Говорити з дітьми про війну важливо хоча б тому, що це допомагає зрозуміти зміни навколо. Головне в таких розмовах – враховувати вік дитини. Саме тому класним керівникам і викладачам молодших класів необхідно максимально спрощувати інформацію. Поговоримо про те, як пояснити деякі речі без зайвих слів.
Чорне та біле
Учні початкових класів ще не дуже добре знають історію і не мають досвіду, аби розібратися у складній аналітиці. Тому їхню картину світу потрібно створювати поступово. Спочатку фундамент, у якому знаходяться базові моральні орієнтири, а вже згодом, коли діти підростуть, можна додати напівтонів.
Отож, поки війна у країні проходить найгострішу фазу, використовуйте чіткі та зрозумілі категорії і маркери. Свій-чужий, припустимо-неприпустимо, добро-зло. Звісно, в побутовому спілкуванні росіяни можуть бути непоганими людьми, а дехто з них активно підтримує Україну. Але зараз цілком припустимо сказати, що війна почалася через те, що росіяни (більшість із них) обрали керувати собою злу людину, захоплювалися нею, не перешкоджали злочинам, а подекуди й раділи їм.
Зауважити: можна використовувати протиставлення, описуючи дії України (її союзників) та Росії. Постійна брехня – розвінчання фейків, спроба підкорити собі – бажання бути вільними, підступні обстріли – дотримання правил війни, бажання забрати чуже – бажання жити на власній землі.
Використовуйте будову казки
Казки чи міфи можуть здаватися на перший погляд простими, але саме вони є узагальненим відображенням дуже складних і багатогранних явищ. Їхня структура є чіткою і ясною, тож чудово підходить для пояснення таких гострих явищ як соціальні конфлікти чи навіть війна. Пригадайте відомі міфи, казки або книги.
Наприклад:
- Історія Давида та Голіафа, у якій маленький хлопчик каменем із пращі вразив озброєного велетня.
- «Хроніки Нарнії: Лев, чаклунка та чарівна шафа» – історія, у якій сили світла перемагають чаклунку, що керує силами льоду та залякує своїх прибічників.
- «Володар перснів» – темний володар, який ховається у своїй твердині, хоче загарбати світ та скеровує орди потворних істот проти героїв.
Використавши подібну сюжетну структуру, ви не надто далеко відійдете від істини, адже те, що відбувається в Україні зараз, дійсно нагадує події героїчних міфів і казок.
Заважити: можна вплітати в розповідь реальні випадки з війни, але дуже спрощено. Наприклад, історії про кіборгів, Привида Києва, військових, які знищили понад 30 російських гелікоптерів у рейді, захисників острова Зміїний тощо.
Показуйте дітям відео і давайте слухати треки, записані на підтримку України світовими знаменитостями. Наприклад, трек на честь Привида Києва або колаборація відомого музиканта з українским співаком.
Адаптуйте досвід внутрішньо переміщених осіб
Багато сімей евакуюються з дітьми, які можуть піти в місцеві школи. Якщо такі діти є у вашому закладі, запропонуйте їм підготувати розповідь про рідний регіон або умови, за яких відбувалась евакуація. Така розповідь з вуст однолітків дозволить учням усвідомити наслідки війни і те, як діють родини в разі небезпеки. Це допоможе приміряти чужий досвід та усвідомити, якою може бути допомога їм самим (або їхнім сім’ям) у разі переселення.
Зіграйте у гру
Спробуйте зібрати «тривожну валізку» у класі. Ця вправа допоможе дітям краще зрозуміти тих, хто був вимушений покинути свої домівки. А ще вона стане чудовою профілактикою можливої дискримінації.
Запропонуйте учням скласти список найважливіших речей. Головна умова – вони мають бути потрібними в новій домівці/дорозі, їх не має бути багато. Ця проста вправа не лише дозволить дітям підготуватися до екстреної ситуації, але й має серйозний розвивальний потенціал. Так діти навчаються прогнозувати власні потреби, планувати, реалістично оцінювати як свої сили, так і можливості батьків.
Складаючи список, діти мають подумати над наступними запитаннями:
- Що мені знадобиться в поїзді/машині?
- А без чого не обійтися на новому місці?
- Чи зможуть батьки придбати певні речі потім, аби я не брав/брала їх зараз?
- Чи зможу я довго нести цю сумку?
- Які речі покласти на дно? Якими я буду користуватись у дорозі?
Оскільки зараз навчання дистанційне, то скласти речі можна вдома, зробивши відео- або фотозвіт, а потім обговорити свої враження від вправи під час онлайн-уроку.
Отож, обговорюючи війну з дітьми, намагайтеся використовувати максимально однозначні та вже відомі дітям із інших прикладів або казок образи – лицар, злий чаклун, загіпнотизовані люди тощо. Спробуйте розробити елементарні сценарії дій у різних ситуаціях, сприяйте підтримці внутрішньо переміщених осіб та намагайтеся трансформувати тривогу або безсилля малюків у корисні дії (збирання валізки, гуманітарної допомоги для переселенців, написання листа воїнам тощо).
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.