Кінець навчального року – час підбивати підсумки та впевнитися, що діти вдало засвоїли знання та набули нових навичок. Як провести підсумкові повторення та сформувати міцну основу, на якій будуватиметься світосприйняття та загальна ерудиція особистості? Як упевнитися, що фундамент міцний і витримає подальші виклики? Відповіді у статті.
Аби зробити повторення матеріалу ефективним, варто враховувати принцип дії пам’яті. Вона працює як фільтр, тож нещадно відкидає інформацію, що не знадобилась протягом певного часу. Саме тому до пройденого необхідно повертатися, аби мозок перемістив знання в довгострокову пам’ять.
Із цією метою вчителі проводять поточні, тематичні та підсумкові повторення. Кожне має свою специфіку. Але найскладніше – підсумкове. Ми зібрали основні принципи та прийоми, що допоможуть пригадати вивчене протягом року.
Класифікуйте та організовуйте
Дехто думає, що достатньо просто перечитати конспект або підручник. Це і є повторення. Звісно, на певному рівні це спрацює. Але одна з найважливіших цілей повторення – систематизувати вивчений матеріал і продемонструвати взаємозв’язок між різними темами.
Саме тому методи та прийоми підсумкового повторення повинні мати узагальнювальні риси. Повторення важливо організувати так, аби історичні явища або правила орфографії усвідомлювались учнями у поєднанні з іншими явищами: як складові процесу або механізму.
Для досягнення цієї мети можна використати наступні прийоми:
- Унаочнюйте. Використовуйте таблиці, інтелект-карти та схеми (як готові, так і створені дітьми в процесі повторення). Доречно скласти план за кожною темою та завершити роботу створенням підсумкових схем.
- Шукайте зв’язки. Чому в програмі 8 класу вивчають творчість саме цих письменників? Ставте інтегровані, неординарні запитання. Наприклад, що спільного між вулканом і революцією? Вони вибухають, стають причиною руйнівних наслідків тощо.
- Створюйте класифікації. Це допоможе дітям чіткіше відрізняти окремі випадки та групувати їх за ознаками. Користуйтеся Діаграмами Венна, які дозволяють порівняти персонажів роману, біографії або історичні події.
- Додавайте приклади. Якщо ви створюєте таблицю для правил орфографії чи частин мови, нехай діти обов’язково проілюструють правила власними прикладами. Зазвичай така вправа виявляє прогалини в певних темах.
- Поєднуйте різні типи матеріалу. Доберіть до історичних подій картини, відповідні рядки з поем і літературних творів. Людська пам’ять влаштована так, що ми погано запам’ятовуємо лінійні послідовності та факти, які не мають контексту або закономірностей. Але варто лише знанням об’єднатись у групу, як ситуація може істотно поліпшитись.
Креативний прийом: попросіть учнів намалювати мапу знань. Це дозволить дітям пригадати всі теми, вивчені за рік, відтворити їхню послідовність та побачити приховані зв’язки. Наступного року ці мапи можна буде розширити.
Вивчайте нове
Ефективні повторення – це завдання, завдяки яким діти вивчають нове, а не просто повторюють пройдене. Не бажано використовувати ті ж самі методи, прийоми чи дидактичний матеріал, що мав місце при першому вивченні. Варто приділити більше уваги творчим роботам, а сам матеріал має бути унікальним і дещо ускладненим.
Цікаво знати: Як казала Марія Монтессорі: «Повторення – секрет досконалості». Цей вислів підтверджує випадок із практики відомої освітянки. Так, у своєму зверненні до Національної асоціації освіти в 1915 році Марія Монтессорі розповіла про спостереження за трирічною дитиною, яка тривалий час гралася з дерев’яними брусками.
Докторка запевнила, що ніколи не бачила такої концентрації в маленької дитини (та повторювала вправу понад сорок разів). Коли ж дівчинка нарешті закінчила заняття, вона роззирнулася навколо з виразом глибокого задоволення та спокою. Це спостереження Монтессорі лягло в основу наступного висновку: повторення дій сприяє заспокоєнню та розвитку концентрації, яка є нестабільною в маленьких дітей.
При повторенні матеріалу з учнями молодшої школи використовуйте багаторазове повторення певних дій, малюнків, перечитування історій, маніпуляцій з фігурами тощо. Дозволяйте дітям обрати улюблену справу та вдосконалювати її безперервно.
Виділяйте головне
Для підсумкового повторення обирайте найважливіші питання та поняття. Якщо це випускні класи, віддайте перевагу темам, які будуть на ЗНО чи іспитах. В інших класах орієнтуйтеся на матеріал, необхідний для створення бази знань на наступний навчальний рік.
Використовуйте наступні принципи:
- обирайте для повторення складні теми чи питання, що зазвичай погано засвоюються;
- виділяйте те, що необхідно узагальнити, поглибити та систематизувати;
- пропонуючи дітям домашні контрольні, створіть список запитань за такою схемою: легкі завдання, з якими можна впоратися швидко; вправи, над якими треба подумати; креативні задачі або завдання з ЗНО.
Практика та зв’язок із життям
До будь-якого повторення важливо залучити вправи, що вимагають використання знань на практиці. Якщо ви вивчили стилі мистецтва, нехай учні розсортують картини різних епох за теками. Якщо учень розповідає про хвойні чи листяні дерева, хай знайде їхні гілки серед живих екземплярів або у гербарії, вказує у таблиці або на малюнку. Якщо протягом року ви вивчали стилі мовлення, нехай напише замітку де три абзаци будуть написані у різних стилях.
Ставте завдання на виготовлення наочних посібників, лепбуків, інструкцій, які узагальнять знання дітей за весь рік. Якщо ви вчитель історії, запропонуйте дітям написати сценарій для ютуб-ролика на кшталт YouTube каналу ім. Тараса Григоровича Шевченка: «Вся історія України за 10 хв», «Найважчі часи для України», «56 заборон мови», «Міфи про козаків» тощо.
Індивідуальне повторення
Фронтальне та індивідуальне повторення – найпоширеніші види діагностики знань. Якщо при фронтальному повторенні на запитання відповідає весь клас, то в індивідуальному повторенні дитина має відповісти самостійно у формі зв’язної розповіді. Цей вид роботи вимагає від учня високої концентрації, привчає послідовно й логічно викладати власні думки.
Аби провести індивідуальне повторення, використовуйте такі принципи:
- Розбивайте матеріал для повторення на 2-4 частини. До кожного блоку сформулюйте питання або завдання. Після цього дайте учням час, аби обміркувати відповіді (можна використовувати зошити, за дозволом вчителя – підручник). Лише після того, як підготовку буде завершено, викликайте конкретного учня.
- Запропонуйте план відповіді: 1) Про що треба сказати на початку? 2) Про що далі? Чому? 3) Якими прикладами проілюструвати свою відповідь? Привчайте дітей до повної, обґрунтованої та послідовної відповіді.
- Використовуйте фіксоване повторення. Для цього виду роботи вам знадобиться підготовлений роздатковий матеріал – малюнки, схеми, таблиці. Діти можуть щось підкреслити у готовому тексті, підписати деталі малюнка, заповнити таблицю, письмово перерахувати предмети або явища.
- Особливу увагу приділяйте тому, як учень пояснює та доводить свою думку. Індивідуальне повторення майже не несе функції контролю. Основна його мета – розвивальна.
Цікаво знати: експерти зазначають, що повторення матеріалу в тій же послідовності, у якій він викладався протягом року, може нести негативні наслідки. Адже воно зводиться до механічного відтворення в пам’яті пройденого матеріалу. Набагато корисніше повторювати окремі уривки, або створювати з вивченого нові комбінації.
Готуючися до підсумкового повторення, пам’ятайте – воно буде максимально ефективним лише в тому разі, якщо ви протягом року приділяли достатньо уваги поточному та тематичному повторенню. А різні дисципліни мають свою специфіку та нюанси, які необхідно врахувати. Про особливості організації підсумкового повторення на уроках гуманітарних дисциплін ми поговоримо вже 19 травня о 18:00 під час вебінару Наталії Понежі «Організація підсумкового повторення з предметів гуманітарного циклу наприкінці навчального року». Приєднуйтеся!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.