Повторення вивченого з теми: «Фонетика. Графіка. Орфоепія.Орфографія Звуки мови й звуки мовлення»

Про матеріал
Урок узагальнення знань змовної теми "Повторення вивченого з теми: «Фонетика. Графіка. Орфоепія.Орфографія Звуки мови й звуки мовлення»
Перегляд файлу

Уроку з української мови №_______Дата_______ 5 клас

Тема Повторення вивченого з теми: «Фонетика. Графіка. Орфоепія.Орфографія Звуки мови й звуки мовлення»

Мета: ​ повторити та поглибити, узагальнити, систематизувати знання  учнів з фонетики, орфоепії, графіки, орфографії;  розвивати пам’ять, логічне мислення, вміння систематизувати вивчений матеріал; виховувати старанність у навчанні, любов до природи, до рідного слова пізнавальний інтерес до  мови. розвивати вміння передавати слова    звукописом, правильно їх       вимовляти і  писати, розвивати слухову та зоровупамять, кмітливість,   словниковий запас, увагу, технологічне  мислення, культуру мовлення.

Обладнання:​ тести, таблиці зі схемою маршруту, роздатковий матеріал, мультимедіа.

Тип уроку:​ урок узагальнення й систематизації вивченого (урок –  подорож).

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Емоційне налаштування на урок

 Ну-мо, діти, підведіться!

 Всі приємно посміхніться,

 Продзвенів уже дзвінок –

 Починаємо урок!

-Діти, вдивляючись у ваші допитливі очі, впевнена, що на уроці ми встигнемо зробити багато, а для цього нам потрібно отримати сонячний заряд бадьорості. Потріть долоньки. Відчуйте, як вони зігрівають вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігрівають тих, хто поруч. І разом ми поринемо у чарівний та цікавий світ рідної мови. Давайте візьмемо з собою старанність, охайність, увагу, активність та гарний настрій.

 ІІ. Оголошення теми й завдань уроку

Учитель. Підсумковий урок ми проведемо як захоплюючу подорож, де на нас чекатимуть різні перешкоди. А щоб подолати їх, треба добре знати вивчені правила з фонетики, орфоепії, графіки.

Читаємо придорожні гасла:

Пам’ятай правила!

Грамотно пиши!

Висловлюйся зв’язно!

Будь привітним!

Очікування від уроку

Що знаємо, що хочемо дізнатися.

Наша мова надзвичайно прекрасна, і тому ми не маємо права знати її погано.   

   І коли ми виконаємо всі запропоновані завдання на станціях, то дістанемось кінцевої зупинки. А що нас чекатиме там, ми і дізнаємось вкінці подорожі.

А як називатимуться наші станції-зупинки, ми дізнаємось з хмаринок, які я вам наразі роздам. На хмаринках будуть написані різні слова, а ви повинні знайти і назвати тільки розділи мовознавства. (вчитель роздає хмаринки зі словами «Фонетика, Графіка, Орфоепія. Орфографія»)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.   Розминка​

Перевірка засвоєння теоретичного матеріалу

1. «Питання з бочки»: - Що вивчає фонетика?

- Чим відрізняються у вимові голосні звуки від приголосних?

 - Що вивчає графіка?

 - Що вивчає орфоепія?

 - Що вивчає орфографія?

- Скільки букв в українському алфавіті?

  - Назвіть букви, що позначають два звуки?

 - Яка буква не має звуку?

 - Скільки голосних звуків в українській мові?

 

 

ІV. Узагальнення і систематизація умінь і навичок

Станція «Фонетика».

 

  1. Ворота грамотності ​ https://learningapps.org/display?v=ptv8tabht01  (кількість букв та звуків)

А) Подані слова записати фонетичною транскрипцією, визначити кількість букв і звуків. Яструб, сьомий, дзвінок, щільний

 Б) Із поданих слів вибрати і  підкреслити ті слова у яких букви я, ю, є позначають два звуки. ​ https://learningapps.org/3331183(один чи два звуки)

 Юний, люд, єнот, синє, армія, сяйво, мільярд, ллє, ряд, ясен, мужнє, в’юн, воїн, юнга, переляк, їду. 

2. Тенета помилок Відредагувати текст ​ (робота біля дошки)

Пісьня, у будьці, вьються, дощь, село, пшениця, лигенда, бур’як, бур’ян, св’ято, обігти, дений, радісттю, кров’ю, день й ніч, тона, Голандія, голландець, віла, Париж, Атлантида  Станція « Графіка» 

 Знайти слова, які стоять не в алфавітному порядку:

«Алфавітні хащі»

 Робота в групах

1. Альбом, груша, фарби, олівець, пензель;

2. Апельсин, вишня, малина, груша, слива;

3. Буряк, капуста, огірок, перець, помідор;

4. Фіалка, волошка, кульбаба, пролісок, ромашка;

 5. Йорж, окунь, карась, сом, щука.

Фізкультхвилинка.

Встаньте, діти, посміхніться,

Вліво, вправо поверніться.

Нахиліться, розігніться. (Двічі)

Руки вгору піднімайте.

Піднімайте, опускайте. (Двічі)

Дуже добре, всі сідайте.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Болото м’якого знака і Трясовина м’яких приголосних

 Дайте відповідь на питання: ​

 Чому м’який знак говорить про себе так?         

     Я один в сім’ї такий.            

  Кажуть, надто вже м’який,           

  Хоч мовчун, та не дивак.

    В слові я не зайвий знак.

А тепер плескайте в долоні, якщо дані слова в давальному відмінку пишуться з м’яким знаком.

 Донька, дочка, полька, бджілка, нянька, лялька, сопілка, жінка, футболка, ніченька, зірка, зіронька, ненька, сонце. Кам’яна перешкода. 

 

 

 

Відгадайте, хто міг це написати на камені.

Я такий же, як знак розділовий,

І відомий шкільній дітворі.

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі.

 Спробуй лиш написати ім’я – 

Зразу стану потрібним і я.                     

 (Апостроф)

https://learningapps.org/3132951(апостроф)

 

 Станція «Орфоепія»

 Нам необхідно дізнатися, як звати начальника охорони, а потім виконати його накази.

Хто про себе так говорить?

 Я всесильний, я могутній,

Хай признаються присутні,

Що в країні Фонетичній

Я на службі довговічній.

Славний радник королеви

У палаці кришталевім.

Словам значення міняю,

Словоформи обираю.

Буде мука чи мука – 

Визначить моя рука.

Води є, нема води:

Розберись і розсуди,

Чи важливий я, чи ні

В фонетичній стороні

 

Учитель. Отже, це полковник Наголос і за його наказом ми виконуємо наступне завдання. Об'єднайтеся, будь ласка, в пари і розставимо правильно наголоси.

Алфавіт, випадок, гарячий, фольга, олень, козак, Україна, загадка, дошка, завдання, вірші, одинадцять.

 

 

 V. Підсумок уроку

 Вчитель: Орфограма:​

А я горда дама,                     

 Королева Орфограма.                      

Через оцінки щоб не ридати,                   

   Вивчіть всі правила, як писати:                 

     Можеш форму поміняти,                      

Можеш інше слово взяти,                      

Аби родичем було                    

  І тобі допомогло.

VІ. Домашнє завдання

Скласти тестові завдання за вивченими темами.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Тестові завдання

 1. Знайдіть слово, у якому буква «я» позначає два звуки:

А) гарячий;

 Б) надвечір’я;

В) дозволяти;

Г) трясовина;

Д) сяйво.

2. Знайдіть слово, у якому всі приголосні сонорні:

А) милий;

Б) вічний;

В) зірка;

Г) слово;

Д) країна.

3. У якому слові всі приголосні глухі?

А) інститут;

Б) приказка;

В) пташка;

Г) столиця;

Д) осінь.

4. Знайдіть слово, у якому «дж», «дз» позначають два звуки:

А) джентльмен;

Б) джерело;

В) дзьобати;

Г) підзаголовок;

Д) бджоляр.

5. Знайдіть слово, у якому всі приголосні дзвінкі:

А) пожежа;

Б) зубр;

В) будинок;

Г) судця;

Д) здогад.

6. Знайдіть слово, у якому кількість букв збігається з кількістю звуків:

А) ієрогліф;

 Б) салют;

 В) дзвінок;

 Г) кухоль;

Д) останній.

7. Знайдіть слово, яке пишеться з буквою «ґ»:

А) ..атунок;

Б) ..алерея;

В) ..убернатор;

Г) ..оризонт;

Д) ..ротеск.

8. Знайдіть слово, у якому наголошується другий склад:

А) грошей;

Б) вітчим;

В) одинадцять;

Г) спина;

Д) курятина.

9. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах букви «я», «ю», «є» позначають один звук:

А) юшка, балтієць, ілюзія, ділянка, буряковий;

Б) комісія, завдання, яхта, юридичний, валюта;

В) бюрократ, вдячність, малюнок, льодяний, калькулятор;

Г) категорія, маєток, пояснювати, ключовий, верхів’я;

Д) бюлетень, якісний, кучерявий, флюгер, слюсар.

10. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах приголосні сонорні:

А) вілла, рулон, рілля, нора, умовний;

 Б) козак, море, туманність, ліра, молодий;

В) орден, спросоння, рідний, лінія, мирний;

Г) воля, олень, лимон, морква, норма;

 Д) лояльний, мовленнєвий, калина, юний, луна.

11. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах приголосні глухі:

А) фіалка, океан, життя, блакить, сипати;

Б) каша, чесність, вантаж, нарешті, стілець;

В) шепотіти, хустка, афіша, сушити, тітка;

 Г) посуха, пригода, берегти, легенда, іграшка;

Д) тихо, спека, шукати, падати, домівка.

12. Знайдіть рядок, у якому в усіх словах приголосні дзвінкі:

А) губи, ґедзь, діжка;

 Б) дуб, одужати, гудзик;

 В) залоза, грунт, газон;

Г) з’їзд, жабо, зуби;

Д) жаба, зебра, журба.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://learningapps.org/600416(  з,с)

https://learningapps.org/543996   (правопие,и)

https://learningapps.org/3132951(апостроф)

https://learningapps.org/3331183(один чи два звуки)

https://learningapps.org/display?v=ptv8tabht01  (кількість букв та звуків)

 

 

 

Фонетика

Графіка

Орфоепія

Орфографія

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Болото м’якого знака і Трясовина м’яких приголосних

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Ворота грамотності ​ https://learningapps.org/display?v=ptv8tabht01  (кількість букв та звуків)

А) Подані слова записати фонетичною транскрипцією, визначити кількість букв і звуків. Яструб, сьомий, дзвінок, щільний

 Б) Із поданих слів вибрати і  підкреслити ті слова у яких букви я, ю, є позначають два звуки. ​ https://learningapps.org/3331183(один чи два звуки)

 Юний, люд, єнот, синє, армія, сяйво, мільярд, ллє, ряд, ясен, мужнє, в’юн, воїн, юнга, переляк, їду. 

2. Тенета помилок Відредагувати текст ​

Пісьня, у будьці, вьються, дощь, село, пшениця, лигенда, бур’як, бур’ян, св’ято, обігти, дений, радісттю, кров’ю, день й ніч, тона, Голандія, голландець, віла, Париж, Атлантида 

3.Розставимо правильно наголоси.

Алфавіт, випадок, гарячий, фольга, олень, козак, Україна, загадка, дошка, завдання, вірші, одинадцять.

 

1. Ворота грамотності ​ https://learningapps.org/display?v=ptv8tabht01  (кількість букв та звуків)

А) Подані слова записати фонетичною транскрипцією, визначити кількість букв і звуків. Яструб, сьомий, дзвінок, щільний

 Б) Із поданих слів вибрати і  підкреслити ті слова у яких букви я, ю, є позначають два звуки. ​ https://learningapps.org/3331183(один чи два звуки)

 Юний, люд, єнот, синє, армія, сяйво, мільярд, ллє, ряд, ясен, мужнє, в’юн, воїн, юнга, переляк, їду. 

2. Тенета помилок Відредагувати текст ​

Пісьня, у будьці, вьються, дощь, село, пшениця, лигенда, бур’як, бур’ян, св’ято, обігти, дений, радісттю, кров’ю, день й ніч, тона, Голандія, голландець, віла, Париж, Атлантида 

3.Розставимо правильно наголоси.

Алфавіт, випадок, гарячий, фольга, олень, козак, Україна, загадка, дошка, завдання, вірші, одинадцять

 

1. Ворота грамотності ​ https://learningapps.org/display?v=ptv8tabht01  (кількість букв та звуків)

А) Подані слова записати фонетичною транскрипцією, визначити кількість букв і звуків. Яструб, сьомий, дзвінок, щільний

 Б) Із поданих слів вибрати і  підкреслити ті слова у яких букви я, ю, є позначають два звуки. ​ https://learningapps.org/3331183(один чи два звуки)

 Юний, люд, єнот, синє, армія, сяйво, мільярд, ллє, ряд, ясен, мужнє, в’юн, воїн, юнга, переляк, їду. 

2. Тенета помилок Відредагувати текст ​

Пісьня, у будьці, вьються, дощь, село, пшениця, лигенда, бур’як, бур’ян, св’ято, обігти, дений, радісттю, кров’ю, день й ніч, тона, Голандія, голландець, віла, Париж, Атлантида 

3.Розставимо правильно наголоси.

Алфавіт, випадок, гарячий, фольга, олень, козак, Україна, загадка, дошка, завдання, вірші, одинадцять

 

 

 

 

 

«Алфавітні хащі»

 Робота в групах

1. Альбом, груша, фарби, олівець, пензель;

2. Апельсин, вишня, малина, груша, слива;

3. Буряк, капуста, огірок, перець, помідор;

4. Фіалка, волошка, кульбаба, пролісок, ромашка;

 5. Йорж, окунь, карась, сом, щука.

 

 

«Алфавітні хащі»

 Робота в групах

1. Альбом, груша, фарби, олівець, пензель;

2. Апельсин, вишня, малина, груша, слива;

3. Буряк, капуста, огірок, перець, помідор;

4. Фіалка, волошка, кульбаба, пролісок, ромашка;

 5. Йорж, окунь, карась, сом, щука.

 

 

«Алфавітні хащі»

 Робота в групах

1. Альбом, груша, фарби, олівець, пензель;

2. Апельсин, вишня, малина, груша, слива;

3. Буряк, капуста, огірок, перець, помідор;

4. Фіалка, волошка, кульбаба, пролісок, ромашка;

 5. Йорж, окунь, карась, сом, щука.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Що вивчає фонетика?

 

- Чим відрізняються у вимові голосні звуки від приголосних?

 

 - Що вивчає графіка?

 

 - Що вивчає орфоепія?

 

 - Що вивчає орфографія?

 

- Скільки букв в українському алфавіті?

 

  - Назвіть букви, що позначають два звуки?

 

 - Яка буква не має звуку?

 

 - Скільки голосних звуків в українській мові?

 

 

 

 

docx
Додано
14 березня 2020
Переглядів
1235
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку