Як правильно вчитися та читати? Хтось не запам’ятає нічого, якщо на фоні не гратиме ненав’язлива музика, а комусь обов’язково потрібна аромалампа. Хтось робить нотатки на полях, а хтось їх не визнає взагалі. Для кожного дієвим буде свій спосіб. Головне, аби навчатися було цікаво та продуктивно!
Для того щоб знання працювали, а не перетворилися на валізку без ручки, їх потрібно організувати та об'єднати у гнучку систему. Зробити це можна за допомогою методу Zettelkasten – розумних нотаток. Такі записи стануть ключем до скарбниці, наповненої знаннями, ідеями та інсайтами.
Історія та суть методу
Цей метод ведення нотаток вигадав відомий соціолог Ніколас Луман. Свого часу він продемонстрував надзвичайну продуктивність, написавши 700 статей, 50 книг та зробивши сотні перекладів. Не дивно, що працездатність Лумана дивувала, захоплювала та провокувала безліч запитань. Він же жартома відповідав: «Я, звичайно, не думаю про все сам. Це відбувається всередині скриньки».
Про яку скриньку говорив Ніколас Луман? Усе навіть трошки банально: про будь-який звичайний нотатник, який при вдалій організації стає джерелом для генерації ідей і систематизації знань. Щоразу, коли автор Zettelkasten, наприклад, читав про щось цікаве, він робив нотатки – коротенькі замітки. Спочатку це були записи на полях, а потім Луман зрозумів, що така організація думок не надто ефективна та не дає бажаних результатів. І тоді він просто перевернув сам процес організації нотаток догори дриґом: записував кожну думку на окремому маленькому аркушику, ставив номер у кутку, а потім збирав в одному місці – у скриньці для нотаток.
Ніколас Луман не просто вигадав метод Zettelkasten (вимовляймо «Цет-тель-кас-тен») для структурування інформації, а на власному прикладі переконався, що він дієвий. Тож чому б не спробувати його разом із учнями?
Головна таємниця, на якій і базується метод, полягає в тому, що ми вчимося нового, структуруючи всю наявну та вхідну інформацію. Так ми створюємо нові нейронні зв'язки та краще запам'ятовуємо нове, інтегруючи його в наявний досвід. Створюючи нотатки та пов'язуючи їх між собою, ми ставимо сотні запитань: що це означає? Як можна пояснити цей термін чи феномен? Як ця інформація пов'язана з іншими поняттями? На що схоже це явище, подія чи річ? У чому різниця між цим та схожим поняттям?
Луман акцентував не лише на змісті самих нотаток, але й на їхньому контексті. Причому контекст не обов'язково має бути пов'язаний із заміткою – так само важливо записувати власне ставлення, асоціації та думки щодо замітки.
Zettelkasten для вчителів та учнів
Учителі та учні споживають дуже багато інформації. А для того, щоб перетворити її на знання та отримати практичну користь, необхідно шукати нові зв'язки. Спробуйте зробити це за допомогою методу Zettelkasten. Тим паче, що він чудово підходить і вчителям, і учням.
1. Що б не трапилося – пишіть
Прочитали цікаву статтю чи інформативний параграф – напишіть короткий конспект-відгук. Дізналися новий термін – напишіть і поєднайте з попередніми. Поганий настрій – напишіть собі про це, проаналізуйте причини. Зустрілися з друзями – напишіть, як усе відбувалося, нехай спогади залишаться з вами надовго. Звісно, можна ділитися інформацією, переживаннями та новими знаннями в соцмережах, але ж деякі моменти хочеться залишити собі, а до того ж структурувати.
Пишіть постійно, стисло та своїми словами. Адже саме коли ми формулюємо слова – ми думаємо.
2. Думайте руками
Простий спосіб перейти від роздумів до дій – занотовувати ідеї. Не дарма кажуть, що «думати треба руками». Так будь-яка думка переходить з уяви на папір, а згодом – в активні обговорення та дії.
Дуже зручно, що сьогодні можна використовувати електронні додатки-нотатники. Втім традиційний формат нотаток допомагає формувати нові нейронні зв'язки, що позитивно впливає на засвоєння інформації.
3. Використовуйте теги та посилання
Далі нотатки потрібно помітити тегами та посиланнями на інші ваші записи. Так ви створите особисту «Вікіпедію». Важливо дбати про те, щоби кожна замітка була закінченою короткою думкою, з 2-3 тегами та декількома посиланнями на схожі за змістом нотатки.
4. Знаходьте зв'язки та смисли
Будь-яке нове поняття має доповнювати наявні знання та навички. Чи продовжувати наукові пошуки. Наприклад, діти вчать правознавство і знайомляться з новим поняттям. Що це за звір, як його запам'ятати та застосувати?
Можна зазубрити термін, а потім забути його значення. А можна вплести нові знання в мережу старих понять, пояснити нове за допомогою старого. Нове поняття отримує кілька десятків гіперпосилань на старі, вже звичні, і теж стає зрозумілим і звичним. Так підхід Zettelkasten вписується в концепцію сучасної освіти.
А коли накопичується вже декілька десятків нотаток, можна ще додати рубрики чи об'єднати їх у загальну тему, статтю, замітку чи пост.
5. Будьте послідовні
Ще одна цікава думка від Ніколаса Лумана – нічого не створюється з нуля. Складений на високий бал іспит, чудовий навчальний проєкт, успішна контрольна робота, стаття чи книга – це десятки накопичених нотаток (засвоєних знань), які ви в певний момент зібрали та структурували. Якщо детально розглянути наукові та творчі праці багатьох видатних людей, то стане зрозуміло, що вони збирали свої твори саме так: із десятків нотаток і чернеток. Часом зовсім коротких, банальних і звичайних.
Інколи ми ставимо перед собою велику мету, але досягти її не так просто, як може здатися. Тому що слід продумати безліч нюансів, розробити план і беззаперечно дотримуватися його.
Утім, якщо рухатися поступово, тривожність знизиться, а реальних дій і мотивації стане значно більше. До того ж ви отримаєте свободу – так, часом можна писати чи вчитися нового без жодної структури, перескакувати з теми на тему, записувати лише те, що цікавить тут і зараз. Якщо це все пов'язувати між собою – обов'язково досягнете успіху!
Щоби робити такі розумні нотатки, не обов’язково змінювати свій спосіб навчання, життя чи мислення. Достатньо продовжувати втілювати корисні звички: читати та думати. А паралельно записувати враження та осяяння. Дозвольте нотаткам стати вашою пам'яттю, системою та основою знань!
Щоб залишити свій коментар, необхідно зареєструватись.