Є безліч речей та завдань, над якими ми працюємо постійно. Але чи робимо ми це достатньо послідовно? Чи завжди ми враховуємо всі нюанси та не нехтуємо правильною послідовністю кроків? Насправді такі промахи трапляються не так уже й рідко, через що виконання певних завдань ускладнюється. Але якщо так робимо ми, то що вже говорити про учнів!
Допомогти їм навести лад у шкільних справах, налагодити робочі процеси та не забувати про важливі завдання насправді простіше, ніж може здатися. Достатньо навчити їх створювати та використовувати контрольні списки (вони ж чек-листи).
Переваги використання контрольних списків
Контрольні списки – це простий, але дуже дієвий інструмент, який має чимало переваг, серед яких:
- Упорядкування навчальних матеріалів. Правильні чек-листи допомагають розбити складні завдання чи концепції на менші та простіші, що у свою чергу полегшує розуміння навчального матеріалу.
- Розуміння того, що робити далі. Завдяки списку діти завжди знатимуть, які завдання вони вже виконали та над якими треба ще працювати, на які деталі варто звернути увагу тощо.
- Збереження інформації. Чек-лист допомагає зосередитися на найважливішому, а згодом – пригадати цю інформацію. Тож списки не варто викидувати (або хоча б не одразу).
- Відстеження прогресу. Контрольний список – детальна візуалізація робочого процесу та прогресу, що допомагає дітям побачити, як багато вони вже зробили, скільки всього дізналися тощо. Це неабияк підвищує мотивацію.
- Впевненість у власних силах. Діти знають, що та в якому порядку робити, бачать, скільки завдань виконано, а отже – відчувають впевненість у власних здібностях.
- Запобігання помилкам. Контрольні списки зайвий раз нагадують про те, які саме завдання та в якій послідовності варто виконувати, які фактори потрібно врахувати тощо. Завдяки цьому школярі будуть менше помилятися та не пропустять важливі нюанси.
- Управління часом. Чек-листи допомагають учням визначати пріоритетність завдань і ефективно керувати своїм часом. Із їхньою допомогою діти можуть ефективно розподіляти свій час і систематично досягати прогресу.
Вчимося створювати контрольні списки
Звісно, ви можете самостійно створити для учнів контрольні списки, яким вони мають сумлінно слідувати. І насправді на початку так і варто зробити! Так, можна створити чек-лист для виконання проєкту (краще зробити його стильним та яскравим, наприклад, за допомогою Canva), роздайте дітям та запропонуйте позначати в ньому кожен крок, кожне виконане завдання. Це – простий наочний спосіб показати школярам користь використання чек-листів.
Насправді створення контрольного списку це, звісно, не мистецтво, але цьому потрібно вчитися. А починати краще із найпростішого: запропонуйте учням для початку написати розпорядок свого дня, а потім – звірити його з реальністю. Чи всі нюанси вони врахували, що пропустили, як покращити свій список?
Потім можна окремо створити контрольний список для виконання домашніх завдань загалом, а згодом – детальні списки для виконання завдань із різних предметів. Щоб було веселіше, можна також створювати контрольні списки для читання влітку (чи взимку), перегляду фільмів тощо.
Важливі поради, які обов'язково варто дати учням:
- Список має бути реалістичним. Якщо він надто довгий, містить дуже багато завдань (які до того ж не являють собою прості зрозумілі кроки), то ви швидко втомитеся та можете взагалі відмовитися від роботи.
- Зосереджуйтеся на якості, а не на кількості. Краще виконати кілька завдань добре, аніж намагатися зробити багато справ одночасно, від чого страждатиме якість.
- Контрольний список – ваш посібник, а не добірка правил. Ви можете корегувати його за потреби.
- Списки можна створювати як для виконання коротких завдань, із якими ви впораєтеся за один день (чи ще швидше), так і великих (на тиждень чи навіть на рік).
Отже, переходимо до створення контрольного списку!
Крок 1. Для початку важливо чітко сформулювати тему (це вже половина успіху), а також одразу записати кінцеву дату виконання всіх пунктів. Це – основний дедлайн, про який варто пам'ятати.
Крок 2. Описуємо завдання, яке потрібно виконати. Адже чітке розуміння мети дозволить без проблем розбити шлях її досягнення на прості кроки.
Крок 3. Розписуємо кожен крок на шляху до мети. Переглядаємо: чи можна об'єднати якісь кроки чи взагалі відмовитися від них?
Крок 4. Визначаємо дедлайни виконання для кожного кроку.
Крок 5. Починаємо працювати за списком, позначаємо кожен виконаний пункт.
Важливо: контрольні списки не працюють, якщо їх не перевіряти (принаймні на початку). Одразу повідомте учнів про наслідки невиконання пунктів зі списку (зниження оцінки чи виконання додаткових завдань), але не чекайте, доки діти прийдуть до вас із проблемою: контролюйте виконання пунктів.
Пам'ятайте самі та поясніть учням: сенс не у викесленні пунктів зі списку. Насправді за допомогою чек-листів діти вчаться слідувати інструкціям, переходити до наступної дії без підказок – і для цього потрібен час і практика.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.