Огляд нової редакції Типової освітньої програми

Наказом МОН від 09.08.2024 №1120 затверджено нову редакцію Типової освітньої програми для 5 - 9 класів закладів загальної середньої освіти. Цей документ є ключовим для організації освітнього процесу, адже він містить комплекс головних освітніх компонентів. Він окреслює підходи до розроблення освітніх програм закладів освіти, визначає вимоги до здобувачів освіти та обсяг навчального  навантаження, містить рекомендовані форми організації освітнього процесу та опис інструментарію оцінювання. Тож ми підготували вибірковий огляд Типової освітньої програми та розглянули Типовий навчальний план (далі – ТНП) для класів з українською мовою навчання.


Як організувати успішний старт 2024/2025 навчального року? Як адаптувати освітній процес до нових реалій? Саме про це ми поговоримо під час наших серпневих Всеукраїнських інтернет-конференцій:

7 клас НУШ: організація навчального процесу (15.08.2024);

Навчальний рік 2024/205: підготовка до освітнього процесу (21.08.–22.08.2024).

Під час етерів ми обговоримо актуальні проблеми та окреслимо перспективи розвитку освіти, поділимося з вами перевіреними практиками та інноваційними методиками, що допоможуть урізноманітнити навчання. 

 

Освітня програма закладу загальної середньої освіти

Для реалізації мети базової середньої освіти, а також належної організації освітнього процесу кожен заклад освіти розробляє та використовує освітню програму. За рішенням педагогічної ради вона може бути:

  • розроблена окремо для кожного рівня (циклу) повної загальної середньої освіти;
  • наскрізною, розробленою для декількох рівнів освіти. 

Відповідно до ч. 3 ст. 11 Закону України «Про повну загальну середню освіту» освітня програма закладу загальної середньої освіти має:

  • відповідати структурі Типової освітньої програми та визначати вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання;
  • визначати загальний обсяг навчального навантаження на адаптаційному циклі та циклі базового предметного навчання (в годинах), його розподіл між освітніми галузями за роками навчання;
  • містити навчальний план, що ґрунтується на одному з варіантів типових навчальних планів Типової освітньої програми;
  • містити перелік модельних навчальних програм (далі – МНП), які використовуються в освітньому процесі, та/або навчальних програм, затверджених педагогічною радою (вони мають містити опис результатів навчання учнів в  обсязі  не  меншому, ніж встановлено відповідними МНП). МНП можуть бути використовуватись для всього рівня базової середньої освіти (5-9 класи) або окремо для кожного циклу (адаптаційного - 5-6 класи та базового предметного навчання - 7-9 класи);
  • містити опис форм організації освітнього процесу та інструментарію оцінювання. 

Освітня програма може містити інші складники, що враховують специфіку та особливості освітньої діяльності закладу освіти. Наприклад, передбачати викладання одного чи декількох навчальних предметів поряд із державною мовою англійською чи іншою офіційною мовою Європейського Союзу.   

Вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за освітньою програмою

Навчання за освітньою програмою базової середньої освіти можуть розпочинати  учні,  які  на  момент  зарахування  (переведення) досягли результатів навчання, визначених у Держстандарті початкової освіти, що підтверджено відповідним документом (свідоцтвом досягнень, свідоцтвом про початкову освіту).

Типовою освітньою програмою визначено особливості визнання результатів навчання окремих категорій учнів:

  • для учнів, які в умовах воєнного стану вимушено виїхали за межі України та повернулися в Україну, визнання результатів навчання здійснюється в порядку, визначеному педагогічною радою, із урахуванням наказу МОН від 02.08.2024 № 1093;
  • для учнів із числа внутрішньо переміщених осіб  - може бути здійснено на основі довідки або іншого документа,  виданого  закладом  освіти,  у якому  дитина  здобувала  освіту за місцем тимчасового перебування.
    У разі відсутності результатів річного оцінювання з будь-яких навчальних предметів за рівень початкової освіти учні мають пройти відповідне оцінювання впродовж І семестру навчального року.

Рекомендовані форми організації освітнього процесу

Освітній  процес  організовують  у  безпечному  освітньому  середовищі та здійснюють з урахуванням вікових особливостей,  фізичного, психічного й інтелектуального розвитку дітей, їхніх особливих освітніх потреб. У закладах освіти можуть бути створені класи (групи):

  • спеціальні;
  • інклюзивні;
  • з дистанційною, вечірньою формою здобуття освіти;
  • із навчанням мовою  корінного  народу  чи  національної  меншини  України  поряд із державною мовою. В  освітньому  процесі  мова  національних  меншин та її національна символіка може використовуватись на перервах, під час церемонії першого дзвінка, проведенні гуртків, концертів, флешмобів, інших заходів, зустрічей, засідань тощо, у процесі створення іміджу закладу, зокрема на його вебсайті. Але вивчення української мови,  української літератури та історії України здійснюється державною мовою.

Форми організації освітнього процесу визначає педагогічна рада та відображає їх в освітній програмі закладу освіти. Їх вибір залежить від:

  • наявності необхідних ресурсів (матеріально-технічного, кадрового, навчально-методичного, інформаційного забезпечення освітньої діяльності тощо);
  • форм здобуття освіти.

За  потреби  заклад  освіти  може  організувати  здобуття  освіти за індивідуальною освітньою траєкторією на підставі індивідуальної програми розвитку, індивідуального навчального плану.

Інструментарій оцінювання

Оцінюванню підлягають результати навчання з навчальних предметів, інтегрованих курсів обов'язкового освітнього компонента ТНП. Оцінювання результатів навчання предметів вибіркового  освітнього  компонента  здійснюється за рішенням педагогічної ради. Результати  оцінювання  виражаються  в  балах  (від  1 до  12)  та/або в оцінювальних судженнях. У разі запровадження власної шкали оцінювання результатів навчання заклад освіти має визначити та оприлюднити правила переведення у 12-бальну шкалу.

Оцінювання здійснюють за визначеними критеріями,  які  дають  змогу  встановити  відповідність  між  вимогами до обов’язкових результатів навчання, визначеними Держстандартом, і фактичними результатами навчання учнів. Частотність, процедури проведення та види діяльності, результати яких підлягають оцінюванню, педагоги визначають з урахуванням дидактичної мети, особливостей змісту навчального предмета та з урахуванням етапу опанування програмовим матеріалом у цілому та етапу опанування очікуваним результатом навчання зокрема.

Оцінювання здійснюють із застосуванням завдань різних когнітивних рівнів (на відтворення знань, на розуміння, на застосування в стандартних і змінених навчальних ситуаціях, уміння висловлювати власні судження, ставлення тощо) за допомогою таких способів і засобів:

  • усного (опитування індивідуальне, групове тощо);
  • письмового (окремі навчальні завдання, зокрема тестові з використанням ІТ, перекази тощо, а також діагностувальні роботи, диктанти й ін.);
  • практичного (дослід, практична робота, навчальний проєкт, учнівське портфоліо, спостереження, робота з картами, заповнення таблиць, побудова схем, моделей з використанням електронних засобів навчання тощо);
  • комплексного, що поєднує різні способи й засоби оцінювання, кілька змістових одиниць певної програмової теми / частини теми (якщо тема велика за обсягом) / кількох тем чи розділу і передбачають оцінювання (за кількома групами результатів або їх складниками).

Семестрове оцінювання здійснюють за групами результатів навчання, визначених Держстандартом. Річне оцінювання здійснюють на підставі семестрового за системою оцінювання, визначеною законодавством, а його результати відображають у свідоцтві досягнень, яке видають учню щороку.

Оцінювання відповідності результатів навчання учнів, які завершили здобуття базової середньої освіти, вимогам Держстандарту здійснюється шляхом державної підсумкової атестації в установленому законодавством порядку.

Типовий навчальний план

Типовий навчальний план містить:

  • орієнтовний перелік навчальних предметів та інтегрованих курсів для реалізації кожної освітньої галузі, а також орієнтовний перелік міжгалузевих інтегрованих курсів;
  • розподіл   навчального   навантаження   за   роками   навчання між навчальними предметами / інтегрованими курсами. Навчальне навантаження орієнтоване на діапазон  мінімальної та  максимальної  кількості  годин  у  межах  кожної  освітньої  галузі на адаптаційному та предметному циклах навчання;
  • години навчального навантаження для перерозподілу між освітніми компонентами (це різниця між сумарною мінімальною кількістю годин для  відповідного  року  навчання і гранично допустимим річним навчальним навантаженням). Їх можна перерозподіляти між різними освітніми галузями та використовувати для вивчення вибіркових освітніх компонентів і проведення консультацій з учнями.

Кількість  годин  на  вивчення  окремих  навчальних  предметів та  інтегрованих  курсів  у  ТНП орієнтована на мінімальну кількість навчальних годин, визначену Держстандартом.

Навчальний план закладу загальної середньої освіти

На основі ТНП заклад освіти розробляє навчальний план як частину освітньої програми. Школа може додавати в навчальний план і інші вибіркові освітні компоненти, навчальні програми яких:

  • отримали  гриф  «Рекомендовано  Міністерством  освіти  і  науки  України»  / «Схвалено для використання в освітньому процесі» в установленому порядку;
  • розроблені закладом освіти на основі МНП і затверджені педагогічною радою.

У навчальному плані заклад освіти визначає кількість навчальних годин на вивчення:

  • кожної освітньої галузі в межах кількості годин, визначених Типовою освітньою програмою;
  • окремих освітніх компонентів галузі в межах навчальних годин для відповідної освітньої галузі;
  • вибіркових освітніх компонентів у межах годин навчального навантаження для перерозподілу між освітніми компонентами.

Години навчального навантаження для перерозподілу між освітніми компонентами можна використовувати для:

  • збільшення кількості годин на обов’язкові освітні компоненти (навчальні предмети / інтегровані курси) до максимальної кількості годин для відповідної освітньої галузі;
  • вивчення вибіркових освітніх компонентів (курсів за вибором (факультативних курсів), міжгалузевих інтегрованих курсів), проєктної діяльності);
  • для проведення індивідуальних консультацій і групових занять, зокрема для подолання втрат у навчанні.

Рішення про перерозподіл годин між освітніми галузями, навчальними предметами та/або інтегрованими курсами ухвалює педагогічна рада, яка затверджує освітню програму закладу освіти.

Сума годин на вивчення всіх освітніх галузей у навчальному плані не повинна перевищувати загальну річну кількість навчальних годин, що фінансуються з бюджету (без урахування поділу на групи) із дотриманням вимог гранично допустимого річного навчального навантаження.

Навчальний план для 5-9 класів класів з українською мовою навчання

Для класів з українською мовою навчання загальний обсяг тижневого навчального навантаження встановлено за освітніми галузями таким чином:

Мовно-літературна освітня галузь

Заклад освіти може бути обрати такі варіанти поєднання освітніх компонентів: 

  • І варіант – інтегрований мовно-літературний курс, іноземна мова;
  • ІІ варіант –  українська мова, інтегрований курс літератур, іноземна мова;
  • ІІІ варіант – українська мова, українська література, зарубіжна література, іноземна мова.

Зауважити! Кількість навчальних годин для вивчення української мови в навчальному плані закладу освіти не може бути меншою, ніж у ТНП.

5-6 класи: 

Діапазон: мінімальна кількість годин – 10 годин, максимальна – 13 годин, різниця по галузі – 3 години.

Мінімальна кількість годин (10 годин) розподілена на вивчення таких навчальних предметів:

  • Українська мова  – 4 годин;
  • Українська література – 1,5 години;
  • Зарубіжна література – 1 година;
  • Іноземна мова – 3,5 години.

На вивчення інтегрованих курсів передбачено таку кількість годин:

  • Інтегрований мовно-літературний курс – 6,5 годин;
  • Інтегрований курс літератур – 2,5 години.

7-й клас: 

Діапазон: мінімальна кількість годин – 9 годин, максимальна – 12 годин, різниця по галузі – 3 години.

Мінімальна кількість годин (9 годин) розподілена на вивчення таких предметів:

  • Українська мова  – 3 години;
  • Українська література – 1,5 години;
  • Зарубіжна література – 1 година;
  • Іноземна мова – 3,5 години.

На вивчення інтегрованих курсів передбачено таку кількість годин:

  • Інтегрований мовно-літературний курс – 5,5 годин;
  • Інтегрований курс літератур – 2,5 години.

8-9 класи:

Діапазон: мінімальна кількість годин – 8 годин, максимальна – 12 годин, різниця по галузі – 4 години.

Мінімальна кількість годин (8 годин) розподілена на вивчення таких предметів:

  • Українська мова  – 3 години;
  • Українська література – 1 година;
  • Зарубіжна література – 1 година;
  • Іноземна мова – 3 години.

Також заклад освіти може обрати для вивчення інтегровані курси:

  • Інтегрований мовно-літературний курс – 5 годин;
  • Інтегрований курс літератур – 2 години.

Заклад освіти може включити до навчального плану другу іноземну мову як вибірковий освітній компонент за рахунок годин навчального навантаження для перерозподілу (не менше 2-х годин на тиждень). 


Математична освітня галузь

5-6 класи: 

Діапазон: мінімальна кількість годин – 4 години, максимальна – 6 годин, різниця по галузі – 2 години.

Мінімальна кількість годин (4 години) розподілена на вивчення Інтегрованого курсу «Математика». 


7-й клас: 

Діапазон: мінімальна кількість годин – 4 години, максимальна – 6 годин, різниця по галузі – 2 години.

Мінімальна кількість годин (4 години) може бути розподілена на вивчення Інтегрованого курсу «Математика» або на вивчення таких предметів:

  • Алгебра – 2,5 години;
  • Геометрія – 1,5 години.

8-9 класи: 

Діапазон: мінімальна кількість годин – 4 години, максимальна – 7 годин, різниця по галузі – 3 години.

Мінімальна кількість годин (4 години) може бути розподілена на вивчення Інтегрованого курсу «Математика» або на вивчення таких предметів:

  • Алгебра – 2,5 години;
  • Геометрія – 1,5 години.

Природнича освітня галузь

У 5-6 класах інтегрований курс природничої освітньої галузі вивчається за однією з МНП («Пізнаємо природу», «Довкілля» «Природничі науки» тощо), що має гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»..

У 7-9 класах може бути обрано Інтегрований курс природничої освітньої галузі, зокрема «Природничі науки» або окремі навчальні предмети – біологія, географія, фізика, хімія. Вивчення окремих навчальних предметів може бути доповнене інтегрованим курсом «Природничі науки» (2 години на тиждень), який сприятиме інтеграції знань і формуванню в учнівства цілісної наукової картини світу.

5-й клас: 

Діапазон: мінімальна кількість годин – 1,5 години, максимальна – 3 години, різниця по галузі – 1,5 години.

Мінімальна кількість годин (1,5 години) розподілена на вивчення Інтегрованого курсу природничої освітньої галузі.


6-й клас:

Діапазон: мінімальна кількість годин – 2 години, максимальна – 5 годин, різниця по галузі – 3 години.

Заклад освіти може обрати інтегрований курс природничої освітньої галузі (за умови, що МНП включає географічний складник) або інтегрований курс природничої освітньої галузі і географію (за умови, якщо модельна навчальна програма не охоплює географічного складника). Мінімальна кількість годин (2 години) розподілена на вивчення:

  • Інтегрованого курсу природничої освітньої галузі – 1 година;
  • Географія – 1 година.

7-й клас:

Діапазон: мінімальна кількість годин – 7 годин, максимальна – 9 годин, різниця по галузі – 2 години.

Мінімальна кількість годин (7 годин) може бути розподілена на вивчення Інтегрованого курсу природничої освітньої галузі або таких предметів:

  • Біологія – 2 години;
  • Географія – 2 години;
  • Фізика – 2 години;
  • Хімія – 1 година.

8-й клас:

Діапазон: мінімальна кількість годин – 8 годин, максимальна – 10 годин, різниця по галузі – 2 години.

Мінімальна кількість годин (8 годин) може бути розподілена на вивчення Інтегрованого курсу природничої освітньої галузі або таких предметів:

  • Біологія – 2 години;
  • Географія – 2 година;
  • Фізика – 2 години;
  • Хімія – 2 година.

9-й клас:

Діапазон: мінімальна кількість годин – 8 годин, максимальна – 11 годин, різниця по галузі – 3 години.

Мінімальна кількість годин (8 годин) розподілена на вивчення Інтегрованого курсу природничої освітньої галузі або таких предметів:

  • Біологія – 2 години;
  • Географія – 1 година;
  • Фізика – 3 години;
  • Хімія – 2 години.

Соціальна і здоровʼязбережувальна освітня галузь

У  5-7  класах інтегрований  курс  (наприклад, «Здоров’я, безпека та добробут» тощо)  може бути доповнений одним із курсів соціального, емоційного та етичного спрямування за рахунок годин навчального навантаження для перерозподілу за умови, що відповідна навчальна програма має гриф «Рекомендовано  МОН» або   гриф  «Схвалено  для  використання  в  освітньому  процесі» в установленому порядку.

У 8-9 класах поєднують такі обов’язкові освітні компоненти: інтегрований курс соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі (наприклад, «Здоров’я, безпека та добробут» тощо) і курс «Підприємництво і фінансова грамотність».

5-7 класи:

Діапазон: мінімальна кількість годин – 1 година, максимальна – 3 години, різниця по галузі – 2 години.

Мінімальна кількість годин (1 година) розподілена на вивчення Інтегрованого курсу соціальної та здоровʼязбережувальної освітньої галузі. 


 8-9 класи:

Діапазон: мінімальна кількість годин – 1 година, максимальна – 3 години, різниця по галузі – 2 години.

Мінімальна кількість годин (1 година) розподілена на вивчення:

  • Інтегрованого курсу соціальної та здоровʼязбережувальної освітньої галузі – 0,5 години;
  • «Підприємництво і фінансова грамотність» – 0,5 годин. 

Громадянська та історична освітня галузь

У 6-9 класах може бути обрано такі варіанти поєднання освітніх компонентів:

  • І варіант – інтегрований курс громадянської та історичної освітньої галузі; 
  • ІІ варіант – інтегрований курс історії та курс громадянської освіти;
  • ІІІ варіант – історія України, всесвітня історія, громадянська освіта.

Правознавство є обов’язковим освітнім компонентом галузі в 9 класі.

Під час визначення кількості годин для вивчення освітніх компонентів громадянської та історичної освітньої галузі рекомендовано дотримуватися максимального показника, визначеного для цієї освітньої галузі

5-й клас: 

Діапазон: мінімальна кількість годин – 1 година, максимальна – 2 години, різниця по галузі – 1 година.

Мінімальна кількість годин (1 година) розподілена на вивчення Інтегрованого курсу історії та громадянської освіти.


6-7 класи:

Діапазон: мінімальна кількість годин – 1,5 години, максимальна – 3 години, різниця по галузі – 1,5 години.

Мінімальна кількість годин (1,5 години) може бути розподілена трьома варіантами:

І варіант:

  • Інтегрований курс історії та громадянської освіти – 1,5 години.

ІІ варіант:

  • Історія України – 0,5 години;
  • Всесвітня історія – 0,5 години;
  • Громадянська освіта – 0,5 години.

ІІІ варіант:

  • Інтегрований курс історії – 1 година;
  • Громадянська освіта – 0,5 години.

8-й клас:

Діапазон: мінімальна кількість годин – 2 години, максимальна – 3 години, різниця по галузі – 1 година.

Мінімальна кількість годин (2 години) може бути розподілена трьома варіантами:

І варіант:

  • Інтегрований курс історії та громадянської освіти – 2 години.

ІІ варіант:

  • Історія України – 1,5 години;
  • Всесвітня історія – 0,5 години;
  • Громадянська освіта – 0,5 години.

ІІІ варіант:

  • Інтегрований курс історії – 1,5 години;
  • Громадянська освіта – 0,5 години.

9-й клас:

Діапазон: мінімальна кількість годин – 2 години, максимальна – 3 години, різниця по галузі – 1 година.

Мінімальна кількість годин (2 години) може бути розподілена трьома варіантами:

І варіант:

  • Інтегрований курс історії та громадянської освіти – 1,5 години;
  • Правознавство – 0,5 години.

ІІ варіант:

  • Історія України – 0,5 години;
  • Всесвітня історія – 0,5 години;
  • Громадянська освіта – 0,5 години;
  • Правознавство – 0,5 години.

ІІІ варіант:

  • Інтегрований курс історії – 1 година;
  • Громадянська освіта – 0,5 години;
  • Правознавство – 0,5 години.

Інформатична освітня галузь

5-7 класи: 

Діапазон: мінімальна кількість годин – 1 година, максимальна – 2 години, різниця по галузі – 1 година.

Мінімальна кількість годин (1 година) виділена на вивчення інформатики.


8-9 класи:

Діапазон: мінімальна кількість годин – 1,5 години, максимальна – 3 години, різниця по галузі – 1,5 години.

Мінімальна кількість годин (1,5 години) виділена на вивчення інформатики.


Технологічна освітня галузь

  • 5–6 класи: мінімальна кількість годин – 1 година, максимальна – 3 години, різниця по галузі – 2 години.
  • 7-9 класи: мінімальна кількість годин – 1 година, максимальна – 2 години, різниця по галузі – 1 година.

Мінімальна кількість годин (1 година) виділена на вивчення навчального предмета «Технології».


Мистецька освітня галузь

  • 5-7 класи: мінімальна кількість годин – 1 година, максимальна – 3 години, різниця по галузі – 2 години.
  • 7-9 класи: мінімальна кількість годин – 1 година, максимальна – 2 години, різниця по галузі – 1 година.

Мінімальна кількість годин (1 година) може бути розподілена на вивчення Інтегрованого курсу мистецтва або вивчення навчальних предметів:

  • Образотворче мистецтво – 0,5 години;
  • Музичне мистецтво – 0,5 години.

Освітня галузь фізичної культури 

  • 5-9 класи: мінімальна кількість годин – 3 години, максимальна – 3 години, різниця по галузі – немає.

Мінімальна кількість годин (3 години) розподілена на вивчення фізичної культури й не враховуються під час визначення гранично допустимого навантаження учнів.


Міжгалузеві інтегровані курси 

За рахунок годин навчального навантаження для перерозподілу  заклад освіти може включити до навчального плану як вибірковий освітній компонент такі міжгалузеві інтегровані курси:

  • Драматургія і театр (мовно-літературна та мистецька освітні галузі) – 1 година на тиждень (5-9 класи);
  • STEM (математична, природнича та технологічна освітні галузі) – 1,5 години на тиждень (5-9 класи);
  • Робототехніка (технологічна та інформатична освітня галузь) – 1 година на тиждень (5-9 класи);
  • Безпековий практикум (соціальна та здоровʼязбережувальна, технологічна та природнича освітні галузі) – 0,5 години на тиждень (5-9 класи);
  • Курси соціального, емоційного та етичного спрямування  (соціальна та здоровʼязбережувальна освітня галузь) – 0,5 години на тиждень (5-6 класи).
     

Кількість годин тижневого навчального навантаження для перерозподілу  в межах максимального показника між обов'язковими освітніми компонентами, для вибіркових освітніх компонентів, проведення індивідуальних консультацій і групових занять  має такі показники для паралелей:

  • 5 клас – 7,5 години;
  • 6 клас – 9,5 години;
  • 7 клас – 6,5 години;
  • 8 клас – 6,5 години;
  • 9 клас – 6,5 години.

Сума годин на вивчення всіх освітніх галузей не повинна перевищувати загальну річну  кількість навчальних годин, що фінансуються з бюджету (без урахування поділу на групи):

  • 5 клас: 31 година
  • 6 клас: 34 години
  • 7 клас: 35 годин
  • 8 клас: 36 годин
  • 9 клас: 36 годин

Гранично допустиме навчальне навантаження учнів становить:

  • 5 клас: 28 годин
  • 6 клас: 31 година
  • 7 клас: 32 години
  • 8 клас: 33 години
  • 9 клас: 33 години

Бажаєте дізнатися більше про організацію освітнього процесу в в новому 2024/2025 навчальному році? Долучайтесь до наших  конференцій та слідкуйте за нашими анонсами! Буде цікаво та корисно! 

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter