Булінг у шкільному колективі можна сміливо назвати «дорослою» проблемою. Адже дитяча агресія та систематичне цькування можуть призвести до жахливих наслідків. Як заохочувати школярів до конструктивного вирішення конфліктів та створити сприятливу психологічну атмосферу в класі? Про це і поговоримо!
Створення правил поведінки
Запропонуйте школярам разом створити перелік правил поведінки, які допоможуть попередити булінг. Спільна робота над такими правилами та необхідність їх виконувати сприятиме формуванню позитивного психологічного клімату та зменшенню ризику виникнення конфліктів. Наприклад:
- Ми уважно слухаємо одне одного.
- Ми даємо одне одному висловитися.
- Ми говоримо з людиною, а не про неї.
- Ми ні про кого не говоримо погано.
- Ми не говоримо про відсутніх.
- Ми відмовляємося від образливих прізвиськ і лайок.
- Ми не сміємося над кимось, якщо людина зробила помилку або чогось не вміє.
- Якщо з кимось поводяться несправедливо, ми звертаємо на це увагу й допомагаємо.
- Ми не збираємося в групи, щоб «дружити проти» когось.
Роздрукуйте правила та розмістить їх у класі. А ще можна створити «Таємну коробку» для пропозиції, побажань чи повідомлень від школярів. Цей прихований спосіб зв'язку стане у пригоді під час гострої фази булінгу, якщо учні бояться відкрито звернутися до вчителя.
Оцінка безпечних і небезпечних місць у школі
Іноді булери обирають спеціальні місця для знущань. Аби їх визначити, підготуйте поверховий план школи та прилеглої території, роздрукуйте та повісте його на дошку. А краще зробіть фотографії потенційно небезпечних місць. Під кожною світлиною розмістить два конверти (наприклад, один зеленого кольору, інший – червоного).
Попросіть учнів визначити місця, де, можливо, відбувається цькування, і місця, де вони почувають себе в безпеці. Роздайте їм декілька невеликих аркушів та попросіть заховати у відповідні конверти. Прямий підрахунок дозволить визначити потенційно небезпечні шкільні зони.
Мозковий штурм «Чому так відбувається»
Цей захід допоможе учням з'ясувати причини поведінки учасників булінгу. Підготуйте 3 види карток, на яких будуть намальовані:
- стріла (агресор);
- мішень (жертва);
- очі (спостерігач).
Роздайте картки навмання та запропонуйте учням, які отримали картки з однаковими зображеннями, об'єднатися у групи. Запитайте у школярів, що можуть означати ці малюнки, а потім повідомте, що кожна група отримала роль одного з трьох «героїв» булінгу.
Наведіть будь-який приклад цькування та попросіть команди визначити причини, які спонукають учасників так себе поводити. По завершенню кожна група має провести презентацію своїх роздумів перед класом.
Варто розуміти. що за булінг передбачена відповідальність. Як діяти вчителям та адміністрації під час підтвердження випадків булінгу? Хто може виступати сторонами в ситуаціях булінгу? Про це розкаже Дарія Пильо під час свого вебінару «Забезпечення протидії булінгу в закладі освіти: юридичні аспекти і реалії життя», який відбудеться 27 вересня о 19:00. Також вона розповість про особливості взаємодії суб'єктів, які можуть здійснювати реагування у сфері протидії булінгу та надасть практичні кейси притягнення до відповідальності батьків (законних представників) кривдника.
Виховна година «Як уникнути конфлікту»
Захід сприятиме розумінню поняття «конфлікт», формуванню практичних навичок виходу з конфліктних ситуацій.
Знайомство. Запропонуйте кожному школяру по колу назвати своє ім'я та слово, яке асоціюється в нього з безпекою.
Міні-лекція. Запитайте в учнів, що таке, на їхню думку, безпека у спілкуванні. Розкажіть їм, що означає поняття «конфлікт», що може бути предметом конфлікту, а також поясніть, як його можна уникнути. Наголосить на різниці між булінгом та конфліктом.
Робота в міні-групах. Запропонуйте учням об'єднатися у групи та надайте кожній команді ватман, аркуші для нотаток, фломастери, маркери. Кожна група має придумати та занотувати у вигляді «списку правил» відповіді на певні запитання:
- 1 команда: «Як уникнути конфлікту?»;
- 2 команда: «На які теми трапляються конфлікти?»;
- 3 команда: «Що загострює конфлікт?»;
- 4 команда: «Як правильно вийти з конфлікту?».
Потім команди презентують свої правила іншим, обговорюють, доповнюють відповіді одне одного.
Вправа «Гідна відповідь». Ця вправа сприятиме формуванню навичок уникнення конфліктних ситуацій. Кожен із учасників отримує картку з не надто приємною фразою («Ти погано виглядаєш», «Ти не вмієш жартувати», «Твій голос мене дратує» тощо). Учень читає фразу сусіду, а той має відповісти:
- щиро сказати все, що думає з приводу сказаного, навіть якщо це призведе до конфлікту;
- або відповісти гідно, не загострюючи конфліктну ситуацію.
Тепер попросіть учнів дати відповіді на запитання:
- Що ви відчували, коли чули щось неприємне на свою адресу?
- Що відбувалося, коли ви давали волю емоціям?
- Наскільки складно було відповісти гідно?
- Чи швидко знаходили відповідь?
- Що ви відчували після того, як не піддавалися на провокацію?
Вправа «Серце на пам'ять». Метою вправи є створення дружньої, творчої та миролюбної атмосфери. Роздайте учням кольорові аркуші, ножиці та маркери і запропонуйте зробити «серце з кишенею». Потім діти мають написати на аркушиках приємні побажання та покласти їх у кишеню. Зберіть всі серця, перемішайте та попросіть учнів наосліп вибрати серце з побажаннями всередині.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.