У світі тільки й розмов, що про креативність. Саме її називають рушієм позитивних змін, однією з найважливіших рис сучасної особистості та ключовою характеристикою суспільства майбутнього. Нам говорять про те, що креативність - саме та навичка, якою мають володіти всі. Та чи так це насправді? Адже багато хто вважає (і не без підстав!), що не всім бути творчими, а генерувати нові ідеї постійно просто неможливо. І це дійсно так. Але завдяки креативності життя стає веселішим та цікавішим. Як додати креативу у своє життя та у життя учнів? Як розвивати креативність? Саме про це говорили на вебінарі Олени Дячук «Зберегти креативність: корисні вправи для вчителів та учнів».
Як пробудити власну креативність? Існує кілька дієвих технік.
- Встановіть квоту на ідеї. Упродовж тижня ви щодня маєте генерувати по 5 ідей. От побачите, складніше за все вигадати 5 перших, а потім усе піде швидко та просто.
- Годуйте свій розум. Творчі люди постійно читають, це можливість дати своєму мозку нову інформацію, нові ідеї. Але коли читаєте, необхідно постійно думати: шукайти нові рішення, зв’язки та паралелі, намагайтеся передбачити сюжет книги.
- Розсуньте межі. Поруште звичний хід речей, внесіть зміни у життя. Складіть список речей, які робите постійно та у певному порядку, а потім вивчіть його та змініть.
- Вийдіть із бульбашки фільтрів. Ви точно знаєте, що інформація, яку ми отримуємо з соцмереж та пошуковиків, фільтрується крізь алгоритми, які пропонують саме те, що нам потрібно. На їхню думку. Через них світ здається дещо простішим, ніж він є насправді – це зручно, але небезпечно для творчої людини. Як проколоти таку бульбашку? Почніть читати журнал, на який раніше не звертали уваги, почитайте блоги незнайомих авторів, подивіться відео з трендів Ютубу… Як їхнє бачення світу відрізняється від вашого?
- Виходьте з дому. Як тільки відчуваєте, що вам нудно, виходьте до магазину, у парк, до лісу – куди завгодно. Змінюйте оточення.
- Тренуйте гнучкість мислення. Спробуйте відому всім вправу: вигадайте 30 способів використання звичайної речі, наприклад, ковдри. Спочатку ідеї будуть банальні, але потім ви здивуєтеся!
- Знаходьте неочевидні зв’язки. Збирайте речі у спеціальну коробку: брелок, статуетка, цитати, картки з пейзажами тощо. А коли працюватимете над якоюсь справою, просто візьміть із коробки будь-який предмет та спробуйте зрозуміти, як його можна пов’язати з вашою проблемою. Буде цікаво!
- Шукайте натхнення в роботі інших. Уважно стежте за людьми, які вас надихають, а коли бачите те, що хотіли б створити самі, то фотографуйте, записуйте, малюйте. Колекціонуйте чудові ідеї.
Вправи для розвитку креативності учнів
Відчуття. Попросіть учнів заплющити очі та роздайте їм невеличкі предмети (брелки, цеглинки Лего, маленькі іграшки тощо). Діти мають вивчити предмети на дотик, віддати вам, а потім намалювати їх так, як уявили.
Символи. Давайте вчитися читати піктограми у незвичний спосіб. Оберіть три символи (вони можуть бути пов’язані між собою чи ні) та запропонуйте учням на їх основі скласти історію.
Проблема. Запропонуйте учням назвати проблему, яку (на їхню думку) неможливо вирішити. Наприклад, це буде «виключити з розкладу занять математику». Потім запропонуйте дітям вигадати найгірші ідеї для досягнення мети, наприклад «вкрасти попередній розклад та виправити його», або «зробити вигляд, ніби уроку не існує». Беріть найабсурднішу ідею та попросіть учнів знайти спосіб її реалізації.
Власна інтерпретація. Запропонуйте учням взяти сюжет літературного твору (будь-якого, головне, аби він їм подобався) та спробувати інтерпретувати його по-своєму. Можна змінювати хронологію, місце та час дії, будь-що! Але загальна канва сюжету має залишитися незмінною.
Що ще? Поставте перед учнями проблемне питання, наприклад, «Як вирішити проблему питної води на Землі?» та запропонуйте знайти рішення. І кожного разу, коли діти зупинятимуться, бо більше нічого не спадає на думку, запитуйте: «Що ще?».
Вправи для розвитку креативності вчителів
Дивні речі. Спробуйте пофантазувати на дивні теми. Про що ви ніколи не думали? Наприклад:
- Що буде, якщо морські свинки ходитимуть в обладунках?
- Щоб було, якби ви народилися не собою?
- Щоб було, якби ми впадали у сплячку вдень, а працювали лише вночі?
- Щоб було, якби б люди перестали вмирати?
Уявіть одну з цих ситуацій чи вигадайте власну. Це допоможе почати думати в неочікуваному напрямку.
Змінити одне слово. Інколи для того, аби вирішити якусь проблему, достатньо змінити лише одне слово. Як? Наприклад, замість запитання «Як мені працювати менше?» спитайте себе «Як мені перевірити зошити швидше?».
Я – завдання. Уявіть себе на місці проблеми, яку намагаєтеся вирішити та погляньте на неї під зовсім іншим кутом. Поставте собі кілька запитань:
- Як би я відчував себе на місці свого завдання?
- Щоб я сказав собі?
- Щоб я відчував, якби був ідеєю, якою розвивають?
- Щоб я порадив людині, яка мене (завдання) вирішує?
Догори дриґом. Давайте перевертати уявлення про звичні речі! Уявіть школу та запишіть в одну колонку всі стереотипи, які з нею можуть бути пов'язані. А тепер до кожного доберіть антипод! А ось теперь давайте подумаємо, що зберегти від традиційної школи, а що додати?
І це ще не всі вправи! Бажаєте дізнатися більше цікавинок та розбудити власну креативність? Тоді неодмінно перегляньте запис вебінару!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.