Усі діти люблять фантазувати і вигадувати неймовірні пристрої або обладнання.
Напевно, й ваші учні (або й ви самі) колись робили парашут із поліетиленового пакета. Або прив’язували роликові ковзани до санок, щоб зробити всюдихід. Майстрували міжпланетний передавач із каструлі, праски та мобільного телефона. Розбирали щойно подарований іграшковий автомобіль на дистанційному керуванні, щоб дізнатися, як там все влаштовано. Протикали акумулятор, щоб подивитися, яка рідина знаходиться всередині. Змішували всі речовини, які можна знайти у ванній кімнаті, в надії отримати чарівну суміш, що робитиме прозорими поверхні, на які її буде нанесено. (І щастя, що бабусині ліки добре заховані!) А додавали соду до кока-коли?
Звісно, щось таке вони точно утнули.
Усі діти – мрійники і винахідники. Пізнаючи світ, вони прагнуть зрозуміти його закони та правила, дізнатися якомога більше про всі його складники, властивості, характеристики.
Часто ці дитячі дослідження мають результат, який потім використовується не одним поколінням як дітей, так і дорослих.
Наприклад, іграшкову вантажівку з відкидним кузовом винайшов шестирічний Роберт Петч, який намалював таку машину, щоб її для нього зробив батько.
А снігохід було винайдено 15-річним Жозефом-Арманом Бомбардьє, який для цього повністю розібрав старенький автомобіль і після докладного вивчення прилаштував замість коліс полози. До речі, це захоплення стало справою усього його життя, а заснована ним фірма виробляла снігоходи і літаки.
Для того, щоб звернути увагу на потреби і проблеми юних винахідників, 17 січня було визначено як День дітей-винахідників (Kid Inventors' Day). Це день народження Бенджаміна Франкліна, одного із засновників США, людини, яка скріпила своїм підписом Декларацію незалежності США, Конституцію США та Версальський мирний договір 1783-го року, видатного американського політичного діяча, дипломата, енциклопедиста і письменника. Саме він ще з дитинства цікавився різноманітними дослідженнями; винайшов ласти, які, щоправда, пропонував одягати на руки, крісло-гойдалку й економічну малогабаритну піч для будинку, що отримала назву «піч Франкліна», запропонував позначення «+» і «–», сформулював ідею електричного двигуна і продемонстрував «електричне колесо», яке рухалося під дією електростатичних сил.
Безперечно, всі діти від народження допитливі та винахідливі. Але винахідливість і креативність можна й треба розвивати.
Що впливає на розвиток винахідливості?
Сучасні вчені зазначають, що існує низка чинників, які можуть стимулювати розвиток винахідливості та креативності дитини:
- доброзичливі відносини в родині, повага до інтересів і зацікавлень кожного члена сім’ї;
- позитивне ставлення батьків і педагогів до дослідницьких спроб дитини;
- створення психологічного клімату, що заохочує дітей проявляти ініціативу;
- система викладання, що стимулює пошукову і дослідницьку діяльність, створюючи різноманітні проблемні ситуації;
- відповідний вибір стилів, методів та інструментів викладання;
- можливість використовувати різноманітні технологічні та інформаційні ресурси, доступ до бібліотек і баз даних;
- атмосфера творчості, що панує в навчальному закладі, створює вільний простір для фантазії;
- особиста здатність бачити нове, перетворювати реальність, імпровізація, відхід від встановлених зразків та стереотипів;
- здатність діяти самостійно, без допомоги вчителів та дорослих.
Як розвивати дитячу винахідливість?
Безперечно, цікаві досліди, сучасне обладнання, високотехнологічне устаткування допоможуть захопити учнів дослідженнями і розвиватимуть їхню винахідливість.
Проте дуже часто немає необхідності у спеціальних приладах або технологіях.
Наприклад, у журналі «На Урок» є стаття про те, як без залучення коштовних матеріалів або складних технологій провести досліди, які можуть захопити учнів наукою: «Інтерактивна наука: дешево та ефективно». А у статті «8 ресурсів, що допоможуть зацікавити учнів наукою» ви знайдете стислий огляд ресурсів, що допоможуть залучити учнів до наукових досліджень і розказати просто про складне.
Ці прості прийоми, які розвиватимуть винахідливість учнів, може використовувати будь-який вчитель:
- пропонувати школярам різноманітні творчі завдання;
- створювати і розв’язувати разом з учнями проблемні ситуації;
- вчити бачити протиріччя;
- розвивати спостережливість;
- створювати атмосферу довіри і взаємодії;
- демонструвати власний приклад;
- виходити за межі стереотипів та шаблонів.
А що утнули ваші винахідники? Розкажіть у коментарях, які цікаві або чудернацькі досліди проводили ваші діти.
Діліться своїм досвідом розвитку винахідливості та креативності школярів. Додавайте власні розробки до Бібліотеки «На Урок».
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.