11 серпня о 18:00Вебінар: Зберегти креативність: корисні вправи для вчителів та учнів
Ефективні практичні прийоми для генерації нестандартних ідей.

Протягом останнього десятиліття штучний інтелект досяг успіхів у обробці даних, однак у здатності генерувати нові ідеї він поступається людині! У сучасному житті часто зустрічаються завдання, для вирішення яких варто постійно прокачувати креативне мислення та фантазію. Так, у школах навчальні завдання вирішувати без креативу майже неможливо. Розвиток творчого мислення, кругозору та ерудиції стали базовими в закладах освіти!

Ми підготували добірку ефективних прийомів, які стануть чудовим аналогом мозковому штурму та допоможуть у генерації нестандартних ідей. Сподіваємося, ця добірка стане корисною не тільки для учнів, а й для вас, педагоги.

Синектика

Автор цього методу – Вільям Гордон, відомий винахідник та дослідник мислення творчих людей. Синектика базується на генерації ідей за допомогою використання аналогій.

Етапи методу:

1. Учасники обирають будь-який предмет (літак, ручку, книгу, глобус тощо) та шукають до нього аналогії: 

  • прямі – найбільш очевидні спільні риси (крило у птаха та літака); 
  • суб'єктивні – кожен учасник «стає досліджуваним об'єктом» та оцінює свої відчуття (наприклад, «Що було, якби я був книгою?»);
  • символічні – учасники використовують метафори та дають нестандартні визначення звичайним речам (наприклад, авто – засіб пересування);
  • фантастичні – кожен із учасників вигадує чарівні функції, які міг би виконувати досліджуваний предмет. 

2. Підсумкова дискусія. Учні умовно вдосконалюють обраний предмет (характеристиками, функціями тощо) і обґрунтовують його користь для людства. Усі дібрані асоціації можуть підказати дітям, як можна оновити предмет.

SCAMPER

Цей метод складається з набору запитань, які стимулюють генерацію нових ідей. Основна ідея методу – все нове є просто модифікацією того, що вже існує. «SCAMPER» – це абревіатура, де кожній літері відповідає слово:

  • Substitue (Заміщення): Як і чим можна замінити складові частини? Чи можна інакше застосувати цю ідею?
  • Combine (Комбінація): Чи можна поєднати кілька ідей або їхні частини, як? Що можна скомбінувати, аби розширити сферу застосування?
  • Adapt (Адаптація): Чи існують аналоги, на що це може бути схоже? Чи є в інших наукових сферах ідеї, які можна було б застосувати?
  • Modify/Magnify (Модифікація/Збільшення): Як і що можна зробити з більшою ефективністю? Що і як можна модифікувати?

  • Put to other uses (Пошук альтернатив): Як би я оцінив цю ідею, якби дізнався про неї тільки зараз?
  • Eliminate (Усунення): Яка з умов ідеї не є обов'язковою? Чи можна і чи потрібно розділяти ідею на кілька частин/етапів?
  • Rearrange (Переставляння): Чи може бути інша послідовність дій? Чи є взаємозамінними окремі елементи ідей?

Суть методу: викладач ставить проблемне завдання. Учні мають у форматі дискусії обговорити ідеї для його вирішення, давши відповіді на наведі вище запитання. 

Цей метод краще використовувати на заняттях у 9-11 класах. Відповідаючи на запитання, діти вчитимуться детально розглядати переваги і недоліки власних ідей.

Метод випадкових об'єктів

Цей метод запропонував професор Берлінського університету Фрідріх Кунце задля подолання інертності мислення, активізації здатності генерувати нові ідеї та знаходити інноваційні рішення. Основою його методу є випадковість та асоціативне мислення. 

Суть методу: 

1. Учні об'єднуються у кілька команд, кожна з яких обирає будь-який «випадковий» предмет (чашку, парасольку, годинник тощо). 

2. Обрані речі потрібно умовно вдосконалити: команди мають обрати ще три інших предмета (човен, Google, коробку тощо). 

3. Далі потрібно описати властивості кожного з трьох предметів: човен – підводний; Google – обізнаний у всьому; коробка – дерев'яна, містка. 

4. Останній етап – команди переносять властивості з трьох предметів на «випадковий» предмет, який обирали у першому пункті. Для цього потрібно виділити найбільш практичні властивості (дерев'яний – предмет може мати стильний дерев'яний корпус, підводний – предмет водонепроникний та ударостійкий; можна зробити смарт-предмет за допомогою комп'ютеризації).

Метод Уолта Діснея

Основним принципом креативної стратегії Уолта Діснея є виділення трьох позицій мислення – «Мрійник», «Реаліст» та «Критик». Як правило, у людини ці позиції завжди змішані, їхнє цілеспрямоване виокремлення дозволить максимально реалізувати притаманні їм можливості.

Суть методу: 

1. Учитель пропонує дітям обговорити певну проблему з трьох різних точок зору: мрійника, реаліста та критика. Для цього діти об'єднуються у три відповідні команди. 

2. Мрійники вигадують шалені та навіть фантастичні ідеї для вирішення проблеми (ідеальне рішення ідеальними методами). 

3. Реалісти коментують ідеї Мрійників з точки зору реальних можливостей (як можна «ідеальну ідею» реалізувати у неідеальному світі). 

4. Критики аналізують коментарі Реалістів, виявляючи в ідеях помилки, та пропонують альтернативні варіанти вирішення проблеми.

Фрірайтинг

Автор цієї техніки – професор англійської мови Пітер Елбоу. Основна ідея – вимкнути у собі внутрішнього критика та імпровізувати, шукаючи яскраві ідеї. 

Суть методу: потрібно взяти ручку та кілька аркушів паперу. Необхідно протягом двадцяти хвилин записувати будь-які ідеї – все, що приходить в голову. Для зручності, можна запустити на телефоні таймер на встановлений час. Не потрібно щось закреслювати чи виправляти!

Закінчивши роботу, відкладіть текст і зробіть перерву протягом однієї-двох годин. Прочитайте написане вголос. Позначте яскравим маркером ті фрагменти ідей, які можна вдосконалити і втілити в реальність. 

Готово! Цей метод доведе, що ваша підсвідомість може генерувати найнеочікуваніші ідеї. 

Розшифрування

Це простий метод, що у розважальній формі тренує асоціативне мислення. 

Для того, щоби згенерувати ідею за допомогою цього способу, вам знадобитися текст незрозумілою для вас мовою, ієрогліфи чи, наприклад, абстрактний малюнок. Намагайтеся розшифрувати обраний текст/малюнок, звертаючи увагу на форми символів. Можливо, якийсь символ щось вам нагадає. Що частіше ви будете виконувати цю вправу, то легше генеруватимете нестандартні ідеї.

Ми поділилися з вами добіркою ефективних методів для розвитку креативного мислення. Користуйтеся цими техніками не лише у школі, а й удома, завдяки чому отримаєте бажаний результат!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter