Корисні вправи, які допоможуть пояснити учням усе про права людини.

У ХХІ столітті права людини не порушуються, всі люди рівні, а коти вільно гуляють вулицями… На жаль, поки що це лише жарти правозахисників.

Міжнародний день прав людини – це свято, що відзначається 10 грудня з 1948 року, адже саме у цей день Генеральною Асамблеєю ООН ухвалено Загальну декларацію прав людини. У рейтингу верховенства права Україна займає 77-му позицію із 113 країн, що свідчить про низьку правову культуру та обізнаність у сфері прав людини.

Щороку ООН обирає найбільш актуальну тему до Дня прав людини, 2020 рік отримав гасло: «Борися за чиїсь права сьогодні!». Саме тому ми підготували для вас добірку святкових ігор, досліджень, вправ, фільмів та тематичний тест, які допоможуть розпалити дитячу цікавість та прищепити повагу до прав людини!

Гра «Справедливість» 

Пропонована гра дозволить учням вибудувати власне розуміння справедливості, оскільки саме на ній ґрунтується усвідомлення прав та обов'язків людей. Попросіть школярів об'єднатися у групи, обрати фото та описати зображену на ньому ситуацію так, як вони її розуміють. Діти можуть використати такі фрази:

«Я можу бачити …» (фактичний опис).
«Я відчуваю…» (емоційна реакція).
«Це змушує мене замислитися про …» (асоціації, ідеї).

На малюнках зображено порушення таких прав людини (Європейська конвенція з прав людини):

  1. Порушення права на ефективний засіб правового захисту. Люди ромської національності (назва «цигани» є дискримінаційною) часто не мають базових прав, які є у інших громадян. 
  2. Порушення права на свободу думки, совісті і релігії. 
  3. Порушення права на повагу до приватного і сімейного життя. 
  4. Право на свободу пересування. 
  5. Порушення права на свободу та особисту недоторканність. 
  6. Порушення права на заборону дискримінації. Безхатченки або люди без постійного місця проживання часто є заручниками скрутних життєвих обставин, через що втрачають житло: неможливість платити за дім, недобросовісні співмешканці тощо. 
  7. Право на освіту. Кожній дитині, незалежно від походження та матеріального стану, не може бути відмовлено у праві на освіту.
  8. Право на свободу вираження поглядів. 
  9. Право на свободу зібрань та об'єднання. 
  10. Порушення права на заборону катувань. Нікого  не може бути піддано катуванню або нелюдському  чи такому, що принижує гідність, поводженню або покаранню.

Згодом запропонуйте учням класифікувати фотографії за трьома категоріями:

  • На фото справедлива та чесна ситуація.
  • На фото приклад несправедливості.
  • Учні не впевнені, як класифікувати фото.

По завершенню вправи організуйте дискусію та запропонуйте школярам дати відповіді на такі запитання: чи складно було прийняти рішення щодо деяких зображень? Чому? Які умови породжують несправедливість? Як можна це виправити? Як можна подолати таку форму несправедливості?

Гра «Парламентське голосування» 

Вправа допоможе учням зрозуміти, що забезпечення будь-якого права людини неможливе без встановлення обов’язків та правил. До того ж, гра сприятиме розумінню власної значущості кожної дитини, адже вона самостійно може впливати на правила, хоча б на рівні класу і школи.

  1. Об'єднайте клас у кілька груп (у кожній має бути не більше п’яти дітлахів). Групи отримують назву А, Б або В. 
  2. Надайте кожній групі великий аркуш паперу, розділений на три частини. У верхній третині аркуша учні пишуть, що вважають правами кожної особи (включаючи вчителя) у своєму класі. Попросіть школярів записувати кожну пропозицію та нумерувати її. Згодом запитайте в учнів, наскільки добре, на їхню думку, вони виконали це завдання? Які дії всім допомогли? Що заважало? 
  3. Попросіть учнів передати свою роботу до наступної групи (А до Б, Б до В, В до А).
  4. Кожна група розглядає перелік прав, підготовлений попередньою групою та має подумати над запитаннями: які обов'язки ми маємо для того, щоб поважати ці права? Що нам потрібно робити? Як ми повинні себе поводити? Наприклад: «Кожен має право бути почутим» – «Ми зобов'язані вислухати». Під тими ж номерами, що використовувалися у розділі «права», запропонуйте школярам записати відповідні обов'язки.
  5. Учні знову обмінюються аркушами. Група розглядає всю інформацію, підготовлену попередніми двома групами та погоджує максимум п'ять правил. Вони пишуться великими літерами на останній третині аркуша. Цей набір правил вирізається та прикріплюється на стіну. Доповідач від кожної групи пояснює свої правила всьому класу.
  6. Влаштуйте дискусію, під час якої клас має визначити, які з обраних групами правил прийнятні для всіх. Можливо, деякі правила дублюються, а якісь групи не будуть згодні видаляти свої пропозиції, в той час як інші можуть на це погодитися. Школярі повинні спробувати дійти згоди. 
  7. Повідомте учням, що зараз відбудеться голосування за правила. Роздайте кожному учню по 4 жетони для голосування. Учні можуть віддавати свій голос за допомогою жетонів у будь-який спосіб: наприклад, віддати всі голоси за одне правило або розподілити їх порівну. Чотири правила з найбільшою кількістю голосів стають правилами класу. Їх можна занотувати на аркуші, підписати від імені кожного учня та розмістити на видному місці у класі.

