У багатьох школярів поняття «мистецтво» асоціюється із творчістю митців епохи Відродження чи античного світу. Тож, коли вони бачать на уроці «чорний супрематичний квадрат» і чують, що картини сучасних художників коштують мільйони доларів, це їх неабияк вражає. Дехто з них не може збагнути ідею автора, а дехто вирішує, що все дуже просто – потрібно лише взяти лінійку та фарбу і за п'ять хвилин намалювати аналогічний шедевр. Як пояснити школярам, що картини сучасних художників – це нетривіальне відображення світогляду, як навчити бачити і розуміти глибокий зміст, викладений автором? Про це і поговоримо!
Чому так важливо вивчати мистецтво?
Метою вивчення мистецтва є не лише формування системи загальних знань, уявлення про життя та творчість великих майстрів, історії створення художніх і музичних творів. Ми формуємо духовний світ школярів, розвиваємо емоційно-чуттєву сферу, образне мислення і здатність оцінювати навколишній світ за законами краси. А ще цей предмет є ефективним інструментом для розвитку таких важливих якостей особистості:
- критичного мислення і культури мислення в цілому. Сучасне мистецтво демонструє ідеї, які не завжди лежать на поверхні, і, щоб їх зрозуміти, потрібно виконати певну інтелектуальну роботу;
- креативності – школярі розуміють, що немає одного правильного рішення та одного способу написати картину;
- пам'яті;
- толерантності, поваги, прийняття інших культур і світоглядів;
- зацікавленості іншими сферами життя.
Поради щодо викладання сучасного мистецтва
На уроках мистецтва дуже важливо створити комфортні умови для прояву творчих здібностей та невимушеного вираження учнями власної точки зору. Аби налагодити ефективну взаємодію та налаштувати школярів на конструктивну працю, варто вдаватися до таких прийомів:
- Ставити багато відкритих запитань, на які не можна відповісти «так» або «ні». Наприклад, відповіді на запитання «що ви бачите?», «які почуття та емоції викликає ця робота?», «що могло надихнути художника на створення цієї картини?» допомагають налагодити контакт з учнями та поглиблюють розуміння творів мистецтва.
- Не порівнювати один із одним та не давати однозначних оцінок «добре/погано» за виконані роботи школярів. Будь-яка діяльність учня має розвивати почуття впевненості у своїх силах і надихати на подальші звершення.
- Ділитися цікавими фактами та несподіваними історіями про матеріал, що вивчається, та залучати школярів до пошуку такої інформації.
- «Грати» з об'єктом мистецтва, наприклад, уявляти разом зі школярами, як би звучала картина або про що думають її герої.
Формуємо мистецьку компетентність
Мистецтво є найкреативнішою шкільною дисципліною. Тож, зміст і форма кожного уроку має відрізнятися від попереднього, надихати школярів на самовираження та розкривати їхній творчий потенціал. Ефективному розвитку мистецької компетентності школярів сприяють цікаві та неординарні формати занять, зокрема такі:
- репортаж із музейної виставки (запропонуйте школярам при виконанні домашнього завдання обрати будь-який музейний експонат та підготувати повідомленням від імені мистецтвознавця. А на наступному уроці «відкрийте» художню галерею та проведіть презентацію робіт);
- віртуальна подорож (проведіть уявну екскурсію і «відвідайте» архітектурні пам'ятки, паркові та ландшафтні зони);
- панорама (запропонуйте учням попрацювати з репродукціями відомих картин);
- вікторина (заздалегідь попросіть школярів підготувати запитання зі сфери мистецтва, музики та літератури та організуйте проведення цікавого інтелектуального змагання);
- арт-студія (запропонуйте школярам на час уроку перетворитися на дизайнерів, художників або представників інших творчих професій);
- «битва титанів» (об’єднайте школярів у групи й організуйте змагання між «художниками» та «критиками»);
- знайомство з нетрадиційними образотворчими техніками (кляксографія, малювання восковими олівцями разом із акварельними, нитками, сіллю та іншими матеріалами, які допомагають школярам відчути матеріал і проявити фантазію);
- робота у графічних програмах. Великий спектр онлайн-інструментів дозволяє зробити уроки мистецтва цікавішими, наповнити їх позитивними емоціями і внутрішніми спонуканнями до опанування знань.
Викладання мистецтва за новим Держстандартом базової середньої освіти
Новим Держстандартом визначено вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів із мистецької освітньої галузі, які передбачають опанування учнем таких знань та навичок:
- пізнання різних видів мистецтва, інтерпретація художніх образів, набуття досвіду емоційних переживань, розвиток ціннісного ставлення до мистецтва;
- формування художньо-образного та асоціативного мислення під час творчої діяльності в різних видах мистецтва;
- пізнання себе через взаємодію з різноманітними мистецькими об’єктами, розвиток емоційного інтелекту;
- використання інформаційного середовища у власній творчості та художній комунікації.
У 5-6-х класах НУШ на вивчення мистецької освітньої галузі виділено 2 години. За рішенням закладу освіти до навчального плану освітньої програми може включатися інтегрований курс «Мистецтво» або окремі предмети «Музичне мистецтво» та «Образотворче мистецтво» (кількість годин на їх вивчення школа визначає самостійно). Для викладання мистецтва потрібно обрати модельну навчальну програму, яка розроблена на основі Держстандарту та має гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України». На сайті Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» оприлюднено такий перелік:
- Модельна навчальна програма «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авт. Комаровська О. А., Лємешева Н. А.);
- Модельна навчальна програма «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авт. Кондратова Л. Г.);
- Модельна навчальна програма «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авт. Масол Л. М., Просіна О. В.);
- Модельна навчальна програма «Мистецтво. 5-6 класи» (інтегрований курс) для закладів загальної середньої освіти (авт. Івасюк О. М., Комаровська О. А., Кізілова Г. О., Лємешева Н. А., Лобова О. В., Назар Л. Й., Чужинова І. Ю, Шулько О. А.).
Викладання навчальних предметів мистецької освітньої галузі спрямоване на цілісний розвиток успішної особистості учня, формування компетентностей, необхідних для художньо-творчого самовираження та розкриття креативного потенціалу школярів. А якщо ви бажаєте дізнатися про можливості інтеграції елементів мистецтва у освітні практики та різноманітні інструменти, які використовують мистецькі інституції у роботі з дітьми та підлітками, реєструйтеся на курс Вікторії Бавикіної «Мистецтво в культурі сучасності: теорія та практика навчання». Дізнаєтеся багато цікавого!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.