Отже, ми дійшли до проміжного фінішу – завершення першого семестру. Зазвичай останні заняття в таких випадках – насамперед підбиття підсумків, можливість зробити висновки. Але як зробити їх цікавими та такими, що точно запамʼятаються? Пропонуємо додати до занять одну із трьох вправ, покликаних допомогти дітям проаналізувати свої успіхи, невдачі та спланувати майбутнє.
Вітрильник: рефлексія та аналіз
Кінець семестру – чудовий час для того, аби пригадати найяскравіші моменти навчання, оцінити цей період загалом та навіть побудувати плани на майбутнє.
Роздайте дітям аркуші, маркери та запропонуйте намалювати звичайний вітрильник. Не варто ускладнювати, він може бути простим і доволі схематичним, як-от на малюнку (за бажання можна роздрукувати заготовку):
Аби було цікавіше, ви можете одночасно з учнями малювати власний вітрильник на дошці. Обовʼязково намалюйте також сонце та якір. Готово? Тепер поясніть школярам, що уособлює собою вітрильник у нашому випадку. Отже, ми маємо чотири головні елементи:
- Парус, який надувається вітром. Що допомогло вам досягти успіху в цьому семестрі?
- Сонце. Що допомагало вам почуватися добре?
- Якір. Що вам заважало, що стримувало?
- Хвилі. Із якими можливими проблемами та складнощами ви можете зіткнутися у другому семестрі?
Важливо: діти мають знати, що ви не обговорюватимете їхні відповіді перед усім класом, якщо вони цього не захочуть. Водночас за потреби вони можуть поспілкуватися із вами особисто.
Дайте учням час подумати та письмово відповісти на запитання (відповіді можуть бути як короткими, так і розгорнутими). Коли вони впораються, спробуйте узагальнити досвід класу та дати відповіді разом. Наступний крок – розглянути можливі рішення та стратегії, які можна застосувати в наступному семестрі для кожного виклику/ризику. Наприкінці заняття попросіть дітей (за бажанням) поділитися, вони дізналися про себе впродовж семестру.
Завдяки цій простій вправі учні почнуть краще розуміти себе, навчаться визначати свої сильні сторони та шукати шляхи для боротьби з труднощами.
Коробка: роздуми та вдячність
Завершення першого семестру – це ще й можливість згадати все позитивні враження, а також пригадати, хто, коли та як допомагав нам увесь цей час. І, звісно, цим людям варто подякувати. Зробити це можна за допомогою коробочки вдячності.
Роздайте дітям різнокольорові картки та запропонуйте спочатку подумати над тим, чого вони досягли впродовж останніх місяців навчання, із чиєю допомогою, кому та за що вдячні тощо. Все, що вони пригадали, варто записати на картках (по одній думці на одній картці). Тепер усі учні мають сконстроювати невеличкі яскраві коробочки, куди згодом складуть картки.
Утім, їх потрібно не просто скласти, а попредньо проаналізувати свої досягнення та досвід. Які з них були найважливішими та мають опинитися в коробці першими? Що вдалося досягти тільки з допомогою однокласників, учителів чи батьків? Як ми можемо їм подякувати за це?
Це просте завдання насправді може стати дуже сильним і емоційним моментом як для дітей, так і для вчителів, оскільки спонукає зупинитися та подумати про все, що було досягнуто.
Погляд у майбутнє: аналіз та планування
Ще одна важлива функція підсумкових уроків – планування майбутніх успіхів. Запропонуйте дітям разом подумати про довгострокові плани, як-от підготовка до НМТ, розвиток певних навичок, реалізація масштабного навчального проєкту тощо.
Аби було цікавіше, обʼєднайте дітей у групи, роздайте їм ватмани та різнокольорові маркери, а потім попросіть дати відповідь на кілька запитань:
- «До завершення зими я хотів би / я матиму…»
- «Кожного дня я планую…»
- «Я буду читати / дивитися / слухати…»
- «Під час зимових канікул я…» тощо.
Учні мають обговорити можливі стратегії та створити план дій, що допоможе розвʼязати основну проблему. І що більш творчими будуть рішення, то краще! Потім їх можна презентувати класу та обговорити.
Останні уроки у семестрі мають бути не тільки інформативними, а й цікавими. Про те, як зробити їх саме такими, поговоримо 15 грудня о 16:00 на вебінарі Наталії Зими «Три стратегії проведення ефективного та цікавого фінального уроку в курсі / семестрі». Буде багато корисної інформації для всіх, хто прагне розробити нешаблонне та захопливе заняття!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.