Тема: Урок здоров’я «Повітря, сонце і вода – для всіх хвороб просто біда»
Мета: ознайомити учнів із визначенням понять «здоров'я», «здоровий спосіб життя»; визначити фактори, що сприяють здоров'ю і фактори, що шкодять здоров'ю; виховувати прагнення берегти своє здоров'я як найдорожчий скарб. Створити умови для закріплення знань учнів з питань здорового способу життя; розширити поняття про те, що від здоров'я дітей залежить здоров'я нації, а значить благополуччя і добробут всієї України, її майбутнє. Узагальнити знання учнів про складові компоненти їжі, про корисну їжу та її позитивний вплив на збереження і зміцнення здоров'я. Розвивати вміння слідкувати за собою, дотримуватися правил безпечної поведінки. Виховувати життєву потребу – бути завжди здоровим.
Завдання: актуалізувати проблему здорового способу життя в учнів; сформувати відповідальне ставлення до власного здоров’я та власних вчинків; навчити учнів визначати життєві цінності та власну позицію щодо шкідливих звичок.
Обладнання: малюнки, вирізки з газет і журналів, на яких зображено режим дня; кошик з різними предметами та продуктами; дидактичні картки для проведення гри та експерименту, долоньки для створення проекту; демонстраційний матеріал; заготовки кросворд, сонечко з променями, музика для релаксації.
Хід заняття
Привітання
Доброго дня, вітаю усіх. Ми розпочинаємо наше заняття.
Сонце в небі піднімається, діти з гостями вітаються.
Встаньте, діти, поверніться до наших гостей і гарно привітайтеся.
Доброго дня, - мовим за звичаєм.
Доброго дня кожному зичимо!
Доброго дня всім людям бажаємо!
Цими словами стрічних вітаємо.
І посміхаються у відповідь люди –
Добрі слова ж бо для кожного любі.
Правда, діти, приємно, коли нас оточують добрі люди, веселі, приємні посмішки?
- Я бачу, що у вас сьогодні гарний настрій, тож послухайте загадку.
Всі від нього навкруги
Набираються снаги.
Тільки ранок настає,
Виглянь у віконце,
Всім воно життя дає –
Променисте… (сонце)
Так, це сонечко. Яку користь воно приносить людям?
(Відповіді дітей: сонечко дає світло, тепло …. ).
- Ану, придивіться до сонечка, яке на дошці, чого немає у нього? Так, промінців. Нам треба йому допомогти. Якщо ми зберемо всі промінці, то наше сонечко буде радісним, усміхненим, веселим, здоровим, а галявина засяє всіма сонячними барвами. Для того, щоб звеселити сонечко та зібрати промінці нам треба розгадати кросворд. Але давайте домовимося, що ми будемо:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
Розгадування кросворду.
1) Комплекс фізичних вправ, що виконується вранці, після сну. (Зарядка).
2) Прозора рідина для вмивання, пиття. (Вода).
3) Звичне положення тіла людини у стані спокою та під час руху. (Постава).
4) Розпорядок добової діяльності людини. (Режим).
5) Городні плоди та зелень, що вживаються як їжа, містять вітаміни та мінеральні речовини. (Овочі).
6) Заходи щодо підвищення опірності організму шкідливим впливам за допомогою використання сил природи сонця, повітря й води. (Загартування).
7) Здоровий колір щік, тіла. (Рум’янець).
8) Процес вживання їжі. (Харчування).
ЗАРЯДКА
ВОДА
ПОСТАВА
РЕЖИМ
ОВОЧІ
ЗАГАРТУВАННЯ
РУМ'ЯНЕЦЬ
ХАРЧУВАННЯ
Отже, головне для людини – це здоров’я. Найбільше щастя у житті – здоров’я. Здоров’я – усьому голова. Давайте порівняємо наше здоров’я із сонцем. Чому? Тому що сонце зігріває своїм теплом усе живе на землі. Ще сонце нагадує нам коло. А коло — це одна з назв сонця в українській міфології.
Повідомлення теми і мети заняття
Сьогодні ми будемо говорити про здоров’я: як ми до нього ставимося, яку роль воно відіграє в нашому майбутньому,чи є перешкоди для його збереження і як їх можна подолати.
І девізом нашого заняття будуть слова:
«Щоб міцне здоров'я мати, треба пелюстки зібрати».
Народна мудрість говорить, що здоров'я прибуває краплинами, а зникає пудами. Ці краплини здоров'я прибувають завдяки використанню цілого ряду завдань.
- А що, про здоровя, знаєте ви?
1. Здоров'я - це прекрасно.
Здорово, чудово, ясно!
І доступні для людини
Всі дороги і стежини!
2. Хто здоровий, той сміється,
Все йому в житті вдається,
Радість б'ється в нім щоднини
Це ж чудово для людини!
2. Хто здоровий, той не плаче.
Жде його в житті удача.
Він уміє працювати.
Вчитись і відпочивати.
3. Хто здоровий – не сумує,
Над загадками мудрує.
Він сміливо в світ іде
Й за собою всіх веде.
- Здоров’я - це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не лише відсутність хвороб і фізичних вад. Отже, здоров’я – усьому голова.
- А може ви знаєте, якусь пісню про здоров'я?
Пісня "Чарівний вагон".
1. Чарівний вагон біжить, хитається,
Швидкий потяг набирає хід.
Подорож вже наша починається,
Раді ми зустріти тут усіх.
Приспів.
Стрічкою, стрічкою наша путь стелиться
Бути здоровими хочемо завжди.
Кожному, кожному в кращеє віриться,
Про здоров'я дбатимем і нема біди.
- Отже, найцінніший скарб планети - це людина, а найцінніший скарб людини - це здоров'я.
- Добре, а тепер будемо розкривати пелюстки нашої «квітки здоровя». Першою пелюсточкою, як ми вже згадували буде розпорядок добової діяльності людини –режим дня.
- Чи знаєте ви, для чого режим дня? Чи треба його дотримуватися?
- Діти, для того, щоб людина була завжди охайною, все встигала зробити, не спізнювалася на заняття, на роботу, вона повинна дотримуватися режиму дня.
- Хто, ще хоче щось доповнити про режим дня?
1. Дотримуйся режиму дня,
Живи по розпорядку:
Вмивайся, снідай і роби
Ранкову ти зарядку.
2. Обідати не забувай,
І трохи відпочити,
А вже тоді поквапсь скоріш:
Все встигнеш ти зробити.
3. Умиватись треба зранку
Добре, добре милом,
Зуби чистити завжди,
Щоб ставали білі.
4. Не забудь перед обідом
Руки добре мити,
Ну, а ввечері ще й ноги,
Як у бруді жити?
- А тепер давайте пограємо у гру "Плутанина"
(Діти повинні розмістити сюжетні малюнки, що відображають основні моменти режиму дня, в певній послідовності. Працюють в парах. Перша пара зачитує свій режим дня.)
Молодці! Наша «квіточка здоровя» отримала першу пелюсточку.
- Упродовж усього існування людства здоров'я цінувалось над усе. Наші пращури добре розуміли значення здоров'я. У народних приказках і прислів'ях збереглося безліч порад:
Бережи здоров'я, поки молодий
- Як ви розумієте значення цього прислів’я?- А які ви знаєте прислів’я про здоров’я.
- Здоров'я мати – вік біди не знати.
- Хто праці не боїться – того хвороба сторониться.
- Немає щастя без здоров'я.
- У здоровому тілі – здорова душа.
- Як немає сили, то й світ не милий.
- Здоров'я маємо – не дбаємо, а втративши – плачемо.
- Довго спати – здоров'я не мати.
Фізкультхвилинка
- Тепер давайте відпочинемо, але не просто відпочинемо , а пригадаємо деякі вправи.
Щось не хочеться сидіти, встати і вийти з-за парти
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз, потягування
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки
І зробіть чотири кроки. ходьба на місці
Вище руки підніміть підняти руки, прогнути спи-
І спокійно опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз. поплескати у долоні
За роботу - все гаразд.
- Як, ви напевно здогадалися наступною пелюсткою буде - «активний відпочинок».
Так, здоров'я треба берегти, бо його важко відновити. А ви все робите, щоб зберегти здоров'я?
Давайте пограємо у гру « Так чи ні».
(Вчитель пропонує аплодувати тим, хто, наприклад, уранці робить зарядку, а якщо ні тупати ногами).
-Щоденно роблю зарядку
-Не має шкідливих звичок;
-Любить фізкультуру.
-Допізна переглядаю телепередачі
-Відпочиваю на свіжому повітрі
-Ввічливо спілкуюся з людьми
-Сперечаюсь з друзями, батьками
-Не чищу зуби
-Читаю лежачи
-Вчасно їм
-Намагаюсь робити добрі вчинки
-Не провітрюю кімнату
-Дотримуюсь режиму дня
-Старанно працюю, допомагаю розкрити пелюстки квітки.
- Трохи відпочили, погралися, а тепер будемо працювати над завданням, яке відкриє ще одну пелюстку нашої квітки.
- Робота з деформованим текстом.
(Діти підходять до посилки, дістають аркуші з правилами гігієни і працюють в групах з деформованим текстом. По черзі читають).
Учні.
- Кожний ранок умивайся, мий вуха та шию.
Чисть зуби вранці і ввечері.
Мий руки перед їжею, після будь-якого забруднення, обов'язково після туалету.
Коротко обстригай нігті.
Носи в школу гребінець і носову хустинку.
Ретельно мий овочі та фрукти.
Не смокчи та не гризи різні предмети, пальці і нігті.
- То хто вже справився із завданням і знайшов зайве слово, написане іншим шрифтом, сідає рівненько і піднімає руку.
-"Чистота - запорука здоров'я»
- Хто може доповнити наші знання про чистоту здоровя віршами.
1. Щоб нічого не боліло,
Полюбити треба мило!
Часто й чисто руки мити
Та охайному ходити.
2. Щоб здорові зубки мати,
Слід про них щоденно дбати:
Чистить, ротик полоскати
І твердого не кусати.
3. Овочі та фрукти мити,
Щоб ніколи не хворіти.
Бо мікроби щохвилини
– Так і липнуть до людини!
4. Та й волосся причесати.
Щоб красивий вигляд мати.
А в кишені кожну днинку
Носову носи хустинку.
-Тепер проведемо конкурс на звання кращого міма.
(Викликаний учень, отримує завдання показати будь-яку ознаку здоров'я тільки за допомогою міміки i жестів. Завдання чує тільки виконавець. Решта учнів намагаються відгадати цю ознаку. (Гарний апетит, здорові зуби, веселий настрій, зарядка, міцний сон тощо.)
- Зараз треба розгадати загадки, для того, щоб розпустилася, ще одна пелюсточка у нашої квіточки.
1. Як достигну – кожен ради
Склянці соку з …винограду.
2. На матрьошку схожа вона
І медовим соком повна. грушка.
3. Сидить дівчина в коморі,
А коса її надворі. Морква.
4. Він на огудинні важко повис,
Та не похнюпив зелений свій ніс.
Вус кучерявий, широкий листок –
Красень мальований – пан …огірок.
5. У зеленому лісочку,
Під мережаним листочком
Червоніє невеличка
Спіла ягідка … суничка.
6. Як поспіває врожайна пора,
З нього виходить чудова ікра.
Літньому сонцю підставить бочок,
Люди похвалять: смачний …кабачок.
- Хто був уважний? Яка тема відгадок? (вітаміни), звідки ми отримуємо вітаміни? (з їжі). Яка повинна бути їжа? Для чого нам їжа?
- Отже, ще один пелюсток це - "Їжа - джерело росту і здоров'я.
- Тепер доповнимо наші знання про їжу грою «Завжди, іноді, ніколи».
На столі стоїть кошик. У ньому цукерка, йогурт, лимон, яблуко, квасоля в банці, рідина для миття посуду, плавлений сирок, хліб, засіб для чищення, шпроти в банці, картопля, капуста, апельсин, булочка, цвітна капуста, ліки, цибуля, банан, груша, морква, горіхи тощо. Учні по черзі виходять і беруть із кошика будь-який предмет та показують його іншим учням класу, які за допомогою жестів закінчують речення: «Цей продукт можна їсти...». (Завжди — великий палець правої руки піднімають угору, іноді — відводять убік, ніколи — опускають униз.)
Запитання до учнів.
Чи подобаються вам одні страви більше за інші?
Назвіть страви, які полюбляєте.
Чим вони відрізнялися?
Чи була на їжа, яку ви не знаєте?
Як ви відрізнили корисну їжу від некорисної?
- То, хто нам зробить підсумок про правильне харчування?
Щоб мати здоров'я, слід правильно їсти,
Вживати поживне і тільки корисне.
Не їсти надміру, не шкодити тілу
І пам'ятати про вітаміни
- Давайте допоможимо нашій квіточці відкрити ще один пелюсток, і поговоримо про особливу форму поведінки людини, яка виявляється у схильності до повторення однотипних дій у подібних ситуаціях. Коли людина виконує якісь дії постійно, підсвідомо у неї виникає бажання або необхідність робити їх знову ; наприклад, автоматично вимикати світло, коли виходиш з кімнати це і є - звичка. Вважається, що звички є набутими, тобто людина від народження їх не має, протягом життя людина набуває корисні та шкідливі звички — чистити зуби, рано вмиватися…
"Корисні і шкідливі звички"
Кожен знає, що наше здоров’я залежить від багатьох чинників, у тому числі від способу життя. Той, хто веде здоровий спосіб життя, зазвичай спокійніший і більш врівноважений. А хто неуважний до свого здоров’я, той часто нервує, конфліктує, хворіє, не вірить в себе. А коли людина втрачає віру у власні сили, то перестає цінувати саму себе і навіть може заподіяти собі шкоду, наприклад, почати палити або вживати алкоголь. Мовляв, от я «крутий»!
Які ви знаєте звички?
- Які ви маєте корисні звички. (діти називають).
Назвіть, які ви знаєте процедури, що допомагають загартовувати організм. Адже вони теж додають бадьорості й сили.
Відповіді дітей. (Повітряні та сонячні ванни, обтирання тіла мокрим рушником, обливання холодною водою, миття ніг прохолодною водою і т.д.).
Повітря, сонце і вода -
Для всіх хвороб просто біда.
Тож гартуватись, друже, слід,
Щоб врятуватися від бід.
На сонце личко підставляй,
Водою тіло обливай,
Морозу, холоду не бійся,
А для сміливості ти смійся.
Недарма народна мудрість говорить: "Сонце, повітря та вода - наші найкращі друзі!". Пам'ятайте завжди про це.
Які ви знаєте шкідливі звички?
Шкідливі звички, мовби тінь,
Все ходять за тобою,
І так чекають на ту мить,
Щоб потягнуть з собою.
Наркотики і цигарки, спиртне -
Це просто страх,
Як ви подружитесь із ними -
Здоров'ю буде крах.
- То, що ми скажемо шкідливим звичкам?
Ні.
Експеримент
- На закріплення про звички проведемо експеримент з аркушем паперу. Зверніть увагу на його первісний стан. Він чистий, гладенький, цілий. У вас на столах лежать аркуші паперу. Візьміть фломастер чорного кольору і проведіть лінію від руки у будь-якому напрямку. Тепер відірвіть від аркуша частинку. Решту зімніть.
Чи змінився стан аркушу?
Чи можна його зробити таким, яким він був спочатку?
-Висновок:Так само, як дії над аркушем зруйнували його первісний стан, шкідливі звички (куріння,вживання алкоголю, та наркотиків, наша лінь) знищують здоров’я людини.
Ніби про всі фактори здоровя ми згадали, але наша квіточка не розцвіла. Давайте заспіваємо пісню і згадаємо, про що ми забули.
"Здоров'я пішохода".
Шлях безпечний обирать,
Щоб додому поспішать,
Вчать у школі (Тричі).
Як дорожній знак читать,
Щоб спокійно мандрувать,
Вчать у школі (Тричі).
Про смугастий перехід,
Де хазяїн - пішохід,
Вчать у школі (Тричі).
З світлофорами дружить,
Щоб завжди в безпеці жить,
Вчать у школі (Тричі).
- То, яка остання пелюстка «квіточки здоровя» - «Здоровя пішохода»
- Чи знаєте ви як правильно переходити дорогу?
- Для чого нам дорожні знаки?
Підсумок
Проект
- Ми багато говорили, і не мало вже зробили, але Україну, ще не оздоровили. Тож, пропонують скласти міні проект програми, щодо збереження свого здоров’я та здоровя цілої держави.
- Учні на кольоровому папері обводять свою долоню і на ній (на кожному пальці) пишуть правила для себе «Як зберегти своє здоров’я»Усі проекти розміщують на заздалегідь підготовленому ватмані із зображенням території України вздовж кордонів.
Учень декламує вірш біля колективного проекту:
Україно моя! Ми – твої діти,
Ми – твої голоси, ми – твої квіти.
Україно моя! Ми – твоя сила,
Ми – майбутнє твоє, ми - твої крила.
Наша група Сонечко
ніжні промінці,
хоч серце в нас малесеньке
але багато в нім душі.
- тож бажаємо щиро:
- Здоров'я – це сила!
Здоров’я – це клас!
Хай буде здоров'я
У вас і у нас.
Молодці. Сьогодні ми з вами багато чого пригадали, дещо дізналися нове, над чимось задумалися.! Ви дуже добре справились із завданням, гарно працювали. Завдяки вашій праці, наше сонечко посміхнулося, і засяяло промінцями, наша квіточка розкрила всі пелюстки, а Україна стала здоровою.
- Лікар, Ай Болит, не зміг завітати на наше заняття. Але передав гостинці нагороди для усіх хто уміє та знає, як берегти не тільки своє здоровя, але дбає й про інших.
- Тож, я маю передати, вручити вам подяки за активну участь та співпрацю.
– Я вам бажаю завжди бути здоровими, дбати про себе i ніколи не забувати, що здоров'я -- це неоціненний подарунок природи.