Вибірковий огляд Типової програми підвищення кваліфікації

Цифровізацію освіти визначено пріоритетним стратегічним напрямом розвитку освітньої галузі на державному рівні. І це цілком природно. Адже створення безпечного онлайн-простору, ефективне використання інноваційних ІТ-технології у навчанні дозволяє забезпечити якісний освітній процес у будь-яких складних умовах. Тож наша команда підготувала вибірковий огляд базового документа, яким регламентовано напрями підвищення кваліфікації педагогів з розвитку цифрової компетентності. А ще ми запрошуємо вас долучитись до виступу Любові Цукор «Цифрова грамотність вчителів як ключовий фактор успішного завершення навчального року в умовах сучасного освітнього процесу», який відбудеться під час Всеукраїнської інтернет-конференції «Ефективне завершення навчального року в умовах війни»!

Типова програма підвищення кваліфікації педагогічних працівників з розвитку цифрової компетентності (далі - Програма) розроблена з урахуванням нормативно-правових актів і затверджена наказом МОН від 10.12.2021 №1340. На підставі цієї Програми суб'єкти підвищення кваліфікації можуть розробляти власні програми, використовуючи всі або окремі теми чи модулі та орієнтовний розподіл кількості годин за видами діяльності (консультацій; аудиторних, практичних, самостійних і контрольних робіт тощо).

Знання та навички, отримані під час навчання, дозволять педагогу: 

  • орієнтуватися в інформаційному просторі;
  • здійснювати пошук і критично оцінювати інформацію та оперувати нею в професійній діяльності;
  • ефективно використовувати наявні та створювати (за потреби) нові електронні (цифрові) освітні ресурси;
  • застосовувати цифрові технології в освітньому процесі.

Підвищення кваліфікації вчителів може бути організовано у різних формах навчання та включати такі види навчальної діяльності: 

  • теоретична складова, яка може реалізовуватися через відеолекції,  вебінари, відеоконференції тощо;
  • практична складова, яка включає  навчальні тренінги, семінари, майстер-класи тощо;
  • самостійна робота.

Програма складається з п'яти модулів, кожен із яких містить теми, очікувані результати навчання, етапи розвитку цифрової компетентності та  орієнтовний розподіл годин за видами діяльності (усього - 150 годин).

Модуль 1. Освіта в цифровому світі

На вивчення цього модуля передбачено 15 годин, які розподілено за такими видами діяльності:

  • теоретична складова - 4 години;
  • практична складова - 5 годин;
  • самостійна робота - 6 годин, з яких 1 година передбачена для тестування.

Цей модуль містить 4 теми:

1.1. Цифрове суспільство та трансформація освіти.

На вивчення цієї теми передбачено 2 години (1 година - теоретична підготовка, 1 година - самостійна робота)

Очікується, що по завершенню навчання  педагог опанує такі знання:

  • основна термінологія та нормативно-правова база з питань інформатизації (цифровізації) суспільства та освіти;
  • стратегічні напрями цифровізації освіти в Україні;
  • роль цифрових ресурсів у житті суспільства та важливість засобів моніторингу/оцінювання стану цифровізації закладу освіти; 
  • використання цифрових технологій та сервісів для вирішення проблем і завдань у повсякденному житті, професійній та особистій взаємодії, спілкуванні, участі в суспільній діяльності, захисті своїх прав та свобод, вираженні власної громадянської позиції.

 1.2. Електронне урядування

На вивчення цієї теми передбачено 2 години (1 година - теоретична підготовка, 1 година - практична робота).

Під час навчання педагоги мають сформувати та покращити теоретичну базу такого змісту:

  • визначення та призначення е-урядування;
  • поняття «відкриті дані», «електронна ідентифікація громадян», «цифрові державні платформи», е-підпис, е-реєстри, е-документообіг; 
  • використання цифрових технологій та сервісів для підтримки та участі в електронному урядуванні, здійсненні/забезпеченні шкільного врядування та е-документообігу.

 1.3. Цифрове освітнє середовище закладу освіти

На вивчення теми передбачено 5 годин, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 1 година;
  • практична діяльність - 2 години;
  •  самостійна робота - 2 години.

Очікується, що по завершенню навчання вчитель вдосконалить обізнаність у таких сферах:

  • особливості та відмінності організації освітнього процесу в умовах відкритої освіти за допомогою дистанційних платформ;
  • організація власного цифрового робочого місця та робочого місця учня;
  • переваги та недоліки різних дистанційних платформ та їхніх інструментів, вибір оптимальних цифрових інструментів для навчання;
  • класифікація та призначення електронних (цифрових) освітніх ресурсів (далі - Е(Ц)ОР), їх використання для навчання, моніторингу та контролю якості;
  • залучення зацікавлених осіб та організації до розбудови Е(Ц)ОР закладу освіти. 

 1.4. Безпека в цифровому суспільстві та в освітньому середовищі 

На вивчення цієї теми передбачено 5 годин, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 1 година;
  • практична діяльність - 2 години;
  • самостійна робота - 2 години.

Під час навчання педагоги мають сформувати та покращити теоретичні знання такого змісту:

  • ознаки кібератак, онлайн-злочинів, методи захисту організацій від них; 
  • правові та етичні норми використання цифрових технологій та сервісів; 
  • основні правила безпечної поведінки в мережі; 
  • відрізняння довірених інформаційних джерел від шахрайських;
  • кібергігієна;
  • методи захисту персональних даних від несанкціонованого доступу;
  • вплив цифрових технологій на навколишнє середовище.

Також очікується, що педагог вдосконалить такі навички:

  • захист своїх та отриманих в ході професійної діяльності персональних даних;
  • встановлення та налаштування захисного програмного забезпечення;
  • розпізнавання маніпулятивних впливів, що здійснюються через глобальну мережу та засоби масової інформації. Застосування та, за потреби, розробка стратегії захисту чи протидії маніпуляціям, зокрема емоційним, у цифровому світі;
  • аргументоване обстоювання використання надійних джерел і достовірної інформації.

Модуль 2. Безперервний професійний розвиток

На вивчення цього модуля передбачено 15 годин, які розподілено за такими видами діяльності:

  • теоретична складова - 3 години;
  • практична складова - 6 годин;
  • самостійна робота - 6 годин, з яких 1 година передбачена для тестування.

Цей модуль містить 3 теми:

2.1. Професійна комунікація

На вивчення цієї теми передбачено 4 години, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 1 година;
  • практична діяльність - 2 години;
  • самостійна робота - 1 година.

Очікується, що по завершенню навчання вчитель сформує та вдосконалить такі навички:

  • добір цифрових інструментів для професійного спілкування та спілкування з учасниками освітнього процесу;
  • володіння технікою коректного спілкування та аргументованої дискусії;
  • створення тем для дискусії, груп (закритих та відкритих) для обговорення професійних тем, долучення до існуючих тематичних груп;
  • керування групою в соцмережі або месенджері.

2.2. Професійна співпраця

На вивчення цієї теми передбачено 5 годин, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 1 година;
  • практична діяльність - 2 години;
  • самостійна робота - 2 години.

Очікується, що по завершенню навчання педагог навчиться використовувати професійні онлайн-спільноти для професійного розвитку та реалізації ідей та проєктів.


2.3. Рефлексія та планування розвитку власної цифрової компетентності

На вивчення цієї теми передбачено 5 годин, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 1 година;
  • практична діяльність - 2 години;
  • самостійна робота - 2 години.

Програмою передбачено такі очікувані результати навчання педагогів:

  • розуміння необхідності та важливості рефлексії розвитку власної цифрової компетентності;
  • обізнаність про сервіси та інструменти для оцінки та самооцінки рівня цифрової компетентності;
  • вміння оцінювати ефективність, вибирати та використовувати цифрові сервіси, курси та ресурси відповідно до потреб власного професійного розвитку.

Модуль 3. Електронні (цифрові) освітні ресурси

На вивчення цього модуля передбачено 60 годин, які розподілено за такими видами діяльності:

  • теоретична складова - 11 годин;
  • практична складова - 25 годин;
  • самостійна робота - 24 години, з яких 1 година передбачена для тестування.

Цей модуль включає 5 тем:

3.1. Добір електронних (цифрових) освітніх ресурсів із предмета(ів)/інтегрованих курсів, що викладає педагогічний працівник

На вивчення цієї теми передбачено 7 годин, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 1 година;
  • практична діяльність - 4 години;
  • самостійна робота - 2 години.

Очікується, що по завершенню навчання педагог навчиться:

  • добирати, упорядковувати та використовувати  безпечні, ефективні, доцільні для навчання учнів Е(Ц)ОР з урахуванням мети, умов навчання, вікових особливостей та їхніх потреб;
  • вдосконалювати наявні Е(Ц)ОР та створювати (за потреби) нові, здійснювати їх захист, надавати до них доступ школярам;
  • оцінювати достовірність даних і надійність цифрових ресурсів.

3.2. Створення та модифікація Е(Ц)ОР із предмета(ів)/інтегрованих курсів, що викладає педагогічний працівник

На вивчення теми передбачено 18 годин, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 4 години;
  • практична діяльність - 7 годин;
  • самостійна робота - 7 годин.

Очікуваними результатами навчання визначено такі вміння та навички педагога:

  • модифікація Е(Ц)ОР для досягнення навчальних цілей;
  • створення Е(Ц)ОР в різних форматах, визначення їхньої доцільності, відповідності віковим особливостям і потребам учнів.

3.3. Використання та створення електронних (дистанційних) курсів із предмета(ів)/інтегрованих курсів, що викладає педагогічний працівник

На вивчення теми передбачено 24 години, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 4 години;
  • практична діяльність - 10 годин;
  • самостійна робота - 10 годин.

Очікується, що по завершенню навчання вчитель сформує та вдосконалить такі знання:

  • існуючі моделі створення електронних (дистанційних) курсів; 
  • основні вимоги до структури та елементів електронного (дистанційного) курсу; 
  • принципи планування та створення навчальних і методичних матеріалів курсу, організації зворотного зв'язку в електронних (дистанційних) курсах.

Також Програмою передбачено, що педагог сформує та вдосконалить такі вміння:

  • створення навчальних і методичних матеріалів електронного (дистанційного) курсу відповідно до навчальної програми та сценарію курсу; 
  • налаштування послідовності виконання сценарію електронного курсу;
  • організація зворотного зв'язку засобами електронного (дистанційного) курсу, налаштування журналу оцінок курсу; 
    управління користувачами електронного (дистанційного) курсу.

3.4. Управління та спільне використання електронних (цифрових) освітніх ресурсів із предмета(ів)/інтегрованих курсів, що викладає педагогічний працівник

На вивчення теми передбачено 5 годин, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 1 година;
  • практична діяльність - 2 години;
  • самостійна робота - 2 години.

Очікується, що по завершенню вивчення цієї теми педагог навчиться надавати доступ для спільного використання електронних (цифрових) освітніх ресурсів та дотримуватись вимог авторського права на їх використання та модифікацію.


3.5. Захист Е(Ц)ОР із предмета(ів)/інтегрованих курсів, що викладає педагогічний працівник

На вивчення теми передбачено 5 годин, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 1 година;
  • практична діяльність - 2 години;
  • самостійна робота - 2 години.

Очікується, що по завершенню вивчення теми педагог знатиме базове нормативно-правове регулюванням захисту авторських прав, конфіденційності даних і академічної доброчесності та вмітиме їх забезпечувати під час освітнього процесу. 

Модуль 4. Навчання та оцінювання здобувачів освіти

Загалом на вивчення цього модуля передбачено 45 годин, які розподілено за такими видами діяльності:

  • теоретична складова - 8 години;
  • практична складова - 20 годин;
  • самостійна робота - 17 годин, з яких 1 година передбачена для тестування.

Цей модуль містить 5 тем:

 4.1. Організація та управління освітнім процесом

На вивчення теми передбачено 5 годин, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 1 година;
  • практична діяльність - 2 години;
  • самостійна робота - 2 години.

Очікується, що по завершенню вивчення теми педагог вдосконалить знання щодо функціоналу цифрових ресурсіві і сервісів із забезпечення співпраці та взаємодії в електронному освітньому середовищі та навчиться:

  • добирати та налаштовувати цифрові ресурси для управління освітнім процесом і підтримки здобувачів освіти;
  • використовувати дані, отримані за допомогою цифрових сервісів, для корекції та адаптації освітнього процесу.

4.2. Інтерактивне та активне навчання здобувачів освіти. Організація співпраці здобувачів освіти

На вивчення теми передбачено 12 годин, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 2 години;
  • практична діяльність - 6 годин;
  • самостійна робота - 4 годин.

Очікуваним результатом навчання педагогів визначено вдосконалення раніше набутих та набуття знань щодо функціоналу цифрових сервісів підтримки активного навчання та рефлексії учнів, різних форм оцінювання та організації ефективної співпраці. Також передбачається, що педагог навчиться створювати/проєктувати навчальні модулі/діяльності, які передбачають активне та інтерактивне навчання.


 4.3. Індивідуалізація навчання та диференціація

На вивчення теми передбачено 12 годин, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 2 години;
  • практична діяльність - 6 годин;
  • самостійна робота - 4 годин.

Очікується, що педагог підвищить теоретичну базу щодо використання цифрових сервісів для підтримки диференціації та індивідуалізації навчання та навчиться:

  • адаптувати цифрові сервіси та ресурси для врахування індивідуальних особливостей і різних освітніх потреб;
  • адаптувати власні педагогічні стратегії для сприяння диференціації та індивідуалізації, зокрема за допомогою цифрових сервісів;
  • описувати функціонал цифрових сервісів для побудови індивідуальної освітньої траєкторії здобувача освіти.

4.4. Інклюзивне навчання

На вивчення теми передбачено 6 годин, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 2 години;
  • практична діяльність - 2 годин;
  • самостійна робота - 2 годин.

Очікується, що по завершенню вивчення цієї теми педагог навчиться використовувати засоби універсального дизайну для підвищення доступності цифрових ресурсів і середовищ, знатиме приклади цифрового навчального контенту для підтримки навчання учнів із ООП (в контексті власної освітньої галузі).


 4.5. Аналіз та інтерпретація цифрових даних. Забезпечення зворотного зв'язку та оцінювання здобувачів освіти. Організація самоконтролю здобувачів освіти з використанням цифрових технологій

На вивчення теми передбачено 9 годин, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 1 години;
  • практична діяльність - 4 години;
  • самостійна робота - 4 години.

Очікується, що по завершенню навчання педагоги мають сформувати та покращити теоретичну базу щодо функціоналу цифрових сервісів оцінювання, зворотного зв'язку, рефлексії навчання, відслідковування прогресу учнів та навчаться: 

  • створювати прості цифрові інструменти для оцінювання (формувального та підсумкового), зворотного зв'язку та рефлексії навчання;
  • інтерпретувати цифрові дані та показники для кращого розуміння потреб учнів та проєктування освітніх траєкторій;
  • візуалізувати отримані дані про навчання учнів. 

Модуль 5. Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності здобувачів освіти

 Загалом на вивчення цього модуля передбачено 15 годин, які розподілено за такими видами діяльності:

  • теоретична складова - 3 години;
  • практична складова - 6 годин;
  • самостійна робота - 6 годин, з яких 1 година передбачена для тестування.

Цей модуль містить 3 теми:

5.1. Інформаційна та медіаграмотність здобувачів освіти

На вивчення теми передбачено 9 годин, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 1 години;
  • практична діяльність - 4 години;
  • самостійна робота - 4 години.

Очікується, що по завершенню навчання вчитель вдосконалить такі вміння та навички:

  • навчання учнів використовувати різні цифрові інструменти для пошуку даних, порівнювати та оцінювати надійність джерел і достовірність даних, розпізнавати техніки пропаганди та маніпуляцій;
  • використання різних педагогічних технологій формування в учнів інформаційної та медіаграмотності.
     

 5.2. Відповідальне та безпечне використання здобувачами освіти цифрових технологій і сервісів

На вивчення теми передбачено 4 години, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 1 години;
  • практична діяльність - 2 години;
  • самостійна робота - 1 години.

Очікується, що по завершенню вивчення цієї теми педагог знатиме способи формування критичного ставлення учнів до цифрових технологій та вдосконалить такі вміння:

  • розробка превентивних і допоміжних заходів щодо виявлення та реагування на цифрову поведінку школярів в цифрових середовищах, яка негативно впливає на їхнє здоров'я та психологічне благополуччя (наприклад, кібербулінг, комп'ютерна залежність);
  • надання допомоги учням в захисті їх цифрової ідентичності та управління  цифровим слідом. 

5.3. Вирішення проблем за допомогою цифрових технологій і сервісів 

На вивчення теми передбачено 5 годин, які розподілені за видами діяльності таким чином:

  • теоретична підготовка - 2 години;
  • практична діяльність - 2 години;
  • самостійна робота - 1 година.

Під час навчання педагоги мають сформувати та покращити теоретичну базу такого змісту:

  • способи навчання учнів аналізу складних процесів і систем для прогнозу та уникнення різного роду технічних проблем, передбачення наслідків обраних рішень;
  • різні стратегії для вирішення проблем;
  • планування навчальних заходів та SТЕМ-проєктів;
  • педагогічні технології для формування в учнів навичок використання цифрових технологій у нових ситуаціях або контекстах.

Бажаєте підвищити рівень професійної майстерності у цьому напрямі? Перегляньте наші заходи у запису та слідкуйте за анонсами у Facebook, телеграм-каналі та чат-боті «На Урок»! 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter