Повага і толерантне ставлення до інших людей, уміння працювати разом

Про матеріал
Мета: навчальна: навчити учнів бути толерантними; сформувати уявлення про важливість поваги до почуттів інших людей; викликати бажання безкорисливої допомоги людям, які її потребують; формувати уміння працювати в команді. розвивальна: розвиток критичного мислення, групової самоорганізації, уміння вести діалог; розвиток здатності чітко формулювати свої думки. виховна: виховання активної життєвої позиції, чесності, людської порядності, свідомості учнів, уміння захищати свою позицію, рахуватися з думками інших. Тип уроку: вивчення нової теми.
Перегляд файлу

План-конспект уроку з основ здоров’я для 5- А класу

Тема: Повага і толерантне ставлення до інших людей, уміння працювати разом.

Мета:

навчальна: навчити учнів бути толерантними; сформувати уявлення про важливість поваги до почуттів інших людей; викликати бажання безкорисливої допомоги людям, які її потребують; формувати уміння працювати в команді.

розвивальна: розвиток критичного мислення, групової самоорганізації, уміння вести діалог; розвиток здатності чітко формулювати свої думки.

виховна: виховання активної життєвої позиції, чесності, людської порядності, свідомості учнів, уміння захищати свою позицію, рахуватися з думками інших.

Тип уроку: вивчення нової теми.

 

Обладнання: Підручник з основ здоров’я для  5 класу, ноутбук, мультимедійний проектор, презентація, роздавальний матеріал: хмаринка, сонечко, пазли.

Поняття та терміни: дискримінація, толерантність,  робота в команді.

Очікувані результати

  • розуміють та пояснюють, поняття «дискримінація», «толерантність», чому важливо поважати себе та інших;
  • навчитися не ставитися до інших людей упереджено та сприймати людей такими, якими вони є;
  • наводять аргументи на користь роботи в команді.

 

 ХІД УРОКУ

І.  Організаційний момент

Привітання.

Добрий день діти, я дуже рада провести сьогоднішній урок разом з вами. Робота краще виконується коли в людини гарний настрій. А який настрій у вас?

Тож привітайте один одного (поверніться до сусіда по парті, посміхніться і побажайте успіху).

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Свою роботу ми почнемо із повторення, а щоб на нашому уроці було сонячно, пропоную відповісти на запитання, таким чином розігнати хмаринку і відкрити сонечко:

  1.     Коли говорять що людина особлива (унікальна), що мають на увазі, яка вона? (надзвичайна, неповторна, здібна, виняткова, рідкісна)
  2.     Яке поняття об’єднує всі ці слова?    «УНІКАЛЬНІСТЬ»

 

 

 

 

 

 

 

  1.     Від кого залежить унікальність кожної людини? (від неї самої)

        Молодці, ось наше сонечко і з’явилося, протягом всього уроку воно буде нам допомагати, чим активніше ви будете працювати та відповідати, тим яскравіше воно буде сяяти.

         А за правильні відповіді і активну участь ви отримаєте кольорові кружечки, збережіть їх, а за їх кількістю вам виставляться оцінки.

ІІІ.  Мотивація навчальної діяльності

          На цьому уроці ми розглянемо такі поняття як: дискримінація, толерантність, чому важливо поважати себе та інших; визначимо правила та переваги командної роботи.

А ви хочете розглянути ці поняття?

         Тож  виконаємо вправу «Який я» (Вчитель зачитує певну ознаку учні об’єднуються в групи за ознаками)

  1.      За статтю (чоловіча/ жіноча)
  2.      За порою року народження (літо-осінь/зима-весна)
  3.      За наявністю синього кольору в одязі (наявний/відсутній)

      Як ви вважаєте, чому кожного разу знаходилися в різних групах? (бо ми всі різні)

А це добре чи ні, бути різними? (добре)

Молодці.

А як ви розумієте уривок із вірша «Ти знаєш, що ти – людина?» Василя Симоненка

Бо ти на землі — людина,
І хочеш того чи ні — 
Усмішка твоя — єдина, 
Мука твоя — єдина,
Очі твої — одні.

 Про що говорить поет?

Висновок: кожен з нас є унікальним, особливим.

Ось ми і розпочинаємо нашу нову тему. Запишіть у зошиті число, класна робота, тема.

 «Повага і толерантне ставлення до інших людей, уміння працювати разом»

 

ІV. Засвоєння нових знань

          Дискримінація

Ви вже знаєте, що кожна людина унікальна. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий; одні люди високі, інші – невисокі на зріст; одні – стрункі, інші – повніші.

          Ці ознаки відрізняють людей?

          Так.

          А це означає, що хтось є кращим за інших?

           Ні.

           Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри и соціальне походження принижували інших людей. Таке явище називають дискримінацією.

           Дискримінація – обмеження чи позбавлення будь-яких прав.

           Запишіть визначення у зошит.

Наголосіть!

Дискримінація не виникає на порожньому місці. Вона починається з того, що певній групі людей приписують якісь негативні риси. Це  ображає і принижує. Щоб цього не сталося, треба навчитися помічати в людях їх особливі позитивні риси.

Давайте переглянемо відео http://womo.ua/zero-discrimination-8-multikiv/

Обговорення.

Чи відрізняється хлопчик від інших дітей? (так)

А чим не сподобався хлопчик оточуючим? (бо не мав ноги)

Як люди до нього віднеслись? (упереджено)

А після того, як вони познайомились ближче, їхні відносини змінились? (потоваришували)

Який ми зробимо висновок: треба навчитися помічати в людях особливі позитивні риси.

Молодці.

Толерантність

Ось чому дуже важливо сприймати людей такими, якими вони є.

Здатність поважати погляди й уподобання інших людей незалежно від того, чи збігаються вони з твоїми, є одним із найважливіших умінь. Його називають толерантністю.

Давайте попрацюємо з підручником. Відкрийте словничок термінів на сторінці 177.

       Хто бажає прочитати визначення?

Запишіть визначення у зошит.

Толерантність – терпиме ставлення до відмінностей, які існують між людьми.

Кожна людина може мати різні смаки й уподобання, інакше висловлюватися, вдягатися, вболівати за будь-яку команду, вважати найкращою ту чи іншу естрадну зірку. Та це не заважає вам залишатися друзями, любити та поважати одне одного.

Як ви гадаєте, це добре и погано, що ви різні? Добре.

Що станеться, коли ви наполягатимете, щоб ваші друзі були такими як ви? Ми посваримося.

Отже, толерантність – це доброзичливість, визнання за кожною людиною права бути іншим і поважати  ці права.

У кожного з нас є як відмінні так і спільні риси.

Тому разом із сусідом по парті знайдіть по 3 відмінності та 3 спільні риси, про які можна було б поговорити, замість того, щоб сперечатися про відмінності.     

       Наприклад, я + учень

Колір волосся, улюблена страва, гра; відпочинок на морі, морозиво, дивитись мультфільми.

       Чи кожен знайшов спільні та відмінні риси?

       Чи важко було це зробити? (якщо, важко – вам необхідно більше часу щоб поспілкуватись з товаришем)

      Тобто, який ми можемо зробити висновок: за бажанням завжди можна знайти спільні риси та обговорити їх, таким чином краще зрозуміти  іншу людину.

  Додатково

А зараз я пропоную вам пройти тест на толерантність.

  Виберіть твердження, що відповідають вашій поведінці.

  1. Ти не погоджуєшся з товаришем і……

А) все одно слухаєш його;

Б) не даєш йому говорити.

      2.  У класі ти вже відповідав і ……

А) даєш можливість відповісти іншим;

Б) тобі хочеться відповісти ще.

      3.  Товариш образив тебе, і ти ……

А) намагаєшся з  ним порозумітися;

Б) помстишся йому.

  Якщо в усіх випадках ви обрали твердження «А»,  ви - терпима, толерантна людина. Чи  потрібно вам виховувати в собі толерантність, не зважаючи на результат тесту? Чому?

 

Помічник  роздають пам’ятки.

Зачитую зі слайда

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А зараз трохи відпочинемо - фізкультхвилинка (1хв.)

Сідайте, будь ласка. Як гарно у вас все вийшло.

А у байці І. Крилова «про Лебедя, Щуку і Рака» говориться

 

Та Лебідь рветься аж до хмар,
Рак сунеться назад, а Щука тягне в воду.
Хто винен серед них, хто ні,
А тільки віз і досі там.

Як ви вважаєте чи це ефективна команда? Чому? (бо працюють не злагоджено, кожен виконує дію по своєму)

А ви ефективна команда? (так). Дійсно, виконуючи фізкультхвилинку ви спрацювали командою.

  Уміння працювати командою

На різних уроках ви часто отримуєте завдання для роботи в парах, групах, командах. Бо є речі які ми робимо тільки разом з іншими людьми.

У роботі в команді важливо вміти надавати і приймати допомогу.

Розглянемо основні поради, що допоможуть порозумітися  команді:

-         Радійте успіхові іншої людини.

-         Визнати провину, а не перекладати її на інших.

-         Завжди кажіть правду.

-         Дорожіть довірою.

-         Виконуйте обіцянки.

-         Нікого не ображайте.

-         Не відповідайте лихослів’ям на образу.

 

         А зараз давайте виконаємо вправу на кращу і спритнішу команду, яка вміє прислухатися до всіх учасників команди.

 Кожен ряд – це команда, ви отримуєте пазли і за сигналом ви їх збираєте (1 хв.), переверніть та прочитайте відповідне слово.

Виграє та команда яка вірно прочитає слово (молодці).

І Крилов писав не про таку команду. Ви дружні, спритні та завзяті.

 

V.  Узагальнення і закріплення знань. Що ж допоможемо нашому сонечку засяяти іще яскравіше виконавши вправу на закріплення.

  Які ключові поняття ми сьогодні вивчили? (дискримінація, повага, команда)

  Вправа «Закодоване слово».

Додатково

Вправа «Вгадай слово» (толерантність)

Вправа «Знайди спільні риси» які допомагають у продовж життя (плескаємо в долоні, тупочемо ногами )

Толерантність, тактовність, зневага, повага, віра в себе, неповторність, самозакоханість, оптимізм, дружба.

 

VI. Підсумок уроку.

Додаємо нові, більші, промінчики до сонечка – ось наше сонечко засяяло іще яскравіше!

Підніміть руки, хто вважає себе доброю людиною, толерантною, хто поважає інших, а хто навчився працювати в команді. А тепер ті, хто не вважає себе такою. А тепер ті, хто не визначився.

А чи змінилась ваша думка про взаємодію і відносини в команді?

А чи зможете ви використати набуті на уроці знання та вміння? Так.  Чи є такі учні яким ці знання не потрібні? Ні. (Так. Тому тобі треба поміркувати)

 

VІІ. Домашнє завдання: відкрийте будь-ласка щоденники, за активну участь і вірні відповіді ви отримуєте    оцінки та запишіть домашнє завдання опрацювати § 12.

На цьому наш урок завершено, ви всі активно працювали. Дякую всім. Хай сонечко супроводжує вас завжди не зважаючи ні на що. До побачення.

docx
Додано
24 грудня 2023
Переглядів
109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку