Ключові тези з виступу Ярослава Лисенка

Що означає урок у масці? Це задуха, нечітка мова чи навіть роздратування. Знайомі відчуття? Про те, як правильно розвантажити голосові зв’язки, щоби голос завжди лунав гучно і впевнено, розповідає Ярослав Лисенко на вебінарі «Гучність вчителя: як навчитися говорити чітко та переконливо навіть у масці».

Слідкуємо за гігієною голосу: можливі складнощі та шляхи їхнього подолання

Гігієна голосу – невід’ємна частина турботи про здоров'я, яка полягає у роботі зі зв'язками. Які ж фактори можуть порушувати цю безпеку?

  1. Галас і вимушений крик. Учителі працюють із дітьми, а вони завжди мають, що сказати. Часто, одночасно з педагогом.  Це призводить до шуму, який учитель намагається перекричати. 
  2. Асинхронне дихання. Буває, що вас дуже захопила тема і контроль над диханням втрачається: ви не встигаєте закінчити речення, бо не вистачає повітря.
  3. Промова у підлогу. Голос має бути направлений на слухача, так не лише посилюється гучність, а й покращується контакт з аудиторією.  
  4. Надмірне вживання кави та газованих напоїв. Якщо ви знаєте, що за пів години на вас чекає виступ – утримайтеся від солодких напоїв. Це може призвести до покашлювання, що стане неприємним «бонусом» на уроці.

Лектор запевняє, що кожної з цих проблем можна уникнути, дотримуючися простих правил: 

  • Жестикулюйте. Перехід на крик сприймається як прояв слабкості та безсилля. Натомість піднята рука, звукові сигнали та умовні позначки, які ви попередньо затвердили з дітьми, допоможуть заспокоїти клас та стануть здоровою реакцією на галас.    
  • Змінюйте тон голос. Монотонний виклад інформації – табу. Звісно, якщо ви не хочете, щоб учні заснули. Виділяйте частини своєї промови підняттям тону, чи навпаки його затиханням. Публіка несвідомо оцінить динаміку та дослухатиметься до вас!
  • Діафрагматичне дихання. У спокійному повсякденні ми не контролюємо дихання – це робить наше тіло. Виступаючи на публіці, важливо розуміти механізми діафрагматичного дихання, вміти їх відстежувати та впливати на них. 
  • Пийте воду. Особливо слушна порада для кавоманів, адже після кожної склянки кави треба випити води – це корисно не лише для голосу, а й для здоров'я загалом.
  • Уявляйте лимон. Це зволожить ротову порожнину. Тож не треба відкашлюватися та навантажувати зв'язки, просто уявіть лимон!

Практикуємо правильне дихання: тренуємо діафрагму через візуалізацію

Часто нам не вистачає повноцінного видиху, який дозволить говорити довго. Передусім спікер пропонує звернути увагу на верхнє грудне та діафрагматичне дихання. Так, це не завжди просто, але є декілька прийомів, які допоможуть нам опанувати це мистецтво. Один із них – візуалізація. 

Для формування і відчуття свого діафрагматичного дихання підключіть уяву. Заплющіть очі та спробуйте уявити свій видих, аби зрозуміти, наскільки ви його контролюєте. Неспішно проговоріть довгу фразу (наприклад, ваше ПІБ і місце народження). Переконайтеся, що вам обов'язково вистачить повітря.

Дихати має бути вільно і легко, може паморочитися в голові. Це нормально, адже кисень насичує мозок. У масці зручно вдихати носом, а видихати ротом, так сила видиху випустить більшість вуглекислого газу назовні.

Залучаємо артикуляцію: гімнастика для губ, язика та щелеп

Нам пощастило спілкуватися українською мовою. Утім, вона не лише красива, а й корисна! А ще вона неймовірно мелодійна. Тому не бійтеся округлювати звук. Завдяки цьому кожне речення автоматично стає гучнішим.

Коли ми артикулюємо, активно залучаємо м’язи губ, язика, щелеп тощо. Вправи для тренування артикуляції допоможуть нам позбутися затисків, бути відкритим та емоційним доповідачем. Ярослав Лисенко запропонував декілька універсальних методик для того, щоб активізувати м’язову активність:

  • Масаж через «М» – спробуйте промовити звук «м» із закритим ротом. Відчуваєте вібрацію? А тепер спробуйте поекспериментувати з регістрами: підіймайте та опускайте голос.  
  • Покусування і почісування губ. Завдяки цьому до вуст приливатиме кров. 
  • Губна гімнастика. Витягніть губи трубочкою та почніть рухати нею вгору-вниз, ліворуч-праворуч. Спочатку щелепа має залишатися нерухомою, згодом долучіть її до руху.  

Бажаєте дізнатися більше про публічну сміливість, ораторство та правила сценічної мови? Пропонуємо переглянути вебінар Ярослава Лисенка – консультанта з питань освіти в Thinkglobal Kyiv Obolon, півфіналіста Global Teacher Prize Ukraine 2020. 

 
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter