Ледь не в кожному класі є учні, здатні за лічені хвилини зірвати урок. Для того, щоб утримати увагу цих дітлахів, потрібні творчий підхід і неабияке терпіння. У вас за роки практики точно з'явилися власні дієві «фішки» для підтримання дисципліни у класі. Ми ж пропонуємо вашій увазі добірку нестандартних прийомів, які допоможуть поступово привчати дітей до зразкової поведінки під час заняття. Додайте їх у свою «скарбничку» прийомів!
Різкий звук
Учитель, не змінюючи тону, вимовляє: «Хто мене чує, поаплодуйте!». Серед шуму раптово лунають оплески – і учні затихають. Спрацьовує безумовний орієнтовний рефлекс: увага перемикається на джерело різкого звуку. Утім, часто цей прийом використовувати не можна, бо втрачається ефект несподіванки.
Інтрига
Перший варіант. Розпочніть урок словами: «Будь ласка, тримайте в таємниці те, що я збираюся вам розповісти». І не важливо, що мова йтиме лише про правила віднімання дробів або про слова-винятки з правил, – тиша та увага учнів під час пояснення нової теми будуть забезпечені.
Другий варіант. Коли клас почав галасувати, зобразіть здивування – демонстративно розглядайте «щось» за вікном. На запитання учнів, що там відбувається, зробіть жест рукою «чекайте». Не мине й хвилини, як уся увага дітей належатиме вам. Адже тільки ви знаєте, що «сталося» за вікном. Далі витримайте паузу секунд 5 та скажіть: «Нічого цікавого, мені здалося» і продовжуйте вести урок.
Правила, згенеровані учнями
Принесіть на урок ватман та різнокольорові маркери. Запропонуйте учням самостійно скласти правила поведінки на уроці. Наприклад, «не користуватися телефоном», «не ходити по класу», «не кричати» тощо. Головне, щоб усі правила придумали самі діти, а не вчитель! Ви можете хіба що натякнути на те, що варто додати до правил.
По-перше, ви дасте учням зрозуміти, що ви їм довіряєте (а це важливо!). По-друге, правила, придумані самостійно, не дуже й хочеться порушувати. Повісьте цей ватман на стіну як нагадування про зразкову поведінку!
Арт-терапія подумки
Гіперактивний колектив легко заспокоїти, якщо запропонувати щось зробити із заплющеними очима (намалювати фігуру, написати слово тощо), або просто посидіти, заплющивши очі, до певного сигналу вчителя.
Альтернатива: попросіть учнів подумки виконати складну дію, яка потребує уваги та зосередженості (наприклад, пройти уявним лабіринтом). Навіть 2-3 хвилини тиші допоможуть дітям розслабитися і налаштуватися на роботу.
Короткий сон
До вас прийшов клас після великої перерви чи після уроку фізкультури? Це неабияк їх бадьорить, тож запропонуйте учням… поспати дві-три хвилини (скласти руки та лягти на них, і так лежати з заплющеними очима). Зазвичай це заспокоює школярів та дозволяє переключитися з фізичної діяльності на розумову.
Аналіз уроку
Згадайте будь-який урок, який ви проводили нещодавно. Спробуйте проаналізувати, наскільки він був результативним. Намалюйте графік із однієї горизонтальної та кількома вертикальними осями. На горизонтальній осі напишіть завдання, які виконував клас, а на вертикальних осях графічно покажіть рівень шуму та етапи виконання завдань.
Далі проаналізуйте свій графік: у яких частинах уроку варто було б дати учням більше активних завдань, а у яких – більше спокійних? Це допоможе оцінити урок, яким ви були незадоволені, а також виділити моменти, які слід опрацювати детальніше. Наприклад, змініть вид діяльності за допомогою цікавого завдання. Це може бути кросворд або складання вірша з розрізаних рядків. Варіантів безліч!
Невербальна комунікація
Про що б ви не говорили, крім слів ви задіюєте невербальну комунікацію. Якщо хочете підкреслити значимість своїх слів, поверніться всім тілом і обличчям до дитини, до якої звертаєтеся. Дивіться їй в очі. Стійте прямо або злегка нахиліться (останній жест свідчить, що у вас все під контролем, і вас неможливо збентежити або розлютити).
Стійте на одному місці, коли даєте учням завдання, не жестикулюйте і не відволікайтеся на сторонні справи. Людина, яка одночасно говорить щось і відволікається на якісь папірці, показує, що її слова не дуже й важливі. Складіть за спиною руки та покажіть, що ваші слова значимі, не випадкові.
Індивідуальна корекція
Якщо доводиться звертатися до учня чи учениці персонально, робіть зауваження непомітно для оточуючих: підійдіть до парти порушника, нахиліться і, намагаючися не відволікати інших, швидко і тихо висловіть своє прохання. Наприклад: «Олександре/Олександро, я просила всіх слухати мене, і мені б хотілося, щоб ти робив/-ла те ж саме». Далі продовжуйте урок.
Покажіть, що ви все контролюєте
Не просто давайте класу завдання, а стежте за його виконанням. Кожні дві/три хвилини оглядайте клас зі спокійною усмішкою, щоби перевірити, чи все йде за планом. Перш ніж щось попросити, обов'язково зробіть паузу і подивіться на учнів. Якомога частіше говоріть слова на кшталт: «Перший ряд, дивимося на мене». Таким чином ви підкреслюєте, що спостерігаєте за всіма і помічаєте, хто чим зайнятий.
Заспокоїти галасливий клас – місія здійсненна! Так, це непросто. Але можливо! Будьте спостережливими, щоби помічати всі дрібниці, які призводять до хаосу в класі. Бажаємо вам успіхів та терпіння!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.