Підприємливість та фінансова грамотність є однією з ключових компетентностей НУШ. Водночас відповідний предмет у школах вивчається за вибором або факультативно, і то лишень у 10-11 класах. Утім, у 2025-2026 навчальному році ситуація зміниться, адже у 8 класах зʼявиться новий обовʼязковий предмет - «Підприємництво та фінансова грамотність». А ще за рік учні продовжать його вивчення. 

Ми ознайомилися із модельною навчальною програмою з предмета «Підприємництво та фінансова грамотність» та розповідаємо основні моменти. 

Фінансова грамотність у 8 класі

Навчальний матеріал для 8 класу загалом розрахований на 17 годин. Програма передбачає опанування двох розділів, один із яких присвячено формуванню фінансової культури, а інший - основам фінграмотності. Розглянемо їх детальніше.

Розділ 1. «Формування фінансової культури». У його межах цього розділу діти вивчатимуть тему «Фінансовий добробут, фінансова стійкість та формування фінансової культури». 

Під час навчання учні познайомляться з такими термінами як «фінансова стійкість», «фінансовий добробут», «фінансова грамотність», «фінансова культура»; дізнаються, що таке людський капітал; розберуться із особливостями формування сімейної фінкультури та сучасною фінансовою культурою України. 

У межах навчання передбачені цікаві дискусії, наприклад, щодо того, як повʼязані особистий та загальнодержавний фінансовий добробут, або щодо того, в чому полягає причина недостатньо високих показників фінансової грамотності українців. Також для підвищення ефективності навчання пропонуються ігротренінги та проєкти. 

Розділ 2. «Основи фінансової грамотності людини». У межах цього розділу школярі мають опанувати теми:

  • «Фінансове планування життя». Діти дізнаються про рівні фінзабезпечення життя людини; активний та пасивний дохід; види фінансових цілей, їхню постановку та досягнення; фінансове планування; особистий і сімейний бюджет та методи його складання; борги. 
  • «Основні правила заощаджень». Школярі познайомляться із такими поняттями як «заощадження», «ощадливість», «сталий розвиток» та «екологічна безпека»; розберуться із видами та методами заощаджень; навчаться формувати особисту культуру заощаджень тощо. 
  • «Банківський рахунок та платіжна картка. Оплата товарів та послуг». Учні ознайомляться із поняттям «банківський рахунок», особливостями використання його та платіжних карток.
  • «Фінансове шахрайство та безпека». Учні мають отримати знання про види фіншахрайства та правила платіжної безпеки.
  • «Вибір особистої форми зайнятості». Школярі познайомляться з основними формами зайнятості та їхніми особливостями; розберуться із поняттями «найманий працівник», «фрілансер», «підприємець», «бізнесмен», «інвестор»; навчаться вибирати особисту форму зайнятості. 
  • «Податкова культура». Учні дізнаються про історію виникнення податків, розберуть їхні види та податкову систему в Україні.
  • «Культура благодійності». У цьому розділі пропонується розглянути роль, поняття та види благодійності; світовий та вітчизняний досвід; а також дізнатися, як відрізнити благодійність від шахрайства. 

У межах навчання передбачені змістовні бесіди, дискусії (наприклад, щодо того, чи є насправді сенс робити заощадження та яку роль грає так звана «подушка безпеки»), практичні завдання (наприклад, навчитися користуватися інтернет-банкінгом чи розрахувати розмір податків), проєкти (наприклад, створення образу сучасного підприємця чи створення благодійного фонду) тощо.

Фінансова грамотність у 9 класі

Курс для 9 класу буде більш обʼємним та ґрунтовним: якщо у 8 класі діти тільки знайомилися з поняттям фінансової грамотності як такої, то тепер вони мають дізнатися набагато більше. Програма передбачає опанування 6 розділі за 35 годин.

Розділ 1. «Гроші та їх призначення». У межах цього розділу вивчатимуться теми:

  • «Еволюція грошових відносин. Види, форми та функції грошей». Цю тему присвячено історії виникнення грошей, їхнім видам, формам і функціям, а також ролі національної грошової одиниці.
  • «Історія сучасної гривні». Діти дізнаються більше про історію та передумови появи гривні, а також про її розвиток; поговорять про процес виробництва грошей та елементи захисту від підробок; отримають багато цікавих фактів про нумізматику, памʼятні та колекційні монети. 

У межах навчання передбачені бесіди, групова робота (наприклад, створення колажу, присвяченого грошовим одиницям різних країн), майстер-класи, творчі конкурси та проєкти (наприклад, розробка квесту до Дня гривні).

Розділ 2. «Банківські та небанківські фінансові установи». У межах роботи над розділом заплановано вивчення таких тем:

  • «Банківська система України». Діти дізнаються про рівні банківської системи, роботу банків та види їхніх послуг; поговорять про особливості планування особистого та родинного бюджетів. 
  • «Небанківські фінансові установи». Учні дізнаються, що таке НФУ, якими вони бувають та які послуги надають.

У межах навчання передбачені пошукова робота, екскурсії до банків, пошукова робота (наприклад, дізнатися які пакети фінпослуг надають різні банки) та практичні завдання (наприклад, порівняти послуги, які надають банки та НФУ).

Розділ 3. «Базові фінансові послуги». Під час навчання школярі мають опанувати наступні теми:

  • «Фінансові послуги та їх використання під час досягнення фінансових цілей». На цьому етапі учні розбирають основні види фінансових послуг та вчаться обирати ті, що відповідають їхнім потребам. 
  • «Депозити. Гарантування вкладів фізичних осіб». Діти вивчатимуть поняття «депозиту», їхні види, особливості вибору тощо. 
  • «Кредити. Формування кредитної історії». Під час роботи учні дізнаються, що таке кредити, які функції вони мають, де їх можна оформити, які вони мають переваги та недоліки, та чому кредитна історія людини важлива.
  • «Страхування». У цій темі розкриваються поняття страхування, основні його форми, види, характеристики страхового поліса.
  • «Пенсійне забезпечення». Учні знатимуть, що таке пенсія, якими бувають види пенсійного забезпечення, розберуть рівні пенсійної системи України та які існують альтернативи для пенсії. 
  • «Фінансові інвестиції та ризики». Ця тема присвячена загальним правилам фінансових інвестицій, їхнім цілям, ризикам і способами управління.

У межах навчання передбачені практичні завдання (наприклад, пошук оптимальної відповідно до поставлених цілей пропозиції щодо відкриття депозиту чи розрахунок бажаного рівня пенсійного забезпечення;), пошукові роботи (наприклад, ознайомлення з діяльністю бюро кредитних історій), дослідження тощо. 

Розділ 4. «Захист прав споживачів фінансових послуг». У межах цього розділу діти мають опанувати тему «Законодавство України у сфері фінансових послуг та захист прав споживачів». 

Під час роботи школярі дізнаються про те, якими бувають фінансові документи; як укладати фінансові договори; яку відповідальність несуть вони особисто, використовуючи фінпослуги; які закони потрібно виконувати.

У межах навчання передбачено ознайомлення із основними законами у сфері фінансових послуг і цікаві практичні завдання.

Розділ 5. «Основи підприємництва». У межах цього розділу вивчаються теми:

  • «Підприємництво та його роль у розвитку держави». Учні знайомляться із поняттями «підприємництво» та «підприємство»; розберуться із роллю підприємництва та його видами; ознайомляться із законодавчими нюансами та особливостями розвитку в Україні.
  • «Особливості підприємницької діяльності». Тема присвячена фактично розгляду портрета сучасного підприємця; ознайомленню із підприємницькими навичками; історіям успіху сучасних підприємців.

У межах навчання передбачено індивідуальну та групову роботу, пошукові завдання (наприклад, огляд успішних стартапів), екскурсії (до регіонального офісу Дія.Бізнес чи на підприємство) тощо. 

Розділ 6. «Проєкт "Шкільне підприємництво – від ідеї до реалізації (практичний кейс)"». Це розділ із великим практичним складником, що точно зацікавить учнів. Під час роботи учні мають пройти наступні етапи:

  • «Шкільне підприємництво». Для початку школярі мають дізнатися, що ж таке шкільне підприємництво та як воно працює; розглянуть іноземний та вітчизняний досвід, а також - благодійність як складову сучасного підприємництва.
  • «Формування команди». На цьому етапі розподіляються роли, визначаються правила співпраці, форми внутрішньої комунікації тощо.  
  • «Вибір підприємницької ідеї». Наступний крок - генерація підприємницьких ідей, розробка місії та цінностей.
  • «Обрання бізнес-моделі підприємства». Діти мають розібрати поняття «бізнес-моделі» та її види, а потім - обрати оптимальний для себе варіант. 
  • «Маркетингове дослідження». Учні дізнаються більше про поняття «маркетинг», «маркетингова стратегія» та «маркетингове дослідження»; розбирають складові маркетингової стратегії та проводять дослідження.
  • «Інвестиційне та фінансове планування». Учні вивчають поняття «інвестиційний план» та «фінансовий план», а потім вчаться їх складати. 
  • «Проєктний менеджмент». На цьому кроці школярі розбирають поняття та інструменти проєктного менеджменту.
  • «Розроблення власного бренду». Школярі дізнаються про поняття «бренд» та «брендування», а потім створюють власний. 
  • «Реалізація проєкту». На цьому етапі діти переходять до організації виробництва, побудови системи продажів, фінансової звітності тощо.
  • «Презентація бізнес-ідей. Запуск проєкту». Під час роботи школярі вчаться презентувати проєкти, зокрема і публічно.
  • «Підбиття підсумків проєкту». На завершення важливо визначити загальний рівень реалізації проєкту, його фінансовий результат, сильні та слабкі сторони тощо. 
Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter