Опрацьовуємо нову редакцію документа

26.01.2024 Міністерство освіти і науки запропонувало для громадського обговорення проєкт нової редакції Положення про атестацію педагогічних працівників, затвердженого наказом МОН від 09.09.2022 № 805 (далі - Проєкт), яке триватиме до 12.02.2024. Тож ми підготували огляд ключових змін, які містить цей документ.

Значення термінів, які вживаються у Проєкті

У Проєкті визначено такі значення термінів:

  • відокремлений структурний підрозділ – відокремлений структурний підрозділ закладу вищої, фахової передвищої, професійної (професійно-технічної) освіти, утворений відповідно до нормативних вимог;
  • заклад освіти – заклади чи установи освіти, інші установи незалежно від підпорядкування, типу та форми власності, у тому числі відокремлені структурні підрозділи, фізичні особи-підприємці, що надають освітні послуги;
  • міжатестаційний період – проміжок часу між проходженням педагогічним працівником попередньої та наступної атестації, що становить, як правило,  5 років;
  • суб’єкт створення атестаційної комісії – заклади освіти, органи управління у сфері освіти різних рівнів, відокремлені структурні підрозділи, інші заклади та установи, які можуть створювати атестаційні комісії І – ІІІ рівнів.

Підвищення кваліфікації педагогічних працівників

Підвищення кваліфікації педагогів є необхідною умовою атестації. Її загальний обсяг (загальна тривалість) визначається сумарно за останні 5 років перед атестацією та незалежно від суб’єкта підвищення кваліфікації, виду, форми чи напряму, за якими педагогічний працівник пройшов підвищення кваліфікації.

Здобуття освіти в закладі вищої, фахової передвищої освіти зараховується як підвищення кваліфікації відповідно до законодавства. 

Міжатестаційний період 

Міжатестаційний період не може бути меншим ніж три роки, крім випадків:

  • проведення позачергової атестації за ініціативи педагогічного працівника;
  • атестації педагогічних працівників (осіб, призначених на посади педагогічних працівників) на присвоєння кваліфікаційної категорії «спеціаліст» у перший рік роботи. 

До міжатестаційного періоду не зараховуються:

  • час перебування педагогічного працівника в соціальних відпустках;
  • період навчання в закладах вищої освіти:
  • період, на який переноситься атестація.

Чергова атестація педагогів

Атестація є обов’язковою. Педагогічний працівник проходить чергову атестацію не менше ніж один раз на п’ять років, крім деяких випадків, визначених у Проєкті. 

До 10 жовтня поточного року атестаційні комісії повинні:

  • скласти і затвердити список педагогічних працівників, які підлягають черговій атестації в поточному навчальному році, строки проведення їх атестації та графік проведення засідань атестаційної комісії;
  • визначити строк та адресу електронної пошти для подання педагогічними працівниками документів (у разі подання в електронній формі).

У закладах освіти, у яких працює менше ніж 15 педагогічних працівників, списки працівників, які підлягають черговій атестації, готує керівник закладу освіти та надає їх атестаційній комісії відповідного рівня до 01 жовтня поточного року. 

Проведення атестації або окремих засідань атестаційної комісії має бути перенесено за рішенням відповідної атестаційної комісії у разі:

  • тимчасової непрацездатності педагогічного працівника, який атестується;
  • настання інших обставин, що не залежать від його волі та перешкоджають проходженню ним атестації.

Атестація переноситься до припинення таких обставин, але не більше ніж на один рік, і за педагогом зберігається раніше присвоєна кваліфікаційна категорія (педагогічне звання) до проходження ним наступної атестації.

Працівнику, призначеному на педагогічну посаду вперше, у визначеному законодавством порядку встановлюється тарифний розряд, а його атестація проводиться не раніше ніж через рік після призначення.

Позачергова атестація педагога

Підставами для проведення позачергової атестації педагогічного працівника може бути ініціатива:

1. Керівника. Вона проводиться за наявності підстав, які свідчать про зниження якості педагогічної діяльності педагогічним працівником, що визначається на основі аналізу виконання ним посадових обов’язків, передбачених посадовою інструкцією та професійними стандартами на підставі:

  • моніторингу навчальних досягнень здобувачів освіти;
  • аналізу методичної активності педагога, дотримання педагогічної етики й академічної доброчесності.

У такому випадку керівник, засновник (уповноважена особа) закладу освіти не пізніше ніж 10 грудня поточного навчального року подає список таких працівників на розгляд атестаційної комісії.

2. Педагога. Вона проводиться у випадках, якщо його освітній рівень, стаж роботи на посадах педагогічних працівників відповідає вимогам вимогам Положення або за наявності однієї з таких умов:

  • визнання переможцем, лауреатом фінальних етапів всеукраїнських, міжнародних, регіональних фахових конкурсів;
  • наявність освітньо-наукового / освітньо-творчого, наукового ступеня;
  • успішне проходження сертифікації.

Для проведення позачергової атестації до 20 грудня педагог має подати заяву за відповідною формою до атестаційної комісії.

Позачергова атестація керівника закладу освіти проводиться у встановлення низької якості освітньої діяльності закладу освіти за результатами інституційного аудиту.

Присвоєння кваліфікаційних категорій

Залежно від отриманого ступеня вищої освіти та стажу роботи педагогам можуть присвоюватись/підтверджуватись такі категорії: 

  • «спеціаліст» (вимоги: фаховий молодший бакалавр (освітньо-кваліфікаційний рівень молодший спеціаліст), молодший бакалавр, бакалавр чи магістр (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст). Ця категорія може бути присвоєна педагогічним працівникам  у перший рік роботи відповідно до рішення атестаційної комісії без проведення будь-яких заходів, пов’язаних із вивченням й оцінюванням його діяльності та професійних компетентностей;
  • «спеціаліст другої категорії» (вимоги: освітній рівень педагога -  молодший бакалавр, бакалавр чи магістр (освітньо-кваліфікаційний рівень спеціаліст), для працівників ЗДО також - фаховий молодший бакалавр; стаж - не менше 3-х років);
  • «спеціаліст першої категорії»  (вимоги: освітній рівень педагога - бакалавр, магістр. для працівників ЗДО також  -  фаховий молодший бакалавр або ступінь вищої освіти молодший бакалавр; стаж - не менше 5 років);
  • «спеціаліст вищої категорії» (вимоги: освітній рівень педагога - магістр, стаж - не менше 7 років).

Особи, які не мають педагогічної освіти, але мають стаж роботи в одній із галузей економіки та працюють на посадах педагогічних працівників закладів освіти (крім закладів загальної середньої та дошкільної освіти), можуть атестуватися без дотримання послідовності на присвоєння кваліфікаційної категорії за таких умов:

  • «спеціаліст другої категорії» – за наявності не менше ніж два роки стажу роботи;
  • «спеціаліст першої категорії» – не менше ніж п’ять років;
  • «спеціаліст вищої категорії» – не менше ніж сім років.

Педагогічні звання

Педагогічні звання присвоюються (підтверджуються) педагогам із високим професійним рівнем, які:

  • упроваджують і поширюють методики компетентнісного навчання та нові освітні технології, надають професійну підтримку та допомогу педагогічним працівникам (здійснюють наставництво, супервізію);
  • беруть участь у процедурах і заходах, пов’язаних із забезпеченням якості освіти та впровадженням інновацій, педагогічних новацій і технологій у системі освіти;
  • були визнані переможцями, лауреатами регіональних, всеукраїнських, міжнародних фахових конкурсів;
  • підготували переможців регіональних, всеукраїнських, міжнародних олімпіад, конкурсів, змагань, тощо.

У Проєкті визначено такі вимоги до присвоєння (підтвердження)  педагогічних звань:

«Майстер виробничого навчання ІІ категорії»: 

  • стаж роботи на займаній посаді - не менше ніж 5 років;
  • наявність найвищого тарифного розряду;
  • володіння та майстерне застосування методів і прийомів виробничого навчання.

«Майстер виробничого навчання І категорії»: 

  • стаж роботи на займаній посаді - не менше ніж 7 років;
  • наявність найвищого тарифного розряду;
  • володіння та ефективне застосування методик практичного навчання, зокрема сучасних виробничих і нових освітніх технологій на високому професійному рівні.

«Старший викладач», «Старший учитель», «Старший вихователь» (крім педагогів ЗДО)

  • робота на відповідних посадах;
  • кваліфікаційна категорія «спеціаліст другої категорії», яка присвоєна (підтверджена) за результатами попередньої атестації.

«Викладач-методист», «Учитель-методист», «Вихователь-методист» (крім педагогів ЗДО), «Педагог-організатор-методист», «Практичний психолог – методист», «Керівник гуртка – методист», «Старший вожатий – методист»: 

  • робота на відповідних посадах;
  • кваліфікаційна категорія «спеціаліст першої категорії» або «спеціаліст вищої категорії», яка присвоєна (підтверджена) за результатами попередньої атестації. Для педагогів, посади яких не передбачають присвоєння кваліфікаційної категорії – найвищий тарифний розряд (встановлений відповідно до посади), вища освіта та стаж роботи понад 5 років.

«Викладач-методист», «Учитель-методист», «Вихователь-методист»:

  • наявність звання «Старший викладач», «Старший учитель», «Старший вихователь», які присвоєні за результатами попередньої атестації.

«Старший вихователь» (може присвоюватися вихователям-методистам ЗДО за посадою):

  • перша або вища кваліфікаційна категорія.

«Вихователь-методист» (може присвоюватися вихователям, музичним керівникам та інструкторам з фізичної культури ЗДО за посадою):

  • стаж роботи понад 5 років;
  • кваліфікаційна категорія «спеціаліст другої категорії».

«Керівник гуртка – методист» (може присвоюватися керівнику гуртка ЗДО):

  • найвищий тарифний розряд;
  • стаж роботи понад 5 років.

Атестація окремих категорій педагогів

У Проєкті визначено особливості проведення атестації педагогів, які:

  • мають педагогічне навантаження з кількох предметів: атестуються з того навчального предмета, який викладають за посадою відповідно до трудового договору (присвоєна кваліфікаційна категорія поширюється на все педагогічне навантаження). Необхідна умова  - підвищення кваліфікації з навчальних предметів, які обов’язкові для вивчення відповідно до освітньої програми закладу освіти;
  • працюють за сумісництвом або на умовах строкового трудового договору: атестуються на загальних підставах;
  • обіймають різні педагогічні посади в одному закладі освіти (зокрема керівники закладів освіти, їх заступники та інші працівники, які викладають предмети або здійснюють іншу педагогічну роботу):  атестуються за кожною з посад;
  • викладають один і той само предмет (інтегрований курс), або працюють за однією і тією само посадою в різних закладах освіти:  атестуються за основним місцем роботи. Результати атестації поширюються на все педагогічне навантаження (усі посади) за кожним місцем роботи. Якщо в міжатестаційний період педагогу надано години з предметів (інтегрованих курсів, безпосередньої роботи з дітьми), з яких він не проходив атестацію, то присвоєна за результатами попередньої атестації кваліфікаційна категорія поширюється на все педагогічне навантаження до наступної атестації;
  • призначені на посади педагогічних працівників відповідно до частини п’ятої ст. 58 Закону України «Про освіту» та/або пройшли педагогічну інтернатуру:  атестуються впродовж другого року роботи, але не раніше ніж через один рік після призначення на посаду.

За педагогом зберігаються раніше присвоєні кваліфікаційна категорія, педагогічне звання до проведення наступної атестації у таких випадках:  

  • переведення (призначення) педагогічного працівника на іншу посаду у тому самому чи в іншому закладі освіти;
  • переривання роботи на педагогічній посаді (незалежно від тривалості перерви в роботі).

Атестація таких педагогів здійснюється не пізніше ніж через два роки після прийняття їх на роботу.

 У разі призначення (переведення) педагогічного працівника в інший заклад освіти на посаду, за якою він пройшов атестацію, за ним зберігаються кваліфікаційні категорії та педагогічні звання до наступної атестації .

 Робота атестаційних комісій

Для атестації педагогічних працівників щорічно не пізніше ніж 20 вересня створюються атестаційні комісії:

  • I рівня - в закладах освіти, у яких працює 15 та більше педагогічних працівників (без урахування педагогів, які перебувають у соціальних відпустках, мають інші підстави для перенесення атестації на термін, що становить більше ніж один рік). Комісія цього рівня атестує педагогів закладу (крім керівників та їх заступників, вихователів – методистів закладів дошкільної освіти); 
  • II рівня - в органах управління у сфері освіти сільських, селищних, міських рад, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, закладах професійної (професійно-технічної) освіти, фахової передвищої та вищої освіти, які мають відокремлені структурні підрозділи. Комісія атестує керівників закладів освіти, їх заступників, вихователів методистів закладів дошкільної освіти та педагогічних працівників закладів освіти, у яких працює менше ніж 15 педагогів. Також розглядає апеляції на рішення атестаційних комісій I рівня;
  • ІII рівня  - в МОН, органах управління у сфері освіти обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій. Атестує керівників та заступників керівників підпорядкованих закладів освіти, відокремлених структурних підрозділів. Розглядає апеляції на рішення атестаційних комісій I та ІІ рівнів. 

Особливості роботи атестаційних комісій:

  • створюються наказом керівника суб’єкта їх створення. Персональний склад не може бути менше ніж п’ять осіб (до комісії можна включати не більше 2 представників первинних або територіальних профспілкових організацій);
  • головою атестаційної комісії є керівник (заступник керівника) суб’єкта її створення, у ЗДО - може бути вихователь – методист закладу. У випадку його відсутності на засіданні атестаційна комісія має обрати головуючим іншого члена атестаційної комісії, крім її секретаря;
  • членом комісії не може бути педагог, який є близькою особою педагогічного працівника, який атестується, або є особою, яка може мати конфлікт інтересів;
  • повноваження атестаційної комісії починаються з дня видання наказу про її створення та закінчуються після завершення процедури атестації в поточному навчальному році;
  • атестаційна комісія є повноважною за умови присутності на її засіданні не менше двох третин від її складу;
  • рішення атестаційної комісії приймаються шляхом голосування простою більшістю голосів (порядок голосування (відкрито чи таємно) визначається на засіданні атестаційної комісії та фіксується в протоколі). У разі рівного розподілу голосів «за» і «проти» приймається рішення в інтересах педагогічного працівника, який атестується;
  • у разі необхідності, за рішенням атестаційної комісії для вивчення практичного досвіду роботи педагога можуть залучатися інші педагогічні працівники (експерти), які не входять до складу атестаційної комісії, і не є близькими родичами такого працівника чи можуть мати потенційний або реальний конфлікт інтересів.

Результати атестації педагогічних працівників

Результатами атестації педагогічного працівника, незалежно від обсягу його педагогічного навантаження (кількості навчальних предметів (інтегрованих курсів, дисциплін), є прийняття рішення атестаційної комісії (I рівня - не пізніше 01 квітня,  II - III рівня - не пізніше 25 квітня) щодо:

  • займаної посади – встановлюється її відповідність або невідповідність;
  • кваліфікаційної категорії та педагогічного звання - присвоюються (не присвоюються) або підтверджуються (не підтверджується). 

Якщо посада педагога не передбачає присвоєння кваліфікаційних категорій,  за результатами атестації приймається таке рішення:

  • визначається відповідність (невідповідність) займаній посаді;
  • встановлюється (підтверджується) тарифний розряд;
  • присвоюється (не присвоюється) педагогічне звання, підтверджується (не підтверджується) раніше присвоєне педагогічне звання (у разі наявності)  в порядку, визначеному законодавством.

Крім того, атестаційна комісія приймає рішення у разі відмови:  

  • у підтвердженні наявної кваліфікаційної категорії педагога -  педагогу присвоюється нижча кваліфікаційна категорія;
  •  у підвищенні (присвоєнні наступної) кваліфікаційної категорії - зберігається кваліфікаційна категорія, присвоєна за результатами попередньої атестації;
  • у підтвердженні наявної кваліфікаційної категорії, яка дає право на присвоєння педагогічного звання, та/або присвоєнні нижчої кваліфікаційної категорії - приймається рішення про відмову в присвоєнні та/або підтвердженні раніше присвоєного педагогічного звання.

Оприлюднення інформації на вебсайті 

У строк, що не перевищує п’ять робочих днів з дня прийняття рішення голова та секретар атестаційної комісії забезпечують оприлюднення на вебсайті такої інформації:

  • персональний склад атестаційної комісії;
  • список педагогічних працівників, які підлягають черговій атестації в поточному навчальному році та строки проведення їх атестації;
  • окремий список педагогічних працівників, які підлягають позачерговій атестації та строки проведення їх атестації;
  • графік проведення засідань атестаційної комісії;
  • строки й адресу електронної пошти для подання педагогічними працівниками документів;
  • перелік документів, які обов’язково подаються педагогічними працівниками для проведення атестації.

Протягом десяти робочих днів з дня оприлюднення інформації педагогічний працівник, який атестується, може подати до атестаційної комісії документи, що, на його думку, свідчать про педагогічну майстерність та/або професійні досягнення, у друкованому або електронному вигляді. 

Зауваження та пропозиції до зазначеного Проєкту ви можете надіслати до 12 лютого 2024 року на e-mail: vitalii.zarytov@mon.gov.ua або за адресою: 01135, м. Київ, просп. Берестейський, 10. Звіт про результати громадського обговорення буде оприлюднено на офіційному вебсайті Міністерства освіти і науки України не пізніше ніж через два тижні після ухвалення рішення за результатами обговорення. 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter