11 травня о 19:00Вебінар: Трудові відносини в закладі освіти: права, обов’язки та соціальні гарантії
Сприяємо прогресу школярів

Особистісне зростання – процес, який полягає у самовдосконаленні шляхом покращення якості життя, розвитку життєво необхідних навичок та здійснення мрій і прагнень.

Звичайно, вчителі розглядають питання особистісного росту школярів через призму свого предмету. Воно й не дивно: навчального часу обмаль, а встигнути потрібно багато! Тож сьогодні ми пропонуємо вам кілька конкретних прийомів, які допоможуть відзначити особистий прогрес учнів.

Визначте точки особистісного росту дітей

Перше запитання: що для вас означає особистісне зростання учня? Кожен учитель дасть свою відповідь. Тільки визначивши власні орієнтири самовдосконалення, ви дізнаєтеся, як відстежувати особистісний прогрес учнів та сприяти його розвитку.

Ознаки особистісного росту дітей:

  • покращуються комунікативні навички та логічне мислення – більш структуровано формулюють думки, можуть імпровізувати під час відповіді і т.ін;
  • школярі виходять зі своєї зони комфорту – виступають перед класом, ініціативні у команді тощо;
  • підвищується рівень емоційного інтелекту – краще розуміють себе, контролюють власні імпульси, швидше
  • знаходять спільну мову з оточенням, співпереживають та допомагають, якщо просять тощо;
  • посилюється стресостійкість – реагують на стрес відповідно до його рівня, за потреби підтримують себе самостійно, швидше «виходять» із негативного стану і т. ін.

Певна річ, це не повний список! Насправді будь-який прогрес та позитивна зміна в поведінці дитини – ознака її особистісного зростання! І йому треба всіляко сприяти.

Сприяйте особистісному росту школярів

Ви визначили точки росту – тепер можна перейти до планування діяльності, що сприятиме самовдосконаленню школярів. Найпростіше це зробити за допомогою таблиці! Проаналізуйте поведінку ваших школярів, загальні особливості психологічного клімату вашої школи.

Створіть таблицю з двох колонок: над однією запишіть «які навички школярів я б хотів(-ла) розвинути?», а над іншою – «як я можу допомогти дітям це розвинути?». Також можна скористатися списком життєво необхідних компетентностей, вони допоможуть визначити точки росту школярів. Для прикладу, компетентності, що збігаються з особистісним зростанням: мовна, соціальна, громадянська, загальнокультурна та ін. 

Цікава ідея: запропонуйте школярам заповнити табличку разом із вами! Для цього скористайтеся нашим візуальним матеріалом. А потім можна проаналізувати закономірності у відповідях учнів та порівняти їх зі своїми припущеннями.


Переглянути та завантажити матеріал у високій якості

Відстежуйте прогрес учнів

Головне – не зупинятися на досягнутому! Самовдосконалення – це безперервний процес, який потрібно відстежувати та аналізувати. Уявіть, що завдяки наполегливим заняттям учні вже стали гуру емпатії, а вчитель все одно зосереджує увагу на розвитку соціальної компетентності. Але може бути так, що ці ж школярі не можуть зв’язати два слова українською. То чи правильно розставив пріоритети вчитель? Авжеж ні.

Для того, щоб не припуститися такої помилки, варто постійно відстежувати прогрес учнів, фіксувати їхні досягнення та недопрацювання. Можна скласти план особистісного зростання школярів: ставити для цього цілі та досягати їх покроково.

Звичайно, можна створити план особистісного зростання індивідуально для кожного учня. Наприклад, молодші школярі залюбки заповнюватимуть різнокольорову таблицю. Та й старші не відмовляться!


Переглянути та завантажити матеріал у високій якості

Створіть альтернативне заохочення

Аби діти отримали залізну мотивацію для самовдосконалення, потрібно щось більше, ніж просто кольорова таблиця (хоча і так може бути!). Наприклад, звершення школярів можна «закріплювати» приємними для них речами, як-то «Лічильник бонусів». Цю авторську методику Дар'я Демчук-Маригіна презентувала в межах курсу«Ігрові уроки контролю та узагальнення знань (на прикладі уроків географії)».

«Лічильник бонусів» зручний тим, що вам не обов’язково щось вигадувати чи роздруковувати, достатнього підручних матеріалів: пазлів, стікерів, фішок тощо. Їх можна давати школярам за досягнення. А які підручні матеріали виступатимуть «бонусами» залежить тільки від вашої фантазії! Особливо цікаво, якщо бонуси пов’язані з темою уроку або предметом. Можна використати варіанти, які учасники курсу запропонували у коментарях.


Особистісне зростання учнів неможливе без контролю прогресу з боку вчителів та узагальнення набутих знань. Це – позитивний стрес, що сприяє якісній підготовці школярів та запам’ятовуванню інформації. Більше про це розповість Дар'я Демчук-Маригіна в межах онлайн-курсу «Ігрові уроки контролю та узагальнення знань (на прикладі уроків географії)». Реєструйтеся та отримуйте безліч цікавої інформації!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter