаль, сьогодні поширеною є думка про те, що кожна людина має власні схильності до навчання відповідно до того, «гуманітарний» у неї розум чи «технічний». Тому часто чуємо невдоволення батьків «математиків» (і навіть не дітей!) тим, що дитина змушена читати цілі стоси нецікавих і непотрібних книжок. Навіщо це? Для чого айтішникам література? Навіщо читати тексти повністю, якщо для загального уявлення можна в Інтернеті прочитати переказ або подивитися фільм?
Зі шкільних років ми маємо згадки про заповнення «Читацького щоденника» – марну і марудну справу, яка псувала враження від літнього відпочинку, постійно нагадуючи про школу і домашні завдання.
Але ж читати – це так цікаво! Чи ні? Усе залежить від того, як ми читаємо. Придивіться: література і математика не такі вже й далекі. І в літературі є те, що традиційно вважаємо ознаками точних наук – логічні послідовності, особливі форми, усталені сюжетні формули, аксіоми чи теорії, що потребують доведення. Подивіться на текст як на загадку або задачу. Спробуйте визначити, які закономірності пов’язують події і персонажів, спитайте себе, чому саме так розгортаються сюжетні лінії, чому з’являються саме ці герої?
А чи замислювалися ви про те, що уміння бачити причини і наслідки подій, яке, безперечно, знадобиться вашим дітям у майбутньому, формується у тому числі й на уроках літератури? Математикам, технікам, розробникам програмного забезпечення, тестувальникам, учителям, менеджерам, політикам необхідно мислити критично, уміти логічно й аргументовано висловлювати власні думки. І саме література є тим інструментом, який здатний безкоштовно і нетривіально навчити логіці, образному та критичному мисленню, що є у списку must have навичок кожної сучасної людини.
Гра «Чому і навіщо?»
Давайте запропонуємо школярам таку гру: читаючи будь-який твір, відшукай відповіді на поставлені запитання. Наприклад: чому коня Тараса Бульби звали Чорт? Ймовірно, тому, що український козак такий спритний і сильний, що може навіть чорта засідлати? Або чому головна героїня повісті Марка Вовчка «Інститутка» жодного разу не названа автором на ім’я? Можливо, тому, що тільки люди мають імена? Навіщо в романі «Чорна рада» з’являється такий персонаж, як Божий чоловік, і чому його так названо? На думку літературознавців, він символізує ідеальну людину – самовіддано служить людям, викупає бранців із неволі, лікує хворих, утішає знедолених.
І навіть якщо ваші версії не збігатимуться з думкою критиків, шукайте, фантазуйте, привчайте своїх дітей дивитися на проблему з різних боків, розвивайте критичне мислення. Читайте разом, обговорюйте свої припущення, пропонуйте різні варіанти відповідей.
Станьте співавтором
Обговорюючи прочитане, спитайте свою дитину про те, що їй хотілося б додати до твору, можливо, змінити долі героїв або фінал чи продовжити оповідь, увести нових героїв. Із часом ви будете здивовані тим, наскільки багатою є уява дітей, скільки варіантів тлумачення подій вони запропонують. А ще тим, наскільки вдумливими і уважними стануть.
Запропонуйте інші формати
Дитина не хоче читати паперові книжки? Давайте спробуємо інші варіанти – електронні, аудіокниги, комікси за мотивами літературних творів.
Будьте прикладом
Діти – такі, якими ми їх робимо. Вони копіюють наші звички, наслідують наші вчинки. Будьте прикладом для своєї дитини – читайте якомога більше. Покажіть, що література – захопливий світ, наповнений новими знаннями і пригодами.
Дозвольте не читати
Дивно? Часто дитина не хоче читати через надмірний тиск і примус. Не хочеш читати програмові твори? Почитай ті книжки, які подобаються твоїм друзям, які обговорюються в Інтернеті. Почитай те, що цікавить саме тебе – енциклопедію, довідник, журнал, кулінарну книгу. Зрештою, напиши свою книгу.
Використовуйте будь-яку можливість
Читання потребує особливого часу та умов? Ні! Звісно, дітям не варто читати у транспорті, під час руху, перевтомлювати очі, читаючи текст із телефону або планшету. Але це можна зробити на прогулянці, на зупинці, на перерві, удома перед сном. Головне – це бажання і цікавість!
Де взяти час? Читання, обговорення, спілкування потребує часу. Для багатьох це серйозна проблема. Можливо, доведеться перерозподілити час, відведений для домашніх справ. Проте обговорювати прочитане чи придумане можна практично всюди – дорогою до школи, за обідом, перед сном, на пляжі, в магазині, на дачі, готуючи вечерю, гуляючи з собакою…
Ви будете більше часу приділяти своїй дитині, знайдете багато спільних тем, зрештою, станете ближчими. Іноді книга може зробити більше, аніж сімейні тренінги. Спонукайте своїх дітей читати, ставити запитання, шукати відповіді – це, безперечно, буде корисно для всіх.
Більше читаємо – більше знаємо! І привчити дитину читати цілком реально. Хочете дізнатися більше про читання та про те, як воно допоможе у практиці і учням, і учителям-предметникам, і класним керівникам, і соціальним педагогам? Тоді 18 березня о 18.00 приєднуйтеся до вебінару «Читати модно: як заохотити школярів до читання», під час якого Олена Рибка розкаже, як же зробити так, щоб діти полюбили книжки так, як любимо їх ми!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.