Сертифікація педагогічних працівників – це процедура зовнішнього оцінювання професійних компетентностей вчителя, яка здійснюється на добровільних засадах виключно за його ініціативою. І успішне проходження сертифікації має чимало переваг! Зокрема отримання щомісячної доплати, можливість бути залученим до процедур і заходів, пов’язаних із забезпеченням якості освіти та впровадженням педагогічних новацій і технологій у системі освіти. А ще наявність сертифіката зараховується як проходження чергової (позачергової) атестації із присвоєнням/збереженням кваліфікаційної категорії, педагогічного звання. Звісно це вражає, але як ефективно підготуватись до незалежного оцінювання та на що звернути увагу? Якщо ви бажаєте отримати професійні відповіді на ці запитання, запрошуємо вас на вебінар Володимира Мініча «Сертифікація – шлях творчого вчителя», який відбудеться 03.02.2022. Під час його ефіру ви дізнаєтеся про основні засади сертифікації та особливості реєстрації у 2023 році і, звісно ж, отримаєте багато практичних і корисних порад.
А ще наша команда підготувала огляд Положення про сертифікацію педагогічних працівників, затвердженого Постановою КМУ від 27.12.2018 №1190 (зі змінами) та інших нормативних документів, виданих нещодавно.
Метою сертифікації є виявлення та заохочення педагогічних працівників із високим рівнем педагогічної майстерності, які володіють методиками компетентнісного навчання і новими освітніми технологіями та сприяють їх поширенню.
Відповідно до Положення участь у сертифікації може взяти педагогічний працівник, який працює на відповідній посаді за основним місцем роботи та має стаж педагогічної роботи не менше двох років. Згідно зі ст. 49 Закону України «Про повну загальну середню освіту» вчитель має право на проходження сертифікації безоплатно один раз на три роки, а педагогічний працівник, який не отримав сертифіката, має право на повторне проходження сертифікації не раніше, ніж через рік.
Неуспішне проходження педагогічним працівником сертифікації не впливає на результати його чергової (позачергової) атестації, продовження його роботи на відповідній посаді чи застосування до нього будь-яких заходів адміністративного впливу.
Реєстрація для проходження сертифікації
Першим кроком у проходженні цієї процедури є добровільна реєстрація, яка здійснюється Українським центром оцінювання якості освіти (далі – УЦОЯО) та його регіональними центрами у строки, що встановлюються МОН.
У 2023 році наказом Міністерства від 16.01.2023 №35 визначено такі терміни реєстрації:
- із 30 січня по 13 лютого 2023 року – для вчителів початкових класів (гранична кількість педагогічних працівників для реєстрації становить не більше 1500 осіб). Основний етап триватиме з 30 січня по 05 лютого, додатковий етап – 06 - 13 лютого;
- із 01 до 11 серпня 2023 року – для вчителів математики та української мови та літератури, які забезпечують реалізацію нового Державного стандарту на першому циклі базової загальної середньої освіти (гранична кількість педагогів – не більше 500 осіб із кожного предмета). Основний етап відбуватиметься протягом 01 - 07 серпня, додатковий етап - 07 - 11 серпня.
Для формування бланку реєстраційної картки-заяви вчитель має скористатися вебсервісом, розміщеним на офіційному вебсайті УЦОЯО, та внести відповідні дані. На сформованому бланку потрібно власноруч зазначити прізвище та ініціали, у спеціально відведених місцях поставити дату заповнення заяви та особистий підпис. Також педагогічний працівник має написати заяву, в якій засвідчити бажання взяти участь у сертифікації та підтвердити факт ознайомлення з Положенням.
Не порушуючи строків реєстрації, педагогічний працівник має надіслати рекомендованим поштовим відправленням або доставити особисто до відповідного регіонального центру такі документи:
1. Оформлену реєстраційну картку-заяву.
2. Копію документа, що посвідчує особу, та копію довідки про присвоєння ідентифікаційного номера фізичної особи - платника податків або картки платника податків.
3. Довідку із закладу освіти, яка містить таку інформацію:
- прізвище, ім’я, по батькові (у разі наявності);
- назву посади з уточненням фаху, за яким працює, та зазначенням того, чи є відповідна посада його основним місцем роботи;
- загальний стаж педагогічної роботи;
- стаж роботи на займаній посаді;
- спеціальність згідно з дипломом про освіту;
- кваліфікаційну категорію;
- педагогічне звання (за наявності).
У випадку розбіжності в персональних даних потрібно подати копію відповідного документа (свідоцтво про зміну імені (прізвища, власного імені, по батькові), свідоцтво про шлюб або про розірвання шлюбу). Датою подання реєстраційних документів вважається дата, вказана на відбитку штемпеля відправлення на поштовому конверті, у разі доставки нарочно до регіонального центру – день отримання в установі.
Опрацювання реєстраційних документів здійснюється регіональними центрами протягом 10 календарних днів із моменту їх отримання. Підставами для відмови педагогу в реєстрації є:
- неподання документів, що підтверджують достовірність інформації, зазначеної в реєстраційній картці-заяві;
- подання недостовірної інформації;
- неналежне оформлення документів, необхідних для реєстрації;
- подання реєстраційних документів особою, яка відповідно до вимог законодавства не має права на проходження сертифікації;
- подання реєстраційних документів після завершення встановленого строку реєстрації;
- наявність у педагогічного працівника чинного сертифіката про успішне проходження сертифікації, виданого протягом останніх двох років.
Для кожного вчителя, який успішно зареєструвався, УЦОЯО створює кабінет учасника сертифікації на своєму офіційному вебсайті, а регіональний центр надсилає рекомендованим поштовим відправленням повідомлення, в якому зазначається:
- інформація, внесена до бази даних учасників сертифікації УЦОЯО;
- логін та пін-код доступу до кабінету учасника сертифікації та інформація про механізм їх відновлення у разі втрати.
Етапи сертифікації
Сертифікація вчителів складається з трьох етапів, що відбуваються послідовно один за одним.
І етап. Незалежне тестування
Незалежне тестування учасників сертифікації проводиться УЦОЯО та регіональними центрами за графіком, який оприлюднюється на офіційному вебсайті установи. Наказом УЦОЯО від 27.01.2023 №9 визначено такі дати тестування професійних компетентностей вчителів:
- початкових класів - 11.03.2023;
- математики, української мови та літератури - 09.09.2023.
Наказом УЦОЯО від 27.01.2023 № 8 затверджено Правила проходження незалежного тестування фахових знань та вмінь учасників сертифікації (далі – Правила), якими встановлено вимоги до участі вчителів та наслідки їх недотримання.
Згідно з Правилами не пізніше, ніж за тиждень до початку тестування в кабінеті учасника сертифікації розміщується лист-виклик, що містить інформацію про місце, дату та час проведення (його вчитель роздруковує самостійно). Педагогічні працівники мають своєчасно (з 10.15 до 10.50) прибути до пункту незалежного тестування з вищезазначеним листом і документом, що посвідчує особу (у випадку його відсутності або запізнення учасник до пункту тестування не допускається). У разі оголошення повітряної тривоги учасники тестування припиняють роботу й проходять до укриття цивільного захисту, а час тривалості тривоги додається до часу, відведеного на проходження тесту.
Учасник сертифікації має залишити особисті речі у спеціальному відведено місці та виконувати вимоги та вказівки працівників пункту. Крім того, учасникам заборонено:
- поширювати інформацію про пункти тестування (назви інституцій та їхні назви);
- використовувати в пункті тестування/укритті цивільного захисту засоби зв'язку, пристрої зчитування, обробки та відтворення інформації;
- спілкуватися з іншими учасниками щодо завдань тесту, у тому числі під час перебування в укритті;
- виносити матеріали тестування з аудиторії;
- копіювати/фотографувати завдання;
- персоналізувати бланк відповідей.
У разі фіксації порушення Правил відповідальною особою учасник сертифікації має здати матеріали та залишити пункт тестування.
Програма тестування
Наказом МОН № 294 від 05.04.2022 затверджена Програма незалежного тестування фахових знань та вмінь учителів початкових класів закладів загальної середньої освіти. Вона структурована відповідно до трудових функцій, визначених Професійним стандартом, й містить такі розділи й підрозділи:
Розділ 1. «Управління освітнім процесом»:
- планування освітнього процесу;
- вимоги законодавства до організації освітнього процесу;
- оцінювання результатів навчання учнів.
Розділ 2. «Навчання учнів предметів (інтегрованих курсів)»:
- комунікація державною мовою з дотриманням норм української літературної мови;
- система теоретичних знань з освітніх галузей, визначених Державним стандартом;
- методики навчання освітніх галузей, визначених Державним стандартом;
- інформатична освіта та цифрове освітнє середовище.
Розділ 3. «Партнерська взаємодія з учасниками освітнього процесу»:
- психологічні особливості, самооцінка та особливості становлення пізнавальних процесів учнів молодшого шкільного віку;
- розвиток емоційно-етичної компетентності вчителя;
- суб’єкт-суб’єктні відносини вчителя з іншими учасниками освітнього процесу.
Розділ 4. «Організація освітнього середовища»:
- організація індивідуального, диференційованого та інклюзивного навчання;
- організація безпечного освітнього середовища;
- змістове наповнення освітнього середовища.
Згідно з наказом МОН від 16.01.2023 №35 проєкти Програм незалежного тестування фахових знань та вмінь вчителів математики й вчителів української мови та літератури, які забезпечують реалізацію нового Державного стандарту базової загальної середньої освіти, мають бути розроблені до 15 лютого 2023 року.
Наказом УЦОЯО від 23.01.2023 №6 затверджено загальну характеристику тесту незалежного тестування фахових знань та умінь учителів початкових класів. Згідно із цим документом учасник тестування має виконати 100 тестових завдань (із вибором однієї правильної відповіді) протягом 180 хвилин. Відповідно до наказу УЦОЯО від 23.01.2023 №5 завдання вважається виконаним, якщо учасник незалежного тестування вибрав і позначив відповідь у бланку відповідей (додатковий час на перенесення відповідей не передбачено). Слід зазначити, що бланк потрібно заповнювати ручкою з чорнилом насиченого чорного кольору з дотриманням відповідних інструкцій.
Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал, а завдання, в яких вказано неправильну відповідь, вказано більше однієї відповіді або відповіді на не надано - в 0 балів. Максимальна кількість балів, яку можна набрати за результатами тестування, становить 100. Учасники, які набрали менше 60 % від максимальної кількості тестових балів, вважаються такими, що не склали незалежне тестування та не допускаються до участі в наступному етапі сертифікації.
Результати тестування
Не пізніше, ніж через 18 календарних днів після проведення тестування в кабінетах учасників сертифікації розміщуються результати незалежного тестування та інформація про допущення чи недопущення учасника до участі в наступному етапі. Результати можуть бути анульовані, якщо регламентна комісія при регіональному центрі під час проведення тесту зафіксувала порушення вимог, зазначених у Правилах.
У разі виникнення сумніву щодо правильності встановлення результату, незгоди з рішенням щодо його анулювання вчитель має право протягом наступних трьох календарних днів подати апеляційну заяву до апеляційної комісії. Строк розгляду такої заяви становить не більше семи календарних днів із дня її отримання.
ІІ етап. Самооцінювання учасником сертифікації власної педагогічної майстерності
Учасники сертифікації, які допущені до участі у сертифікації, мають здійснити самооцінювання власної педагогічної майстерності з формування в учнів ключових компетентностей і вмінь. Для цього педагогічний працівник має заповнити анкету, форма якої затверджується Державною службою якості освіти (далі – ДСЯО), та надіслати її на електронну адресу у визначені строки (ця інформація оприлюднюється на офіційному вебсайті ДСЯО протягом одного робочого дня з моменту отримання інформації про учасників сертифікації).
Протягом десяти робочих днів із дня завершення строку подання результатів самооцінювання Державна служба якості освіти організовує вивчення результатів самооцінювання учасників сертифікації та приймає рішення щодо їх допущення чи недопущення до наступного етапу. Учасник сертифікації не допускається до подальшої участі у випадку:
- неподання результатів самооцінювання або подання їх із недотриманням строку чи форми, визначених Державною службою якості освіти;
- відмови від подальшої участі у сертифікації.
Рішення про допущення чи недопущення повідомляється учаснику сертифікації шляхом надсилання повідомлення на його адресу електронної пошти протягом трьох робочих днів із моменту прийняття такого рішення.
ІІІ етап. Вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації
Вивчення практичного досвіду роботи учасників сертифікації організовується Державною службою якості освіти та/або установою, що належить до сфери її управління. До початку цього етапу ДСЯО має затвердити та оприлюднити на офіційному вебсайті таку інформацію:
- загальний список експертів, які можуть залучатися до проведення сертифікації;
- методику експертного оцінювання професійних компетентностей учасників сертифікації;
- форму експертного висновку та методичні рекомендації щодо її заповнення.
Експертна група визначає строк вивчення практичного досвіду учасника сертифікації, про що повідомляє вчителя шляхом відправлення листа на адресу електронної пошти (не раніше, ніж за п’ять і не пізніше, ніж за три робочих дні).
Під час вивчення практичного досвіду учасники сертифікації мають проводити навчальні заняття згідно з календарним планом своєї роботи та відповідним навчальним планом. Слід звернути увагу, що категорично забороняється проводити репетиції уроків, у разі встановлення такого факту експертна група анулює результати оцінювання з фіксацією цього в експертному висновку.
За результатами вивчення практичного досвіду експертна група заповнює та підписує експертний висновок і відразу надає його копію учаснику сертифікації. Висновок має містити кількість балів за кожним із критеріїв оцінювання, набраних учасником сертифікації, та їхню загальну суму.
Не пізніше 5 грудня поточного року ДСЯО має передати експертні висновки всіх учасників сертифікації до УЦОЯО, який протягом п’яти робочих днів із моменту отримання розміщує їх у кабінетах учасників сертифікації.
У випадку встановлення невідповідності кількості балів, зазначених в кабінеті учасника та копії експертного висновку, протягом п’яти календарних днів вчитель має право звернутися до ДСЯО з вимогою щодо усунення такої невідповідності. У разі підтвердження технічної помилки ДСЯО має повідомити про це УЦОЯО не пізніше наступного робочого дня.
Визначення результатів сертифікації та видача сертифікатів
Результати сертифікації визначаються на підставі кількості балів, набраної учасником сертифікації під час вивчення його практичного досвіду роботи. Успішним проходженням сертифікації вважається кількість балів, яка дорівнює або перевищує пороговий бал, який щороку визначається Державною службою якості освіти.
Графічне зображення сертифіката розміщується в кабінетах учасників сертифікації не пізніше десяти робочих днів із моменту встановлення граничної кількості балів та містить таку інформацію:
- номер сертифіката;
- прізвище, ім’я та по батькові (у разі наявності) педагогічного працівника;
- посаду педагога;
- номер протоколу засідання комісії, дату видачі;
- кінцевий строк дії сертифіката.
Підтвердженням видачі сертифіката педагогу є наявність відповідної інформації в Єдиній державній електронній базі з питань освіти.
Педагогічні працівники мають право відмовитися від участі у сертифікації на будь-якому її етапі. Для цього потрібно надіслати рекомендованим поштовим відправленням, електронною поштою або доставити нарочно до УЦОЯО або ДСЯО (залежно від етапу) такі документи:
- письмову заява (у довільній формі) чи її сканована копія;
- копія (скановану копія) документа, що посвідчує особу.
Тож, якщо ви бажаєте дізнатися більше про секрети підготовки до сертифікації, долучайтеся до вебінару Володимира Мініча!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.