Прийоми, що допоможуть молодшокласникам зрозуміти суть конфлікту та із якими випробуваннями зіштовхуються їхні однолітки.

Говорити з дітьми про війну важливо хоча б тому, що це допомагає зрозуміти зміни навколо. Головне в таких розмовах – враховувати вік дитини. Саме тому класним керівникам і викладачам молодших класів необхідно максимально спрощувати інформацію. Поговоримо про те, як пояснити деякі речі без зайвих слів.

Чорне та біле

Учні початкових класів ще не дуже добре знають історію і не мають досвіду, аби розібратися у складній аналітиці. Тому їхню картину світу потрібно створювати поступово. Спочатку фундамент, у якому знаходяться базові моральні орієнтири, а вже згодом, коли діти підростуть, можна додати напівтонів. 

Отож, поки війна у країні проходить найгострішу фазу, використовуйте чіткі та зрозумілі категорії і маркери. Свій-чужий, припустимо-неприпустимо, добро-зло. Звісно, в побутовому спілкуванні росіяни можуть бути непоганими людьми, а дехто з них активно підтримує Україну. Але зараз цілком припустимо сказати, що війна почалася через те, що росіяни (більшість із них) обрали керувати собою злу людину, захоплювалися нею, не перешкоджали злочинам, а подекуди й раділи їм.

Зауважити: можна використовувати протиставлення, описуючи дії України (її союзників) та Росії. Постійна брехня – розвінчання фейків, спроба підкорити собі – бажання бути вільними, підступні обстріли – дотримання правил війни, бажання забрати чуже – бажання жити на власній землі.

Використовуйте будову казки

Казки чи міфи можуть здаватися на перший погляд простими, але саме вони є узагальненим відображенням дуже складних і багатогранних явищ. Їхня структура є чіткою і ясною, тож чудово підходить для пояснення таких гострих явищ як соціальні конфлікти чи навіть війна. Пригадайте відомі міфи, казки або книги.

Наприклад:

  1. Історія Давида та Голіафа, у якій маленький хлопчик каменем із пращі вразив озброєного велетня.
  2. «Хроніки Нарнії: Лев, чаклунка та чарівна шафа» – історія, у якій сили світла перемагають чаклунку, що керує силами льоду та залякує своїх прибічників.
  3. «Володар перснів» – темний володар, який ховається у своїй твердині, хоче загарбати світ та скеровує орди потворних істот проти героїв.

Використавши подібну сюжетну структуру, ви не надто далеко відійдете від істини, адже те, що відбувається в Україні зараз, дійсно нагадує події героїчних міфів і казок. 

Заважити: можна вплітати в розповідь реальні випадки з війни, але дуже спрощено. Наприклад, історії про кіборгів, Привида Києва, військових, які знищили понад 30 російських гелікоптерів у рейді, захисників острова Зміїний тощо. 

Показуйте дітям відео і давайте слухати треки, записані на підтримку України світовими знаменитостями. Наприклад, трек на честь Привида Києва або колаборація відомого музиканта з українским співаком.

Адаптуйте досвід внутрішньо переміщених осіб

Багато сімей евакуюються з дітьми, які можуть піти в місцеві школи. Якщо такі діти є у вашому закладі, запропонуйте їм підготувати розповідь про рідний регіон або умови, за яких відбувалась евакуація. Така розповідь з вуст однолітків дозволить учням усвідомити наслідки війни і те, як діють родини в разі небезпеки. Це допоможе приміряти чужий досвід та усвідомити, якою може бути допомога їм самим (або їхнім сім’ям) у разі переселення.

Зіграйте у гру

Спробуйте зібрати «тривожну валізку» у класі. Ця вправа допоможе дітям краще зрозуміти тих, хто був вимушений покинути свої домівки. А ще вона стане чудовою профілактикою можливої дискримінації.

Запропонуйте учням скласти список найважливіших речей. Головна умова – вони мають бути потрібними в новій домівці/дорозі, їх не має бути багато. Ця проста вправа не лише дозволить дітям підготуватися до екстреної ситуації, але й має серйозний розвивальний потенціал. Так діти навчаються прогнозувати власні потреби, планувати, реалістично оцінювати як свої сили, так і можливості батьків.

Складаючи список, діти мають подумати над наступними запитаннями:

  • Що мені знадобиться в поїзді/машині?
  • А без чого не обійтися на новому місці?
  • Чи зможуть батьки придбати певні речі потім, аби я не брав/брала їх зараз?
  • Чи зможу я довго нести цю сумку?
  • Які речі покласти на дно? Якими я буду користуватись у дорозі?

Оскільки зараз навчання дистанційне, то скласти речі можна вдома, зробивши відео- або фотозвіт, а потім обговорити свої враження від вправи під час онлайн-уроку.

Отож, обговорюючи війну з дітьми, намагайтеся використовувати максимально однозначні та вже відомі дітям із інших прикладів або казок образи – лицар, злий чаклун, загіпнотизовані люди тощо. Спробуйте розробити елементарні сценарії дій у різних ситуаціях, сприяйте підтримці внутрішньо переміщених осіб та намагайтеся трансформувати тривогу або безсилля малюків у корисні дії (збирання валізки, гуманітарної допомоги для переселенців, написання листа воїнам тощо).

Підписуйтесь на нас у Telegram https://t.me/naurok
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
Поширити у соціальних мережах
facebook viber telegram Twitter