Природничі науки є основою технологічного прогресу та невичерпним джерелом для досліджень, відкриттів та інновацій. Але ці предмети даються легко не кожному школяру. Аби допомогти освітянам знайти нові ідеї, які допоможуть заохотити учнів зануритись у чудовий світ науки, ми проводимо Всеукраїнську інтернет-конференцію «Сучасні тенденції у викладанні предметів природничого циклу», яка відбудеться 02.02.2023. А ще ми підготували декілька порад, які допоможуть урізноманітнити процес навчання.
Показуйте зв'язок із життям
Деякі школярі вважають вивчення природничих наук неймовірно складним процесом, адже вони бачать у них лише безліч цифр, нескінченні рівняння та незрозумілі терміни. Тож ключовими завданнями, які належить вирішити в першу чергу, є допомога учням у руйнуванні цих стереотипів і стимулювання їхньої мотивації до пізнання навколишнього світу. І зробити це не складно! Запитайте школярів, що викликає у них інтерес, які теми цікавлять найбільше, чим вони захоплюються, та добирайте відповідну інформацію. Адже навіть мультфільми студії Уолта Діснея про автомобілі та літаки ілюструють низку фізичних явищ та закономірностей.
Пропонуйте обирати об'єкти для досліджень у середовищі, що оточує учнів
Знайти ілюстративний матеріал, який допоможе вивчати навколишній світ та стане у пригоді під час навчання природничих дисциплін, дуже просто. Варто лише озирнутися навколо себе. Запропонуйте школярам дослідити вулицю, на якій вони мешкають. Обговоріть, звідки береться та як використовується електрика, як за допомогою засобів зв'язку здійснюється передача даних від точки до точки в межах міста. Заохочуйте їх розглядати будівлі та споруди і намагатися побачити за всією цією різноманітністю універсальні закони фізики. А спостереження за рослинами, тваринами та птахами ефективно доповнить зміст будь-якого підручника із біології.
Експериментуйте з іграми
Одним із головних плюсів цифровізації є можливість навчати учнів за допомогою новітніх технологій, які мають найвищий ступінь інтерактивності. Взяти хоча б відеоігри. Існують сотні веселих та цікавих ігор, які знайомлять дітей з механікою, біологією, хімією та навіть астрономією. Тож чому б іноді не доповнювати уроки освітніми іграми? Наприклад, є чудові стратегії, які можна виводити на екран, пояснюючи учням концепції функціонування тварин, рослин, космосу, сил, світла, звуків, магнітів, електрики, погоди та газів. А ще є урбаністичні ігри, де потрібно з нуля побудувати своє місто і спроєктувати не лише житлові будинки, лікарні та заклади освіти, а і дороги, парки й об'єкти промисловості. Ця діяльність сприятиме не лише природному розвитку компетентностей, а й таких важливих у сучасному світі інженерних навичок.
Дозволяйте учням вибирати
На перший погляд, ідея надавати учням право вибору в своїй діяльності може здатись не дуже вдалою, адже є побоювання, що вони не опанують весь матеріал у повному обсязі. Проте ця можливість дійсно підвищує їхню мотивацію до навчання та викликає позитивний емоційний відгук. Тож спробуйте запропонувати учням вирішити самим, що зробити – виконати завдання або створити проєкт (індивідуально, в парі або в групі). А ще можна розробити «меню» навчальних завдань. Наприклад, «основна страва» – це вивчення нового матеріалу. Учні можуть подивитися навчальне відео та виписати п'ять основних ідей, прочитати параграф підручника і зробити графічний конспект. Або навіть знайти старшокласника, який добре знає цю тему, та взяти у його інтерв'ю. «На десерт» можна запропонувати декілька варіантів підбиття підсумків - розробити інфографіку матеріалу уроку, розмістити пост у соціальних мережах га тему уроку або придумати слоган.
Дивуйте, але не перетворюйте урок на розвагу
Іноді вчителям доводиться чути, що програма надто складна, а учням хочеться ігор та цікавих активностей. Але неможливо проводити всі уроки у форматі квесту або гри, адже вивчення природничих предметів потребує серйозного настрою та уваги школярів. Аби налаштувати їх на роботу та одночасно викликати зацікавлення, варто подбати про нестандартний початок уроку, наприклад, розпочати його із загадки. Використайте чорний ящик, у якому схована певна річ, пов'язана з темою уроку, і попросіть учнів відгадати, що всередині. Або поставте цікаве запитання, на кшталт такого: «Що важче - здута кулька чи надута?». А далі можна слідувати стандартному плану, в якому заплановано декілька активностей та зміна діяльності. І навіть якщо вони будуть повторюватися з уроку в урок, це буде непогано, адже учні не витрачатимуть час на те, щоб зрозуміти, чого ви від них чекаєте.
Організовуйте практичну діяльність якнайчастіше
Цей ефективний метод навчання передбачає активну участь школярів у дослідженнях та дозволяє отримати практичний досвід за допомогою дуже простого обладнання. І наявність спеціальних пристроїв зовсім не обов'язкова! Наприклад, смартфон допоможе дізнатися школярам про звук і комунікацію, звичайні сірники – створити 3D-модель молекули, а глобус і ліхтарик проілюструють концепцію день/ніч. А ще можна провести наукову інсценізацію! Наприклад, під час вивчення хімічної реакції попросити школярів взяти на себе роль атомів чи молекул або показати виверження вулкану.
Використовуйте можливості соціальних мереж
За допомогою різних соціальних медіаплатформ можна зробити вивчення природничих наук більш цікавим та захопливим. І тут фантазії немає меж! Учні можуть стежити за сучасними передовими науковцями у Facebook, ділитися своїми ідеями та відкриттями в месенджерах або використовувати Tik Tok для покращення змісту своїх дослідницьких проектів. Instagram стане у пригоді для обміну науковими відео, а обліковий запис Pinterest - зображеннями.
Проводьте бесіди науковців
Аргументація та уточнення своїх ідей, можливість ставити відкриті запитання, обмінюватись досвідом за допомогою технічних термінів є ключовим методом вивчення наукової лексики. Адже розуміння науки – це більше ніж просто знання деяких фактів. Заохочуйте школярів проводити наукові бесіди у неформальній обстановці та пояснювати свої міркування для досягнення конкретного рішення, а не просто повідомляти результат. Також можна запропонувати їм вести чек-листи замість об'ємних конспектів, які дозволять конкретизувати та систематизувати інформацію й не загубити головне.
Організовуйте віртуальні дослідження
Є багато безкоштовних віртуальних наукових лабораторій, доступних в інтернеті, за допомогою яких школярі можуть отримати практичний досвід вивчення предмета. Доступ до автентичних наукових інструментів і можливість контролювати дистанційні лабораторні експерименти неодмінно покращать їхні дослідницькі навички та концептуальне розуміння. А детальні схеми, ілюстрації чи зображення крупним планом дозволять потрапити всередину рослини чи тварини, поекспериментувати з хімічною реакцією без ризику для здоров'я.
Використовуйте різноманітні формати
Звісно, яскрава подача навчального матеріалу приваблює учнів та сприяє її кращому запам’ятовуванню. Сукупність тексту, аудіо, анімації, відео, нерухомих зображень та інтерактивних форм урізноманітнює уроки та забезпечує значущий досвід навчання. Еволюцію процесу найкраще передадуть анімаційне відео, інтерв’ю з науковцем чи наукові фільми, які демонструють застосування концепції в реальному світі. А ще існує багато різних науково-популярних YouTube-каналів, де блогери пояснюють, як влаштований всесвіт, природа та людина у сучасних, близьких для підлітків форматах. Тож, маючи веселі анімовані пояснення законів природи, чому б не використати цей контент для підготовки до уроків?
Навчайте та навчайтеся
Світ змінюється щодня і дуже цікаво разом з учнями спостерігати за цими змінами. Тож досліджуйте, експериментуйте, апробуйте нові методики та прийоми! І обов'язково збирайте їх у свою педагогічну скрабничку! Ви здивуєтесь, але навіть маленькі щотижневі експерименти дозволять накопичити матеріал на цілу книжку з педагогіки з реальними кейсами за підсумками року. Адже лише людина, яка захоплена своєю роботою, може розпалити цікавість інших!
Бажаєте дізнатися більше цікавої та корисної інформації від вчителів-практиків, які викладають предмети природничого циклу та цікавляться наукою? Долучайтеся до нашої конференції!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.