Зацікавити, мотивувати до навчальних здобутків, покращити запамʼятовування, закріпити знання та пожвавити атмосферу на уроці – всього цього можна досягти за допомогою дидактичних ігор.
Згідно з численними теоріями та концепціями ігрової діяльності, дидактична гра є не лише методом та формою активного навчання, а й провідним практичним видом діяльності протягом життя. Зрештою, складно не погодитись із тим, що дорослим ігри подобаються не менше, ніж дітям. Тож не варто відмовлятися від такого корисного інструмента – створіть власну дидактичну гру!
На що потрібно звернути увагу під час розробки гри? Найголовніше – варто чітко визначитися із метою: чого ви хочете досягти за допомогою гри? У цьому вам допоможуть функції дидактичних ігор:
- спонукальна (викликає інтерес),
- комунікативна (особистісна взаємодія та спілкування),
- самореалізація (кожен учасник гри реалізує свої можливості),
- розвивальна (розвиток пізнавальних здібностей та інших якостей),
- діагностична (рівень оволодіння знаннями, уміннями і навичками, рівень творчості),
- розважальна (отримання задоволення),
- корекційна (внесення позитивних змін у структуру особистості).
Звісно, ви завжди можете скористатися сервісами, які містять уже готові ігри, та обрати варіант, що максимально відповідає навчальній меті. Так, ви можете скористатися сервісами WordWall, EducaPlay, та, звісно, грою «Відповідності» від «На Урок». Але розробка власної гри з нуля – неймовірно захопливий процес, до того ж ви маєте можливість створити гру, яка ідеально відповідає вашим запитам та потребам учнів. Що для цього знадобиться? Насамперед це власне творче та креативне мислення, вільний час та помічники – наприклад, віртуальні.
Як створити дидактичну гру за допомогою штучного інтелекту
Для початку визначаємо мету, тему та аудиторію. Також одразу варто вирішити, скільки часу можна відвести на гру (не більше 10 хвилин, чи, наприклад, увесь урок) та як саме вона буде реалізована (онлайн, матеріали для друку, з елементами квесту тощо). Наступне важливе завдання: продумати механіку гри, тобто її перебіг та правила – це один із найскладніших етапів, адже ви маєте врахувати чимало нюансів (скільки часу відводиться на завдання, що отримують ті, хто успішно його виконав, чи будуть бонуси та штрафні бали, підказки тощо)
Важливо: діти ще на початку гри мають розуміти, що на них чекає у фіналі. Зокрема, як буде оцінюватися результат роботи чи, наприклад, для чого взагалі ми використовуємо цю гру.
Створити дидактичну гру простіше, ніж може здаватися, особливо якщо скористатися допомогою штучного інтелекту. Персональний помічник вчителя від «На Урок» допоможе вам створити чудову гру. Як саме це зробити, розповіла Любов Цукор у межах вебінару «Створення дидактичних ігор за допомогою сучасних інтернет-ресурсів».
Персональний помічник сучасного вчителя складається з набору інноваційних інструментів на основі штучного інтелекту, який дозволить оптимізувати щоденну роботу педагогів. У його арсеналі чимало корисних інструментів, які стануть вам у пригоді не лише для створення дидактичних ігор, а й у роботі загалом.
Для початку обираємо інструмент «Ідеї цікавих завдань». Наприклад, нам потрібно створити гру для уроку української літератури за темою «віршові розміри». Штучний інтелект запропонував 10 варіантів різноманітних ігор. Яка з них подобається найбільше? А яку точно вдасться реалізувати та, звісно, що саме потрібно для цього зробити?
Так, деякі пропозиції можуть бути доволі типовими, але загалом ШІ генерує також просто неймовірно цікаві ідеї, які ви, звісно, можете покращити та розвинути. Так, лекторка для прикладу обрала один із варіантів, коли треба зібрати вірш із великої кількості різних віршів.
Для того, аби було ще цікавіше, скористайтеся ще одни інструментом із арсеналу Помічника – «Чат із видатним діячем». Пані Любов вирішила поспілкуватися із Василем Сухомлинським та запитати в нього, що таке дидактичні ігри, а потім попросила допомогти створити дві такі гри за темою «Віршовий розмір».
Перша гра – «Розпізнати розмір». Для цього потрібно розрізати аркуш на смужки та надрукувати на кожній із них рядок вірша. Важливо, аби були представлені різні віршові розміри. Потім роздайте фрагменти учням та попросіть їх визначити віршові розміри, а згодом – обʼєднати їх у групи за розмірами. Додатково можна попросити учнів впізнати, чий саме вірш було використано для гри.
Друга гра від ШІ – «Збери вірш». Підготуйте картки, на кожній із яких буде написаний один рядок вірша, а потім в довільному порядку роздайте їх учням. Діти мають пригадати, які існують види віршового розміру та відрізнити їх один від одного. До речі, під час створення правил гри ви можете знову звернутися по допомогу до штучного інтелекту, аби уточнити, якою саме має бути гра: він може дати чудові підказки щодо механіки.
Додатково можна скористатися інструментом «Озвучення тексту»: завантажте в нього правила гри, а ШІ їх озвучить. Тобто учні отримають детальну інструкцію, а вам не доведеться повторювати все кілька разів.
Так, вам потрібно ще детально прописати правила, скоригувати пропозиції, додати власні ідеї тощо. Але більше частину рутинної роботи за вас зробить штучний інтелект, і це надзвичайно зручно.
Бажаєте дізнатися більше про створення дидактичних ігор та отримати безліч дієвих лайфхаків? Тоді неодмінно перегляньте вебінар Любові Цукор «Створення дидактичних ігор за допомогою сучасних інтернет-ресурсів». Там багато цікавого!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.