Реформатор освіти, основоположник філософії прагматизму як такої, що можна втілити в процесі шкільного навчання. Джона Дьюї все частіше згадують у процесі реалізації компетентнісного підходу в реалізації освітньої діяльності.
Прагматизм, за твердженням філософа-педагога, полягає у визначенні цінності ступенем користі людям, практичним значенням та направленністю на благо. Усе нове дитиною пізнається заради самих знань. Відповідно, вона цікавиться тим, що може зробити сама. Дж. Дьюї розробив схему із п’яти сходин у сенсі пізнання істини дитиною:
- Відчуття проблеми.
- Виявлення її.
- Уявлення можливого рішення.
- Виявлення наслідків.
- Спостереження та експерименти для виведення висновків.
Автор ідеї припускав, що важливим є вміння приймати рішення на основі власного досвіду. Людина, яка у дитячому віці отримала навичку приймати рішення, буде краще підготовлена до життя у мінливому світі.
6 цитат про освіту, школу та дитячі прагнення
- Нав’язувати всім певний сумнівний загальновідомий метод – породжувати посередність в усіх, окрім найбільш обдарованих.
- Освіта – це не тільки підготовка до життя, це саме життя.
- Я постійно думаю про школу, ту школу, де справді творча діяльність визначала б її сутність та служила б джерелом усіх починань. Де вся робота будувалась би за двома напрямками: один – соціальний вимір конструктивної діяльності, другий – контакт з природою.
- Школа – це одна з форм суспільного життя, абстрактної, неконтрольованої, що несе безпосередньо експериментальний характер. І якщо колись філософія буде експериментальною наукою, то відправною точкою для неї буде створення школи.
- Цінність шкільної освіти визначається тим, якою мірою вона формує прагнення до безперервного росту та дає знаряддя для досягнення цієї мети.
- Якщо дитина розуміє, для чого потрібна ця практична навичка, то це допомагає з’ясувати її сутність.
Сутність ідей
На відміну від традиційної системи, навчання за Дьюї має формувати критичне, рефлексивне мислення учнів, поглиблюючи їх власний досвід. Основні принципи навчання: проблемність, інтерактивність, орієнтація на особистісний розвиток учнів. У якості ідеї було запропоновано відмовитись від традиційної навчальної програми. Розклад змінюється відповідно до швидкості засвоєння матеріалу. Надважливе завдання – створити умови для розкриття потенціалу школярів. І, як результат, сформується покоління активних, ініціативних, самостійних та відповідальних людей, готових планувати, приймати рішення та нести за них відповідальність.
Освіта не має надавати дитині перелік беззаперечних істин. Навпаки, вона має підготувати школяра до зіткнення з проблемами та необхідності приймати самостійне рішення на основі свого досвіду.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.