Усі в захваті від цікавих ідей, проте не всі згадують, що вони не з’являються самі собою. І навіть те, що може здаватися неймовірним осяянням, насправді є результатом копіткої праці. І нерідко — командної роботи. 

Мабуть, усі знають про метод мозкового штурму та люблять ним користуватися. Проте це не єдина методика колективного обговорення, яка допомагає досягати блискучих результатів. 

Зірка

Це аналітична методика колективного обговорення, з допомогою якої можна ретельно дослідити проблемне питання. «Зірка» чудово підходить для обговорення у великих групах, тож ви можете залучити одразу весь клас. 

Намалюйте на дошці або фліпчарті шестикутну зірку, а в центрі напишіть проблемне питання, яке школярі мають розв’язати, або ідею, яку потрібно обговорити. А біля кожного з променів зірки напишіть запитання:

  • Хто?
  • Що?
  • Коли?
  • Де?
  • Чому?
  • Як?

Нехай діти подумають та спробують дати відповідь на кожне із запитань. Це допоможе проаналізувати ситуацію, визначити її передумови та вирішити, що робити далі. 

Наприклад, «У нашому місті варто популяризувати сортування сміття».

  • Хто? Популяризувати його можуть почати школярі.
  • Що? Для початку варто пояснити людям, що сортування сміття важливе.
  • Коли? Почати це можно хоч зараз, але якщо ми хочемо досягти результату, то спочатку потрібно розробити детальний план заходів. І першим може бути проведення тематичної лекції для батьків.
  • Де? На території школи або онлайн.
  • Як? Розробити сценарій лекції, аби пропозиції звучали переконливо.

Для того, аби такі методики генерації ідей та пошуку рішень були дійсно ефективними, важливо, аби ваші учні вміли взаємодіяти в парах та групах. Познайомитися з новими формами кооперативного навчання та цікавими варіантами оцінювання в групі ви зможете, переглянувши вебінар Ольги Істоцької «Взаємодія в парі та групі як інструмент формування критичного мислення та креативності дитини в початковій школі».

Блискавка

Це так звана «тиха» методика обговорення, яка точно сподобається багатьом учителям. Адже для роботи потрібно мінімум спілкування, а отже — на уроці буде тихо. А ще такі методики чудово працюють у випадку дистанційного навчання.

Роздайте учням стікери та маркери, а потім озвучте тему, яку ви обговорюватимете. Наприклад, «Яким був би світ без штучного інтелекту»? Дайте дітям 6 хвилин, упродовж яких вони мають написати на стікерах усі можливі переваги існування ШІ як такого. Потім зберіть усі стікери та прикрепить їх на одному ватмані. 

До речі, переваг у ШІ наразі значно більше, ніж недоліків: він може допомогти (і вже це робить) у багатьох сферах життя. Зокрема, в освіті. А побачити наочний приклад цього ви можете, переглянувши вебінар Любові Цукор «Штучний інтелект: Персональний помічник вчителя від "На Урок"».

Наступний крок — діти мають записати всі недоліки існування ШІ, які тільки можуть спасти їм на думку. На це також відводиться 6 хвилин, а стікери так само кріпляться на ватмані. 

Тепер ми маємо два ватмани із плюсами та мінусами. Озвучте їх учням, а потім запропонуйте подумати над тим, як недоліки можна перетворити на переваги. Для цього школярі мають більш детально вивчити мінуси, на які вказали їхні однокласники, та вирішити:

  • які проблеми дійсно є проблемами?
  • чи можна їх узагалі розв’язати?
  • якщо можна, то наскільки вони термінові? (Наприклад, ШІ навряд невдовзі «підкорить» людство, тож про засоби стримування гіпотетичного Скайнету можна поки не думати, проте законодавче врегулювання використання штучного інтелекту зараз надважливе). 

Таким чином обираються питання, які потребуються першочергової уваги, і спробувати знайти прийнятне рішення. Отже, які кроки нам варто зробити для того, аби забезпечити законодавче регулювання використання технологій ШІ? Які закони потрібно ухвалити? Свої ідеї діти знову ж таки записують на стікерах – дайте їм на це 6 хвилин.

Зберіть стікери, прикрепіть на дошці та запропонуйте учням проголосувати за найбільш вдалі рішення. І вже після голосування обговоріть усі переваги та недоліки саме цієї ідеї: як її реалізувати, як вона вплине на життя людей, чи всім вона сподобається тощо. Саме під час цього фінального обговорення ви зможете модифікувати пропозиції та знайти дійсно цікаві й нестандартні рішення. 

Бажаєте дізнатися більше про особливості використання штучного інтелекту в освіті, а також про те, як сучасні технології можуть допомогти під час навчального процесу? Тоді неодмінно перегляньте виступи інтернет-конференції «Освітні інструменти сучасного вчителя: штучний інтелект». Ви отримаєте багато корисної інформації про переваги та нюанси використання ШІ в освіті.

Випадкові слова

Креативна методика обговорення, що стимулює фантазію, а також допомагає поглянути на проблему із неочікуваної точки зору. 

Для початку роздайте учням стікери із маркерами та попросіть записати на них 1-3 випадкові слова. Будь-що, що спаде на думку! Потім складіть усі стікери в коробку та ретельно перемішайте. 

Тепер саме час оголосити тему, над якою ви працюватимете. Наприклад, ви досліджуєте проблему забруднення повітря, а також прагнете знайти шляхи її розв’язання. Дуже важливо, аби діти не знали тему обговорення до того, як напишуть на стікерах слова. 

Далі дістаємо по одному стікеру із коробки, зачитуємо слова та намагаємося пов’язати їх із темою обговорення. От як пов’язане забруднення повітря, наприклад, із ноутбуком? А з котом? А щоб було цікавіше, можна класифікувати всі слова за категоріями, а потім – провести асоціації. Під час такого обговорення може народитися купа нестандартних ідей!

Цей метод обговорення чудово розвиває креативне мислення учнів. Бажаєте отримати більше цікавих вправ та дієвих порад, завдяки яким ваші учні проявлять усі свої творчі здібності? Тоді не забудьте переглянути вебінар Любові Цукор «Практикум для вчителів: формування креативного мислення через розвиток творчих навичок». Буде цікаво та креативно!

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter