Повітря, його склад. Оксиген. Поширеність Оксигену в природі. Кисень, склад його молекули, поширеність у природі. Фізичні властивості кисню

Про матеріал

Ми розпочинаємо роботу над темою «Кисень». Сьогодні ми познайомимось з хімічним елементом Оксигеном і утвореною ним простою речовиною киснем, дізнаємось про те, чому хімічний елемент Оксиген вважають одним з найпоширеніших в природі, а речовину кисень – найважливішою в житті живих організмів. Отримані на уроці знання знадобляться вам не лише на наших наступних уроках , а і у вашому повсякденному житті. Відомий вчений Й. Я. Берцеліус зазначав: «Кисень – це речовина, навколо якої обертається земна хімія». Отже, вперед за новими знаннями.

Перегляд файлу

       7 клас хімія    Урок 31-32

   Тема. Повітря, його склад. Оксиген. Поширеність Оксигену в природі. Кисень,  склад його молекули,  поширеність у природі. Фізичні властивості кисню

   Мета:

  • вивчити склад повітря, ознайомити учнів із роботами Лавуазьє про встановлення складу повітря, сформувати уявлення про повітря як суміш газів, розкрити взаємозв'язок хімії, людини, природи, показати, що головною причиною забруднення природи є людина;
  • розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес;
  • виховувати думку, що знання хімії - основа запоруки їхнього здоров'я, екологічно чистої природи.

   Обладнання та реактиви: періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва.

 Хід уроку

І-ий міні-модуль

Установчо-Мотиваційний

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань

Метод «Мікрофон»

.Що таке хімічний елемент? .Що таке речовина? Які речовини називаються простими? Які речовини називаються складними? На які дві групи можна умовно поділити всі хімічні елементи?

Вчитель: Одним з найпоширеніших хімічних елементів на нашій планеті є Оксиген, який утворює   просту речовину кисень.                                          

Напишіть хімічний символ елемента Оксигену.  Яка відносна атомна маса Оксигену?                                                                Яку валентність проявляє Оксиген у сполуках? Яка хімічна формула кисню?                                                                            .Яка відносна молекулярна маса кисню?

Бесіда.                                                                                                             

  1.Що таке суміші? 2.Чим відрізняються суміші від чистих речовин?3.Як можна відрізнити суміш від чистої речовини? 4.Як можна розділити суміш на індивідуальні речовини?

III.Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми та мети уроку  Ми розпочинаємо роботу  над темою «Кисень». Сьогодні ми познайомимось з хімічним елементом Оксигеном і утвореною ним простою речовиною киснем, дізнаємось про те, чому хімічний елемент Оксиген вважають одним з найпоширеніших в природі, а речовину кисень – найважливішою в житті живих організмів. Отримані на уроці знання знадобляться вам не лише на наших наступних уроках , а і у вашому повсякденному житті.  Відомий вчений Й. Я. Берцеліус зазначав:   «Кисень – це речовина, навколо якої обертається земна хімія». Отже, вперед за новими знаннями.

ІІ-ий міні-модуль

Зміствовно-Пошуковий

IV.Вивчення нового матеріалу

  1. Історія відкриття складу повітря

Тривалий час вчені не надавали особливого значення вивченню газів. Дослідження у галузі пневматичної хімії почали з’являтися тільки в другій половині XVIII століття. Одержання окремих газів і вивчення їх властивостей стали можливими завдяки винаходу пневматичної ванни, тобто приладу для одержання й збирання газів.

 Першим хіміком-пневматиком був англієць Дж. Блек. Досліджуючи луг, він одержав вуглекислий газ. Дослідження Блека продов­жив англійський учений-самоук Генрі Кавендіш. Він першим дослі­див і описав водень.Кавендіш досліджував склад повітря, відібраного в різних місцях (на горі, в лісі). Склад повітря всюди виявився однаковим, що спростувало розповсюджені в той час уявлення. Сучаснику Кавендіша, англійському вченому-аматору Прістлі на­лежить пріоритет відкриття 1774 року кисню. Прістлі знайшов, що після згоряння горючих речовин об’єм взятого для дослідів повітря зменшується на 1/5 і повітря стає не придатним для горіння й дихання. Прістлі помітив, що повітря, не придатне для дихання, знову набуває звичайних властивостей, якщо помістити в нього на якийсь час рослину. 

На жаль, Блек, Кавендіш і Прістлі були прихильниками теорії флогістону й не змогли правильно витлумачити результати своїх дослідів. Одержані гази вони називали «зв’язаним повітрям», не розуміючи, що відкрили індивідуальні речовини.

 Величезна заслуга у вивченні складу повітря належить французькому вченому Антуанові Лавуазьє.  Лавуазьє за освітою був юристом, але велику частину свого часу присвячував природничим наукам. 1774 року, аналізуючи результати своїх дослідів із спалювання речовин, Лавуазьє дійшов висновку, що повітря — це не просте тіло, як гадали вчені того часу, а суміш різних за властивістю речовин. Одна з частин суміші підтримує горіння й бере участь у диханні. Згодом Лавуазьє встановив, що ця частина повітря має киснеутворюючу властивість,  тому що після згоряння в ній різні речовини перетворюються на кислоти. У зв’язку з цим з’явилася назва «оксиген», тобто той що народжує кислоти, чи кисень. Вивчаючи іншу частину повітря, Лавуазьє встановив, що вона не підтримує дихання та горіння  (миші поміщені в це повітря, швидко гинули). Цю частину повітря він  назвав «азотом», що французькою означає «безжиттєвий». Вважається, що пріоритет у вивченні й встановленні складу повітря належить Лавуазьє. Незважаючи на те, що вчений встановив не всі відомі сучасній науці компоненти повітря, він відкрив два головних   гази, вивчив і описав їх властивості, визначив їх об’ємні співвідношення.

2.Склад повітря

Що ж таке повітря? Незважаючи на те, що людина живе на дні "повітряного океану", вона вивчила повітря значно пізніше, ніж інші речовини. Це пояснюється тим, що повітря невидиме, не має ні запаху, ні смаку. Лише наприкінці XVIII століття А.Лавуазьє визначив склад повітря. До його складу входять: азот - 78%, кисень - 21%, вуглекислий газ - 0,03%, аргон - 0,93%. Отже, повітря – складна суміш газів

 Склад повітря:

                                       Газ

 

Частка газу, % (округлене)

 

Назва

 

Формула

 

об'ємна

 

масова

 

Азот

N2

78

75,5

Кисень

02

21

23

Аргон

Аг

0,93

1,3

Карбон (IV) оксид

С02

0,03

0,05

Інші

 

0,04

0,15

У повітрі є ще пил, водяна пара і домішки різних газів: сульфуру (IV)  оксиду SO2, метану СН4, амоніаку NНз, карбон (ІІ) оксиду СО тощо. Вони шкідливі для довкілля і здоров'я людини, забруднюють атмосферне повітря.

3.Охорона атмосфери від забруднення                                                                                                     Розповідь вчителя з елементами бесіди                                                                                                                    -створення безвідходних технологічних процесів;                                                                                                  -винесення великих потужних підприємств за межі міст;                                                                                         - створення заміських кільцевих шляхів для транспорту;                                                                               -переведення міського транспорту на електротранспорт;                                                                                       -встановлення на заводських і фабричних трубах пило газовловлювачів;                                                                                                    -озеленення міст і сіл.

Відомості про ...

Оксиген

Кисень

Хімічний символ   - О

Аr (О) = 16

Валентність  - ІІ

Розташування в ПС: порядковий номер – 8, 2 2 період, VІ група

Будова атома: Оксиген містить 8 протонів і 8 електронів

Проста речовина, неметал

         Хімічна формула  - О2

Мr (О2) = 32

Компонент повітря

Невелика кількість кисню  розчинена у природній воді

Учні дану таблицю переносять в робочий зошит.

Поширеність Оксигену і кисню в природі.

Бесіда вчителя з учнями: 

Оксиген.  Хімічний елемент Оксиген можна з повним правом назвати всюдисущим.  Чому ж? Спробуємо розібратися. Якби ми вигукнули : «Оксиген!», ехо пішло б звідусіль: з – під землі, бо пісок, глина, багато гірських порід і мінералів містять Оксиген; з морів та річок, бо він входить до складу молекули води; з повітря ( чому?), бо 1/5 об’єму повітря – це проста речовина кисень, молекула якої утворена двома атомами Оксигену. Навіть у живих організмах багато Оксигену.

Я скрізь навколо тебе є,                                                                                                 

бо Оксиген – ім’я моє.                                                                                                 

Я у деревах, у траві,                                                                                                    

 в твоїх я жилах, у крові.

                           Описание: C:\Users\Руслан\Downloads\images12.jpg

   Кисень. Про роль кисню в природі написані тисячі книг. Усі живі організми дихають киснем  і в безкисневій атмосфері просто не можливе життя. Лише деякі мікроорганізми – анаеробні бактерії, живуть без кисню. Без кисню неможливий процес горіння.

Запитання до учнів:                                                                                      Згадайте з уроків біології,природознавства, завдяки якому процесу кисень відновлюється в атмосфері?   (процес фотосинтезу)

6 СО2 + 6 Н2О → С6Н12О6 + 6 О2

Самостійна робота з підручником                                                        

 Прочитайте розділ «Фізичні властивості кисню»  і заповніть таблицю

Фізичні властивості кисню

Агрегатний стан - 

Запах  -

Смак  -

Колір

Температура перетворення кисню на рідину  -

Температура перетворення кисню на тверді сині кристали  -

Важчий чи легший за повітря –

Розчинність у воді  -

ІІІ-ій міні-модуль

Зміствовно-Пошуковий

V.Узагальнення та систематизація знань                                                                                                   Метод «Мозковий штурм»                                                                                                                                  - Які гази входять до складу повітря?                                                                                                               - Яких газів в повітрі найбільше?                                                                                                                            - Зівдки походить назва газу «азот»                                                                                                                   - Які гази утворюють групу інертних газів? 

Хімічний диктант:

І. Вставте пропущені слова так, щоб вираз став завершеним.

      1. Прості речовини поділяються на _____________ і ____________.

      2. Ядро атома Оксигену містить 8 ______________ і 8 __________.

      3. Кисень – проста речовина, утворена елементом _____________.

      4. Оксиген утворює  просту речовину: ______ .

   ІІ. Поставте знак «+», якщо  твердження правильне, і знак «-», якщо хибне.

1.Кисень – типовий метал _________.

2.Відносна молекулярна маса кисню – 16 ______________.

3.Хімічна формула кисню – О3 _______________.

ІІІ. Доповніть речення, вставивши слова «Оксиген», «кисень».

1.Найбільший вміст ____________ в гірських породах і мінералах.

2.У воді розчинений __________________.

3.В акваріумі риби дихають _______________, розчиненим у воді.

4.До складу молекули води входить                              .                                                 

Хвилинка – цікавинка: 

- Рідкий кисень , як і залізо притягується до магніту.

- Організм дорослого чоловіка щодоби споживає приблизно 900 г кисню, а жінки – 600 г

VI. Підсумок уроку.

VII. Домашнє завдання                                                                                                                            Опрацювати параграф  підручника.                                                                                    

Творче завдання: підготувати повідомлення « Способи охорони повітря від забруднення»

Відповіді учнів учитель записує маркером на ватмані, що прикріплений на класній дошці у вигляді таблиці

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
7 липня 2018
Переглядів
9402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку