Поговоримо про принципи та правила, що забезпечують довіру до результатів навчання

Забезпечення академічної доброчесності у сфері загальної середньої освіти регламентується ст.42 Закону України «Про освіту», ст 43. Закону України «Про повну загальну середню освіту» та іншими спеціальними законами. Також питання щодо організації педагогічної діяльності та навчання учнів на засадах академічної доброчесності було докладно розглянуто Державною службою якості освіти у методичних рекомендаціях «Абетка для директора». Аби допомогти освітянам організувати цілеспрямовану та ефективну роботу у цьому напрямі, ми підготували огляд вищезазначених документів та систематизували його за окремими аспектами. 

Нормативні вимоги щодо дотримання академічної доброчесності учнями

Академічна доброчесність – це сукупність етичних принципів та визначених законом правил, якими мають керуватися учасники освітнього процесу під час навчання, викладання та провадження наукової (творчої) діяльності з метою забезпечення довіри до результатів навчання та/або наукових (творчих) досягнень.

Закон України «Про освіту»

Кожен здобувач освіти зобов’язаний дотримуватися академічної доброчесності, яка реалізується через такі компоненти:

  • самостійне виконання навчальних завдань, завдань поточного та підсумкового контролю результатів навчання (для учнів із ООП враховуються їхні індивідуальні потреби та можливості). Індивідуальне завдання має бути виконано особисто школярем, групові завдання – лише визначеною групою учнів, без втручання інших осіб;
  • посилання на джерела інформації у разі використання ідей, розробок, тверджень, відомостей;
  • дотримання норм законодавства про авторське право і суміжні права;
  • надання достовірної інформації про результати власної навчальної діяльності, використані методики досліджень і джерела інформації.

Порушеннями академічної доброчесності учнями визначено:

  • академічний плагіат – оприлюднення (частково або повністю) результатів, отриманих іншими особами, як результатів власного дослідження та/або відтворення опублікованих текстів інших авторів без зазначення авторства;
  • самоплагіат – часткове або повне оприлюднення власних раніше отриманих результатів як нових;
  • фабрикація – вигадування даних чи фактів;
  • фальсифікація – свідома зміна чи модифікація вже наявних даних;
  • списування – виконання письмових робіт із залученням зовнішніх джерел інформації, крім дозволених для використання, зокрема під час оцінювання результатів навчання;
  • хабарництво – надання чи пропозиція щодо надання благ матеріального або нематеріального характеру з метою отримання неправомірної переваги в освітньому процесі;
  • вплив у будь-якій формі (прохання, умовляння, вказівка, погроза, примушування тощо) на педагогічного працівника з метою здійснення ним необ’єктивного оцінювання результатів навчання;
  • використання під час контрольних заходів непередбачених допоміжних матеріалів та/або технічних засобів;
    проходження процедури оцінювання результатів навчання замість інших осіб.

За порушення академічної доброчесності школярі можуть бути притягнені до такої академічної відповідальності:

  • повторне проходження оцінювання (контрольна робота, іспит, залік тощо);
  • повторне проходження відповідного освітнього компонента освітньої програми;
  • позбавлення академічної стипендії;
  • позбавлення наданих закладом освіти пільг з оплати навчання.

Рішення про притягнення до академічної відповідальності учня може  приймати вчитель, який виявив порушення, або педагогічна рада відповідно до внутрішніх положень закладу освіти. Слід зазначити, що таке рішення може бути оскаржено здобувачем освіти у відповідному порядку.

Види застосованої академічної відповідальності мають бути співмірними із вчиненими порушеннями учнів, за одне порушення може бути застосовано лише один із них. 

Питання щодо вимог законодавства до академічної доброчесності під час оцінювання результатів навчання учнів і механізми її забезпечення включено до нової Типової програми підвищення кваліфікації вчителів закладів загальної середньої освіти, які впроваджують новий Державний стандарт базової середньої освіти. Якщо ви бажаєте дізнатися більше про академічну доброчесність та інші новації, які в тому числі запроваджує і цей документ, перегляньте вебінар Любові Цукор «Підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників: про що говорить законодавство».

Практична реалізація політики академічної доброчесності у закладі освіти

Питання дотримання академічної доброчесності має систематично розглядатись  на нарадах, засіданнях педагогічної ради та шкільних методичних об’єднань. Для його моніторингу адміністрація школи може організовувати опитування педагогічних працівників, учнів та їхніх батьків, проводити спостереження під час уроків. 

Розробка внутрішнього положення закладу про академічну доброчесність

За власним вибором школа може включити питання академічної доброчесності до Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти (як окрему норму) або розробити Положення про академічну доброчесність за участю всіх учасників освітнього процесу. Цей документ може включати такі складові:

  • правові та етичні принципи академічної доброчесності в закладі освіти;
  • перелік можливих порушень академічної доброчесності та види академічної відповідальності;
  • інформаційні заходи з формування академічної доброчесності та попередження фактів її порушення;
  • порядок реагування закладу освіти на можливі факти порушення академічної доброчесності та можливі види відповідальності за ці порушення;
  • порядок оскарження рішень про притягнення до академічної відповідальності.

Ці правила мають бути оприлюднено, роз’яснено і доведено до відома всіх учасників освітнього процесу.  

Організація педагогічної діяльності та навчання учнів на засадах академічної доброчесності

Педагогічні працівники мають на власному прикладі демонструвати важливість дотримання норм законодавства України про авторське право та принципів академічної доброчесності. Ефективній реалізації етичних принципів та правил щодо забезпечення довіри до результатів навчання сприяє системна, планомірна робота, яка може включати такі складові:

  • формування в  учнів таких важливих цінностей, як чесність, довіра, справедливість, взаємоповага, відповідальність за результати своєї роботи;
  • ознайомлення учнів та їхніх батьків з принципами академічної доброчесності, видами порушень та їхніми наслідками на початку навчального року;
  • наскрізне інформування учнів про необхідність дотримання академічної доброчесності під час проведення уроків та  позаурочних заходів;
  • систематичне інформування батьків про необхідність дотримання академічної доброчесності на батьківських зборах (до речі, використання учнями збірників готових домашніх завдань чи виконання домашніх завдань батьками є безпосереднім порушенням принципів академічної доброчесності);
  • застосування компетентнісного підходу у навчанні;
  • зведення до мінімуму завдань на перевірку знань, використання відкритих запитань, які перевіряють рівень володіння навичками, а не рівень знань;
  • спрямування змісту завдань на творчу, дослідницьку та аналітичну роботу учнів. Пропонування написання тематичних творчих есе замість рефератів зі скопійованою інформацією з інтернет-джерел; 
  • розробка завдань з урахуванням вікових особливостей і реальних навчальних можливостей учнів, які унеможливлюють списування та спрямовані на розвиток критичного мислення;
  • постановка проблемних питань, відповіді на які відсутні в підручнику чи в інших джерелах й потребують самостійної роботи школярів; 
  • навчання учнів правилам посилання на автора та джерела інформації, яка використовується;
  • категоричне уникнення протекціонізму та шахрайства під час проведення інтелектуальних конкурсів;
  • налагодження партнерських відносин з учнями та їхніми батьками.

Окреме місце у забезпеченні академічної доброчесності займає неупереджена оцінка результатів навчання учнів. Оцінювання має відповідати вимогам:

  • об’єктивності – ґрунтуватися на заздалегідь визначених зрозумілих і чітких критеріях;
  • валідності – здійснюватись відповідно до системи оцінювання,  визначеної законодавством України;
  • справедливості – проводитись за відсутності конфлікту інтересів, дискримінації та неправомірного впливу на оцінювача.

Порушенням академічної доброчесності вчителем під час оцінювання вважається:

  • необ’єктивне оцінювання – свідоме завищення або заниження оцінки результатів навчання здобувачів освіти;
  • надання учням допомоги учням під час проходження ними підсумкового оцінювання (семестрового та річного), державної підсумкової атестації, зовнішнього незалежного оцінювання, не передбаченої умовами та/або процедурами їх проходження.

Серед найпоширеніших факторів порушення академічної доброчесності учнів є брак мотивації до навчання через незадовільні результати навчальних досягнень. Бажаєте дізнатися, як мотивувати школярів та залучати їх до активної роботи? Долучайтеся до практичного інтенсиву «Формувальне оцінювання в НУШ», який відбудеться 27 жовтня 2022 року! 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter