Конкурс «Ой ви, козачата!»
Клас: 5
Учитель: Герасименко С.В.
Мета: поглиблювати знання дітей про традиції й звичаї козаків; сприяти формуванню національної свідомості учнів; розвивати пам'ять, увагу, логіку, творчі здібності, спритість, витривалість; виховувати почуття колективізму, взаємодопомоги; спонукати до наслідування кращих козацьких рис (відваги, мужності, безмежного патріотизму, добродушності, безкорисності, товариськості); виховувати любов до України, бажання стати завжди на її захист.
Обладнання: технічні засоби (комп'ютер, проектор, колонки), мультимедійна презентація, аудіозаписи, відеозаписи, наочність (малюнки, ілюстрації), роздатковий матеріал (схеми порогів Дніпра, аркуші для написання листів)
Конкурс «Ой ви, козачата!»
Клас: 5 Учитель: Герасименко С.В.
Мета: поглиблювати знання дітей про традиції й звичаї козаків; сприяти формуванню національної свідомості учнів; розвивати пам'ять, увагу, логіку, творчі здібності, спритість, витривалість; виховувати почуття колективізму, взаємодопомоги; спонукати до наслідування кращих козацьких рис (відваги, мужності, безмежного патріотизму, добродушності, безкорисності, товариськості); виховувати любов до України, бажання стати завжди на її захист.
Обладнання: технічні засоби (комп’ютер, проектор, колонки), мультимедійна презентація, аудіозаписи, відеозаписи, наочність (малюнки, ілюстрації), роздатковий матеріал (схеми порогів Дніпра, аркуші для написання листів)
Хід заходу
Виходить ведуча і дівчата в українських національних костюмах
1 дівчинка – Якубів Влада
За шляхами, за дорогами,
За Дніпровськими порогами,
За лісами, за високими
Наші прадіди жили.
2 дівчинка – Єремєєва Ліза
Мали Січ козацьку сильную,
Цінували волю вільную
І Вкраїну свою рідную,
Як зіницю берегли…
Ведуча
Сьогодні свято, конкурс нині.
Сьогодні все козацтво тут.
І у природі радість лине,
Козацькі ігри всіх нас ждуть.
Нумо, хлопці, покажіться!
А ви, друзі, подивіться,
За кого вболівати
Ви прийшли на наше свято?!
Звучить козацький марш. Команди заходять у клас і займають місця у куренях.
Дівчинка (Сулім Віка): Добрий день, козаки і козачки!
Ведуча: Та які вони козаки! Щоб козаками стати, треба багато знати, бути сильними, спритними, умілими й кмітливими.
Дівчинка (Сулім Віка): А що вони не такі?
Ведуча: Не знаю!
Дівчинка (Сулім Віка): Ось вони нам сьогодні це доведуть!
Ведуча: Подивимось! Але, перш ніж розпочати наші веселощі, дозвольте вам представити вельмишановне журі______________________
Дівчинка(Сулім Віка): Отже, розпочинаємо наше свято. Вам доведеться пройти через 9 випробувань, порогів. В давні часи пороги на Дніпрі були страшною перешкодою на шляху того, хто плив Дніпром на Січ. Вважалося, що справжнім козаком може зватися лише той, хто пройшов хоч раз у житті через пороги. Бажаємо вам успіхів!!!
Ведуча: До вашої уваги музичний подарунок – пісня «Мальви» - у виконанні учениці 5-Б класу Трашкальоваої Ольги.
Конкурс 1 «Презентація козацьких команд» (назва, гасло, емблема) - 5 балів
Конкурс 2 «Вгадай гетьмана» - 2 бали
Ведуча Перш ніж щось розпочати козаки збиралися на загальну січову раду. Козацькій раді належала вся влада. Право голосу на ній мав кожен запорожець. Січова рада виносила ухвали про війну та мир, військові походи тощо. На раді козаки вибирали собі керманича – кошового отамана. Це - досвідчений в військовій справі, сміливий та шанований на Січі козак. Зараз ми дізнаємося чи добре ви знаєте славних кошових отаманів.
Дівчинка (Хортів Крістіна)
Славне військо Запорізьке
Ти, нам лицарю, зібрав
На острові, на Хортиці,
Січ преславну збудував.
Перший ти вказав козацтву,
Як топтать до слави шлях,
Йти за море, гори, ріки,
Не сидіти на степах.
І сконав ти в Царгороді
Під руками ворогів,
Але віри і народу
Ти зректися не хотів. (Дмитро Байда-Вишневецький)
Дівчинка (Пашнєва Юліана)
Бо такого ще не було в товаристві отамана,
Ще ніхто не бив так славно яничара й бусурмана.
І ніхто не вів так мудро товариство в чистім полі.
Так братів ніхто не вивів із турецької неволі.
Ти хоробрий, правий, чесний, всі обіцянки тримаєш.
Помагать сусідам в Хотин, ти до бою посилаєш.
Для могутності народу дбаєш ти і про освіту.
І на школу ти даруєш більшу частку заповіту.
(П.Конашевич-Сагайдачний)
Дівчинка (Гладка Анастасія)
Нашу землю ти прославив
Перемогами гучними...
Для Вкраїнської держави
Гуртував козацькі сили.
Щоб не втратить булави,
Розум мав у голові.
Помилки складного часу
Не візьмем у державу нашу!
Ім’я твоє ми не забудем,
Твоя слава з нами буде.
(Богдан Хмельницький)
Дівчинка (Іщенко Катерина)
Чого йому не вистачало?
Мав золото, срібло, діаманти...
Був гетьманом і генералом
А скільки мав ясних талантів!
Але все, те – несправжнє і бліде,
Бо найдорожче – воля України.
Заради цього проти самодержця йде,
Любов його безмежна до країни.
(Іван Мазепа)
Ведучий. А у ваших товариствах-командах є капітани-отамани? Просимо їх вийти.
Конкурс 3 (для капітанів) «Козацький живопис» – 5 балів
Ведуча: А хто знає, як козаки наказували новообраному отаману не забувати, що він вийшов з народу? ( посипали землею голову). Звичайно, ми цього робити не будемо. Ми зробимо дещо інше.
У кожного козака був вірний товариш – його кінь. Козаки дуже добре доглядали за своїми кіньми: мили їх, чистили, а коні виручали своїх вершників у боях і походах.
Зараз наші учасники із зав’язаними очима намалюють портрет свого улюбленого коня.
Ведуча: Ох і Славні отамани! А ми рухаємося далі. Скажіть, а на чому плавали козаки? На чайках!
Ведучий. Саме зараз наші джури повинні показати свої знання морської справи. А я попрошу розповісти нам про козацьку фльоту.
Хлопець (Ткачов Олексій). Козацька фльота, бо саме так вона звалася, була створена у 16 столітті. Кораблі називалися чайками – легкі маневрені човни, які мали два керма( кормове й носове), рухалися як на веслах, так із допомогою вітрила. Це судно завдовжки 20 метрів, 3-4 метри завширшки, вміщало 20-30 гребців і 50-60 козаків, 5-6 гармат.
Конкурс 4 «Морська стихія»
Максимальна кількість балів – 2 за кожну правильну відповідь.
1. За допомогою чого кримські татари намагалися не пускати козацькі чайки до моря? (у 1510 році кримський хан наказав перетнути Дніпро великим залізним ланцюгом).
2. Біля яких міст відбулися найбільші битви запорозької фльоти? (Кафа (Феодосія) Царгород (Константинопіль, Стамбул)
3. Чому не тонули чайки? (човен об’язаний валками з очерету)
4. Назвіть дерево, з якого козаки видовбували свої човни.(верба або липа)
5. Скільки козаків вміщувала одна чайка? (50-70)
6. Яка найбільша кількість козацьких чайок брали у морському поході?(1500 чайок)
7. Як називалися турецькі кораблі, що воювали проти турецької фльоти?(галери, галіони)
Дівчинка (Кліманська Діана) Дніпро – священна й заповітна ріка, оспівана в думах та переказах. Козаки любовно називали Дніпро своїм братом. А хто знає, як раніше називався Дніпро? (Борисфен). Подорожувати по Дніпру було надзвичайно важко й небезпечно. Дніпрове дно усіяне тут підводними й надводними скелями, камінням. Якщо каміння і скелі перетинають частину течії, вони називаються заборами, якщо всю річку – порогами. Порогів усього 9, а заборів понад 30. А в давні часи пороги були страшною перешкодою на шляху того, хто плив по Дніпру. Вважалося, що справжнім козаком може зватися лише той, хто пройшов хоть раз у житті через пороги.
Конкурс 5 «Дніпровські пороги» – 9 балів.
Завдання. На схемі розмістити назви дніпровських порогів в послідовності з півночі на південь. Звонець, Вільний, КодАцький, Лишній, Сурський, Будило, Лоханський, Вовниги, Ненаситець. (Кодацький, Сурський, Лоханський, Звонець, Ненаситець, Вовниги, Будило, Лишній, Вільний)
А поки команди працюють, ми пограємо з вболівальниками. Козакам не позичати кмітливості, вони могли знайти вихід із будь-якої ситуації.
Вікторина для вболівальників«До булави треба й голови»
Ведуча А Наші дружні команди вже успішно пройшли дніпровські пороги. Попереду вода Дніпра дзвінко проривається через гостре каміння, а у нас лунає козацька пісня.. На Січі була школа для джур, де вчилися співати й грати. Обов’язковим був хоровий спів. Тепер записано 200 козацьких пісень.
Українська пісня вишита словами,
Висушена вітром у краї чужім.
Українська пісня – ти пройшла шляхами
До мого серця і живеш у нім.
Українська пісня – чарівна, весела,
Ти такою ж будеш через сотні-сотні літ.
До вашої уваги пісня у виконанні учениць 5-А касу Гладкої Анастасії та Пашнєвої Юліани
Хлопець ( Грінченко Максим) Це тільки за межами Запорізької Січі можна було почути такий спів разом козаків та дівчат. До фортеці під страхом смерті заборонялося приводити жінок. Запорожці вважали небажаним одружуватися. В основі цих звичаїв була, по-перше, необхідність мати регулярне військо з високою бойовою готовністю, повна віддача військовій службі. По-друге,у козака було дуже небезпечне життя, над ним повсякчас кружляла смерть. Але у кожного козака була мати, були й сестри, наречені, були й дружини з дітьми, які роками чекали їх повернення з далеких походів. Козаки ж все робили самі: прали, лагодили одяг, варили їсти.
Ведуча: А чи пригадуєте ви народний переказ «Прийом у запорожців»? Як же приймали у запорозьке товариство?? (варили кашу). Козацька каша - куліш. Тож, ми переходимо до наступного конкурсу.
Конкурс 6 «Козацький обід»
Недаремно кажуть: „Як працює, так і їсть”, а наші козаки за девіз можуть взяти слова: „Дайте нам побільше каші – перемоги будуть наші ”. – 8 балів
Зараз наші учасники приготують козацький обід.
Скласти із запропонованих продуктів набір для приготування кулішу.
Сало — 0,1 кг
Картопля — 3-4 шт;
Цибуля ріпчаста — 2 шт;
Морква — 2 шт
Пшоно — 0,5 склянки;
Сіль, перець, спеції;
Зелень свіжа;
Олія
Поки команди складають набір до уваги глядачів номер у виконанні Іщенко Катерини
Ведучий.. Козаки вміли не тільки воювати, а й відпочивати. Запорожці, розповідали байки та побрехеньки. Козаки знали багато приказок та прислів’їв, часто застосовували їх у своїй мові.
Конкурс 7 «Острів прислів’їв» – 1 бал за кожне прислів’я
Тому наш наступний конкурс називається «Острів прислів’їв». Зараз ми перевіримо як наші козачата добре знають козацькі прислів’я
Конкурс 8 «Виконання гопака» – 10 балів
Хлопець (Зубрицький Влад)
Відомо, що великою популярністю у козаків користувалися танці. Важко уявити відпочинок козаків без запальних танців. Було, як розгуляється добрий козак, то на полум’я вогню стає схожий: то до землі припадає, то злітає над нею птахом, умить проскаче на ногах, то на руках те ж саме витворить. А танцюють, бувало, так, що супроти них не витанцює ніхто в світі: весь день буде музика грати, весь день і будуть козаки танцювати. А як же називається козацький танок? Гопак. А чи знаєте ви, чому назву танцю „Гопак” пов’язують із історією козацтва? Це тому, що раніше „гопак” був видом боротьби, який імітував танцювальні рухи. Потім гопак, як вид боротьби забувся, а залишився запальний, веселий танець.
Ведуча Тож настала пора вам продемонструвати свої вміння. Грайте музики! Гопак для всіх! Команди танцюють по черзі. Тож зараз ми запрошуємо вас до запального танцю!
Конкурс 9 «Найсильніший»
Про хоробрість і спритність козаків ходили легенди. Ніхто не міг протистояти їм у рукопашному двобої. І це ми зараз перевіримо під час конкурсу: «Ну-те ж браття, або перемогу здобути, або дома не бути». За кожне завдання цього конкурсу – 5 балів.
Підсумок. Рефлексія
Ведуча
Добре ви всі змагались
І нарешті довели,
Що ви юні козачата,
Всі – герої молодці!
Дівчинка (Сулім Віка)
Козачат усіх щиро вітаємо,
Здоров’я і щастя бажаємо!
Ведуча: Хочемо на прощання і від вас почути слова привітання. Напишіть листа нашим співвітчизникам, нашій країні, нашим воїнам, які нас захищають із побажаннями.
Ось і закінчується наше свято. Настав час підбити підсумки. Слово надається журі.
Ведуча: Отже, ви довели, що є справжніми козаками. На завершення я хочу побажати усім вам справжньої любові до краю, де живете, до України. Хочу, щоб усі ви вірили в щастливе майбутнє нашої держави, щоб уміли боротися за її оновлення. А для цього варто вчитися, багато працювати і надіятися на краще і любити свою Батьківщину.
Хай кожен із вас добрими справами стверджує:
Всі разом: Козацькому року нема переводу!