Зауважте, що ці правила встановлені для того, щоб їх дотримуватися. Поясніть школярам, що правила є домовленостями між сторонами, а у цьому випадку – домовленістю між однокласниками та учителем. Також існують загальноприйняті правила, закріплені міжнародним та національним законодавством.

Вправа «Знаймо свої права»

Вправа сприяє засвоєнню основних прав людини, а також їх запам’ятовуванню. Повідомте учням, що на малюнку різні права людини проілюстровані у вигляді предметів, і кожен з них треба розтлумачити. Наприклад, намет – відпочинок, парасолька – захист, тарілка з їжею – фізичні потреби, книга – освіта, свобода думки, ведмедик – відпочинок та ігри, прапорець – захист прав громадян державою, аптечка – медична допомога, конверт – свобода спілкування та самовираження, будинок – приватне життя. Глобус може символізувати ідею захисту прав людини для кожної особи.

Повідомте, що символи не просто так розташовані один над одним, адже вони пов'язані між собою. Приберіть одну складову, і вся конструкція буде зруйнована. Так само і з правами людини: всі права є важливими, нічого не можна «прибрати». Право на таємницю листування тісно пов'язане з правом на приватне життя, а порушення права на життя часто супроводжується порушенням права на честь і гідність.

Дослідження «Ребуси прав людини»

Запропонуйте школярам розгадати цікаві ребуси, де долоні символізують права людини. Ця вправа допоможе учням краще засвоїти знання з теми, а також зрозуміти концепцію та суть прав людини. Гра орієнтована на дітей старшого віку.

Завантажити ребуси у високій якості за посиланням

  1. Згідно з приписами міжнародного права, тільки країна в обличчі своїх представників може порушити права людини. Умовно кажучи, якщо відбулося фізичне насилля з боку сусіда – це не є порушенням прав людини. Але у випадку, якщо фізичне насилля скоїла поліцейська (представниця держави) – це є порушенням.
  2. Права людини можуть бути закріплені законодавчо, проте не все законодавство закріплює права людини. Наприклад, смертна кара суперечить фундаментальному праву на життя, проте наразі дозволена у 56 країнах.
  3. Законодавчо закріплені права людини не завжди гарантують справедливе поводження на практиці. Наприклад, в Україні різниця у зарплатах чоловіків і жінок складає в середньому 25% у 2016 р. та близько 21% у 2017 р., а в окремих галузях зайнятості сягає 40%.
  4. «Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах», – Загальна декларація прав людини. Права людини рівні для всіх, незалежно від різних ознак.
  5. Права людини – це певна парасолька або щит від свавілля держави та її представників. 

По завершенню вправи, запитайте в учнів, яких висновків вони дійшли. Що таке права людини? (парасолька) Хто може порушити права людини? (держава в обличчі своїх представників та державних органів). Чи поширюються права людини на дискримінованих жінок Саудівської Аравії, хоча ця країна й не підписувала міжнародні договори? (так, бо права людини – концепція, яка поширюється на всіх людей без винятку).

Тест до Міжнародного дня прав людини

Засвоєння будь-яких знань, особливо таких важливих як права людини, неможливе без їх перевірки. Подібно до чесного тесту до дня толерантності, ми підготували тематичне тестування для перевірки вашої обізнаності з теми прав людини.

Тест можна пройти за посиланням. Підійде як учням, так і найобізнанішим освітянам!

Тематичний кінопоказ

А для того, щоб закріпити здобуті знання, запропонуйте учням переглянути відеороботи, кожна з яких висвітлює різні аспекти теми та не залишить байдужими.

Анімована відеоробота розповість про основні принципи прав людини

Висвітлює історію затвердження Загальної декларації прав людини шляхом історичного відеоряду

Мультиплікаційна робота орієнтована на учнів будь-якого віку, демонструє різницю між правилами, правами та правом

Зображує історію затвердження Конвенції прав людини для молодших школярів

Демонструє взаємозв'язок між правами людини та стереотипами, упередженнями

Відеоробота-інтерв'ю з особами різних національностей демонструє що таке права голосами різних людей

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter
Трансляція відбудеться
2 березня о 18:00