Ігрова діяльність допомагає дітям досліджувати світ, аналізувати явища, розуміти стосунки між людьми. Навіть більше, гра зміцнює та підтримує нервову систему школяра, допомагає здобувати життєву компетентність. У час глобальних потрясінь саме гра забезпечує відчуття стабільності та навіть підтримує фізичне здоров'я.
Із 25 травня 2020 року в дитячих садочках та школах почали діяти нові правила, затверджені МОЗ та пов'язані зі світовою пандемією COVID-19, що мають на меті обмеження контактного спілкування.
Тож перед нами постали нові завдання щодо правильного дистанціювання всіх учасників освітнього процесу. Як допомогти дітям? Які дистанційні ігри доречні в освітньому просторі? Відповіді на ці запитання дала під час свого вебінару «Дистанційні та психологічні ігри в сучасному освітньому процесі» Світлана Кондратюк.
Дистанційні ігри
Сучасні школярі потребують нових цікавих ігор з актуальною тематикою, з використанням новітніх інтерактивних та онлайн-технологій. Але можна залучати й традиційні рухливі та мовленнєві ігри, такі як: «Крокодил», «Холодне-гаряче», «Через струмок», «Що заховано», «Один багато», «Додай слово», «Хто що робить?» тощо.
На уроках мови та інших дисциплін актуальними є словесні ігри.
Словесна гра – це гра, змістом якої виступає мовленнєве висловлювання; засобом реалізації ігрової дії та ігрового задуму є слово; результат гри – це створення нового висловлювання, тексту (слово, фраза, речення, судження, розповідь).
Лекторка запропонувала розглянути такі різновиди словесних ігор:
- Логогриф (від грец. λόγος слово, і γρίφος сітка, загадка) – стилістичний прийом і вид головоломки-шаради, які полягають у послідовності слів, що утворюються додаванням, відкиданням чи переставлянням літер або складів.
- Анаграми – (грец. ανα- – знову та γράμμα – літера) – переставлення літер у слові, завдяки чому утворюється нове значення, прочитуване у зворотному напрямку (тік – кіт), і не тільки (мука – кума, літо – тіло). Ікс (сік), пухсі (успіх), хапта (птаха).
- Метаграми – це загадка, для відгадування якої треба у слові одну літеру замінити іншою.
- Каламбур – стилістичний прийом, який будується на використанні омонімії або паронімії, будь-якій формі полісемантичності; часто вживається в комічному та сатиричному контекстах.
«Прийомний син барона був баран» (Ліна Костенко)
Психологічні ігри
Психологічні ігри для дітей – це інструмент педагогів та психологів для діагностики та допомоги дітям під час розв'язання освітніх, соціальних та особистих завдань.
Психологічні ігри доречні як під час дистанційного, так і під час очного навчання. Їхнє завдання:
- Формувати ціннісні орієнтири щодо ввічливого спілкування.
- Формувати вміння взаємодіяти у грі з партнером.
- Вчити дітей розпізнавати емоції.
- Узгоджувати власну поведінку з діями інших учасників гри.
- Вчити дітей отримувати емоційне задоволення від спілкування з однолітками
Приклади психологічних ігор
Змотай клубочок
Запропонуйте дитині змотати в клубочок яскраву пряжу. Розмір клубка з кожним разом може ставати все більшим і більшим.
Не забудьте повідомити їй, що цей клубочок чарівний – забирає смуток, печаль, злість і образу. А як тільки починаєш його змотувати, то відразу ж і заспокоюєшся.
Усмішка по колу
Мета: створити атмосферу довіри, зняти напругу.
Діти стоять у колі, взявшися за руки. Педагог усміхається до дитини праворуч, «бере усмішку» у з'єднані долоні й дбайливо передає її дитині, що стоїть поруч. Дитина передає усмішку своєму сусідові й так триває доти, поки усмішка не повернеться до вчителя.
Ефективність впровадження в освітній процес різноманітних ігор дистанційного формату чи психологічного спрямування залежить від професіоналізму педагогів. Але саме це допоможе забезпечити розв'язання конкретних завдань практичного характеру, що дозволить поліпшити освітній процес та комунікацію всіх його учасників.
Бажаєте дізнатися більше про дистанційні, психологічні і дидактичні ігри? Перегляньте виступ Світлани Кондратюк.
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.