Чому ми боїмося публічних виступів та як із цим впоратися.

Страх публічних виступів – почуття ірраціональне. Згідно з дослідженнями, ця фобія є у багатьох людей. І вона може стати величезним випробуванням для тих учнів, які мріють про кар’єру, безпосередньо пов’язаною з публічністю. Де шукати коріння «страху сцени» та як зробити стресову ситуацію менш травматичною для школярів? Поговоримо про це у нашій статті.

Чи знайомо вам це? 

За десять хвилин перед виступом думки починають плутатися. У роті пересихає, пальці стають холодними та незграбними, зіниці розширюються, а м’язи скорочуються... Усе перелічене – типові ознаки страху та підготовки організму до уявної небезпеки. Мозок упевнений, що щось сталося, і готовий захищатися: про це кажуть усі сигнали та реакції. 

Субкортикальна система головного мозку активує потужний викид гормонів стресу, що підсилює рухливу активність м’язів та змінює роботу організму, приводячи його до стану «бойової готовності». Адреналін примушує серце битися частіше та прискорює дихання. При цьому другорядні системи, такі як травлення, перестають працювати (ознакою цього є характерне стискання у животі). Із тих самих причин невеликі капіляри у кінцівках звужуються, що призводить до зниження температури тіла.

Зауважте: у складних випадках глософобія (страх перед необхідністю говорити) та пейрафобія (страх виступів) здатні призвести до серйозної психологічної патології. Звісно, у цьому випадку краще звернутися до спеціаліста. Саме тому варто відрізняти природні переживання від паніки та неконтрольованої тривоги. 

Але чому тіло сприймає виступ як небезпеку для життя? Коріння цього страху сягає прадавніх часів, коли виживання людини залежало від приналежності до групи. Тож страх сцени споріднений зі страхом неприйняття й ізоляції. Під час виступу на нас дивляться десятки очей, нас оцінюють. А виступом перед класом ми додатково виділяємо себе з групи, умовно протистоїмо їй. 

Що можна зробити?

Страх сцени пов’язаний із відчуттям себе у суспільстві. Людина почувається комфортно, коли зливається з натовпом, ховається у ньому. І саме натовп є середовищем, із якого під час виступу ми змушені вийти. Не дивно, що діти частіше бажають відповідати з місця. Біля дошки вони почуваються вразливими, тож, можливо, дійсно варто дозволити їм відповідати біля парти, принаймні деякий час.

А от у видатних авртистів таких проблем немає, адже вони відомі вмінням налагоджувати зв’язок із аудиторією. Перегляньте виступ Фредді Мерк’юрі, аби показати дітям – можна не боятися людей, а навпаки живитись енергією натовпу. Що більше навколо людей, що більш емоційною є їх реакція, то більше сил це надає співаку. Отже, аудиторія може як пригнічувати особистість, так і наділити її енергією. А мета вчителя – зробити вплив аудиторії на учня більш позитивним.

Зауважити: страх виступів дає про себе знати не лише на сцені. Поспостерігайте за поведінкою учнів. Зазвичай, на перерві діти стоять біля стін чи вікон, об’єднавшись у невеликі групи. І тут усе просто: одинока людина у такій ситуації відчуває  легку знервованість.

Використовуйте наступні прийоми, аби налагодити контакт із аудиторією:

  1. Якщо дитина виступає перед незнайомцями, для початку познайомте її з кількома глядачами, або розкажіть, хто буде присутній у залі.
  2. Якщо виступ відбувається у класі, дозвольте товаришам учня/учениці сісти на перші парти – вони не лише підтримають друга своєю присутністю, але і зможуть відповідати наступними.
  3. Домовтеся про зворотній зв’язок із класом. У середньовічному театрі з натовпу часто можна було почути вигуки та коментарі, тоді як зараз аудиторія переважно мовчить. Оплески та фрази підтримки не випадково є частиною виступів – вони сприяють налагодженню контакту з залом.
  4. Інколи вгамувати хвилювання допомагає зізнання в нервуванні. А можна навіть написати про це розповідь, як зробив один із учасників TED. Так аудиторія може обдумати і пережити цю ситуацію разом із доповідачем, а клас знову стане єдиним цілим.
  5. Донесіть до учня, що не варто концентруватися лише на собі. Переведіть увагу на інших, або на ціль виступу. Ідеал – сконцентрувати клас на тому, що ви говорите, вести слухачів за собою.

Відео з сайту TED з українськими субтитрами

Подолання таких глибоких проблем та страхів потребує продуманих комплексних мір, як-то перелаштування навчального процесу, у якому помітне місце займуть захисти проектів чи аналіз творів перед класом. Пропоновані лайфхаки дозволять пом’якшити певні аспекти проблеми, але повністю її подолати допоможе лише регулярна практика.

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter