Розробка уроку всесвітньої історії у 9 класі на тему: "Повалення монархії та встановлення республіки" (РОЗДІЛ I. ЄВРОПА ТА АМЕРИКА наприкінці XVIII — на початку XIX ст. )
Тема: Повалення монархії та встановлення республіки
Мета:
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
ХІД УРОКУ
Метод «Мікрофон»
В ході революції відбувалося становлення республіки у Франції. Цей процес став яскравим прикладом ліквідації абсолютизму і формування першооснов громадянського суспільства.
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
...З цього починається
нова ера в історії світу.
Гете
Проблемне питання
Пояснення вчителя
/Тезове повідомлення фактів, без коментарів/
Напередодні революції для Франції характерні:
Дії влади:
Дії третього стану:
У відповідь на каральні дії Людовіка XVI, народні маси Парижа піднялися на боротьбу проти абсолютизму.
Обговорення в загальному колі
На ваш погляд, чи справедливим був протест парижан? Обґрунтуйте відповідь.
Повідомлення учня
«Взяття Бастилії 14 липня 1789 року»
Робота з візуальним джерелом
Використовуючи репродукцію картини, складіть розповідь про захоплення парижанами Бастилії.
Робота в парах
Обговоріть у парах, чому французи, у чиїй історії було багато важливих подій, революцій і війн, і досі вважають взяття Бастилії національним святом.
Робота з картою атласа
Використовуючи карту атласу «Французька революція кінця XVIII ст.», дайте відповідь на запитання: в яких містах Франції у 1789 році відбулися найбільші революційні виступи? (Марсель, Тулон, Ліон, Руан, Труа, Баланс.)
Формування поняття
Революція — докорінні зміни в розвитку яких-небудь явищ природи, суспільства або пізнання світу.
«Банк ідей»
Завдання: Опрацюйте витяг із «Декларації прав людини і громадянина» та дайте відповіді на запитання. Звітуйте по черзі, озвучуючи кожен раз одну ідею, записану на окремому аркуші, який прикріплюється на дошці.
Із «Декларації прав людини і громадянина»
Представники французького народу… прийняли рішення викласти в цій урочистій декларації природні, невід’ємні й священні права людини…
I. Люди народжуються і залишаються вільними і рівними в правах…
II. Метою кожного державного союзу є забезпечення природних і невід’ємних прав людини. Такими є свобода, власність, безпека та опір гнобленню.
III. Джерело всієї верховної влади завжди перебуває в нації…
IV. Свобода полягає в праві робити все, що не шкодить іншому…
V. Закон може забороняти лише дії, шкідливі для суспільства. Усе, що не заборонено законом, дозволено…
VI. Закон є виразом загальної волі. Усі громадяни мають право особисто або через представників брати участь у виданні законів. Закон має бути рівним для всіх.
VII. Ніхто не може бути обвинувачений, затриманий або заарештований інакше, ніж у випадках, визначених законом…
IX. …Людина вважається невинною доти, доки її не оголосять винною…
X. Ніхто не має відчувати утисків у висловлюванні власних думок…
XVI. Оскільки власність є непорушним і священним правом, то ніхто не може бути позбавлений її інакше, ніж у випадку встановленої законом незаперечної суспільної необхідності…
Аналіз. Обговорення. Основні ідеї записуються до схеми-конспекту
У вересні 1791 року Установчі збори прийняли конституцію Франції, яку король змушений був підписати. Вступом до конституції стала «Декларація прав людини і громадянина». Конституція закріплювала конституційну монархію.
Формування поняття
Конституція – основний закон держави, який визнає основи політичної, економічної і правової систем країни, закріплює форму правління, порядок утворення, принципи діяльності й компетенцію центральних і місцевих органів, виборчу систему, організацію та принципи правосуддя.
Конституційна монархія — форма правління, за якої влада монарха обмежена конституцією, законодавчі функції передані парламенту, а виконавчі — уряду.
Робота з історичним документом
Витяг з Конституції Франції 1791 р.
…Немає більше ні дворянства, ні перів, ні спадкоємних, ні станових відмінностей, ні феодального порядку, ні вотчинної юстиції, жодних титулів, звань і переваг, що виникали із цього порядку, жодних лицарських орденів… для яких був би потрібний доказ дворянства або шляхетності походження, і жодних інших переваг, окрім відмінностей, наданих громадським посадовим особам при виконанні їхніх обов’язків…
Не існує більше ні станових цехових управ, ні професійних… корпорацій.
Закон не визнає більше ні релігійних обітниць, ні будь-яких інших зобов’язань, що суперечать природним правам або конституції.
Обговорення: Яке значення мали ці положення Конституції Франції 1791 р. для розвитку країни?
Пояснення вчителя
Якщо на початку революції провідну роль відігравали представники великої буржуазії, що були прихильниками конституційної монархії, то із середини 1791 року у Законодавчих зборах провідною політичною силою стали прихильники республіки (жирондисти).
У суспільно-політичному житті Франції цього періоду важливу роль відігравали політичні клуби.
Робота зі схемою
Формування поняття
Жирондисти - політичне угруповання періоду революції 1789-99, переважно з депутатів із Жиронди (звідки й назва); спочатку прихильники конституційної монархії
Робота зі схемою
частково критика
приєднувалися
Формування поняття
Республіка – форма державного правління, при які й вища державна влада належить обраним представницьким органам влади.
Робота в парах
З курсу всесвітньої історії за 6–8-й класи пригадайте, у яких країнах існувала республіканська форма правління.
Метод «Вільне письмо»
Вправа «Так чи ні»
Обговорення
Про що свідчить зміна назв представницьких органів влади: Генеральні штати — Національні збори — Установчі збори?
4. Випереджальне завдання. Підготувати повідомлення про Максиміліана Робесп’єра
5. Створити «Хмари слів» до понять: Декрет, Установчі збори, конституція, Законодавчі збори, республіка, інтервенція.