ПРИТЧА «ОЛІВЕЦЬ»Перш ніж покласти олівець до коробки, майстер відклав його вбік. — Є п’ять речей, які ти повинен знати, — сказав він олівцю, — перш ніж я відправлю тебе в світ. Завжди пам’ятай про них і ніколи не забувай, і тоді ти станеш кращим олівцем, яким тільки можеш бути… — Продовження почуєте.
Номер слайду 2
ТЕМА: На порозі дорослого життя. Фізіологічна, психологічна та соціальна зрілість. Соціальні ролі і життєві навички в сучасному світі. 8 клас
Номер слайду 3
«Ми навчаємося не для школи, а для життя» Сенека Молодший style.colorfillcolorfill.type
Номер слайду 4
Мета уроку: формувати вміння нести особисту відповідальність за своє життя і здоров’я, розуміння понять «фізіологічна, психологічна та соціальна зрілість».формувати розуміння соціальних ролей, які люди виконують упродовж життя, уміння їх виконувати
Номер слайду 5
ОЗНАКИ ЗРІЛОСТІПОВНА ПРАВОВА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬМАТЕРІАЛЬНА НЕЗАЛЕЖНІСТЬЗДАТНІСТЬ НАЛАГОДЖУВАТИ І ПІДТРИМУВАТИ ЗДОРОВІ СТОСУНКИСПРОМОЖНІСТЬ СТВОРИТИ І УТРИМУВАТИ РОДИНУСФОРМОВАНА ГРОМАДЯНСЬКА ПОЗИЦІЯ- ЦЕ ВСЕ ОЗНАКИ СОЦІАЛЬНОЇ ЗРІЛОСТІ
Номер слайду 6
Соціальна зрілість. Соціальна зрілість - це результат життя в суспільстві, результат соціального розвитку й пристосування до спільного життя з іншими людьми. Фізіологічна та соціальна складова тісно пов'язані між собою. Доросла, фізично підготовлена до життя людина повинна бути соціально зрілою. Вона знайде свій шлях у житті, гідно йтиме по ньому, стане гідним громадянином своєї країни, любитиме свою землю і примножуватиме її багатство. Доросла людина вміє аналізувати і передбачати власну поведінку. Вона зберігає і зміцнює своє здоров'я. Дружна сім'я, виховані високоосвічені діти - це також ознака дорослості. Доросла людина відповідальна перед собою та іншими людьми. Вона навчається на власних помилках, не звинувачуючи всіх у своїх «гріхах». Затримка соціальної зрілості збільшується в тій ситуації, коли підлітка в родині надмірно опікають, коли в нього немає обов'язків, коли в нього немає почуття відповідальності за свої вчинки. Це негативно позначається на підліткові. Він стає психологічно інфантильним.
Номер слайду 7
У скарбничку Інфантилізм (від лат. infantilis - «дитячий») - це відставання людини в розвитку, яка виявляється в збереженні в дорослому віці фізичних та інтелектуальних рис, поведінки, що властиві дитячому віку. Цей термін вживають стосовно фізіологічних, психологічних та соціальних явищ. Інфант (чоловіча форма), інфанта (жіноча форма) (ісп. infante, лат. infans - юний, дитя) - титул принців та принцес королівського дому Іспанії та Португалії. Психологічний інфантилізм - затримка в розвитку організму, поєднання фізичного і психічного недорозвинення. У дитяти затримується зростання, зберігаються дитячі пропорції тіла. Психічний розвиток нижче вікового рівня. Особливість інфантилізму - оборотність симптомів і повна компенсація психічного розвитку дітей надалі. Деякі форми інфантилізму мають генотипічну обумовленість. Причинами можуть бути перенесені в ранньому дитинстві інфекційні захворювання, інтоксикації, тривалі кишкові розлади, авітамінози. У ряді випадків інфантилізм обумовлений пошкодженням плоду, патологією його внутрішньоутробного розвитку або родовою травмою.
Номер слайду 8
ОЗНАКИ ЗРІЛОСТІЗАВЕРШЕННЯ РОСТУ ТІЛАСФОРМОВАНІСТЬ ОРГАНІЗМ - ЦЕ ОЗНАКИ ФІЗІОЛОГІЧНОЇ ЗРІЛОСТІ
Номер слайду 9
ФІЗІОЛОГІЧНА ЗРІЛІСТЬФізіологічна зрілість - це фізіологічне дозрівання всіх систем організму. Вимірюється показниками фізичного розвитку людини, фізичною підготовленістю її фізіологічних систем (рухової, кістково-м'язової, нервової), натренованістю, життєвою активністю й функціональною готовністю адекватно відповідати на впливи навколишнього середовища.
Номер слайду 10
ОЗНАКИ ЗРІЛОСТІУСВІДОМЛЕННЯ ВЛАСНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ І ЖИТТЄВИХ ЦІЛЕЙСФОРМОВАНА СИСТЕМА ЦІННОСТЕЙЗДАТНІСТЬ ПРИЙМАТИ ВИВАЖЕНІ РІШЕННЯЗДАТНІСТЬ СВІДОМО КЕРУВАТИ СВОЇМИ ЕМОЦІЯМИ І ПОВЕДІНКОЮ- ЦЕ ВСЕ ОЗНАКИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ЗРІЛОСТІ
Номер слайду 11
Підлітковий вік - це період багатьох змін: фізіологічних, що відбуваються у тілі, психологічних - у думках, почуттях і потребах, а також у стосунках з іншими людьми (батьками, вчителями, друзями, протилежною статтю). Щоб стати дорослим, треба «вирости» не лише фізично, а й психологічно і соціально.
Номер слайду 12
Розвиток – це зміни
Номер слайду 13
ПОМІРКУЄМОЯк соціальний статус впливає на поведінку людей? Чому, знаючи соціальний статус людини, можна визначити риси її характеру, а також передбачити її дії? Наведіть приклади соціальних ролей. Які соціальні ролі людина отримує від самого народження і їх майже неможливо змінити? Які соціальні ролі ми вибираємо самі? Доведіть, що саме поведінка, яка відповідає очікуванням інших людей, і є соціальною роллю. Як людина опановує соціальні ролі?
Номер слайду 14
ФОРМУВЄМО АВТОНОМІЗАЦІЙНУ КОМПЕТЕНТНІСТЬ 1. Яка з ваших соціальних ролей подобається вам найбільше? Чому саме вона? 2. Що ви можете сказати про свій соціальний статус? Які соціальні ролі пов’язані з вашим соціальним статусом? 3. Чи є у вас життєва навичка говорити «ні», якщо ви не хочете робити те, що вас змушують? Як формується така навичка? Як вона допомагає в повсякденному житті? 4. Чи є у вас життєва навичка правильно реагувати на критику? Як формується така навичка? Як вона допомагає в повсякденному житті?
Номер слайду 15
ПРОДОВЖЕННЯ ПРИТЧІ…Перше — ти зможеш зробити багато великих речей, але лише в тому випадку, якщо ти дозволиш комусь тримати тебе у своїй руці. Друге — ти будеш переживати хворобливе обточування час від часу, але це буде необхідним, щоб стати кращим олівцем. Третє — ти будеш здатний виправляти помилки, які допускаєш. Четверте — твоя найбільш важлива частина буде завжди перебуватиме всередині тебе. А головне: де б тебе не використовували, скільки б ти не витратив сил, продовжуй писати. Зробіть висновки зі змісту прослуханої притчі. Пов’яжіть їх із темою уроку.
Номер слайду 16
Отже, зріла особистість:*Бере на себе всю відповідальність за своє життя, за свої успіхи і поразки, за якість свого життя. *Піклується про своє особистісне зростання: розвиває свої здібності, позбавляється від забобонів, змінює звички, розширює зв'язки, підвищує свій професіоналізм, піклується про зростання самоповаги.*Довіряє собі. Довіряє своїм почуттям, потребам, розуму. *Природня. Природньо виявляє свої почуття та емоції. *Піклується про своє фізичне здоров'я.*Здатна думати не тільки про свої потреби, а й про потреби інших.*Не прагне змінити (виховати) інших людей, а змінюється сама в кращу сторону. Особистий приклад - кращий вихователь.*Знає, чого хоче від життя. Вміє ставити цілі, планувати і досягати їх. Доводить розпочату справу до кінця.*Не має часу на такі низькі речі, як дрібна мстивість, злопам'ятність, образливість.*Вміє сказати «ні».
Номер слайду 17
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯПрочитати матеріал параграфа. Самооцінювання рівня зрілості та готовності до дорослого життя. Вправа «Мої переваги, мої недоліки». Заповніть таблицю, враховуючи свої переваги і недоліки, запишіть можливості, які є у вас завдяки вашим чеснотам, і ті обмеження, які випливають із ваших недоліків.