Креативність – один із тих трьох китів, на яких тримається наш світ. Особливо зараз, у часи стрімкого розвитку технологій загалом та штучного інтелекту зокрема. Креативність – це та навичка, завдяки якій людство успішно розвивається, тож надзвичайно важливо розвивати її в учнях. Тим паче, що є чимало ефективних та цікавих прийомів, за допомогою яких це надзвичайно легко зробити. І серед них – стратегія «Неймовірна п’ятірка».
Стратегія «Неймовірна п’ятірка» передбачає, що школярі розглядають один об’єкт або ідею, а потім – змінюють її п’ять разів. І кожна ця зміна відкриває ідею / тему / об’єкт із іншого – інколи дуже і дуже неочікуваного – боку.
Крок 1. Об’єднайте дітей у групи по 5 осіб. Загалом учасників у групі може бути менше або більше, але 5 – ідеальний варіант. Роздайте дітям ватмани, на яких вони записуватимуть або замальовуватимуть свої ідеї.
Крок 2. Надайте учням тему / ідею / об’єкт, із якими вони працюватимуть, які, власне, і потрібно модифікувати. Чудово, якщо кожна група працюватиме над власною темою, так набагато цікавіше (до того ж діти не зможуть піти простим шляхом та підслухати ідеї одне в одного).
Крок 3. Перший учень після коротких роздумів (не довше 1-2 хвилин), вносить зміни до початкої теми / ідеї / об'єкту. За бажанням школяр може також пояснити, чому обрав саме такий варіант
Крок 4. Тепер інший учень має ще раз внести зміни до початкової теми / ідеї / об'єкту. Він може як враховувати попередні зміни, так і знехтувати ними. Загалом має відбутися п'ять модифікацій.
Крок 5. Запропонуйте учням дослідити, як змінилася початкова тема: куди завів їх шлях модифікації? Що саме було змінено, з якою метою та чи можна зі впевненістю сказати, що всі зміни пішли на користь?
Крок 6. Якщо кінцевий результат позитивний та задовольняє учнів, вони можуть презентувати його перед рештою класу. А от якщо результат виявився не надто вдалим, то, можливо варто повторити вправу.
Така вправа може стати чудовою розминкою перед вивченням нової теми. Або ж її можна зробити частиною мозкового штурму. А ще – це можливість проявити себе для учнів, які зазвичай соромляться відповідати на уроці та висувати нові ідеї.
Велика перевага стратегії «Неймовірна п’ятірка» полягає в тому, що її можна використовувати фактично на будь-якому уроці. Так, на математиці з її допомогою можна шукати кілька способів розв’язання задачі, на історії – розглядати альтернативні варіанти розвитку певних подій, на українській літературі – перероблювати твір тощо.
Наприклад:
Тема: Сміттєзвалища є величезною проблемою для екології. Як ми можемо їх позбутися? Враховуємо той факт, що в Україні майже ніхто не сортує побутові відходи, відсутні заводи з переробки сміття тощо.
Перший учень може «змінити» поточну ситуацію, додавши до рівняння обов'язкове сортування побутових відходів. Добре, а що далі? Чи достатньо цього? Звісно, ні, адже зараз, навіть знаючи про можливість сортування, це роблять далеко не всі. Тож змінюємо далі. Наприклад, вводячи плату для населення за вивіз невідсортованого сміття та навпаки звільняючи від оплати людей, які його сортують. Але справа не лише в домогосподарствах, а й у виробниках, тож змінюємо початкову ситуацію ще раз: нехай виробник обов'язково збирає в покупців уже використану упаковку. Як варіант, можна просто заборонити сміттєзвалища. Але куди подіти сміття? Це приклад невдалої модифікації.
Розвивати критичне мислення неймовірно цікаво! Бажаєте отримати ще більше цікавих та ефективних методів для розвитку креативності учнів? Тоді долучайтеся до курсу Любові Цукор «Розвиток креативного мислення: від теорії до практики». Завдяку курсу ви дізнаєтеся, як працювати над розвитком власного креативного мислення, як побудувати дійсно захопливий та продуктивний урок, та отримаєте безліч цікавих вправ для розвитку креативності. Буде багато корисної інформації!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.