Освітній омбудсмен Сергій Горбачов на своїй сторінці у Facebook написав, що до нього наразі надходить велика кількість звернень від керівників та працівників закладів освіти, які перебувають в надзвичайно складному становищі на територіях, тимчасово окупованих внаслідок вторгнення росії. Працівники ризикують власним життям та здоров'ям, піддаються примусу, насиллю, тиску.
«Уже відомо про випадки переслідування і викрадення педагогів за їх проукраїнську позицію, за небажання працювати на окупаційну владу, за відмову розпочати навчальний процес російською мовою, за незрозумілими програмами. Лише одиниці йдуть на співпрацю з ворогом».
Освітній омбудсмен Сергій Горбачов
Він зауважив, що освіта, а отже і педагоги, мають вирішальне значення для становлення української держави. А в докрині геноциду щодо України, яка була оприлюднена державним російський інформагентством, стверджується, що «необхідно перевиховати населення шляхом впровадження цензури, репресій та подавлення проукраїнських державницьких позицій в освіті та культурі, вилучити навчальні матеріали і заборонити всі навчальні програми, які мають українській зміст тощо». Отже не дивно, що саме освітяни одними з перших відчули на собі «руський мір».
«Глибоко переконаний, що патріотично налаштовані співгромадяни, які перебувають на тимчасово окупованих територіях та не піддаються на тиск з боку окупаційної влади, нині потребують термінової та особливої підтримки держави. Вони мають знати, що держава не залишила їх напризволяще з цими надскладними для вирішення проблемами. Ми звернулися до центральних органів влади, Верховної Ради з проханням підтримати освітян на тимчасово окупованих територіях. Дякую голові Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергію Бабаку, який висловив підтримку українським освітянам на окупованих територіях».
Освітній омбудсмен Сергій Горбачов
Також Сергй Горабачов звернув увагу на основні проблеми, що потребують нагального розв'язання.
1. Виплата заробітної плати. Зараз, навіть враховуючи наказ МОН «Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні», механізм оголошення простою та здійснення відповідних виплат працівникам, які перебувають на окупованих територіях або в зоні активних бойових дій, усе одно не дуже зрозумілий. Адже органи управління освітою та керівники закладів освіти, які мають проукраїнські погляди, переважно відсторонені від посад або виїхали за межі окупованих територій. Відповідно, вони не можуть видати накази про простій, втратили доступ до печаток, електронних цифрових підписів, програмних систем нарахування, казначейських рахунків, токенів тощо для нарахування заробітної плати працівникам сфери освіти.
Що пропонує робити Служба освітнього омбудсмена:
- розв'язати питання оголошення простою працівникам закладів освіти, яким не можуть оголосити простій через недієздатність органів управління освітою та закладів освіти на окупованих територіях;
- чітко визначитися і повідомити, чи буде перераховуватися заробітна плата зараз, чи виплати будуть здійснені після звільнення окупованих територій;
- уточнити критерії визначення колаборантів, щоб не допустити здійснення виплат тим, хто заплямував себе посібництвом ворогу.
2. Організація освітнього процесу на окупованих територіях. Зараз окупанти намагаються організувати освітній процес російською мовою, використовуючи освітні стандарти та навчальні плани так званих «днр» та «лнр». Відповідно вони прагнуть виключити такі предмети як українська мова, українська література, історія України тощо. Натомість запроваджуються дисципліни, які пропагують агресію та ненависть до України. Є випадки, коли педпрацівники йдуть на співпрацю з окупантами.
Що пропонує робити Служба освітнього омбудсмена:
- якщо у педагогів є можливість організувати дистанційне навчання для учнів – організовуйте, але приховуйте це, аби уникнути небезпеки з боку окупантів;
- якщо ж дистанційне навчання неможливо організувати, то попросіть учнів продовжити навчання в будь-якому закладі освіти України (про те, як це зробити, можна дізнатися за посиланням);
- якщо учні зараз не можуть продовжити навчання, заспокойте їх та розкажіть, що вони зможуть надолужити все згодом, а зараз головне – зберегти життя та здоров'я.
3. Відповідальність за колаборацію – впровадження стандартів освіти держави-агресора. Кримінальний кодекс України було доповнено статтею 111-1 Колабораційна діяльність. У ній зазначено, що здійснення громадянином України пропаганди в закладах освіти (незалежно від типів та форм власності) з метою сприяння здійсненню збройної агресії проти України, встановленню та утвердженню тимчасової окупації частини території України, уникненню відповідальності за здійснення державою-агресором збройної агресії проти України, а також дії громадян України, спрямовані на впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладах освіти, караються виправними роботами на строк до двох років або арештом на строк до шести місяців, або позбавленням волі на строк до трьох років з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років.
Що пропонує робити Служба освітнього омбудсмена:
- розробити механізм виявлення колаборантів та тих, хто пішов на співпрацю з окупаційною владою.
«Тому звертаємося до освітян, які залишилися на тимчасово окупованих територіях. Ми розуміємо всю складність вашої ситуації на межі життя, розуміємо проблеми, які виникають, але все ж просимо не зраджувати власну державу і не погоджуватися на співпрацю з окупантами».
Освітній омбудсмен Сергій Горбачов
4. Як компенсувати освітні втрати учнів. Головне зараз для дітей, які знаходяться на окупованих територіях та в зоні бойових дій – це збереження життя та здоров'я, а освітні втрати можна компенсувати пізніше. Як і отримати документи про освіту. У наказі МОН «Про деякі питання організації здобуття загальної середньої освіти та освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні» зазначається, що в разі відсутності результатів річного оцінювання після завершення навчання за освітньою програмою закладу освіти учень має право пройти його до початку нового навчального року. Також учні 1–10 класів можуть бути не переведені на наступний рік навчання та залишені для повторного здобуття загальної середньої освіти в тому самому класі на підставі письмової заяви одного з їхніх батьків чи інших законних представників.
5. Звільнення педагогічних працівників із українських закладів освіти. Освітяни, які залишилися на окупованих територіях, повідомляють про примус до написання заяв про звільнення з українських закладів освіти та написання заяв про прийняття на роботу до закладів освіти так званих «днр» та «лнр». У трудових книжках навіть роблять відповідні записи про звільнення.
Сергій Горбачов наголосив на тому, що такі записи, зроблені окупантами та колаборантами, або іншими працівниками під примусом, необхідно визнати недійсними, а педстаж працівника вважати неперервним.
«Цей перелік проблем не є вичерпним, і ми будемо доповнювати та уточнювати його відповідно до поточної ситуації. Просимо освітян, які зараз знаходяться на окупованих територіях, повідомляти в месенджері про проблеми, які потребують вирішення. Анонімність гарантуємо. Хочу звернутися до працівників закладів освіти, які залишилися на окупованих територіях, ми пам'ятаємо про вас, розуміємо ваші проблеми. Просимо вас триматися, ви мужні люди, які тримають освітній фронт у серцях і душах наших учнів, нашого майбутнього.
Разом до перемоги!».
Освітній омбудсмен Сергій Горбачов
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.