Пригадайте, як ви любили малювати в дитинстві! А все тому, що малювання – чудовий спосіб донести інформацію, яка народжувалася в нашій уяві. Але згодом ситуація змінилася: ми все більше читали, тож малювання відійшло на другий план. Навіть більше: у нашій уяві закріпився стереотип, згідно з яким малювати можуть лише художники. Правда? А хіба потрібно мати великий талант, щоб замість слова «багатоповерхівка» намалювати будиночок? І тут вам на допомогу прийде скетчноутінг.
Що за дивні слова?
Скетч (від англ.слова «sketch» – ескіз) – швидкий малюнок (або простий графічний малюнок), найчастіше з мінімальною кількістю деталей.
Скетчбук – блокнот для фіксації малюнків, скетчів, створення начерків та ескізів для майбутнього твору.
Скетчноутінг (від англ. слів «sketch» – ескіз, «note» – нотувати) – замальовка, записи скетчів у блокноті. Фіксація думок за допомогою малюнків і тексту, результат якої – готове зображення історії, процесу, візуалізація ідеї тощо.
5 міфів, що зупиняють та стримують
Ви чули про скетчноутинг, але сумніваєтеся, чи варто його використовувати? Міфи і сумніви завжди турбують новачків, але іколи варто поглянути на них інакше.
Міф 1. «Я не вмію малювати». Саме ця думка нерідко зупиняє початківців. Не дивно, адже ми впевнені, що малювати здатні лише талановиті люди. Але у скетчноутингу можна робити помилки! Важлива не краса картинки, а сенс, який вона передає.
Міф 2. «Я думаю, це дуже складно і доступно тільки професіоналам». Професіоналами не народжуються. Вони теж із чогось починали та робили помилки.
Міф 3. «Мою роботу можуть погано оцінити». Негативні коментарі (чи навіть глузування) здатні зіпсувати будь-які починання. Але чиясь думка не повинна вас зупиняти. Почніть малювати для себе, заведіть особистий блокнот для перших ескізів і начерків.
Міф 4. «Я доросла людина, а мені пропонують малювати дитячі картинки». Згадайте, що саме завдяки малюванню діти починають краще розуміти себе і навколишній світ. Коли розпочнете застосовувати скетчноутінг, ви переконаєтеся, що інші люди краще вас розуміють.
Міф 5. «Я не розумію, навіщо мені це потрібно». Спробуйте для початку робити невеликі замальовки своїх планів на день. Ви побачите, що так простіше продумувати деталі, та і сам процес планування перетворюється на цікавий тренажер для уяви та інтелекту.
Із чого починати?
Найчастіше скетч являє собою зображення і коротку текстову тезу. Його завдання – допомогти зрозуміти й розібратися у власних ідеях, щоб потім максимально просто і цікаво донести їх. Крім того, замальовка займає набагато менше часу, ніж словесне пояснення.
У скетчноутингу замальовки робляться в обмежений часовий інтервал. У його основі лежить формування візуальних образів – символів, які ми зчитуємо. Щоб намалювати картинку, зрозумілу для всіх, достатньо лише п'яти базових елементів:
- квадрат;
- коло;
- трикутник;
- лінія;
- точка.
Для розвитку навичок малювання скетчів не варто розпочинати з вигадування предметів. Візуалізуйте те, що наразі вас оточує:
- подивиться на речі, що вас оточують, зрозумійте, чим вони відрізняються від інших;
- уявіть їх спрощеними та стилізованими – без зайвих деталей, залишіть лише загальну форму (основні характеристики) предметів;
- зафіксуйте їх – намалюйте предмет, використовуючи мінімальний набір елементів (лінії, кола, квадрати і трикутники).
На самому початку роботи зі скетчами не слід використовувати багато інструментів для малювання, це буде тільки заважати.
Три поради для малювання перших скетчів:
- Візьміть побільше маркерів (товщина стрижня та форма наконечника мають бути найрізноманітнішими). Так ви зможете вибрати найзручніший, який використовуватимете надалі.
- Не варто одразу малювати тонкими ручками. Тонкі лінії викличуть у вас бажання додати більше деталей, а за ними можна забути про головне.
- Ніколи не малюйте скетчі олівцем, щоб не було можливості стерти та перемалювати. Фіксація скетчів – це живий процес зі своїми вадами, що додають йому характерність і оригінальність. Навіть якщо ви зробили граматичну помилку – імпровізуйте і виправляйте її на ходу: зафарбовуйте, підмальовуйте, корегуйте.
Готові до малювання? Для початку спробуйте елементарні вправи:
- «Намалюй лінію»: потренуйтеся малювати паралельні лінії різних розмірів та під різними кутами.
- «Намалюй фігуру»: намалюйте прості фігури (трикутник, коло, квадрат) і лінії. Замалюйте весь розворот.
- «Намалюй об’єкт»: намалюйте за 30 секунд (засічіть час, це дозволить вам зосередитися) з цих же фігур і ліній наступні об'єкти: автомобіль, кіт, будинок.
- «Дивимося – фіксуємо»:
- Оберіть два-три предмети у приміщенні.
- Спробуйте уявити, з яких елементів вони складаються (коло, квадрат, трикутник, прямокутник, вертикальні, горизонтальні або діагональні лінії).
- Перенесіть свої уявлення на папір.
Експериментуйте та вигадуйте інші вправи! Малюючи предмети, що оточують нас, ми тренуємо руку і поступово розвиваємо навички малювання скетчів. Що більше практики, то простіше відтворювати скетчі під час пояснень.
Де малювати? Всюди!
Скетчноутінг може стати ефективним інструментом як у професійній діяльності, так і в особистому житті. Головна мета – навчитися фіксувати основні блоки розповіді і не боятися пропустити якусь інформацію. Щоб впевнитися, що скетчноутінг – це корисно та перспективно, просто спробуйте його використати!
На уроці. Під час пояснення складного навчального матеріалу перетворіть класну дошку на скетчбук! Усе, що вам потрібно, це різнокольорова крейда. Намалюйте елементарну схему з відповідями на запитання:
- Хто/що? (Описуємо іменником).
- Що і навіщо ми хочемо вирішити? (Постановка проблеми).
- Як вирішити? (Описуємо дієсловом).
У процесі пояснення доповнюйте схему іншими елементами, а наприкінці сформулюйте висновки. Або запропонуйте учням скласти конспект уроку за допомогою скетчів.
Під час робочої зустрічі. У процесі спільного обговорення з колегами фіксуйте/візуалізуйте інформацію. Це допоможе сформувати єдине бачення процесу або ідей у всіх учасників, а також – визначити проблемні моменти.
На конференціях, лекціях, вебінарах. Фіксувати основні тези доповідачів складно. Спробуйте використати схему з питаннями та швидко скласти чітку структуру розповіді, без зайвих деталей. Складно буде тільки спочатку. Але ви можете заздалегідь потренуватися на коротких роликах з YouTube:
- Подивіться ролик повністю, не намагаючись одразу розібрати його за схемою.
- Перегляньте ролик повторно і тезово запишіть відповіді на основні запитання зі схеми.
- Після цього подивіться ролик утретє, зафіксуйте короткі тези, додайте образи. Не обов'язково опрацьовувати їх детально, достатньо зробити всього пару штрихів, а після перегляду завершити малювання скетчів.
Читаючи книгу. Іноді так і кортить намалювати сюжет або зафіксувати окремі тези. Чому б не взяти скетчбук та не скористатися наступними порадами?
- Обмежте формат блокнота одним разворотом. Це штучне обмеження позбавляє можливості замалювати весь текст книги і дозволяє виділити тільки основні тези. Скористайтеся змістом, який вже задає структуру книги.
- Не варто намагатися зафіксувати тези після прочитання лише однієї глави. Загальне уявлення про книгу може складатися тільки після того, як вона прочитана до останньої сторінки. Тож візуалізацію краще відкласти. Виділить собі 15-30 хвилин, щоб зафіксувати основний сенс.
У перспективному плануванні. Напевно, кожна людина хоча б один раз намагалася скласти план дій на місяць, рік або навіть кілька років уперед. Найчастіше він виглядає як набір довгих припущень про те, що було б непогано зробити. Саме тому назвати такий план зручним складно. Спробуйте вмістити ваші цілі максимум у три-чотири слова. Коли вони отримають більш конкретну форму, необхідні кроки до їх реалізації стануть очевидними. Залучайте близьких та рідних до сімейного планування – складати плани на майбутнє разом веселіше!
Не знаєте, з чого почати? Просто почніть! Що у вас виходить найкраще? Вигадувати? Тоді візьміть будь-яку ідею і малюйте найпростіші образи. Нехай спочатку вони будуть простими і схематичними, але наповненими змістом! Ви вже вмієте малювати? Чудово! Намалюйте те, що ви хотіли б пояснити!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.