Огляд ключових тез конференції

Звісно, яким буде новий навчальний рік спланувати зараз неможливо. Але очевидним є те, що освітянам доведеться працювати у надзвичайно складних умовах, стикатися з новими викликами та шукати шляхи для їх подолання. А ще це рік впровадження численних інновацій в освітньому процесі! Це й вимоги до безпечного перебування школярів у закладах освіти, новий Держстандарт базової середньої освіти та Типова освітня програма для 5-9 класів, додаткові напрями виховної роботи та психологічної підтримки й ще багато іншого. Як спроєктувати діяльність школи у нових реаліях? Саме це обговорювала освітянська спільнота під час Всеукраїнської інтернет-конференції «Навчальний рік 2022-2023: підходи до організації роботи».

Школа в умовах війни: особливості особистісно орієнтованого навчання

Особистісно орієнтоване навчання – це освітній процес, у центрі якого перебуває особистість учня, а вчитель виконує роль наставника, партнера та авторитета. Це освіта, яка розкриває особистий досвід учня і спирається на нього, враховує його мотиви, цілі, світогляд і світосприйняття. Як його ефективно впроваджувати в умовах війни? Адже стрес, інформаційна напруга, відсутність зацікавленості, зміна кола спілкування та середовища існування та прогалини у знаннях зовсім не налаштовує школярів на продуктивну роботу. Під час свого виступу Ганна Сукачова, редакторка та організаторка онлайн-курсів для вчителів Освітнього проекту «На Урок», кандидат педагогічних наук, порадила послідовно та систематично впроваджувати в освітній процес:

  • посильне навантаження та дозованість інформації; 
  • відповідність програми реаліям навчання; 
  • інтеграцію навчальних предметів; 
  • формувальне оцінювання, самооцінювання та взаємооцінювання з прозорими критеріями; 
  • можливість вибору діяльності,  самостійного планування та пошуку інформації; 
  • адекватні нетипові навчальні ситуації; 
  • різноманітні методи та інструменти.

Також варто чергувати різні форми роботи на уроках за допомогою інноваційних технік та прийомів, зокрема: 

  • у груповій формі – дискусії, дослідження, парне або групове виконання завдань, дидактичні та рольові ігри, створення/проходження тестів, взаємодопомога, розв’язування задач, змагання; 
  • в індивідуальній формі – виконання вправ, створення/проходження тестів,  проведення досліджень тощо.

Звісно, особлива увага має бути приділена психологічній підтримці школярів, їхньому фізичному та емоційному стану. Це можна зробити за допомогою створення ситуацій успіху, налагодження довіри у взаєминах, постійної комунікації з батьками. Налагодженню психологічного комфорту й відчуттю згуртованості та єдності також сприятиме повага до особистого простору та особистого життя школярів, зосередження на їхніх потребах. І зробити це зовсім нескладно! Спілкуйтеся та відповідайте на запитання школярів, говоріть про те, що вони відчувають та обговорюйте їхні емоції, сформуйте план дій та визначіть чіткі правила, робіть важливі справи разом та допомагайте дитині бути корисною.

Як говорити з дітьми про війну? Спікерка порадила надавати інформацію відповідно до віку школярів та дбати, щоб вона їх не ретравмувала, виховувати медіагігієну та медіаграмотність й слідкувати за їхнім станом під час такої розмови. 

Формування позитивної мотивації до навчання школярів є проблемою й в мирний час, а в умовах воєнного стану вона ще більш загострилась. Стимулювати учнів до нових звершень на навчальному Олімпі та налаштувати їх на успіх  допоможе: 

  • особистий приклад та авторитет педагога; 
  • відсутність знецінення; 
  • фрази, що демонструють схвалення та заохочення;
  • ключові слова для позначення зацікавленості та довіри; 
  • мета та завдання для кожного;
  • рефлексія; 
  • відповідальність.

А ще надихайте школярів! Розповідайте про себе й ділиться емоціями та переживаннями, демонструйте зразки поведінки та повагу до всіх учасників освітнього процесу. І обов'язково дбайте про себе! Цінуйте свій досвід і свої здобутки, не знецінюйте власні відчуття та переживання, адаптуйтеся до нових умов, шукайте те, що заспокоює, дає можливість опанувати себе й плануйте! 

Бажаєте дізнатися більше про особливості особистісно орієнтованого навчання в умовах війни? Неодмінно перегляньте виступ спікерки! 

Цінності та пріоритети виховної роботи в умовах воєнного стану

Кожний українець, незалежно від віку та професії, має робити все можливе для наближення нашої перемоги у війні з російськими окупантами та допомоги Збройним Силам України. І педагогічні працівники не є виключенням! Адже саме на нас покладено відповідальність за виховання майбутньої української нації та формування нового українця, який діє на основі національних та європейських цінностей. І наші педагоги гідно тримають свій фронт! Вони не лише не покинули свою роботу, а й намагаються робити значно більше. Тож, кожен  з українських освітян може сміливо сказати «Я здобуваю перемогу!». Саме в цьому впевнена Інна Іванова, заступник директора з НВР, викладач онлайн-школи «На Урок». Під час свого виступу спікерка поділилася неймовірно цікавими ідеями щодо організації виховного процесу в закладах освіти у 2022/2023 навчальному році. 

Виховна робота регламентується низкою нормативних документів, зокрема листом МОН від 10.08.2022 №1/9105-22 та Концепцією національно-патріотичного виховання в системі освіти України (наказ МОН від 06.06.2022 № 527).  Аби виховні заходи були по-справжньому цікавими та захоплювали школярів слід обирати актуальні теми та використовувати ефективну форму подачі матеріалу. Наприклад, чому б не розпочати виховну годину з обговорення найпопулярніших пісень воєнного часу? Можна скласти перелік сучасних музичних творів,  запропонувати школярам обрати найулюбленіші та пояснити свій вибір. Буде дуже цікаво дізнатись чому деяким школярам подобається пісня «Ой, у лузі червона калина», а деяким – «Байрактар».

Аби підвищити якість виховної роботи та довести школярам, що кожний громадянин України, навіть дитина, може допомогти нашим захисникам, спікерка порадила використовувати проєктну діяльність відповідно до їхнього віку. Вона може бути реалізована за такими темами:   

  • «Підтримка захисників» (листи, малюнки, обереги. передбачення, побажання); 
  • «Родина захисника» (підтримка, матеріальна допомога, залученість до проєктів); 
  • «Волонтерство» (як заробити та витратити гроші, адресна допомога, один день у волонтерському центрі). 

Згідно з рекомендаціями МОН у 2022/2023 навчальному році особливу увагу потрібно приділити протидії маніпулятивним впливам та розвитку критичного мислення школярів. Спікерка порадила запропонувати школярам виконати такі проєкти:

  • «Зброя – медіаграмотність» (теми: «Новини для учнів», «Новини для дорослих», «Тим, хто в окупації», «Розвінчування фейків»);
  • «Зброя – мова» (теми: «Підтримка учнів», «Підтримка батьків» «Підтримка воїнів», «Популяризація»); 
  • «Історія про героя» (теми: «Батьки учнів», «Випускники школи», «Мешканці міста/села», «Незнайомі»).

Не менш важливо обговорювати з учнями роль нашої держави у світовій спільноті. Аби розширити їхнє розуміння базових цінностей Європейського Союзу, спікерка запропонувала такі проєкти: 

  • «Євроінтеграція: світу про нас» (теми: «Школа, в якій тимчасово навчаються ваші учні», «Про заклад освіти», «Про регіон», «Про Україну», «Про людей», «Про здобутки»); 
  • «Євроінтеграція: нам про світ» (теми: «Як живуть наші тимчасово переселені учні», «Освіта в Європі», «Європейські цінності»).

Бажаєте отримати більше корисних порад та цікавих ідей для проведення виховної роботи? Обов'язково перегляньте виступ Інни Іванової! 

Особливості створення ІПР для учнів-підлітків з ООП

Із 01.01.2022 набув чинності Порядок організації інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти, яким визначено 5 рівнів підтримки здобувачам освіти. Під час свого виступу Наталія Івашура, викладачка Кафедри корекційної освіти та спеціальної психології КЗ «Харківська гуманітарно-педагогічна академія», надала корисні поради щодо створення індивідуальної програми розвитку школярів із особливими освітніми потребами. Для ефективного планування інклюзивного навчання спікерка порекомендувала звернути увагу на такі дані з Висновку ІРЦ:

  • необхідність створення індивідуальної програми розвитку та індивідуального навчального плану;
  • рекомендована освітня програма, адаптація та модифікація організації, змісту, оцінювання навчання (необхідність адаптації загальних підручників і матеріалів, за потреби – спеціальні підручники і матеріали для опанування освітньої програми);
  • необхідність у забезпеченні підтримки асистентом учителя та/або асистента дитини;
  • використання спеціальних методів, технологій і прийомів (жестова мова, шрифт Брайля, використання жетонної системи та альтернативних методів комунікації);
  • забезпечення закладом освіти універсального дизайну та розумного пристосування;
  • кількість додаткових корекційно-розвиткових послуг.

Перехід до основної школи вважається найскладнішим адаптаційним періодом у навчанні школярів. На цьому етапів дуже важливо визначити відповідальних за конкретні цілі та провести навчання, організувати ефективну взаємодію з батьками школярів із ООП, оцінити соціальні потреби дітей та обрати підходи до втручання та контекст. Варто уникати формального підходу та збирати дані для оцінки прогресу учня з ООП не лише для заповнення таблички моніторингу навчання, а для відображення поступу у розвитку дитини.

Аби підготувати учнів до переходу в доросле життя за допомогою  навчання та допомогти їм у визначенні особистих переваг, спікерка порадила заохочувати їх до участі в позакласних і громадських заходах та навчати: 

  • соціальним навичкам для роботи; 
  • вибору належного одягу та гігієни; 
  • самоконтролю (наприклад, формувати організаторські навички, поведінку під час стресу/тривоги); 
  • функціональним навичкам (користування грошима та банківською системою, визначення та планування часу, кулінарія тощо відповідно до рівня здібностей підлітка з ООП); 
  • користуванню громадським транспортом.

Аби досягти успіху у роботі з дітьми з ООП варто зрозуміти їхні сильні та слабкі сторони, обирати ефективні стратегії та обговорювати можливі соціальні сценарії за допомогою підказок.  А якщо бажаєте дізнатися, як розробити план програми з поведінковими результатами учнів із ООП, неодмінно перегляньте виступ  спікерки! 

 У цій статті ми розглянули лише деякі аспекти роботи закладу освіти. Аби дізнатися більше, пропонуємо переглянути Всеукраїнську інтернет-конференцію «Навчальний рік 2022-2023: підходи до організації роботи» у запису. 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter