Міністерство освіти і науки України зробило курс фінансової грамотності обов’язковою частиною навчальної програми у школі. Розглядаємо позицію МОН та вивчаємо закордонний досвід.

Як ви вчилися розпоряджатися фінансами? З допомогою батьків чи на власних помилках? Мабуть, не всім було легко. А от нове покоління буде фінансово грамотним ще змалечку, принаймні такі плани в Міністерства освіти і науки України.

У межах реалізації проекту «Нова українська школа» МОН запроваджує для школярів уроки фінансової грамотності. Цей курс не новий, він існує не перший рік, але у якості факультативу. Тепер же вчити дітей поводитися з грошима будуть у межах основної програми.

На перший погляд це чудова ідея, проте реакція інтернет-спільноти була неоднозначною. Давайте спробуємо розібратися в ситуації та зрозуміти, які є плюси та мінуси у нової навчальної дисципліни, а також звернемо увагу на закордонний досвід.

Що говорять у Міністерстві освіти і науки України?

Символічно, що про введення нового предмету Міністр освіти і науки Лілія Гриневич повідомила під час відкриття Всеукраїнського турніру юних знавців курсу «Фінансова грамотність». Вона наголосила на тому, що курс, навіть у якості факультативу, виконував свої завдання на високому рівні, забезпечуючи значне підвищення обізнаності школярів у правилах поводження з грошима. Проте цього недостатньо.

За словами міністра, фахівцями були розроблені завдання, які мають бути інтегровані в обов’язкові предмети шкільної програми. Наразі вже готові завдання для всіх класів та вікових груп.

Нагадаємо, що згідно з концепцією «Нової української школи» фінграмотність є однією з ключових компетентностей. Лілія Гриневич окремо наголосила на тому, що кожен випускник української школи має бути фінансово грамотним, адже саме це в майбутньому допоможе йому стати успішною людиною.

Що турбує батьків?

На перший погляд нововведення непогане, проте суспільство до ініціативи Міністерства освіти ставиться з осторогою. Тим часом батьки школярів у соцмережах підіймають доволі цікаві питання, при чому їх скепсис можна зрозуміти.


1. Навіщо потрібен ще один зайвий предмет?
Сьогодні, коли світ розвивається неймовірними темпами, бути фінансово неграмотним – ризиковано. Людина, яка не вміє розпоряджатися власними грошима, не зможе правильно розрахувати сімейний бюджет та робитиме необачні кроки, що можуть призвести її до банкрутства.


2. Чи не завелике навантаження на дітей?
Згідно з планом, курс фінансової грамотності буде інтегровано у програми основних предметів. Тому фактично кількість уроків не збільшиться, просто буде зміщено акценти. Також спеціалісти запевняють, що при розробці програм були враховані вікові особливості учнів. Так, для наймолодших школярів навчання буде побудоване у формі гри, а учні старшої школи розбиратимуть та вирішуватимуть конкретні ситуації (як розрахувати сімейний бюджет, чи варто брати гроші у кредит тощо).


3. Хто буде викладати курс? Чи є вчителі, які володіють усіма необхідними навичками?
Як неодноразово зазначала голова МОН Лілія Гриневич, впровадження концепції «Нової української школи» потребує зміни підходу до педагогічної освіти. Враховуючи це, Міністерство освіти та науки України гарантує підвищення кваліфікації для всіх вчителів. Як це буде реалізовано на практиці, скоро побачимо.

А як навчають фінграмотності закордоном?

Варто зазначити, що проблема вміння школярів поводитися з грошима хвилює не тільки наше міністерство, ним занепокоєні освітяни у всьому світі. Вирішують її по-різному. 

Великобританія
Діти починають навчатися фінансової грамотності з 7 років. Вони отримують вичерпну інформацію про особові рахунки, кредитні та дебетові картки, позики, а також вивчають основи економіки домашнього господарства. Цікаво, що курс було включено до програми з математики.

Австралія
Окремого курсу з фінансової грамотності немає, але усі необхідні матеріали вдало інтегровано до програм інших предметів. Наприклад, тема енергозбереження, як однієї з основ планування сімейного бюджету, розглядається у межах курсу «Наука», що поєднує у собі одразу кілька предметів (хімію, біологію та фізику).

США
Фінансова грамотність для американців не просто ще один предмет, це справжній національний рух. У кожному штаті курс викладається по-різному: інколи це повноцінний предмет, деколи – факультатив, але у обох випадках він є обов’язковим. Більш того, навчатися можна навіть вдома – всі матеріали є в інтернеті, також не складно знайти цікаві онлайн-ігри, які дозволять швидко опанувати усі хитрощі ведення сімейного бюджету.

Закордонні експерти вважають, що навчати людей фінграмотністі необхідно, більше того, впроваждення відповідних уроків у школах є одним з ключових антикризових заходів. Чому? Все дуже просто. Недостатньо освічені люди беруть забагато кредитів, що не мають змоги повернути, бо зовсім не вміють розпоряджатися власними коштами. А наявність боргів, у свою чергу, знижує загальну купівельну спроможність, поступово доводячи країну до стану кризи.

З огляду на це стає зрозумілим, що насправді фінансова грамотність є дуже важливим аспектом життя людини. А відсутність необхідних знань шкодить як самій людині, так і цілій країні. Але щоб новий предмет став корисним, треба забезпечити високий рівень його викладання. Результати пілотного проекту повністю вдовольнили МОН, проте що буде, коли курс введуть у всіх школах? Адже у кожного освітнього закладу є своя специфіка. Поки що на ці питання однозначної відповіді немає.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter
Запрошуємо взяти участь у Всеукраїнському конкурсі для вчителів.
Коментарі

Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.