ВИХОВНА ГОДИНА
Мета. Розширити уявлення дітей про їжу, корисну для здоровя; ознайомити з принципами здорового харчування; довести до розуму дітей, що повноцінне харчування – це шлях до здоров’я. Виховувати культуру харчування, пропаганда здорового способу життя серед учнів; визначити залежність здоров'я людини від впливу на ньго продуктів харчування; виховувати прагнення берегти своє здоров'я,
як найдорожчий скарб, вести здоровий спосіб життя.
Обладнання: презентація «Здорова та шкідлива їжа», фото, ілюстрації, прислів'я, записані на окремих аркушах.
Хід уроку
І. Емоційне налаштування на заняття
̶ Клас готовий працювати?
̶ Продукти харчування вивчати?
̶ По групах їх розподіляти?
̶ Битися й бешкетувати?
̶ Вчасно руку піднімати?
̶ Ґав ловить, байдикувати?
̶ Дружно в групах працювати?
̶ Кросворд, загадку розгадати?
̶ Молодці! Дуже рада була почути ваші відповіді. Впевнена, що всі завдання уроку ми успішно виконаємо.
ІІ. Робота над темою
1.Розповідь вчителя про шкідливі та корисні продукти харчування
- Діти, а зараз поговоримо про основи правильного повноцінного харчування та його вплпву на здоров’я людини.
Правильне харчування - це основа тривалого та плідного життя, запорука здоров'я, бадьорості, гарантія профілактики різних недуг.
Мабуть, кожному відомі мудрі слова: «Ми їмо для того, щоб жити, а не живемо для того, щоб їсти». Дійсно, неможна вбачати мету і зміст життя в їжі. З іншого боку, важливо правильно харчуватися. Дехто вважає, що не має значення, де і що з’їсти, аби не бути голодним. Проходить певний час, і така людина починає відчувати нездужання.
Првильний режим хачування передбачає відповідну кількість і якість продуктів, які має спожити людина, достатній вміст в них необхідних речовин, раціональний розподіл їжі протягом дня, відповідну черговість страв і сприятливі умови для їх споживання.
Енергія, яку витрачає наш організм у процесі життєдіяльності, відновлюється лише за рахунок їжі, тому вона має бути поживною, з достатньою кількістю білків , жирів, вуглеводів, вітамінів та мінеральних речовин.
2. Творча робота в групах
Скласти правила харчування з деформованого речення. Діти мають пояснити це правило.
- РЕТЕЛЬНО ПЕРЕЖОВУЙ ЇЖУ
Добре пережована їжа краще перетравлюється в шлунку і принесе більше користі
нашому організму.
- ЇЖ В ОДИН І ТОЙ ЖЕ ЧАС
Якщо їсти в один і той же час, то шлунок вже почне готуватися заздалегідь до прийому їжі – виділятиме шлунковий сік. А значить їжа принесе більше користі.
- ВЖИВАЙ ТІЛЬКИ ЯКІСНІ ПРОДУКТИ
Неякісні продукти шкідливі для організму, навіть можуть призвести до отруєння.
- НЕ НАЇДАЙСЯ НА НІЧ
Якщо шлунок переобтяжений їжею, у вас буде поганий сон. – «Надмірне наповнення
шлунку шкідливе для здоров’я»; – «Міра в їжі – то мати хорошого здоров’я».
Щоб мати здоров’я, слід правильно їсти,
Вживати поживне і тільки корисне,
Не їсти надміру, не шкодити тілу
І пам’ятати про вітаміни
Вчитель.
Для нормального росту і розвитку організму людини особливо потрібні вітаміни, їх відкрито і досліджено багато, і позначаються вони літерами латиського алфавіту:
А, В, С, D. Вівтаміни, мінеральні солі й вода добре засвоюються організмом, і продукти, в яких вони містяться, легко перетравлюються.
- Наші Вітамінки розкажуть самі про себе, а ви діти, уважно послухайте.
3.Інсценування «Ми – корисні для людини»
(Виходять діти, на головах у них шапочки з назвами вітамінів А, В, С, D)
Добрий день!
Впізнали нас!?
Ми вітаміни,
Дуже корисні для людини.
Вітамін А.
А я – вітамін А, спирияю росту, допомагаю нормальному зору. Мене багато в моркві, маслі, сирі, яйцях, печінці, помідорах, зеленій цибулі, гарбузі, рибячому жирі.
Вітамін В.
А я – вітамін В, дуже потрібний для розумової і фізичної праці, поліпшення трвлення. Міщусь в житньому хлібі, вівсяній та гречаній крупах, у горосі, квасолі, жовтку яєць, печінці, м’ясі.
Вітамін С.
А я – вітамін С, запобігаю простуді, поліпшую кровообіг, сприяю росту, лікую цингу. Багата мною капуста, картопля, помідори, цибуля, щавель, шипшина, хрін, часник, лимони, настій хвої, чорна смородина.
Вітамін D.
А я – вітамін D, зміцнюю кістки, запогаю рахітові. Живу в молоці, печінці, риб’ячому жирі, житньому хлібі.
Хто дружить із нами буде –
Всі незгоди позабуде.
Виросте міцним, здоровим,
Переможе всі хвороби.
4. Гра «Знайди продукти»
Діти повинні знайти продукти для різних страв: компот, борщ, салат.
Ми огірочки поріжем тоненько
І нашаткуєм капусту дрібненько.
Ще посічемо петрушки і кропу,
Трохи підсолимо. Знімемо пробу.
Ложку сметани в тарілку.
Пора Їсти поживний ... , дітвора! ( Салат)
На плиті каструлька біла,
В ній водичка закипіла.
- Буль-буль-буль, - вода булькоче.
Що вона сказати хоче?
Каже мама: - Ач яка!
Захотіла буряка! -
Я в окріп буряк поклала,
А вода плюскоче: - Мало! -
Додала тоді квасолю,
Цибулину, бараболю,
І морквину, й капустину,
Ложку солі, дрібку кмину.
Не забула й помідори.
От і ... буде скоро. ( Борщ)
Як закипить у каструлі водичка
Ягоди вкинемо,малини й сушки.
Можна смородину, можна і вишні.
Цукру насиплемо – не буде він лишній
Знову усе кипить
Прохолоне - і можна вже пить. ( Компот)
У всіх є власні смакові уподобання. Хтось більше полюбляє м'ясні продукти, а хтось- рибу. Декому смакують молоко і каші або страви з овочів і фруктів. Є й такі, які намагаються їсти й пити лише « смачненьке»: копчену ковбасу, морозиво, чіпси, пиріжки, шоколад, пепсі-колу. А чи потрібно при виборі їжі орієнтуватися лише на власні уподобання? Давайте проведемо міні- дискусію.
5. Міні- дискусія.
1. У чіпсах немає вітамінів. Чи потрібно їх їсти щодня?
2. Кока- і пепсі-кола містять багато цукру та речовин, які негативно впливають на перетравлювання їжі. Чи потрібно пити такі напої щодня?
Виступи учнів.
1-й . НА жаль, продукти, які ми так часто обираємо, виявляються найшкідливішими. Так, жувальні цукерки, «чупа-чупси», окрім того, що містять велику кількість цукру, ще мають шкідливі хімічні добавки та барвники. У дешевих шоколадних цукерках, вафельних батончиках дороге какао замінюють жирами, які в усій Європі заборонені вже понад 20 років.
Ці жири накопичуються в кістках, м'язах, викликаючи тяжкі невиліковні хвороби. Також у м'ясних і кондитерських виробах широко використовуються генетично модифіковані продукти.
2-й. Солодкі газовані напої- небезпечна суміш цукру, хімії та газів, які швидко розносяться кров'ю. «Кока-кола», наприклад, -чудовий засіб для відмивання вапняного накипу на іржі. Якщо в неї занурити старі, забруднені мастилами деталі автомобіля,то через пару годин вони стануть як нові.
3-й. Картопляні та кукурудзяні чіпси- це суміш вуглеводів і жиру з оболонкою із барвників і підсилювачів смаку. Як ви розумієте, нічого натурального й корисного ці продукти не містять.
До особливо небезпечних слід віднести продукти швидкого приготування: вермішель, супи, розчинні напої.
4-й. Ми перерахували лише кілька видів продукції, біля якої варто виставити табличку «Небезпечно для життя!»
- Дякуємо групі за цікаву і корисну інформацію.
Від того, що і як ми їмо залежить наше здоров’я , розвиток, настрій і самопочуття.
6. «Гумористична хвилинка» (інсценування гуморески)
Довго гуляла на святі я містом,
І захотілось смачно поїсти.
От і кафе, кличу офіціантку:
-Борщ український,будь ласка, подайте.
Склянку узвару, вареники з м'ясом…
-Пані, ну що ви?! Кафе в нас сучасне:
Ось вам стек, гамбургер, чизбургер, піца…
-Що вона каже і як воно їсться?!
-«Фанта», «Мерінда», є «Спрайт»,
«Кока-кола»,
Ось і «Бонаква», а ще «Пепсі-кола».
Є ще солодощі-тільки для вас:
«Орбіт», «Пікнік», свіжі «Снікерс»
І «Марс»…
-Це вона лається?
-Прошу, сідайте!
-Ой, щось погано, водички подайте!
7. Прислів’я і приказки, в яких згадуються продукти харчування
1.Хрін за редьку солодший.
2.Хліб-сіль їж, а правду ріж.
3.На чужий коровай
рот не роззявляй.4.Всякому овочу свій час.
5.Яблоко від яблуні не далеко падає.
6.Перемелеться - мука
буде.7.Вашими б вустами та мед пити.
8.Кашу маслом
не зіпсуєш.9.Не червона хата кутами
, а червона пирогами.10.Недосіл на столі, а пересіл на спині.
11.Перший млинець – грудкою.
12.Калина сама себе хвалила, що з
медом хороша.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
А зараз спробуємо стати художниками-декораторами і створимо колажі «Корисні та шкідливі продукти»
ІV.Підсумок заняття
̶ Пам’ятайте: нема більшого багатства, ніж здоров’я. Тож на радість усім – і тату, і мамі – зростайте усі здорові та гарні.
Головне – здоровим бути.
Це потрібно всім збагнути!
Бо як є здоров’я й сила,
То весь світ людині милий,
Й думка в неї веселенька,
І тоді вона жвавенька,
Все їй хочеться робити –
І сміятись, і радіти.
Топ 5 найшкідливіших продуктів
- На думку лікарів - дієтологів, одним із най більш шкідливих продуктів харчування є кока-кола. Цей напій містить ортофосфорну кислоту. При вживанні напою є ризик виникнення таких захворювань, як цукровий діабет та ожиріння.
- На другому місці за ступенем шкідливості картопляні чіпси. Їх готують зовсім не з картопляні, а з порошкової суміші, з великою кількістю жиру і смаковими домішками.
- Почесне 3 місце посідають сосиски і дешева ковбаса. У їх складі практично немає м’яса. Вони складаються на 80відсотків з трангенної сої.
- На 4 місці за ступенем шкідливості локшина швидкого приготування. Вона представляється нам сьогоднішнім дивом, але над «дивом» свого часу довго попрацювали хіміки, нічого не залишивши з натуральної муки.
- На 5 місці жувальні цукерки, чупачупси. Мало того що цукор псує зубну емаль, хімічні добавки і фарбники, які містяться в подібних продуктах у великих кількостях завдають удару по всьому організму.
(На екрані)
Правила харчування.
1